Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Praktisk SUV: Ikke alle hybrider kan, men RAV4 Hybrid trekker tilhenger. (Illustrasjonsfoto: Toyota)

Hvordan klarer Toyota RAV4 seg som hybrid?

Hybridversjonen av den meget populære RAV4 solgte godt i Norge allerede før den kom for salg her til lands, ettersom flere forhåndsbestilte den usett. Her får du svar på hvordan troverdige skandinaviske kilder vurderer Toyota RAV4 Hybrid (2016).

Kompakt-SUV-favoritten

Toyota RAV4 har lenge vært en av Norges mest solgte biler. Nå har familie-SUV-en fått noen endringer i design og en hybrid drivlinje, men den er ikke ladbar. Den har 2,5L bensinmotor, samt to elmotorer i modellen med firehjulsdrift, eller én elmotor dersom du velger tohjulsdrift.

Du kan fortsette å lese og få mer informasjon om utstyr, pris, samt fordeler og ulemper ved bilen, eller du kan hoppe rett til testresultatene.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester av Toyota RAV4 Hybrid (2016).

For å sikre at testene er gyldige med tanke på de norske kjøreforholdene, bruker vi kun troverdige skandinaviske testkilder.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Hvordan er den å kjøre?

Toyota RAV4 Hybrid er praktisk, forutsigbar og kjører lett. Den er komfortabel og har mye krefter, men drivstofforbruket er lavt til en SUV å være.

Det nevnes i flere tester at bilen er forholdsvis kjedelig og kjøreopplevelsen anonym, men at den presterer svært godt og er bra nok for kjøpere som ikke krever det aller mest lekne og innovative. Den er forøvrig ikke den aller mest komfortable på dårlig vei, og én kilde melder om at styrefølelsen ikke er optimal under vanskelige kjøreforhold.

Den kan trekke tilhenger, noe som ikke er en selvfølge for hybrider. Skal du kjøre tunge lass på tilhengeren, bør du definitivt gå for firehjulstrekk i stedet for tohjulstrekk. Firehjulsdrift tillater nemlig 1650 kg i tilhengervekt, mot 800 kg for tohjulsdrift.

Vil du kjøre helt elektrisk i stedet? Se oversikten over de beste elbilene.

Forbedret firehjulsdrift

RAV4 Hybrid AWD med firehjulstrekk har et nyutviklet og raskere driftsystem enn originalen med bensin, noe som gir mulighet for raskere akselerasjon og gjør den stødigere på svingete eller glatte veier. Når hybriden trenger ekstra kraft, kobles den bakerste elmotoren automatisk og hurtig inn. Det foregår elektronisk, uten drivaksel mellom foraksel og bakaksel.

Det trinnløse automatgiret skal også være forbedret, slik at man unngår unødvendig høyt turtall ved akselerasjon, men noen kilder opplever liten forskjell fra originalen. Det er også forbedret lydisolasjon i gulvet, men én kilde mener den støyer litt for mye fortsatt. Et par testkilder mener også det er litt for mye vindstøy.

Plass nok for de fleste

Bilen er generelt romslig, og baksetet har ekstra god plass. I bagasjerommet er det kommet netting og skiller som nærmest fungerer som ekstra hyller.

Hybridbiler har gjerne mindre plass i bagasjerommet enn vanlige biler, fordi batteri og elmotor tar opp en del av rommet. I RAV4 Hybrid sitter batteriet under baksetene, og dette gjør at man beholder det aller meste av størrelsen på bagasjerommet. I modellen med firehjulstrekk tar den ene elmotoren litt plass fremst i bagasjerommet, og det gjør at du kan få nesten 50 ekstra liter bagasjerom dersom du i stedet velger modellen med forhjulsdrift uten elmotor bakerst.

Flere savner lengdejustering av sitteputene i forsetene, og lengdejusteringen på rattet kunne også hatt enda større spennvidde.

Små endringer: Det er forholdsvis små endringer i designet, men noen kilder mener hybridversjonen gir bedre kvalitetsfølelse enn originalen. (Illustrasjonsfoto: Toyota)

Toyota RAV4 Hybrid AWD (2016)

Motor: 4 syl. bensin + 2 elmotorer.

Motorstørrelse (cm3): 2494.

Samlet ytelse: 197 hk (145 kW) v/5700 o/min.

Dreiemoment: 206 Nm v/4.400-4.800 o/min.

Elmotor ytelse foran/bak: 105hk/50hk.

Elmotor dreiemoment foran/bak: 270Nm/139 Nm.

Batteritype: Ni-Mh.

Batterikapasitet: 1,59 kWh.

Girkasse: Automatisk, trinnløst (e-CTV).

0-100 km/t: 8,3 sek.

Toppfart: 180 km/t.

Tankvolum: 56 liter.

Oppgitt forbruk, kombinert: 0,5 l/mil.

