Den store sommerdekktesten
Her får du oversikt over hvordan de kjente sommerdekkene og årets nykommere presterer i norske og europeiske forbrukertester.
Populære emneknagger:
#nettbrett
#sony
#xperia
#hybrid
#pc
#microsoft
#surface
#surface-pro
#samsung
#galaxy
49 treff
Her får du oversikt over hvordan de kjente sommerdekkene og årets nykommere presterer i norske og europeiske forbrukertester.
Det er snart på tide å skifte til sommerdekk, og her får du den fulle oversikten over prestasjonene i norske og europeiske dekktester.
Det er jevne og gode resultater blant årets sommerdekk - men et av dem er direkte farlig!
I 2015 fikk ikke Yokohama BluEarth AAE50 spesielt gode resultater i noen av disiplinene fra ACE og det var blant de aller dårligste på våt vei. I 2017 motstår det vannplaning altfor dårlig, men bremsestrekningen og grep på våt vei er bra ifølge NAF. Det er også veldig bra på tørt føre. Dekket er ikke av de mest stillegående, og det ruller ikke spesielt lett.
Yokohama Advan Sport V105 er lett å kjøre, men får flere trekk. NAF mener at den bremser dårlig på vått underlag, og at bakdekkene slipper for lett i tøffe unnamanøvrer. Dekket har også alt for høyt rullemotstand.
Yokohama Advan Fleva V701 har gode bremseegenskaper på tørt føre. Evnen til å motstå vannplaning og bremseegenskapene på våt vei burde vært bedre. Grepet er greit, men dekket gir høyt drivstofforbruk.
I 2016 hadde Wanli Harmonic H220 egenskaper som sto i stil med prisen. Det mest positive var at det var helt greit med tanke på støy og vannplaning. I 2017 får det mye bedre testresultater, spesielt når det gjelder vannplaning. Det er ellers stabilt, bremser greit på våt vei og har ok grep. Det har fortsatt mye å gå på når det gjelder rullemotstand og egenskaper ved tørt føre.
Vredestein pleier å score gjennomsnittlig, men i år bremser de best av alle på tørt underlag, og kjører veldig bra på våt vei. Aftonbladet syns dekket er litt «for sporty». Bakdekkene slipper for lett i høy fart, noe som bidrar til at kjørefølelsen blir litt usikker. NAF mener det blir litt for brå reaksjoner i tøffe unnamanøver-svinger, og litt for høyt rullemotstand.
Vredestein Sportrac 5 er aldri best, men får stort sett grei score jevnt over. I én test får det imidlertid svært dårlige resultater på våt vei. Kildene er uenige om det er egenskapene på våt eller tørr vei som er dårligst. I 2017 trekker NAF for egenskaper når det gjelder vannplaning, men det har forholdsvis kort bremsestrekning på våt vei. Ellers scorer dekket gjennomsnittlig i NAF-testen.
I 2017 presterte Pirelli Cinturato P7 veldig bra på tørt underlag, mens kildene var litt uenige om dekkets egenskaper på våt vei. I 2018 mener NAF at dekket gjør en tilfredsstillende jobb under alle forhold, men at grepet sideveis foran er svakt. Aftonbladet mener at grepet foran svikter i svinger under høy fart.
Nokian Line får godkjent fra testkildene. Sommerdekkets beste disiplin er egenskapene på tørr vei, og det får middels score med tanke på støy. Bremseegenskaper, evne til å motstå vannplaning og sidegrep på våt vei er forholdsvis gode. Det slites raskere enn de beste dekkene.
Nokian Hakka Green 2 er jevnt over et godt dekk. Det ruller lett og er stødig, men dekket støyer litt for mye. Det har svært gode egenskaper på våt veibane, både når det gjelder bremsing, grep og vannplaning.
Nokian Hakka Blue 2 scorer bra på det meste. Vi Bilägare mener egenskapene på våt vei er spesielt gode, mens NAF skriver at bremsestrekning på våt vei kunne vært bedre. Det får godt resultat i vannplaningstesten og når det gjelder grep på våt vei. Dekket er generelt trygt, dynamisk og godt å kjøre, og det har lavt drivstofforbruk.
