Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2016
Illustrasjonsfoto (Kilde: Tesla Motors)

Finn elbilen som passer deg

Elbilmarkedet i Norge er godt, og det kommer stadig nye modeller og produsenter på banen. Her får du oversikten over de beste elbilene på markedet.

Annonse

OBS! Dette er en gammel elbiltest. Her finner du den nyeste og oppdaterte resultatlista.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

OBS! Dette er en gammel elbiltest. Her finner du den oppdaterte resultatlista.

Best i test

I år er det Tesla Model X 90D som kaprer førsteplassen. Det er forløpig få som har testet den, men den får svært god mottagelse. Det er en komfortabel og rask elbil i SUV-format, som har autopilot og kan trekke tilhenger. De selvåpenende vingedørene trekkes frem som et irritasjonsmoment.

OBS! Dette er en gammel elbiltest. Her finner du den nyeste og oppdaterte resultatlista.

Best i test

2016

Tesla Model X 90D

Tesla Model X 90D

93/100

Tesla Model X 90D er veldig lik Model X P90D, men denne versjonen er uten Performance Edition. Det betyr at den har litt mindre motorkraft og bruker litt lengre tid fra 0-100 km/t enn P90D, men denne versjonen har noe lengre rekkevidde. Model X 90D er meget rask, komfortabel og morsom å kjøre. Den har stor frontrute og selvåpnende vingedører, men dørene irriterer ved å åpne seg uten at du ønsker det når du beveger deg frem og tilbake rundt bilen. Den kan trekke tilhenger, er stor og har god plass med opptil 7 seter. Den trekkes av flere for den høye prisen.

Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 310 kW/422 hk
Dreiemoment: 660 Nm
Batterikapasitet (brutto): 90 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 489 / 414 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 132 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5-7
Bagasjerom: 745 liter + 187 liter foran
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,84 kWh/mil
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 5,0 sek
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare

Totalscore: 93/100

Basert på 2 tester.

TV2 Broom (2016)

Dette er kort og godt et av de aller beste SUV-kjøpene du kan gjøre. Les saken

100
Dagens Nyheter (2016)

Kör ifrån alla sina konkurrenter. Les saken (krever medlemskap)

86
Tesla Model S P85

86/100

Tesla Model S P85 ble kåret til Årets Bil 2014 av Dagbladet, DinSide og Autofil. Den imponerer både med egenskapene på veien, plass i bilen, kraft og rekkevidde. Elbilen får noe trekk for kvalitetsinntrykket med tanke på den høye prisen. Denne versjonen har bakhjulstrekk. Kan hurtiglades på Tesla-ladere og med adapter kan den lades på CHAdeMO-hurtigladere. Fra 2016 må man på bruktbilmarkedet hvis man ønsker seg en Tesla Model S P85.

Euro NCAP testet Model S i 2014 og ga elbilen fem av fem stjerner. Passasjerairbagen blåste seg imidlertid opp for lite i frontkollisjonstesten, slik at testdukken traff dashbordet, som resulterte i "adekvat hodebeskyttelse" for voksne passasjerer. Tesla har informert om at denne feilen ble rettet i alle elbiler til kunder. Ved sidekrasj i stolpe/tre er beskyttelsen av brystkasse for dårlig. Airbagen foran burde også vært enklere å sette inaktiv, og noen barneseter kan være vanskelig å installere med isofix. S 85 fikk opprinnelig noe trekk av testkildene for mangel på en del aktivt sikkerhetsutstyr som blindsonevarsling, autobrems ved kollisjonsfare, filskiftvarsling og adaptiv cruisekontroll. Fra september 2014, før Euro NCAP-testen, ble det inkludert autopilotsystem (med bl.a. filskiftevarsler og fartsholderassistent) som standard på alle Model S. Autobrems savnes fortsatt.

Motoreffekt: 310 kW/416 hk
Dreiemoment: 600 Nm
Batterikapasitet (brutto): 85 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 502 / 426 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 740 liter bak + 150 liter foran
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 212 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,4 sek
Annet: Autopilot (fra september 2014)

Totalscore: 86/100

Basert på 8 tester.

VG (2013)

Elbilen som snur opp ned på "alt". Les saken

100
Euro NCAP (2014)

Adult occupant ratings: Readings from the passenger dummy indicated good protection of all body areas except the head. Les saken

100
M3 (2014)

Extremt kul att köra och tillverkaren sätter en ny standard när det gäller användargränssnitt i bilen. Les saken

89
Klikk.no (2013)

Setter standarden. Les saken

80
TV2 Broom (2013)

Årets mest spennende bil. Les saken

80

Vis alle tester (+3)

Vi Menn Top Gear (2014)

Joda, den duger på vinterføre. Les saken

80
DinSide (2013)

På svært mange måter er det en imponerende bil. Les saken

80
Aftonbladet (2014)

Helhetsintrycket av bilen är imponerande. Les saken (krever medlemskap)

75
Tesla Model S P85D

85/100

Tesla Model S P85D har firehjulsdrift, imponerende krefter, god plass og fin komfort. Det trekker ikke ned at den i tillegg ser bra ut. Den får noe minus for høy pris og kvalitetsinntrykket sett i sammenheng med prisen. Kan hurtiglades på Tesla-ladere og med adapter kan den lades på CHAdeMO-hurtigladere. Fra 2016 er Tesla Model S P85D blitt avløst av Tesla Model S P90D.

