Nissan e-NV200 Evalia
Nissan e-NV200 Evalia gir liten kvalitetsfølelse og komforten er ingenting å skryte av. Allt Om Bilar og M3 tror oppgitt rekkevidde på 170 km er nok for de fleste i hverdagen, mens DinSide og DN ønsker lengre rekkevidde. Til gjengjeld har den svært god plass, med inntil 7 seter hvis den ikke skal brukes som varebil.
Evalias svakeste punkt er resultatene fra Euro NCAP i 2014: kun 3 stjerner (Euro NCAP har ikke fornyet validiteten av testresultatene for denne elbilen siden 2014). Versjonen de testet hadde manglende og for dårlig sikkerhetsutstyr, og den manglet setebeltevarsler for baksetene. Beskyttelsen mot nakkesleng var for dårlig, og brystkassebeskyttelsen burde vært bedre ved sidekrasj. Sikkerheten var generelt god for den voksne testdukken ved frontkollisjon, men beskyttelsen kunne bli svekket for personer som var større eller mindre enn testdukken og/eller satt i andre posisjoner. Beltestol til større barn kunne ikke installeres korrekt i bakre midtsete, og barn på tre år i fremovervendt barnesete fikk for stor nakkebelastning (fremovervendt sete frarådes av Forbrukerrådet, NAF og Trygg Trafikk for barn under fire år). Det var heller ikke god nok informasjon om passasjer-airbagen i front var aktiv eller inaktiv.
Motoreffekt: 80 kW/109 hk
Dreiemoment: 254 Nm
Batterikapasitet (brutto): 24 kWh
Batterikapasitet (netto): 21,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 170 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 50 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % om sommeren)
Normallading (AC): 3,3 kW (tar ca. 8 timer med 16 A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe). 6,6 kW mulig med tilleggsutstyr (tar ca. 4 timer)
Sitteplasser: 5 eller 7
Bagasjerom (når alle seter er i bruk): 2270 liter (5-seter) eller 870 liter (7-seter)
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,65 kWh/mil
Topphastighet: 120 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 14,0 sek
Annet: Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Brake Assist, navigasjonssystem, ryggekamera, oppvarmet ratt
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!