Nokian Hakka Blue presterer bedre på våt enn på tørr vei, og har fine resultater når det gjelder bremsestrekning på våt vei og evne til å motstå vannplaning. Det får det beste resultatet av alle dekkene i NAF-testen når det gjelder grep på vått underlag. Det er sikkert, komfortabelt og har lav rullemotstand.
Fjorårets testvinner Nokian Hakka Black, presterer bra i år også. Nokian er et sikkert dekk som scorer jevne, høye poeng gjennom alle testene. Det har et godt grep på våt vei, Aftonbladets test sier at det overstyrer litt i høy fart, uten å føle uro. I tillegg scorer Nokian Hakka Black generelt veldig bra på rullemotstand, dekket går lett å stille på motorvei med lav støy.
Nankang Sportnex AS-2+ presterte svakt i årets dekktest. Kjørefølelsen er dårlig og dekket er vanskelig å kjøre. Bremselengden er ikke god nok, sammenlignet med konkurrentenes, og særlig frontdekkene slipper i vanskelige situasjoner. Dekket scorer bra i vannplaningstesten, men generelt faller dekket i gjennom på for mange punkter
Nankang Green Sport Eco-2+ er den nyeste versjonen av det livsfarlige sommerdekket fra 2015. Eco-2+ får noe bedre score enn Eco-2, men det er fortsatt ikke et trygt sommerdekk. Det presterer dårlig på både våt og tørr veibane, men er litt bedre når det gjelder vannplaning.
Nankang Econex Eco-2 Green Sport er med i samletesten til skrekk og advarsel. Testen fra Råd & Rön viser at dekket er livsfarlig på våt vei!
I 2015 og 2016 fikk Michelin Primacy 3 stort sett god score, men det nådde aldri helt opp til toppen. I 2015 var det dårligst når det gjaldt bremsestrekning på våt vei, mens det i 2016 fikk noe bedre resultater her. I 2017 får det beste resultatet i både grep og bremsing på vått underlag. Det er ellers godt på tørr vei og har høy sikkerhet, men er ikke stillegående nok. Det har fortsatt altfor dårlige egenskaper når det kommer til å motstå vannplaning.
Årets testvinner Michelin Pilot Sport 4 scorer høyt i alle tester. Den bremser meget bra på både våt og tørr vei, og har meget godt veigrep. Kjørefølelsen scorer den best på, den er lett å styre og kontrollere - også i ekstreme situasjoner. Michelin Pilot Sport 4 scorer best av alle dekkene i vannplaningstesten. Rullemotstanden er litt høyt, men godkjent.
Michelin CrossClimate er dårligst av alle dekkene i vannplaningstesten til Vi Bilägare, og det presterer dårligst av alle på tørr vei. Det når heller ikke opp når det gjelder grep og kjøreegenskaper på vått underlag, men bremsestrekningen her er ok. Gir lavt drivstofforbruk.
Maxxis Premitra HP5 er et rimelig, stillegående, stabilt og trygt dekk, men det har lav evne til å motstå vannplaning og for dårlig kjørefølelse på våt vei. Bremsestrekning på vått føre er gjennomsnittlig og grepet er ikke noe å skryte av.
Linglong GREEN-Max HP 010 er et stabilt dekk til en god pris. Det har godt grep og bra bremser på våt vei, men trekkes for egenskapene på tørr vei. Lydnivå, evne til å motstå vannplaning og rullemotstand får gjennomsnittlige resultater.
Landsail LS388 har forholdsvis kort bremselengde og godt grep på våt vei, men egenskapene er dårligere ved vannplaning. Det strides om bremseegenskapene på tørr vei er gode nok. Komforten kunne vært bedre. Det støyer mye og rullemotstanden er høy.
Kumho Solus HS51 er et billig dekk, og NAF mener det har fine egenskaper i de fleste situasjoner. Det har gode bremser og greit grep på våt vei, samt god evne til å motstå vannplaning. Det havner lenger ned på resultatlisten til Råd & Rön, fordi det tåler mindre slitasje og ikke når helt opp når det gjelder egenskaper på tørr vei.
