Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2018

Årets store sommerdekk-test

Skal du kjøpe nye sommerdekk i 2018? Les alt om årets testvinner og dekkene du bør unngå i sommerdekktesten.

Annonse

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Klar testvinner

Dekkene som får høyest samlesscore er Michelin Pilot Sport 4. imponerer med jevne høye resultater i tester på vått underlag, og er blant annet testvinner i vannplaningstesten. Testkjørerne er også meget fornøyde med dekkets kjørefølelse. Bak vinneren er det flere dekk som presterer bra. Blant dekkene med den vanliste dimensjonen for norske veier - 205/55 R 16 (se faktaboks) - kommer Bridgestone Turanza T005 best ut.

Klassiker på bunn

Det finnes også noen dekk som ikke presterer godt nok i sommerdekktesten. En av dem er overraskende nok det velkjente og etablerte svenske dekkmerket Gislaved. Det klarer seg greit i lave temperaturer, men i varmt vær mister det grepet alt for lett og blir vanskelig å kjøre. De kinesiske dekkene Nankang Sportnex AS-2+ og Triangle Sportex THS11 ligger også på bunn, med et veigrep som ikke er å stole på.

Dekkets viktigste egenskaper

Kildene tester dekkene i flere ulike testdisipliner: vannplaning, bremsing på vått og tørt underlag, veigrep, kjøreegenskaper på tørr og våt vei, rullemotstand og støy. NAF mener det aller viktigste er at sommerdekket har kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og godt sidegrep på vått underlag.

Les også: Se hvordan Toyota RAV4 Hybrid klarer seg i forbrukertestene.

Må man bytte til sommerdekk?

Bruker du piggdekk på vinteren og bor i Sør- eller Midt-Norge, gjelder et piggdekkforbud fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder det fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Et tilstrekkelig veigrep veier likevel tyngre enn de fastsatte fristene. Det er med andre ord lov å bruke piggdekk dersom føret krever det.

Mønsterdybde

På sommerdekk må mønsterdybden være minst 1,6 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 3 mm mønsterdybde.

Dimensjon

De vanligste dimensjonene for dekk i Norge er 205/55 R16. Merk at ikke alle dekkene i denne samletesten har disse dimensjonene.

  • 205: Dekkets bredde i mm.
  • 55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).
  • R: Radialdekk.
  • 16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

  • 91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).
  • H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Kilde: NAF.

Piggfrie dekk kan i teorien brukes hele året, men vinterdekk er ikke laget for sommerføre. Broom skriver om at vinterdekk på sommerføre vil gi lengre bremsestrekning og vesentlig dårligere sidegrep enn et sommerdekk. Det vil også slites raskere og føre til økt drivstofforbruk. Det anbefales derfor på det sterkeste at du bytter til sommerdekk når vær- og kjøreforhold tilsier det.

Anerkjente kilder

NAF har utført årets test i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue, svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport Sverige.

I tillegg presenterer vi resultatene fra testene gjennomført av det svenske magasinet Vi Bilägare, den svenske forbrukerorganisasjonen Råd & Rön (i samarbeid med ADAC/ICRT), samt tyske ACE.

Ulike resultater på tvers av år

Noen av dekkene i samletesten får ganske ulike vurderinger i 2018 enn det fikk i 2015-2017, selv om navnet på dekket er det samme som i fjor, og selv om det er samme kilde som tester dekket. NAF skriver at det ikke er lett å forklare hvorfor dette skjer, men at det kan være fordi produsentene har gjort endringer ved dekket.

Fordi vi ikke vet sikkert om det er endringer fra produsentenes side, eller om det kan være andre aspekter som gjør at resultatene endres, velger vi å inkludere alle 2017- og 2018-testene her. Forhåpentligvis gir dette et tydeligere og fullere bilde av eventuelle endringer i dekkenes prestasjoner. Vi setter pris på tilbakemelding dersom du er uenig.

Sjekk hvilke dimensjoner du trenger til ditt kjøretøy før du tar et valg.

