Årets beste vinterdekk
Se hvilke dekk som gjøre det best i test på tvers av flere nordiske kvalitetstester.
Populære emneknagger:
#nettbrett
#sony
#xperia
#hybrid
#pc
#microsoft
#surface
#surface-pro
#samsung
#galaxy
19 treff
Se hvilke dekk som gjøre det best i test på tvers av flere nordiske kvalitetstester.
Den norske vinteren byr ofte på en kombinasjon av snø, is og våt asfalt, men årets vinterdekk presterer ikke like godt på alle underlag. Her er dekkene som gjør det best på tvers av flere nordiske kvalitetstester.
Vi har samlet de nordiske, objektive testene av de mest vanlige pigg- og piggfrie dekkene. Enten du kjører ofte i områder med mye snø og is, eller du bor i et klima med stort sett våte eller bare veier, kan du finne vinterdekket som passer deg best i denne samletesten.
Her får du oversikt over hvordan de kjente sommerdekkene og årets nykommere presterer i norske og europeiske forbrukertester.
Her er resultatene fra de store nordiske dekktestene samlet på ett og samme sted, og du får oversikt over hvilke dekk du bør investere i, enten du sverger til piggdekk eller piggfrie.
Det er snart på tide å skifte til sommerdekk, og her får du den fulle oversikten over prestasjonene i norske og europeiske dekktester.
Stadig flere kjører piggfrie dekk på vinterføre, og her kan se hvilke som er best i test.
Norske værforhold krever gode vinterdekk, men hvem er best?
Det er jevne og gode resultater blant årets sommerdekk - men et av dem er direkte farlig!
I 2017 var Bridgestone Turanza T005 testvinner i vannplaningstesten. I årets test scorer Bridgestone Turanza best av alle dekk i rullemotstand og kjøring på våt vei, men dekket presterer mye dårligere på vannplaningen. Dekkets grep blir også dårligere på våt vei i lave temperaturer, skriver Aftonbladet.
I 2015 fikk Bridgestone Turanza T001 generelt gode resultater av Råd & Rön, med dårligste score på støy og beste score på tørr vei. I 2016 og 2017 synes NAF og Vi Bilägare at det støyer lite, og de trekker frem bremsing på våt vei og evne til å motstå vannplaning som beste disipliner. Det er faktisk best av alle i både NAF- og Vi Bilägare-testen ved vannplaning. Det er godt grep på våt asfalt og godkjente egenskaper på tørr vei. Rullemotstanden kunne vært bedre.
Piggdekk: Både NAF/Motor og Auto Motor & Sport Sverige trekker frem at Bridgestone Noranza 001 er et trygt dekk på vinterføre. Det har fått en oppgradering siden i fjor, men NAF/Motor og Vi Bilägare synes det overbeviser mindre i år. Vi Bilägare er generelt skuffet over resultatene og er ikke imponert over kjøreegenskapene. De mener det har en av de lengste bremsestrekningene på is, snø og våt vei. NAF/Motor trekker også frem dårligere bremseegenskaper på is og snø enn i fjorårets test, men de opplever at det likevel er et godt dekk alt i alt. Auto Motor & Sport Sverige gir dekket en bronseplass og mener det bremser svært bra på våt vei, samt at bremseegenskapene på snø og is er gode. Verken Auto Motor & Sport Sverige eller NAF/Motor er fornøyde med grepet på våt vei. På tørr vei gir Auto Motor & Sport Sverige høy poengsum, mens Vi Bilägare og NAF/Motor trekker det mer for egenskapene her. Rullemotstanden er lav, og dekket har 190 pigger.
Piggdekk: Bridgestone Noranza 001 får toppkarakterer på isføre. Den får også gode resultater for bremsing på snø, men når det gjelder kjøreegenskaper på snø er kildene uengie. Én mener kjøre- og bremseegenskapene er like gode, mens en annen mener at kjøreegenskapene er radikalt dårligere, blant annet fordi dekket har en tendens til å sladde på snø. Dekket overbeviser ikke når det gjelder våt og tørr veibane. Det støyer mye. Har 190 pigger.
PIGGFRIE DEKK: Bridgestone Noranza 001 gjør det bra på is, og gir en presis styrefølelse. Modellen kjører bra på snø, men bremser dessverre litt for dårlig på samme underlag. Dekkene har dårlig grep på våt asfalt, og testerne opplever at de er middels på alt.
Passer best til: Is.
PIGGDEKK: Noranza 001 fra Bridgestone er greie dekk, men de gjør det dårligere på is og snø enn de beste dekkene. Kjørefølelsen er heller ikke god på vått føre, men bremsene kjennes fine ut på tørt underlag. Vi Bilägare mener dekkene passer bedre på tørt enn vått føre.
Passer best til: Is, snø og tørr asfalt
Piggfritt dekk: Bridgestone Blizzak WS80 får gode skussmål av alle kildene når det gjelder egenskaper på snø og is. NAF/Motor mener faktisk det er et av toppdekkene på is, og Vi Bilägare plasserer det blant de beste med tanke på kjøreegenskaper på både isete og snødekte veier. Det får mindre imponerende resultater på vått underlag, bl.a. grunnet dårlig grep. Vi Bilägare mener det samme gjelder på tørr vei, mens Auto Motor & Sport Sverige skryter av egenskapene på tørt underlag. I testen til NAF/Motor havner det helt i nederste del av resultatlisten i disiplinen kjørefølelse på tørr vei.
Piggfritt dekk: I 2015 slet Bridgestone Blizzak WS80 med dårlige egenskaper på is, særlig med tanke på bremsing og akselerasjon. I 2016 er det blant de aller beste priggfrie dekkene på is. På snø kan det understyre i svinger og veigrepet kan slippe litt brått. På tørr asfalt er det blant de beste, men det er for dårlig på våt vei. Der kan det oppleves upresist. Det støyer lite.
PIGGFRIE DEKK: Blizzak WS80 fra Bridgestone gjør det veldig bra på tørt underlag, og er heller ikke dårlig når det kommer til bremsing på snø og is. Vi Bilägare er mer kritisk til prestasjonen på tørr vei og isete underlag enn det NAF/Motor er.
Passer best til: Tørr asfalt og snø
Piggdekk: Én kilde mener Bridgestone Blizzak Spike 01 klarer seg greit på is, med unntak av bremselengden som ikke når helt til topps, og på snøføre kunne piggdekket jevnt over vært bedre. To andre kilder er ikke overbevist av verken is- eller snø-ferdighetene. På våt og tørr asfalt er bremsegrepet godt, men én kilde melder om at sidegrepet slipper litt brått, og to trekker fram at styreresponsen er treg. Grepet i snøslaps er godt. Får minuspoeng for høy rullemotstand. Har 130 pigger.