Kumho Ecsta PS71 er i mellomprisklassen og scorer greit i de fleste tester, akkurat som i 2017. Aftonbladet mener at de klarer alle testene godt, uten å utmerke seg noe særlig. NAF skriver at dekket ikke klarer å holde grepet i ekstreme situasjoner. Resultatene er likt på tørt og vått underlag. Dekket klarer våte veier bra og det scorer bra i vannplaningstesten.
Kumho Ecsta HS51 klarer seg greit i de fleste disipliner, men får dårlig score ved bremsing på tørt føre. Det har gode bremser på våt vei og motstår vannplaning bra. Täknikens Värld mener grep og de generelle kjøreegenskapene på våt vei er for dårlige. Rullemotstanden burde vært lavere. Dekket er støysvakt og anmelderne er uenige om det er komfortabelt eller ikke.
KENDA Emera A1 er jevnt over et bra dekk, men trekkes for rullemotstand og bremsestrekning på våt vei. Det er svært godt når det gjelder å motstå vannplaning, og våtgrepet er greit.
I fjor fikk Hankook Ventus trekk for sine egenskaper på vått underlag. Det samme gjelder for i år. Dekket scorer høyt i bremstester på tørr vei, men presterer dårligere i øvrige tester. På våt vei slipper dekkene lett, der Aftonbladet mener at grepet slipper også på tørre veier. Hankook presterer også dårlig i vannplaningstesten.
Hankook Ventus Prime3 K125 er ganske komfortabelt på ujevnt underlag, men det trekkes mye for egenskapene på våt vei, selv om våtgrepet er ok. NAF mener det er dårligst når det gjelder å motstå vannplaning, mens Vi Bilägare opplever det som helt greit på dette punktet. Vi Bilägare hevder det har ett av de lengste bremsestrekningene på våt vei, mens NAF mener bremseegenskapene er middels. Begge anmelderne er enige om at bremsing på tørr vei er bra. Kildene er litt uenige om støynivå og rullemotsand.
Hankook Ventus Prime 2 K115 er et billig sommerdekk som gjør det jevnt bra i alle disiplinene.
Goodyear Efficient Grip Performance er svært komfortabelt. Det ruller lett og støyer lite. Dekket er godt på tørr asfalt, men det er bedre i varmt enn i kaldere vær. I 2016 presterte det godt på våt vei, men i 2017 mener NAF det bare har gjennomsnittlig grep og for dårlige bremser på våt vei. Vi Bilägare synes det generelt har gode egenskaper på våt vei også i 2017, men opplyser om at bremsene er dårligere enn ved tidligere års tester. Enven til å motstå vannplaning er ganske bra.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 scorer generelt bra på både tørr og våt vei. Frontdekkene kan slippe litt i ekstreme situasjoner, både på tørt og vått underlag. Dekket gjorde det bra bra i vannplaningstestet, der Aftonbladet mener at dekket er lett å kjøre.
Den klassiske svenske dekkprodusenten som ble kjøpt av tyske Continental skuffer i årets test. NAF mener at dekket er et mysterium. Det presterer bra ved lave temperaturer, men når det blir varmere fungerer dekket hverken i tørre eller våte forhold. Kjørefølelsen er dårlig og Aftonbladet syns dekket er vanskelig å kjøre, siden både front- og bakdekket slipper alt for lett.
Fulda EcoControl HP får gode resultater på tørr vei. Sommerdekket har middels støy, og det presterer greit i bremsetesten på våt vei. Når det gjelder vannplaning og grep på våt vei er dekket forholdsvis godt.
Falken ZIEX ZE914 ECORUN har for dårlige kjøre- og bremseegenskaper på både vått og tørt føre, men spesielt på våt vei. Grep og bremser på våt vei er altfor dårlig. Dekket støyer mye. ECORUN har tatt over for det gamle dekket Falken ZIEX ZE914.
Falken Azenis FK 510 er et sportsdesignet dekk med overraskende bra testresultat. Dekket har som ventet god kontroll, der NAF mener at det er presist i unnamanøver-situasjoner. Det som overrasker er det meget gode grepet, der Falken Azensis slår alle i bremsetestet på våt vei. I ekstreme situasjoner slipper grepet bak, akkurat som et sportsdekk skal.
Duraturn Mozzo Sport får lav score i alle testdisipliner og havner helt nederst i NAF-testen.