Denne versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon av Model S ble testet i 2014. Vi vet at Euro NCAP er blitt strengere siden den gang. Testkildene savner fortsatt automatisk nødbrems på P85D.

Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 515 kW/700 hk
Dreiemoment: 931 Nm
Batterikapasitet (brutto): 85 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 480 / 407 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 895 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 3,4 sek
Annet: Autopilot

Totalscore: 85/100

Basert på 5 tester.

VG (2015)

Avsindig akselerasjon. Les saken

100
DinSide (2015)

Totalt sett er Teslaen et røverkjøp. Les saken

100
Dagens Næringsliv (2015)

Raskeste vei til nirvana. Les saken

84
Vi Menn Top Gear (2015)

Endelig med firehjulsdrift. Les saken

80
Allt Om Bilar (2015)

Men när man väl tröttnat på att tokgasa är det här ett bilval man kan komma att ångra. Les saken

63
Hyundai IONIQ Elbil

82/100

Hyundai IONIQ Elbil ble kåret til Årets Bil 2017 av Dagbladet, DinSide og Autofil, samt vinner av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017. Forbrukerrådet mener også Hyundai gir deg en av de beste garantiene. IONIQ er en behagelig og praktisk elbil som har gode kjøreegenskaper. Den har bra med utstyr, og flere mener den er forholdsvis billig. Den får noe trekk for at kvalitetsfølelsen ikke er helt optimal. Takhøyden kan bli litt lav i baksetene, men det skal være god plass til familie med tre barn. Broom opplevde faktisk forbruk på 1,25 kWh/mil under forhold som ikke var optimale, noe som er relativt lavt. Flere er imidlertid misforsnøyde med lang leveringstid. Ioniq er også tilgjengelig som hybrid og ladbar hybrid.

Euro NCAP mener Ioniq Elbil er én av tre Best in Class Cars of 2016. Den er generelt trygg og sikker, men sikkerhetstesten viser imidlertid at nakke- og brystbeskyttelse for barn i baksetet burde vært bedre ved frontkollisjon. Beskyttelse for voksne mot nakkesleng i baksetet, samt brystkassebeskyttelse i bakre passasjersete ved frontkollisjon, burde også vært høyere.

Motoreffekt: 88 kW/120 hk
Dreiemoment: 295 Nm
Batterikapasitet (brutto): 28 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 280 / 200 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 70 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % med en 50 kW-hurtiglader, eller ca 20 minutter med en 100 kW-hurtiglader)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 4,5 time med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 350 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,15 kWh/mil
Topphastighet: 165 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,9 sek
Annet: Standard sikkerhetspakke med ryggekamera, AEB (Autonomous Emergency Braking), filskiftevarsler, aktiv filskifteassistent (LKAS), BSD (Blind Spot detector), parkeringssensor bak, elektronisk parkeringsbrems med autohold funksjon, bakkestartassistanse og SCC (Smart Cruise Control), oppvarmbart multifunksjonsratt, navigasjonssystem, Android Auto og Apple Car Play

Totalscore: 82/100

Basert på 4 tester.

Euro NCAP (2016)

Adult occupant ratings: Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of both the driver and passenger. Les saken

100
TV2 Broom (2016)

Moderne, pen, praktisk, smart, velutstyrt og billig. Den byr i tillegg på god rekkevidde både på papiret og også i praksis. Les saken

80
DinSide (2016)

Fremstår i dag som et klart bedre kjøp enn de mest direkte konkurrentene. Les saken

80
Dagens Nyheter (2016)

Batteripacket av litium-jon polymer är placerat så att bilen blivit något baktung, vilket avslöjas när den provoceras. Les saken

68
Tesla Model S P90D

82/100

Tesla Model S P90D er etterkommeren til S P85D. Elbilen har firehjulsdrift, med én elmotor på bakakselen og én på forakselen. Dagens Nyheter mener den burde hatt bedre utsikt bakover. Komfort og baksete er langt fra optimalt, og den får trekk for den høye prisen. Ellers får den full pott når det gjelder kjøreegenskaper, design, plass og sikkerhet. Dagens Nyheter målte rekkevidden til 350 km. Modellen er erstattet av Model S P100D fra 2016.

Denne versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon av Model S ble testet i 2014. Vi vet at Euro NCAP er blitt strengere siden den gang, samt at Model S har gjennomgått flere oppdateringer, bl.a. fått automatisk nødbrems.

Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 568 kW/762 hk
Dreiemoment: 967 Nm
Batterikapasitet (brutto): 90 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 509 / 435 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 895 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 3,0 sek med Ludicrous-mode
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare

Totalscore: 82/100

Basert på 1 test.

Dagens Nyheter (2016)

Test av Ludicrous-versjonen: Vansinnig kraft till vansinnigt pris. Les saken

82
Kia Soul Electric 27 kWh

76/100

Kia Soul Electric 27 kWh er en rimelig og behagelig elbil, som ble kåret til Årets Bil 2015 av Dagbladet, DinSide og Autofil. Den er lett å kjøre, har god kraft og god plass i kupeen, men lite bagasjeplass trekker noe ned. Elbilen har 7 års garanti på både bil og batteri. Den kalles også Kia Soul EV 27 kWh.