RESULTATER

Michelin Pilot Sport 4 225/40 R18

Michelin Pilot Sport 4 225/40 R18

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 169,-

Pris fra 1 169,-

90
Nokian Hakka Black 2 225/45 R17

Nokian Hakka Black 2 225/45 R17

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 182,-

Pris fra 1 182,-

89
Falken Azenis FK510 225/45 R 17

Falken Azenis FK510 225/45 R 17

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 858,-

Pris fra 858,-

86
Continental PremiumContact 6 225/45 R 17

Continental PremiumContact 6 225/45 R 17

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 894,-

Pris fra 894,-

86
Bridgestone Turanza T005 205/55 R 16

Bridgestone Turanza T005 205/55 R 16

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 679,-

Pris fra 679,-

84
Vredestein Ultrac Vorti 225/40 R 18

Vredestein Ultrac Vorti 225/40 R 18

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 943,-

Pris fra 943,-

83
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 225/45 R 17

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 225/45 R 17

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 825,-

Pris fra 825,-

82
Goodyear Efficient Grip Performance (205/55 R16)

Goodyear Efficient Grip Performance (205/55 R16)

Resultatet er basert på 8 tester. Pris fra 650,-

Pris fra 650,-

81
Kumho Ecsta PS71 215/45 R 17

Kumho Ecsta PS71 215/45 R 17

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 680,-

Pris fra 680,-

80
Pirelli Cinturato P7 Blue (205/55 R16)

Pirelli Cinturato P7 Blue (205/55 R16)

Resultatet er basert på 11 tester. Pris fra 691,-

Pris fra 691,-

78
Hankook Ventus S1 evo2 K117 245/45 R 19

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 245/45 R 19

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 236,-

Pris fra 1 236,-

74
Yokohama Advan Sport V105 275/30 R 19

Yokohama Advan Sport V105 275/30 R 19

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 2 501,-

Pris fra 2 501,-

64
Nankang Sportnex AS-2+ 245/45 R 20

Nankang Sportnex AS-2+ 245/45 R 20

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 017,-

Pris fra 1 017,-

64
Cooper Zeon CS8 225/50 R 17

Cooper Zeon CS8 225/50 R 17

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 007,-

Pris fra 1 007,-

61
Triangle Sportex TSH11

Triangle Sportex TSH11

Resultatet er basert på 2 tester.
58
Gislaved Ultra Speed 225/55 R 17

Gislaved Ultra Speed 225/55 R 17

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 640,-

Pris fra 640,-

56

Utfyllende resultater

Nedenfor kan du lese mer om produktene og se hvilke testkilder poengsummene baserer seg på.

Michelin Pilot Sport 4 225/40 R18

90/100

Årets testvinner Michelin Pilot Sport 4 scorer høyt i alle tester. Den bremser meget bra på både våt og tørr vei, og har meget godt veigrep. Kjørefølelsen scorer den best på, den er lett å styre og kontrollere - også i ekstreme situasjoner. Michelin Pilot Sport 4 scorer best av alle dekkene i vannplaningstesten. Rullemotstanden er litt høyt, men godkjent.

Totalscore: 90/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 169,-

Pris fra 1 169,-

Aftonbladet (2018)

Däcket styr bra och är lättkört också vid extrema situationer. Les saken (krever medlemskap)

91
NAF (2018)

Bremsegrepet er ypperlig både på vått og tørt føre, men det er særlig kjørefølelsen som er svært god. Les saken

89
NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Rullemotstanden er litt svakere enn de beste, men akseptabel. Les saken

89
Nokian Hakka Black 2 225/45 R17

89/100

Fjorårets testvinner Nokian Hakka Black, presterer bra i år også. Nokian er et sikkert dekk som scorer jevne, høye poeng gjennom alle testene. Det har et godt grep på våt vei, Aftonbladets test sier at det overstyrer litt i høy fart, uten å føle uro. I tillegg scorer Nokian Hakka Black generelt veldig bra på rullemotstand, dekket går lett å stille på motorvei med lav støy.

Totalscore: 89/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 182,-

Pris fra 1 182,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Jevne og gode egenskaper i alle disipliner på våt vei. Les saken

92
Aftonbladet (2018)

Det bromsar bra på våt och torr asfalt och har inga svagheter. Les saken (krever medlemskap)

90
NAF (2018)

Dekket har godt bremsegrep på både tørt og vått underlag, og er egentlig uten svake punkter. Les saken

85
Beste priser
Megahjul 1 182,- Til Prisjakt

Levert av:

Falken Azenis FK510 225/45 R 17

86/100

Falken Azenis FK 510 er et sportsdesignet dekk med overraskende bra testresultat. Dekket har som ventet god kontroll, der NAF mener at det er presist i unnamanøver-situasjoner. Det som overrasker er det meget gode grepet, der Falken Azensis slår alle i bremsetestet på våt vei. I ekstreme situasjoner slipper grepet bak, akkurat som et sportsdekk skal.

Totalscore: 86/100

Basert på 2 tester. Pris fra 858,-

Pris fra 858,-

Aftonbladet (2018)

Falken vill gärna vara ett lite sportigare däck. Les saken (krever medlemskap)

89
NAF (2018)

Grepet er godt nok til å mestre alle situasjoner. Les saken

83
Continental PremiumContact 6 225/45 R 17

86/100

Continental PremiumContact 6 er et stabilt sommerdekk med god kjørefølelse. I Aftonbladets test scorer det best av alle på tørr vei, og NAF skriver at veigrepet er fantastisk. I 2016 og 2017 har dekket hatt problemer i vannplaningstesten, det trekker også ned karakteren i årets test. Dekkets kjøreegenskaper på våt vei er generelt veldig bra.

Totalscore: 86/100

Basert på 2 tester. Pris fra 894,-

Pris fra 894,-

Aftonbladet (2018)

Det fungerar inte fullt lika bra på våt väg även om det är lättkört med bra styrförmåga. Les saken (krever medlemskap)

90
NAF (2018)

Kjøregrep og følelse på vått er imidlertid ganske bra. Les saken

81
Bridgestone Turanza T005 205/55 R 16

84/100

I 2017 var Bridgestone Turanza T005 testvinner i vannplaningstesten. I årets test scorer Bridgestone Turanza best av alle dekk i rullemotstand og kjøring på våt vei, men dekket presterer mye dårligere på vannplaningen. Dekkets grep blir også dårligere på våt vei i lave temperaturer, skriver Aftonbladet.

Totalscore: 84/100

Basert på 2 tester. Pris fra 679,-

Pris fra 679,-

Aftonbladet (2018)

Rullmotståndet är extremt lågt. Les saken (krever medlemskap)

88
NAF (2018)

Dekket får litt trekk fordi bremsegrepet på vått underlag falt ganske mye under kjølige forhold. Les saken

79
Vredestein Ultrac Vorti 225/40 R 18

83/100

Vredestein pleier å score gjennomsnittlig, men i år bremser de best av alle på tørt underlag, og kjører veldig bra på våt vei. Aftonbladet syns dekket er litt «for sporty». Bakdekkene slipper for lett i høy fart, noe som bidrar til at kjørefølelsen blir litt usikker. NAF mener det blir litt for brå reaksjoner i tøffe unnamanøver-svinger, og litt for høyt rullemotstand.

Totalscore: 83/100

Basert på 2 tester. Pris fra 943,-

Pris fra 943,-

Aftonbladet (2018)

Vredestein är lite väl "sportigt" i vår smak. Les saken (krever medlemskap)

88
NAF (2018)

Har litt for brå reaksjon i tøffe unnamanøver-situasjoner. Les saken

78
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 225/45 R 17

82/100

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 scorer generelt bra på både tørr og våt vei. Frontdekkene kan slippe litt i ekstreme situasjoner, både på tørt og vått underlag. Dekket gjorde det bra bra i vannplaningstestet, der Aftonbladet mener at dekket er lett å kjøre.

Totalscore: 82/100

Basert på 2 tester. Pris fra 825,-

Pris fra 825,-

Aftonbladet (2018)

Ändå ett lättkört och logiskt däck. Les saken (krever medlemskap)

88
NAF (2018)

Også på tørt føre er dekket bra, men frontdekkene kan slippe ved de mest ekstreme utfordringene. Les saken

75
Goodyear Efficient Grip Performance (205/55 R16)

81/100

Goodyear Efficient Grip Performance er svært komfortabelt. Det ruller lett og støyer lite. Dekket er godt på tørr asfalt, men det er bedre i varmt enn i kaldere vær. I 2016 presterte det godt på våt vei, men i 2017 mener NAF det bare har gjennomsnittlig grep og for dårlige bremser på våt vei. Vi Bilägare synes det generelt har gode egenskaper på våt vei også i 2017, men opplyser om at bremsene er dårligere enn ved tidligere års tester. Enven til å motstå vannplaning er ganske bra.

Totalscore: 81/100

Basert på 8 tester. Pris fra 650,-

Pris fra 650,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Presterer på høyt nivå i stort sett alle disipliner. Les saken

87
NAF (2015)

Et av de mest komfortable dekkene. Les saken

85
ACE (2015)

Best i test. Les saken

80
Vi Bilägare (2016)

Ett stabilt däck, vilket visar sig främst när man kör hårt och testar förmågan på den våta testbanan. Les saken (krever medlemskap)

80

Vis alle tester (+3)

Vi Bilägare (2017)

Goodyear håller hög nivå i väta, men i år fick vi en längre bromssträcka än vid tidigare tester. Les saken (krever medlemskap)

79
NAF (2017)

Litt overraskende har Goodyear blant de lengste bremsestrekningene på våt asfalt. Les saken

75
Kumho Ecsta PS71 215/45 R 17

80/100

Kumho Ecsta PS71 er i mellomprisklassen og scorer greit i de fleste tester, akkurat som i 2017. Aftonbladet mener at de klarer alle testene godt, uten å utmerke seg noe særlig. NAF skriver at dekket ikke klarer å holde grepet i ekstreme situasjoner. Resultatene er likt på tørt og vått underlag. Dekket klarer våte veier bra og det scorer bra i vannplaningstesten.

Totalscore: 80/100

Basert på 2 tester. Pris fra 680,-

Pris fra 680,-

Aftonbladet (2018)

Lite sämre grepp och köregenskaper, men ändå pålitligt. Les saken (krever medlemskap)

84
NAF (2018)

Dekket oppfører seg logisk på vått underlag, men fordekket slipper litt tidlig i ekstreme situasjoner. Les saken

75
Pirelli Cinturato P7 Blue (205/55 R16)

78/100

I 2017 presterte Pirelli Cinturato P7 veldig bra på tørt underlag, mens kildene var litt uenige om dekkets egenskaper på våt vei. I 2018 mener NAF at dekket gjør en tilfredsstillende jobb under alle forhold, men at grepet sideveis foran er svakt. Aftonbladet mener at grepet foran svikter i svinger under høy fart.

Totalscore: 78/100

Basert på 11 tester. Pris fra 691,-

Pris fra 691,-

NAF (2015)

Best av alle på tørr asfalt. Les saken

88
NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Kortest bremsestrekning både på våt og tørr asfalt. Les saken

87
Teknikens Värld (2016)

Presterar på extremt hög nivå och är bland annat testets mest komfortabla däck. Les saken (krever medlemskap)

87
Vi Bilägare (2017)

Ett av de bästa sommardäcken, både på våt och torr väg. Les saken (krever medlemskap)

83
Aftonbladet (2018)

Pirelli är för det mesta lugnt och lättkört men går det för fort i en kurva tappar framhjulen greppet och bilen understyr. Les saken (krever medlemskap)

81

Vis alle tester (+6)

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Skårer midt på treet ved bremsestrekning på våt vei og på vannplaningstesten. Les saken

78
Vi Bilägare (2016)

Bästa grepp i väta – en hårsmån före Nokian. P7 klarar också vattenplaning och körtestet i väta mycket bra. Les saken (krever medlemskap)

75
NAF (2018)

Frontdekkene slipper imidlertid litt tidlig. Les saken

70
Hankook Ventus S1 evo2 K117 245/45 R 19

74/100

I fjor fikk Hankook Ventus trekk for sine egenskaper på vått underlag. Det samme gjelder for i år. Dekket scorer høyt i bremstester på tørr vei, men presterer dårligere i øvrige tester. På våt vei slipper dekkene lett, der Aftonbladet mener at grepet slipper også på tørre veier. Hankook presterer også dårlig i vannplaningstesten.