CO2-utslipp: 117-118 g/km.

NOx-utslipp: 9 mg/km.

Vekt: 1690 kg.

Lengde-Bredde-Høyde: 461-185-168 cm.

Bakkeklaring: 177 mm.

Bagasjeplass (bakseter nede): 501 (1633) liter.

Maks. tilhengervekt: 1650 kg.

Et lite løft

Hybridversjonen bygger videre på det som er typisk for den originale RAV4, og det er ikke store forskjeller i designet, verken innvendig eller utvendig. Flere kilder hevder imidlertid at det er såpass bra med oppdateringer at kvalitetsinntrykket er bedre enn i originalen.

Den har fått nye støtfangere, grill og felger, samt LED-baklys og LED-hovedlys (den billigste versjonen Life har ikke LED-fjernlys).

Innvendig er det nye seter og materialer, som er mer komfortable og av noe høyere kvalitet enn i originalen. Mellom speedometer og turteller finnes en 4,2" skjerm som viser nyttig informasjon, som for eksempel energiforbruk og navigasjon (den billigste versjonen Life har dog ikke navigasjon).

Rattet har fått nye instrumenter, og i midtkonsollen er det blitt 7" berøringsskjerm, som har fått bedre bilde og er enkel i bruk. Flere kilder nevner imidlertid at knappene i midtkonsollen og rundt rattet burde vært mer ergonomisk plassert.

Høyere sikkerhet

Den største forskjellen fra originalen, foruten ny drivlinje, er kanskje det nye standard- og tilleggsutstyret. Alle utstyrsnivåene har ryggekamera og sikkerhetspakken Toyota Safety Sense, som inneholder kollisjonsvern med autobrems, filskiftvarsler med styreassistanse, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning.

Standardutstyret inkluderer også parkeringssensor foran og bak, stabilitetskontroll, tilhengerstabilisator, adaptiv cruisekontroll, skumringssensor (autolys), elektrisk innfellbare speil, regnsensor og nøkkelfritt system.

Executive-versjonen er den mest utstyrte, og denne har for eksempel en monitor med 360-graders bilde av området rundt bilen, slik at det er enklere å oppdage eventuelle farer i førerens blindsone når du rygger eller kjører i lav hastighet.

Fire utstyrsgrader

I tillegg til det som allerede er nevnt har basisversjonen Life en DAB+ digitalradio, bluetooth, USB, AUX og 6 høyttalere. Den har 17" maskinert alufelg med 5 eker, lysegrått taktrekk, samt skinnlignende trekk på dør og nedre del av dashbord.

Ekstra for Active S er "Go" navigasjonssytem, som blant annet melder om live trafikkflyt og kan vise Google Street View. Den har 17" maskinert alufelg med 5 eker, lysegrått taktrekk og skinnlignende trekk på dør og nedre del av dashbord.

Active Style har i tillegg elektrisk førersetejustering og mørke ruter bak. Den har 18" maskinert alufelg med 5 eker, mikrofiberliknende skinn på dørtrekk og nedre del av dashbord, samt svart taktrekk.

Den mest utstyrte, Executive, har "Go Plus" navigasjonssystem, med stemmegjenkjenning, visning av 3D-landemerker, tekst til tale-funksjon, 3 års gratis kartoppdateringer og Wi-Fi tilkobling. Executive-versjonen inkluderer også 360' Panorama monitor, blindsonevarsling, varsel for kryssende trafikk ved rygging, JBL lydsystem, samt elektrisk justering og minnefunksjon på førersetet. Den har 18" alufelg med 10 eker, lysegrått taktrekk og skinnlignende trekk på dør og nedre del av dashbord. Elektrisk soltak er tilvalg.

Bra med plass: Bagasjerommet rommer 501 liter, eller 1633 liter hvis du legger ned baksetene. (Illustrasjonsfoto: Toyota)
Hvor mye koster den?

Nesten alle kildene har testet modellen som kalles Toyota RAV4 Hybrid AWD. Det siste ordet står for All Wheel Drive, eller på godt norsk: Firehjulsdrift. Bilen finnes også med forhjulsdrift (2WD), og den ble testet av Motor/NAF. AWD-versjonen har to elmotorer, mens 2WD har én elmotor.

Både tohjulstrekk- og firehjulstrekk-modellene tilbys med utstyrspakkene Life, Active S, Active Style og Executive. Alle versjonene har automatgir, en 2,5 liter bensinmotor i tillegg til elmotor(er), og den samlede effekten ligger på 197 hk.

Nedenfor ser du de veiledende prisene per september 2016:

  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir 2WD Life: kr 375 300
  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir 2WD Active S: kr 397 100
  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir 2WD Active Style: kr 413 900
  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir 2WD Executive: kr 441 000
  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir AWD Life: kr 413 800
  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir AWD Active S: kr 435 600
  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir AWD Active Style: kr 452 400
  • RAV4 2.5 Hybrid Automatgir AWD Executive: kr 479 500

Les også: Her er den råeste luksus-SUV-en.