I 2017 fikk Dunlop kritikk for grepet på våt vei, der NAF mente de var et av de dårligste dekkene i støynivå-testet. I årets test scorer Dunlop Sport Maxx 2 middels på de aller fleste testene. NAF mener at dekket har gode kjøreegenskaper på tørr vei, rolig og stabilt med lavt rullemotstand. Dunlop får trekk for at dekkene slipper for tidlig i tøffe unnamanøver-tester. Dekkene reagerer også litt tregt i ekstreme situasjoner på tørr vei
Dunlop Sport BluResponse er et av de aller beste dekkene på tørr veibane. Det får også pluss for at det ruller lett. Noen mener det ikke presterer like godt på våt vei, mens andre mener det har gode våtegenskaper. I 2017 trekker NAF det spesielt for bremsing og grep på våt vei. I vannplaningstesten er resultatet gjennomsnittlig. Tidligere fikk det pluss for lite støy, men hos NAF havner det helt nederst av alle dekkene når det gjelder støynivå i 2017.
Davanti DX390 er et billig dekk som presterer deretter. Det får lav score i alt fra bremseegenskaper på vått og tørt føre, kjørefølelse, veigrep, rullemotstand og evne til å motstå vannplaning.
Cooperdekket scorer i topp på støy og klarer seg godt på tørt underlag. På våt vei får frontdekket problemer med å holde grepet. Aftonbladet mener at dekket fort slipper i kurver, og det er vanskelig å få tilbake kontrollen.
Continental PremiumContact 6 er et stabilt sommerdekk med god kjørefølelse. I Aftonbladets test scorer det best av alle på tørr vei, og NAF skriver at veigrepet er fantastisk. I 2016 og 2017 har dekket hatt problemer i vannplaningstesten, det trekker også ned karakteren i årets test. Dekkets kjøreegenskaper på våt vei er generelt veldig bra.
Continental er et godt, stabilt og trygt dekk. Det er komfortabelt på dårlig vei og har lavt støynivå. I 2016 fikk det trekk for litt for høy rullemotstand, men i 2017 har det lavere rullemotstand. NAF synes det er spesielt godt på tørr vei i 2017, men trekker for at det har dårligere bremser ved lavere temperaturer. I 2017 får det skryt for grep og egenskaper på våt vei, men dekket klarer ikke å motstå vannplaning godt nok. Dette nevnte også Teknikens Värld i 2016.
I 2017 var Bridgestone Turanza T005 testvinner i vannplaningstesten. I årets test scorer Bridgestone Turanza best av alle dekk i rullemotstand og kjøring på våt vei, men dekket presterer mye dårligere på vannplaningen. Dekkets grep blir også dårligere på våt vei i lave temperaturer, skriver Aftonbladet.
I 2015 fikk Bridgestone Turanza T001 generelt gode resultater av Råd & Rön, med dårligste score på støy og beste score på tørr vei. I 2016 og 2017 synes NAF og Vi Bilägare at det støyer lite, og de trekker frem bremsing på våt vei og evne til å motstå vannplaning som beste disipliner. Det er faktisk best av alle i både NAF- og Vi Bilägare-testen ved vannplaning. Det er godt grep på våt asfalt og godkjente egenskaper på tørr vei. Rullemotstanden kunne vært bedre.
Testresultatene for Barum Bravuris 3HM har vært inkonsistente de siste årene. I 2017 gjør dekket det godt i de fleste disipliner, til tross for at det er et billigere dekk. Det har spesielt kort bremsestrekning på våt vei, mens bremseegenskapene på tørr vei kunne vært bedre. Grep på våt vei er bra. Dekket er sikkert og har lav rullemotstand, men det er ikke blant de mest stillegående dekkene. Evne til å motstå vannplaning er gjennomsnittlig.
Apollo Alnac HG er et billig dekk, men klarer seg bra i mange disipliner. Det har gode egenskaper ved vannplaning, men bremselengden er for lang på vått underlag.
Apollo Alnac 4G havner i nedre del av resultatlista i ACE-testen og får bunnplassering i NAF-testen. Dekket er verken godt på tørt eller vått underlag, men det er ekstra dårlig på våt vei. Det ruller imidlertid lett, gir god komfort og er stillegående.