Totalscore: 74/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 236,-

Pris fra 1 236,-

Aftonbladet (2018)

På våt väg är det nära till sladd, och inte helt lätt att få bilen åt rätt håll igen. Les saken (krever medlemskap)

86
NAF (2018)

Dekket opptrer trygt og rolig, men i krevende situasjoner på vått underlag skal ikke sjåføren være for brå. Les saken

77
Yokohama Advan Sport V105 275/30 R 19

64/100

Yokohama Advan Sport V105 er lett å kjøre, men får flere trekk. NAF mener at den bremser dårlig på vått underlag, og at bakdekkene slipper for lett i tøffe unnamanøvrer. Dekket har også alt for høyt rullemotstand.

Totalscore: 64/100

Basert på 3 tester. Pris fra 2 501,-

Pris fra 2 501,-

Aftonbladet (2018)

Yokohama är på tok för trögrullat och bromsar dåligt på våt väg, i synnerhet i lite lägre temperaturer. Les saken (krever medlemskap)

76
NAF (2018)

Opptrer ganske likt på tørt og vått føre, med unntak av bremsegrepet i kaldt, vått vær. Les saken

60
Nankang Sportnex AS-2+ 245/45 R 20

64/100

Nankang Sportnex AS-2+ presterte svakt i årets dekktest. Kjørefølelsen er dårlig og dekket er vanskelig å kjøre. Bremselengden er ikke god nok, sammenlignet med konkurrentenes, og særlig frontdekkene slipper i vanskelige situasjoner. Dekket scorer bra i vannplaningstesten, men generelt faller dekket i gjennom på for mange punkter

Totalscore: 64/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 017,-

Pris fra 1 017,-

Aftonbladet (2018)

Testets bästa Kina-däck faller inte igenom totalt, men är svårkört. Les saken (krever medlemskap)

73
NAF (2018)

Overraskende er sidegrepet noe bedre. Men dekket scorer lavt på kjørefølelse og er litt vanskelig å kjøre med. Les saken

54
Cooper Zeon CS8 225/50 R 17

61/100

Cooperdekket scorer i topp på støy og klarer seg godt på tørt underlag. På våt vei får frontdekket problemer med å holde grepet. Aftonbladet mener at dekket fort slipper i kurver, og det er vanskelig å få tilbake kontrollen.

Totalscore: 61/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 007,-

Pris fra 1 007,-

Aftonbladet (2018)

Cooper bromsar hyfsat på vått men sidgreppet är sämre. Les saken (krever medlemskap)

77
NAF (2018)

Cooper er ett av to dekk med toppscore på støy, rullemotstanden er midt på treet. Les saken

61
Triangle Sportex TSH11

58/100

Dekket fungerer greit på tørt underlag, men bremser for dårlig. Størst utfordring har Triangle Sportex TSH11 på vått underlag. Aftonbladet mener at bakdekkene slipper for lett i svinger, spesielt hvis man må bremse samtidig.

Totalscore: 58/100

Basert på 2 tester.

Aftonbladet (2018)

Ännu sämre är köregenskapernas på våt väg när bakdäcken sladdar i väg i kurvor och ännu värre om man måste bromsa i kurvan. Les saken (krever medlemskap)

73
NAF (2018)

Triangle Sportex TSH11 sliter med å hevde seg i årets test, tross greit grep. Les saken

43
Gislaved Ultra Speed 225/55 R 17

56/100

Den klassiske svenske dekkprodusenten som ble kjøpt av tyske Continental skuffer i årets test. NAF mener at dekket er et mysterium. Det presterer bra ved lave temperaturer, men når det blir varmere fungerer dekket hverken i tørre eller våte forhold. Kjørefølelsen er dårlig og Aftonbladet syns dekket er vanskelig å kjøre, siden både front- og bakdekket slipper alt for lett.

Totalscore: 56/100

Basert på 2 tester. Pris fra 640,-

Pris fra 640,-

Aftonbladet (2018)

Gamla fina Gislaved sämst i test! Les saken (krever medlemskap)

68
NAF (2018)

Kjørefølelsen er ikke god, og både foran og bak slipper dekkene grepet tidlig. Les saken

43
#bildekk #sommerdekk #goodyear #continental #vredestein #dunlop #pirelli #kumho #nankang #nokian #bridgestone #hankook #linglong #kenda #maxxis #davanti #falken #duraturn #yokohama #michelin

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse
yo

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.