Tesla Model S P85
Tesla Model S P85 ble kåret til Årets Bil 2014 av Dagbladet, DinSide og Autofil. Den imponerer både med egenskapene på veien, plass i bilen, kraft og rekkevidde. Elbilen får noe trekk for kvalitetsinntrykket med tanke på den høye prisen. Denne versjonen har bakhjulstrekk. Kan hurtiglades på Tesla-ladere og med adapter kan den lades på CHAdeMO-hurtigladere. Fra 2016 må man på bruktbilmarkedet hvis man ønsker seg en Tesla Model S P85.
Euro NCAP testet Model S i 2014 og ga elbilen fem av fem stjerner. Passasjerairbagen blåste seg imidlertid opp for lite i frontkollisjonstesten, slik at testdukken traff dashbordet, som resulterte i "adekvat hodebeskyttelse" for voksne passasjerer. Tesla har informert om at denne feilen ble rettet i alle elbiler til kunder. Ved sidekrasj i stolpe/tre er beskyttelsen av brystkasse for dårlig. Airbagen foran burde også vært enklere å sette inaktiv, og noen barneseter kan være vanskelig å installere med isofix. S 85 fikk opprinnelig noe trekk av testkildene for mangel på en del aktivt sikkerhetsutstyr som blindsonevarsling, autobrems ved kollisjonsfare, filskiftvarsling og adaptiv cruisekontroll. Fra september 2014, før Euro NCAP-testen, ble det inkludert autopilotsystem (med bl.a. filskiftevarsler og fartsholderassistent) som standard på alle Model S. Autobrems savnes fortsatt.
Motoreffekt: 310 kW/416 hk
Dreiemoment: 600 Nm
Batterikapasitet (brutto): 85 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 502 / 426 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 740 liter bak + 150 liter foran
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 212 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,4 sek
Annet: Autopilot (fra september 2014)
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!