Sikkerhetstesten fra Euro NCAP er utført i 2014, men i ny evaluering i desember 2016 vurderte de at resultatene også gjelder nye oppdateringer av elbilen. Kia Soul EV er generelt en sikker bil, men mangler automatisk nødbrems og filskifteassistent. Brystbeskyttelsen er svak ved kraftigere sidekrasj i tre/stolpe, og beskyttelsen mot nakkesleng i baksetet er for dårlig. Barn på tre år i fremovervendt barnesete fikk også for stor nakkebelastning (fremovervendt sete frarådes av Forbrukerrådet, NAF og Trygg Trafikk for barn under fire år).

Motoreffekt: 81,4 kW/111 hk
Dreiemoment: 285 Nm
Batterikapasitet (netto): 27 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 212 / 150 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, opptil 100 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 5 timer med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 281 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,47 kWh/mil
Topphastighet: 145 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 11,2 sek
Annet: Navigasjonssystem, ryggekamera, oppvarmet ratt

Totalscore: 76/100

Basert på 6 tester.

BilNorge.no (2015)

Et friskt pust til en hyggelig pris. Les saken

84
Klikk.no (2014)

Et meget godt elbilkjøp. Les saken

80
VG (2015)

Gnistrer i gatene og strutter av energi. Les saken

80
DinSide (2014)

Et gjennomarbeidet produkt. Les saken

80
Euro NCAP (2014)

Adult occupant ratings: The passenger compartment remained stable in the frontal impact. Les saken

75

Vis alle tester (+1)

Allt Om Bilar (2014)

Den är inte som andra elbilar. Les saken

58
Volkswagen e-Golf (2014)

74/100

Volkswagen e-Golf (2014) er behagelig å kjøre og scorer bra på kvalitet. Den støyer lite, selv om man kan forvente noe lyd fra hjulene. Flere norske kilder mener den er forholdsvis billig til å være så godt utstyrt. Elbilen er avløst av e-Golf (2017).

Motoreffekt: 85 kW/115 hk
Dreiemoment: 270 Nm
Batterikapasitet (brutto): 24,2 kWh
Batterikapasitet (netto): 21,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 190 / 134 km
Hurtiglading (DC): Combo, 40 kW (tar ca. 45 minutter fra 0 til 80 % i sommerhalvåret)
Normallading (AC): 3,6 kW (tar ca. 11 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 341 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,27 kWh/mil
Topphastighet: 140 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 10,4 sek
Annet: Regenerering i 4 trinn (D1, D2, D3, B), navigering, adaptiv cruisekontroll, autobrems

Totalscore: 74/100

Basert på 8 tester.

VG (2015)

Innertier. Les saken

100
BilNorge.no (2015)

Svært komfortabel og godt utstyrt. Les saken

83
Vi Menn Top Gear (2014)

Den beste kompakte elbilen, helt til du skal lade hurtig. Les saken

80
DinSide (2014)

Utmerket å kjøre, kvikk i bytrafikken og lavt støynivå. Les saken

80

Vis alle tester (+3)

Auto Motor og Sport (2015)

Ikke fullt så spurtsterk, men det tilgir man gjerne. Les saken (krever medlemskap)

67
Allt Om Bilar (2014)

Som en vanlig Golf. Les saken

63
Aftonbladet (2014)

Om det inte vore för det alldeles för höga priset skulle vi utropa e-Golf till bästa elbilen. Les saken (krever medlemskap)

50
BMW i3 94Ah

74/100

BMW i3 94Ah er en oppgradering av BMW i3 22 kWh. Den har fått maksimal rekkevidde på hele 300 km (NEDC), mot 190 km for den første versjonen, på grunn av dobbel batteriytelse (fra 60 Ah til 94 Ah). BMW hevder imidlertid at gjennomsnittlig rekkevidde i løpet av et år med blandet kjøring/vær er i underkant av 200 km med den nye versjonen. Utover forbedret batterikapasistet er elbilen veldig lik forgjengeren. Komforten i bilen er god og man får følelsen av at det er en bil av fin kvalitet. Bilen er rask og skal være morsom å kjøre. Det er lite bagasjeplass, og det er uenighet om det er enkelt eller vanskelig å sette på plass barnesete. Bakdøren åpnes "feil vei" og gir fint rom når begge dørene står åpne, men bakdøren kan ikke lukkes eller åpnes når fordøren står åpen. Flere trekker for pris.

Euro NCAP utførte sikkerhetstest av i3 i 2013, men de gjorde en ny evaluering i november 2016 og vurderte at resultatene gjelder for i3 også etter de nyeste oppgraderingene. Elbilen har generelt god sikkerhet, men brystbeskyttelsen for voksne passasjerer er dårlig ved kraftigere sidekollisjoner mot tre/stolpe. I tillegg burde beskyttelse mot nakkesleng vært bedre, og Euro NCAP savner tydeligere informasjon om airbagen ved passasjerforsetet er satt aktiv eller inaktiv. Videre mangler den setebeltevarsling for baksetene.