LED-lys: RAV4 Hybrid har fått nye LED-lys foran, men Life-versjonen har ikke LED-fjernlys. (Illustrasjonsfoto: Toyota)
LED-lys: Alle fire utstyrsversjonene av RAV4 Hybrid har fått nye LED-lys bak. (Illustrasjonsfoto: Toyota)
Utslipp og forbruk

Alle hybrider og ladbare hybrider har lavere avgifter på grunn av lavere utslipp, og det gjør dem i utgangspunktet til rimeligere alternativer enn biler med vanlig drivlinje. CO2-utslippet ligger mellom 115 og 118 g/km, avhengig av om du har tohjulsdrift eller firehjulsdrift, samt om du har Life, Active S, Active Style eller Executive-versjonen. Til sammenligning har konkurrenten Mitsubishi Outlander PHEV et utslipp på 42 g/km.

Drivstofforbruket som oppgis fra produsent må tas med en klype salt, akkurat som med alle andre typer biler. Kildenes testkjøringer viser at Toyota RAV4 Hybrid AWD bruker rundt 0,6-0,7 l/mil ved blandet kjøring, mot oppgitt forbruk på 0,5 l/mil.

Ladbar eller ikke?

Hvis du skal ha en hybrid, men er usikker på om du bør kjøpe ladbar eller ikke-ladbar hybrid, gir DinSide mer informasjon utover det som er oppsummert under:

For å finne frem til rett bil for deg, kan du stille deg selv et par spørsmål: Kjører jeg mest korte eller lange turer? Hvor ofte kommer jeg til å lade?

Svar 1: Jeg kjører få langturer og kan lade ofte. Da bør du antagelig gå for en ladbar hybrid. De har lengre rekkevidde enn vanlige hybrider, men batteriene på de ladbare er mye tyngre og tar til seg mindre energi i nedoverbakker og ved nedbremsing (regenerering). Det betyr at de må lades opp igjen oftere, og på langturer vil ikke bilen i særlig grad nyttiggjøre seg av batteriet når det er gått tomt. Da blir batteriet bare ekstra vekt å drasse på, og dermed blir drivstofforbruket høyere.

Svar 2: Jeg kjører mest korte turer, men også en del langturer. En ikke-ladbar hybrid tar til seg mer energi ved regenerering, og batteriet veier mindre, og derfor passer den bedre på langturer enn en ladbar hybrid gjør.

Svar 3: Jeg kjører mest langturer. Da bør du kanskje i stedet se deg om etter en vanlig drivstoffbil med lavt forbruk, eller en elbil med lang rekkevidde. Hybrider er lønnsomme dersom du kjører mest småturer og bilen kan nyttiggjøre seg av batteriet. På langturer kjører bilen mest på vanlig motor, fordi den tar over driften når belastningen er stor eller når batteriet er tomt. Det betyr at batteriet kun er ekstra vekt og øker forbruket.

Sterkeste konkurrent

Mitsubishi Outlander PHEV er ansett som Toyotas største utfordrer i hybridklassen. Den er per i dag Norges mest solgte hybridbil, og den er ladbar. Outlander PHEV er tyngre enn RAV4 Hybrid og har høyere forbruk på langturer eller hvis man ikke lader batteriet ofte nok, men den gir enda litt mer komfort. Rekkevidden er på ca. 30 km, før batteriet er tomt og den vanlige motoren tar over driften.

God oversikt: Executive-versjonen av RAV4 Hybrid er utstyrt med fire kameraer som til sammen gir deg 360 graders-bilde. (Illustrasjonsfoto: Toyota)
Tester uten score

Det finnes flere gode tester uten score, gjennomført av solide skandinaviske kilder, som kan være fine når hybridversjonen av RAV4 skal vurderes. Per i dag har vi ikke et system som lar oss inkorporere dem under samlescore-listen, men vi ramser opp her, slik at du kan ta en titt før du gjør deg opp en mening om Toyota RAV4 Hybrid:

Under kan du lese mer om hvordan Toyota RAV4 Hybrid (2016) er blitt tatt imot av testkildene.

77/100

Testresultat

Toyota RAV4 Hybrid (2016)

Resultatet er basert på 4 tester

TV2 Broom (2016)

Den løser oppgaven som du forventer. Prikkfritt Les saken

80
Klikk.no (2016)

RAV4 er blitt merkbart bedre Les saken

80
DinSide (2016)

Lavt forbruk, mye krefter, og lavere pris Les saken

80
Allt Om Bilar (2016)

Fullträff när RAV4 äntligen blir hybrid Les saken

68
#hybridbil #bil #hybrid #toyota #rav4

Les saken

RESULTATER

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester