Opel Ampera-e
Opel Ampera-e er tvillingbilen til Chevrolet Bolt (som selges i USA). Ampera-e får skryt for lang rekkevidde til en lav pris. Testkildene oppnådde alt fra 300 til 400 km i rekkevidde, avhengig av kjørestil og kjøreforhold. Den er ganske rask og har gode kjøreegenskaper, men den mangler adaptiv fartsholder og integrert navigasjonssystem. Elbilen er kompakt, men har likevel god plass innvendig. Noen kilder trekker for interiøret som består av en del plast. Mange har bestilt elbilen, men flere må vente lenge på levering grunnet begrenset produksjon.
I sikkerhetstesten fra Euro NCAP får den jevnt over gode resultater, men trekkes for mangel på setebeltevarsel i baksetet og for dårlig i-Size-merking for barneseter i baksetet. Det var også sikkerhetsproblemer ved installeringen av ett av barnesetene i forsetet. Bilens beskyttelse mot nakkesleng er heller ikke høy nok.
Motoreffekt: 150 kW/204 hk
Dreiemoment: 360 Nm
Batterikapasitet (netto): 60 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / WLTP / EPA): 520 / 380 / 380 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 50 kW (tar ca. 50-60 minutter fra 0 til 80 % i sommerhalvåret)
Normallading (AC): 7,2 kW (tar ca. 8,5 timer med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 381 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,45 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,3 sek
Annet: Nødbrems for fotgjengere og andre biler, kollisjonsvarsler, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, parkeringssensorer foran og bak, oppvarmet skinnratt, Apple Carplay og Android Auto
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!