Motoreffekt: 125 kW/170 hk
Dreiemoment: 250 Nm
Batterikapasitet (brutto): 33 kWh
Batterikapasitet (netto): 27,2 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / WLTP / EPA): 300 / 255 / 183 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 50 kW (fra 0 til 80 % tar ca. 20-30 minutter på sommertid)
Hurtiglading (AC): 11 kW (krever 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe – tar ca. 3 timer)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 260 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,26-1,31 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,3 sek
Annet: BMW Connected, navigasjonssystem, sammenstøt- og fotgjengervarsling med City-bremsefunksjon, Speed Limit Info, kamerabasert cruise control med Stop & Go-funksjon, køassistent, Park Distance Control (PDC), ryggekamera, mulighet for helautomatisk parkering

Totalscore: 74/100

Basert på 3 tester.

DinSide (2016)

At den i tillegg er dynamisk og morsom og kjøre gjør den enda mer interessant. Les saken

80
Euro NCAP (2013)

Adult occupant ratings: The front seats and head restraints provided marginal protection against whiplash in the event of a rear-end collision. Les saken

75
Dagens Næringsliv (2016)

Definitivt en sjarmerende bil som man lett blir glad i. Les saken (krever medlemskap)

68
Tesla Model X P90D

73/100

Tesla Model X P90D er Teslas SUV med firehjulstrekk og plass til opptil 7 seter, men likevel er den svært rask og lettkjørt. Den har godt med utstyr, har gode kjøreegenskaper og er komfortabel å kjøre. Den har generelt god plass, men kan oppleves som noe trang i de bakerst setene. Bagasjerommet er stort når de bakerste setene legges ned. De selvåpnende dørene er stilige, men kan være irriterende og by på noen problemer i små garasjer. De gjør også at du ikke kan bruke takboks på bilen, men den kan trekke tilhenger og har mulighet for autopilot. Den har oppgitt forbruk på 1,84 kWh/mil, men VG brukte 3 kWh/mil på langturen sin. P90D har noe kortere rekkevidde enn Model X 90D, da Performance-utgaven bruker mer strøm grunnet kraftigere motor. Ble avløst av Model X P100D etter kort tid i 2016.

Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 396 kW/539 hk
Dreiemoment: 967 Nm
Batterikapasitet (brutto): 90 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 467 / 402 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 132 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5-7
Bagasjerom: 745 liter + 187 liter foran
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,84 kWh/mil
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,0 sek (3,4 sek med Ludicrous-mode)
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare

Totalscore: 73/100

Basert på 3 tester.

VG+ (2016)

Test av Ludicrous-versjonen: En langtur med en viss rekkeviddeangst, høy kjørekomfort og teknologi-fascinasjon. Les saken (krever medlemskap)

80
Dagens Næringsliv (2016)

Test av Ludicrous-versjonen: Det er vanskelig å komme unna at Tesla Model X er en imponerende bil. Les saken (krever medlemskap)

78
Ekstra Bladet (2016)

Personligt finder jeg den fantastisk, men eventuelle købere bør overveje, om de orker at leve med vognens spidsfindigheder i det daglige. Les saken

60
Renault Zoe 210 (22 kWh)

72/100

Renault Zoe 210 (22 kWh) er trygg og lett å kjøre. Forbrukerrådet mener også Renault gir deg svært god garanti. Den innebyggede laderen i Zoe krever TN-strømnett, og i Norge er det mest vanlig med IT-nett. Dette skapte opprinnelig problemer ved lading, men problemet skal være løst sommeren 2016 med en nyutviklet ladekabel, som gjør at den kan lades på vanlig IT-nett. Farten med denne laderen er imidlertid treg. Man har også mulighet til å koble opp en hjemmelader, som lader opp bilen på få timer. Skal du hurtiglade utenom dette, fungerer bare AC-hurtiglader med 43 kWh, som finnes få steder i landet. Bilen mangler ellers noe på kvalitetsinntrykket. De oppgraderte modellversjonene Zoe 240 og Renault Zoe Z.E. 40 kan heller ikke DC-hurtiglades, og de klarer maksimalt 22 kWh AC-lading.

Euro NCAP-testen viser at Zoe har god sikkerhet jevnt over, men brystbeskyttelsen for voksne ved kraftigere sidekrasj i tre/stolpe er svak. Beskyttelse mot nakkesleng er også for dårlig. Euro NCAP nevner i tillegg at beltestol til eldre barn ikke kunne installeres riktig i midtre baksete.

Motoreffekt: 65 kW/88 hk
Dreiemoment: 220 Nm
Batterikapasitet (brutto): 22 kWh
Batterikapasitet (netto): 19,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 210 km
Hurtiglading (DC): Ikke mulig
Hurtiglading (AC): Opptil 43 kW (TN-nett kreves, og dette finnes få steder i landet – tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): Opptil 11 kWh med hjemmelader (og transformator dersom du har IT-nett) som tilbehør – tar ca. 3 timer og 20 minutter med 11 kW/16A 3-fas
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 338 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,46 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 13,5 sek

Totalscore: 72/100

Basert på 7 tester.

Euro NCAP (2013)

Adult occupant ratings: Dummy readings indicated good protection of all body regions for the passenger. Les saken

100
Vi Menn Top Gear (2014)

Fremste våpen er mulighet for rask lading hjemme. Les saken

80
Aftonbladet (2014)

Bäst i test. Zoe är inte den roligaste elbilen men däremot den mest kompletta. Les saken (krever medlemskap)

75
VG (2014)

Tiltalende bil, litt sær på strømmen. Les saken

60

Vis alle tester (+2)

Autofil (2014)

Bør absolutt vurderes hvis man skal ha en rimeligere elbil. Les saken

60
Dagens Næringsliv (2014)

Ikke skapt for det særnorske strømnettet. Les saken

58
Nissan Leaf 30 kWh

70/100

Nissan Leaf 30 kWh er en oppgradering av Leaf 24 kWh, og den nye versjonen har bedre batteri og forlenget rekkevidde. Det er en komfortabel elbil, men stolene er ikke de beste, og flere savner også ratt som kan lengdejusteres. Det er litt uenighet mellom kildene om kjøreegenskapene. Den generelle kvalitetsfølelsen er ikke på topp, men det er en praktisk elbil som er forholdsvis romslig. Flere hevder den begynner å bli gammeldags, og noen mener Leaf burde hatt lengre reell rekkevidde til denne prisen.

Denne Leaf-versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon fikk fem av fem stjerner etter 2012-standarden. Vi vet at vurderingene deres er blitt strengere siden den gang, samt at Leaf har gjennomgått flere oppgraderinger.

Motoreffekt: 80 kW/109 hk
Dreiemoment: 254 Nm
Batterikapasitet (brutto): 30 kWh
Batterikapasitet (netto): 27,2 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 250 / 172 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 50 kW (tar ca. 30 min fra 0-80 %)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 4 timer med 32A 1-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 370 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,5 kWh/mil
Topphastighet: 144 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 11,5 sek
Annet: Bakkestarthjelp, navigasjonssystem (standard på Acenta, Nordic og Tekna), Bose® lydsystem (standard på Nordic og Tekna), ryggekamera (standard på Acenta), Around View Monitor-ryggekamera (standard på Nordic og Tekna), oppvarmet ratt, elektronisk bremsekraftfordeling, økt regenerering med B-drive

Totalscore: 70/100

Basert på 2 tester.

DinSide (2015)

Klasseledende rekkevidde, betryggende kjøreegenskaper og god plassutnyttelse. Les saken

80
Allt Om Bilar (2015)

Behövs verkligen den här uppdateringen? Les saken

60
BMW i3 22 kWh

68/100

BMW i3 22 kWh er en elbil med litt spesielt design med interiør i resirkulerte og bærekraftige materialer. Den er rask og kommer med mulighet for mange spennende ekstrafunksjoner. Har ikke de mest praktiske bakdørene, og det er liten plass i baksetet. i3 finnes også i en nyere versjon, i3 94Ah, med doblet ytelse og lengre rekkevidde.

Testresultatene fra Euro NCAP viser at i3 har generelt god sikkerhet, men at brystbeskyttelsen for voksne passasjerer er dårlig ved kraftigere sidekollisjoner mot tre/stolpe. Beskyttelse mot nakkesleng burde også vært bedre, og de savner tydeligere informasjon om airbagen ved passasjerforsetet er satt aktiv eller inaktiv. Den mangler i tillegg setebeltevarsling for baksetene.

Motoreffekt: 125 kW/170 hk
Dreiemoment: 250 Nm
Batterikapasitet (brutto): 22 kWh
Batterikapasitet (netto): 18,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 190 / 130 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 50 kW (fra 0 til 80 % tar ca. 20-30 minutter på sommertid)
Hurtiglading (AC): 7,4 kW hvis du kjøper tilleggsutstyr (tar ca. 3 timer med 16A 1-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Normallading (AC): 3,7 kW (tar ca. 6 timer med 16A)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 260 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,29 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,3 sek

Totalscore: 68/100

Basert på 9 tester.

DinSide (2013)

Blant de mest spennende bilene vi har kjørt på lenge. Les saken

100
Euro NCAP (2013)

Adult occupant ratings: The front seats and head restraints provided marginal protection against whiplash in the event of a rear-end collision. Les saken

75
BilNorge.no (2014)

Overlegne ytelse, akselerasjon og interiørkvalitet. Les saken

70
Teknikens Värld (2014)

Fortfarande den hetaste elbilnyheten. Les saken (krever medlemskap)

67
Dagens Næringsliv (2013)

Kort sagt markedets beste bybil. Les saken

66

Vis alle tester (+4)

Auto Motor og Sport (2015)

I det hele tatt gjør i3 mye på sin helt egen måte. Les saken (krever medlemskap)

64
Allt Om Bilar (2013)

En elbil som väcker habegär. Les saken

63
Klikk.no (2014)

Best for to. Les saken

60
Aftonbladet (2014)

BMW:s utstickare har något som de andra inte har: Attraktionskraft. Les saken (krever medlemskap)

50
Mercedes Benz B Electric Drive

66/100

Mercedes Benz B Electric Drive har en standard batterikapasitet på 28 kWh, men med tilleggsutstyr kan den komme opp i 33,5 kWh. Den har elektrisk drivlinje fra Tesla, er romslig innvendig og behagelig å kjøre. Den kan ikke hurtiglades, og den har høyt forbruk, særlig når det er kaldt ute. Flere trekker den for det de mener er for høy pris sett opp mot hva du får. Bilen kalles også Mercedes-Benz B250e.

Motoreffekt: 132 kW/179 hk
Dreiemoment: 340 Nm
Batterikapasitet (netto): 28-33,5 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 230 / 140 km
Hurtiglading (DC): Ikke mulig
Normallading (AC): 11 kW (krever 400V/16A 3-fas, tar ca. 3 timer)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 501 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,66 kWh/mil
Topphastighet: 160 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,9 sek
Annet: Oppmerksomhetsassistent, collision prevention assist plus, bremseassistent, adaptive brake-bremsesystem med hold-funksjon, bakkestarthjelp, klargjøring og tørrbremsing på våt vei

Totalscore: 66/100

Basert på 7 tester.

DinSide (2014)

Mye bra og hyggelig pris. Les saken

80
Dagens Nyheter (2015)

Tyst och bekväm – men går bara 10 mil. Les saken (krever medlemskap)

71
Dagens Næringsliv (2015)

Mercedes imponerer. Les saken

66
Auto Motor og Sport (2015)

Som før kan 5 personer reise komfortabelt, med over 501 iterl bagasjevolum og stor trekkraft. Les saken (krever medlemskap)

66
VG (2015)

Det er spesielt en ting denne bilen er best på, og det er plass. Les saken

60

Vis alle tester (+2)

Klikk.no (2015)

"Litt halvveis" er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha kjørt Mercedes B Electric på test. Les saken

60
Autofil (2015)

Skuffer på det viktigste. Les saken

60
Citroën C-Zero

66/100

Citroën C-Zero har holdt koken siden 2011. Den passer best til bykjøring og kalles trillingbroren til Peugeot iOn og Mitsubishi i-Miev. De tre har helt lik struktur, og Euro NCAP mener derfor testresultatene for i-Miev også gjelder for Citroën C-Zero. Det er imidlertid verdt å merke seg at iOn og C-Sero i 2013 fikk litt lavere batterikapasitet enn i-Miev, noe som gir ca 1 mil kortere rekkevidde. Én kilde mener den er god å kjøre, mens en annen mener egenskapene på veien ikke er noe å skryte av. Den får trekk for kort rekkevidde, lav komfort og stusselig interiørdesign. Forbrukerrådet mener Citröen gir deg svært god garanti.

Euro NCAP testet i-Miev/Citroën C-Zero i 2011, og vi gjør oppmerksom på at dette testresultatet ikke er valid for oppgraderinger av elbilene etter 2011. Euro NCAP er også blir mye strengere i vurderingene siden den gang. I krasjtestene i 2011 var strukturbelastningen helt på grensen av hva bilen kunne tåle, og ved frontkrasj var beskyttelsen av fører og voksen passasjer kun bra nok for hode og legger. Ved sidekrasj i stolpe/tre var beskyttelsen av brystkassen svært lav, mens den var adekvat ved sidekrasj i annen bil (selv om bildøren på førersiden åpnet seg). Det manglet ellers god nok informasjon om airbagen på passasjersiden var aktiv eller inaktiv.

Motoreffekt: 49 kW/67 hk
Dreiemoment: 196 Nm
Batterikapasitet (netto): 14,5 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 150 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 44 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): 3 kW (tar ca. 6 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 166 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,25 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 15,9 sek

Totalscore: 66/100

Basert på 4 tester. Pris fra 729,-

Pris fra 729,-

DinSide (2010)

Det er den beste vi har kjørt per i dag. Les saken

80
Euro NCAP (2011)

Adult occupant ratings: Inspection after the frontal impact showed that several structures had reached the limit of their loadbearing capacity. Les saken

75
Klikk.no (2011)

Pendlerbil som gir spenning i hverdagen. Les saken

60
VG (2011)

Litt simpel. Les saken

48
Peugeot iOn

66/100

Peugeot iOn har vært på markedet siden 2011, og hadde i 2015 best salg av de eldre elbiltypene. Den er trillingbroren til Mitsubishi i-Miev og Citroën C-Zero, siden de har helt samme struktur, og Euro NCAP mener derfor testresultatene for i-Miev også gjelder for Peugeot iOn. Siden 2013 har iOn og C-Sero hatt litt lavere batterikapasitet enn i-Miev, noe som gir ca 1 mil kortere rekkevidde. Den er en liten bil laget for småbykjøring, som stort sett er lettkjørt, men kan føles litt baktung. Får trekk for kort rekkevidde og lav komfort. Forbrukerrådet mener Peugeot gir deg svært god garanti.

Euro NCAP testet i-Miev/Peugeot iOn i 2011, og vi gjør oppmerksom på at dette testresultatet ikke er valid for oppgraderinger av elbilene etter 2011. Euro NCAP er også blir mye strengere i vurderingene siden den gang. I krasjtestene i 2011 var strukturbelastningen helt på grensen av hva bilen kunne tåle, og ved frontkrasj var beskyttelsen av fører og voksen passasjer kun bra nok for hode og legger. Ved sidekrasj i stolpe/tre var beskyttelsen av brystkassen svært lav, mens den var adekvat ved sidekrasj i annen bil (selv om bildøren på førersiden åpnet seg). Det manglet ellers god nok informasjon om airbagen på passasjersiden var aktiv eller inaktiv.

Motoreffekt: 49 kW/67 hk
Dreiemoment: 196 Nm
Batterikapasitet (netto): 14,5 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 150 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 44 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): 3 kW (tar ca. 6 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 166 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,25 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 15,9 sek

Totalscore: 66/100

Basert på 4 tester.

DinSide (2011)

Elbil som duger. Les saken

80
Euro NCAP (2011)

Adult occupant ratings: Inspection after the frontal impact showed that several structures had reached the limit of their loadbearing capacity. Les saken

75
Klikk.no (2011)

Det største ankepunktet er fortsatt rekkevidden. Les saken

60
VG (2011)

Litt simpel. Les saken

48
Mitsubishi i-MiEV

65/100

Mitsubishi i-Miev var den første elbilen på markedet i Norge som kunne tilby DC-hurtiglading (CHAdeMO). Den er billig og støyer lite, men den har kort rekkevidde og ikke den beste komforten. Den har helt lik struktur som Citroën C-Zero og Peugeot iOn, og de tre kalles derfor trillingbrødre. Fra 2013 har imidlertid i-Miev litt bedre batterikapasitet og ca. 1 mil lengre rekkevidde enn de to andre trillingene.

Euro NCAP testet i-Miev i 2011, og vi gjør oppmerksom på at dette testresultatet ikke er valid for oppgraderinger av elbilen etter 2011. Euro NCAP er også blir mye strengere i vurderingene siden den gang. I krasjtestene i 2011 var strukturbelastningen helt på grensen av hva bilen kunne tåle, og ved frontkrasj var beskyttelsen av fører og voksen passasjer kun bra nok for hode og legger. Ved sidekrasj i stolpe/tre var beskyttelsen av brystkassen svært lav, mens den var adekvat ved sidekrasj i annen bil (selv om bildøren på førersiden åpnet seg). Det manglet ellers god nok informasjon om airbagen på passasjersiden var aktiv eller inaktiv.

Motoreffekt: 49 kW/67 hk
Dreiemoment: 196 Nm
Batterikapasitet (netto): 16 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 160 / 100 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 45 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): 3 kW (tar ca. 6 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 166 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,25 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 15,9 sek

Totalscore: 65/100

Basert på 4 tester.

DinSide (2010)

Mye elbil for pengene. Les saken

80
Euro NCAP (2011)

Adult occupant ratings: Inspection after the frontal impact showed that several structures had reached the limit of their loadbearing capacity. Les saken

75
BilNorge.no (2011)

Har et mer primitivt hjuloppheng, er smal og har dårligere stabilitet. Les saken

57
VG (2011)

Litt simpel. Les saken

48
Nissan Leaf 24 kWh

64/100

Nissan Leaf 24 kWh er jevnt over en behagelig bil med god plass, men det mangler en del på kvalitetsinntrykket. Flere mener den har greie egenskaper ved normalkjøring, men den understyrer når den presses. Mange trekker den også for designet, og rattet kunne med fordel vært mulig å lengdejustere. Finnes i en oppgradert versjon: Nissan Leaf 30 kWh.

Denne Leaf-versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men den forrige versjonen fikk fem av fem stjerner etter 2012-standarden. Vi vet at vurderingene deres er blitt strengere siden den gang, samt at Leaf har gjennomgått en oppgradering.

Motoreffekt: 80 kW/109 hk
Dreiemoment: 254 Nm
Batterikapasitet (brutto): 24 kWh
Batterikapasitet (netto): 21,6 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 199 / 135 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 50 kW (tar ca. 30 min fra 0-80 %)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 3 timer med 32A 1-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 370 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,5 kWh/mil
Topphastighet: 144 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 11,5 sek
Annet: Bakkestarthjelp, navigasjonssystem (standard på Acenta, Nordic og Tekna), Bose® lydsystem (standard på Nordic og Tekna), ryggekamera (standard på Acenta), Around View Monitor-ryggekamera (standard på Nordic og Tekna), oppvarmet ratt, elektronisk bremsekraftfordeling, økt regenerering med B-drive

Totalscore: 64/100

Basert på 8 tester.

VG (2013)

Kollektiv-bilen. Les saken

80
DinSide (2013)

Stort sett bare fordeler. Les saken

80
BilNorge.no (2015)

Største fortrinn er at den er konstruert som en elbil fra grunnen av. Les saken

79
Dagens Næringsliv (2013)

Det klart beste alternativet for de som ikke har råd til Tesla. Les saken

62

Vis alle tester (+3)

Allt Om Bilar (2014)

Perfekt för kortturar, men Leaf skulle behöva längre räckvidd. Les saken

60
Klikk.no (2013)

Elfavoritten har blitt enda bedre. Les saken

60
Aftonbladet (2014)

Sävliga köregenskaper och billigt och omodernt utförande i inredningen håller inte i konkurrensen. Les saken (krever medlemskap)

25
Volkswagen e-Up!

62/100

Volkswagen e-Up! er lillebroren til e-Golf. Den scorer bra på kvalitet og støyer lite, men får trekk for kort rekkevidde og fordi den lader tregt. Denne elbilen passer bra til bykjøring. I 2017 har e-Up! fått en liten facelift, men spesifikasjonene er de samme som før. Forbrukerrådet mener Volkswagen gir deg den aller beste garantien.

Motoreffekt: 60 kW/82 hk
Dreiemoment: 210 Nm
Batterikapasitet (brutto): 18,7 kWh
Batterikapasitet (netto): 16,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 160 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 40 kW (fra 0 til 80 % tar ca. 30 minutter på sommertid)
Normallading (AC): 3,3 kW (tar ca. 6 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 250 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,17 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 12,4 sek
Annet: Regenerering i 4 trinn (D1, D2, D3, B), navigasjonssystem, parkeringssensorer bak, City-nødbremsfunksjonen, ryggekamera (ekstrautstyr)

Totalscore: 62/100

Basert på 7 tester.

VG (2013)

Oppsiktsvekkende og brukervennlig. Les saken

80
BilNorge.no (2014)

Bare på pris at e-Up er den klare vinneren. Les saken

62
60
Klikk.no (2013)

Lett å kjøre - treg å lade. Les saken

60

Vis alle tester (+2)

Allt Om Bilar (2014)

E-Up kostar fortfarande för mycket för att kunna vara en eldriven ”folkvagn”. Les saken

55
Aftonbladet (2014)

Oförvanskad körglädje och bra prestanda lockar till ett köp. Les saken (krever medlemskap)

50
Nissan e-NV200 Evalia

52/100

Nissan e-NV200 Evalia gir liten kvalitetsfølelse og komforten er ingenting å skryte av. Allt Om Bilar og M3 tror oppgitt rekkevidde på 170 km er nok for de fleste i hverdagen, mens DinSide og DN ønsker lengre rekkevidde. Til gjengjeld har den svært god plass, med inntil 7 seter hvis den ikke skal brukes som varebil.

Evalias svakeste punkt er resultatene fra Euro NCAP i 2014: kun 3 stjerner (Euro NCAP har ikke fornyet validiteten av testresultatene for denne elbilen siden 2014). Versjonen de testet hadde manglende og for dårlig sikkerhetsutstyr, og den manglet setebeltevarsler for baksetene. Beskyttelsen mot nakkesleng var for dårlig, og brystkassebeskyttelsen burde vært bedre ved sidekrasj. Sikkerheten var generelt god for den voksne testdukken ved frontkollisjon, men beskyttelsen kunne bli svekket for personer som var større eller mindre enn testdukken og/eller satt i andre posisjoner. Beltestol til større barn kunne ikke installeres korrekt i bakre midtsete, og barn på tre år i fremovervendt barnesete fikk for stor nakkebelastning (fremovervendt sete frarådes av Forbrukerrådet, NAF og Trygg Trafikk for barn under fire år). Det var heller ikke god nok informasjon om passasjer-airbagen i front var aktiv eller inaktiv.

Motoreffekt: 80 kW/109 hk
Dreiemoment: 254 Nm
Batterikapasitet (brutto): 24 kWh
Batterikapasitet (netto): 21,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 170 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 50 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % om sommeren)
Normallading (AC): 3,3 kW (tar ca. 8 timer med 16 A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe). 6,6 kW mulig med tilleggsutstyr (tar ca. 4 timer)
Sitteplasser: 5 eller 7
Bagasjerom (når alle seter er i bruk): 2270 liter (5-seter) eller 870 liter (7-seter)
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,65 kWh/mil
Topphastighet: 120 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 14,0 sek
Annet: Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Brake Assist, navigasjonssystem, ryggekamera, oppvarmet ratt

Totalscore: 52/100

Basert på 5 tester.

M3 (2016)

Hatten av för en bil med sju sittplatser och en räckvidd som räcker för mångas behov. Les saken

67
Dagens Næringsliv (2014)

Ute på landeveien er ikke kjøreegenskapene like imponerende. Les saken

58
Euro NCAP (2014)

Average to good occupant protection but lacking crash avoidance technology. Les saken

50
Allt Om Bilar (2015)

Säkerheten är ett stort handikapp. Les saken

43
DinSide (2015)

Kanskje ikke den første elbilen du har lyst på, men det er den første du trenger. Les saken

40
Ford Focus Electric (2013)

46/100

Ford Focus Electric (2013) er en komfortabel bil med fine kjøreegenskaper, men trekkes mye for prisen og liten plass i det upraktiske bagasjerommet. Den har også høyt forbruk og kan ikke hurtiglades. Den oppgraderte 2017-modellen kan derimot hurtiglades.

Motoreffekt: 107 kW/142 hk (145 hk på 2017-modellen)
Dreiemoment: 250 Nm
Batterikapasitet (brutto): 23 kWh (33,5 kWh på 2017-modellen)
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt (29,5 kWh på 2017-modellen)
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 162 / 122 km (225 / 185 km på 2017-modellen)
Hurtiglading (DC): Ikke mulig (Combo, 50 kW på 2017-modellen, tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % om sommeren)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 5 timer med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 237 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,54 kWh/mil
Topphastighet: 135 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 11,3 sek
Annet: Blokkeringsfrie bremser, antiskrens, nedbremsefunksjon, nødhjelpassistanse, Sony navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer bak

Totalscore: 46/100

Basert på 4 tester.

Dagens Næringsliv (2013)

Kjører veldig bra og ser bra ut, men har ellers lite nytt å bidra med. Les saken

58
Allt Om Bilar (2014)

Elbilen på tok för dyr. Les saken

45
VG (2013)

Halvhjertet. Les saken

40
Klikk.no (2013)

Dessverre virker det som Ford har tatt noen snarveier underveis. Les saken

40
#elbil #bil #bmw #nissan #mercedes #mercedes-benz #volkswagen #vw #kia #tesla-motors #tesla #renault #mitsubishi #peugeot #citroen #hyundai #smart #opel #ford

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn