Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2017
Et godt sommerdekk kan være avgjørende i kritiske situasjoner, og egenskapene på våt vei er spesielt viktig. (Illustrasjonsfoto: Nokian Tyres)

Den store sommerdekktesten

Her får du oversikt over hvordan de kjente sommerdekkene og årets nykommere presterer i norske og europeiske forbrukertester.

Annonse

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Best i test

Det er det nye dekket Nokian Hakka Blue 2 som får delt førsteplass sammen med fjorårets nykommer og testvinner Nokian Hakka Green 2. Begge dekkene har lik poengsum og like mange kilder til grunn for totalscoren. Hakka Blue 2 er testet i 2017 og Hakka Green 2 ble anmeldt i 2016.

De neste dekkene på listen får noe lavere poengsum, men det er greit å være oppmerksom på at de er testet mange flere ganger enn vinnerne. Vi ser ofte at antall tester gir store utslag på produktenes endelige testscore.

Billigdekk på bunn

Den nederste plasseringen inntas av billigdekket Wanli Harmonic H220, i år som i fjor. Det får riktignok mye bedre resultater på vått underlag i årets test, men det havner helt nederst når det gjelder egenskaper på tørr vei.

Dekkets viktigste egenskaper

Kildene tester dekkene i flere ulike testdisipliner: vannplaning, bremsing på vått og tørt underlag, veigrep, kjøreegenskaper på tørr og våt vei, rullemotstand og støy. NAF mener det aller viktigste er at sommerdekket har kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og godt sidegrep på vått underlag.

Les også: Se hvordan Toyota RAV4 Hybrid klarer seg i forbrukertestene.

Må man bytte til sommerdekk?

Bruker du piggdekk på vinteren og bor i Sør- eller Midt-Norge, gjelder et piggdekkforbud fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder det fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Et tilstrekkelig veigrep veier likevel tyngre enn de fastsatte fristene. Det er med andre ord lov å bruke piggdekk dersom føret krever det.

Mønsterdybde

På sommerdekk må mønsterdybden være minst 1,6 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 3 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Alle testdekkene har dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

  • 205: Dekkets bredde i mm.
  • 55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).
  • R: Radialdekk.
  • 16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

  • 91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).
  • H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Kilde: NAF.

Piggfrie dekk kan i teorien brukes hele året, men vinterdekk er ikke laget for sommerføre. Broom skriver om at vinterdekk på sommerføre vil gi lengre bremsestrekning og vesentlig dårligere sidegrep enn et sommerdekk. Det vil også slites raskere og føre til økt drivstofforbruk. Det anbefales derfor på det sterkeste at du bytter til sommerdekk når vær- og kjøreforhold tilsier det.

Anerkjente kilder

NAF har utført årets test i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue, svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport Sverige.

I tillegg presenterer vi resultatene fra testene gjennomført av det svenske magasinet Vi Bilägare, den svenske forbrukerorganisasjonen Råd & Rön (i samarbeid med ADAC/ICRT), samt tyske ACE.

Ulike resultater på tvers av år

Noen av dekkene i samletesten får ganske ulike vurderinger i 2017 enn det fikk i 2015 og 2016, selv om navnet på dekket er det samme som i fjor, og selv om det er samme kilde som tester dekket. NAF skriver at det ikke er lett å forklare hvorfor dette skjer, men at det kan være fordi produsentene har gjort endringer ved dekket.

Fordi vi ikke vet sikkert om det er endringer fra produsentenes side, eller om det kan være andre aspekter som gjør at resultatene endres, velger vi å inkludere alle 2015- og 2016-testene her. Forhåpentligvis gir dette et tydeligere og fullere bilde av eventuelle endringer i dekkenes prestasjoner. Vi setter pris på tilbakemelding dersom du er uenig.

RESULTATER

Nokian Hakka Green 2 (205/55 R16)

Nokian Hakka Green 2 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester.
84
Nokian Hakka Blue 2 (205/55 R16)

Nokian Hakka Blue 2 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 369,-

Pris fra 1 369,-

84
Continental ContiPremiumContact 5 (205/55 R16)

Continental ContiPremiumContact 5 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 8 tester. Pris fra 990,-

Pris fra 990,-

83
Goodyear Efficient Grip Performance (205/55 R16)

Goodyear Efficient Grip Performance (205/55 R16)

Resultatet er basert på 8 tester. Pris fra 1 070,-

Pris fra 1 070,-

81
Pirelli Cinturato P7 Blue (205/55 R16)

Pirelli Cinturato P7 Blue (205/55 R16)

Resultatet er basert på 8 tester.
81
Dunlop Sport BluResponse (205/55 R16)

Dunlop Sport BluResponse (205/55 R16)

Resultatet er basert på 7 tester. Pris fra 1 387,-

Pris fra 1 387,-

74
Bridgestone Turanza T001 (205/55 R16)

Bridgestone Turanza T001 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 3 tester.
72
Yokohama BluEarth-A AE50 (205/55 R16)

Yokohama BluEarth-A AE50 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester.
70
Hankook Ventus Prime 2 K115 (205/55 R16)

Hankook Ventus Prime 2 K115 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 248,-

Pris fra 1 248,-

69
Barum Bravuris 3HM (205/55 R16)

Barum Bravuris 3HM (205/55 R16)

Resultatet er basert på 3 tester.
68
Hankook Ventus Prime3 K125 (205/55 R16)

Hankook Ventus Prime3 K125 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 422,-

Pris fra 1 422,-

68
Fulda EcoControl HP (205/55 R16)

Fulda EcoControl HP (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester.
66
Nokian Line (205/55 R16)

Nokian Line (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester.
65
Vredestein Sportrac 5 (205/55 R16)

Vredestein Sportrac 5 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 5 tester.
64
Kumho Ecsta HS51 (205/55 R16)

Kumho Ecsta HS51 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 4 tester. Pris fra 1 100,-

Pris fra 1 100,-

64
Landsail LS388 (205/55 R16)

Landsail LS388 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester.
63
Kumho Solus HS51 (205/55 R16)

Kumho Solus HS51 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester.
63
Apollo Alnac 4G (205/55 R16)

Apollo Alnac 4G (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 201,-

Pris fra 1 201,-

63
Wanli Harmonic H220 (205/55 R16)

Wanli Harmonic H220 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 2 tester.
57
Michelin Primacy 3 (205/55 R16)

Michelin Primacy 3 (205/55 R16)

Resultatet er basert på 6 tester. Pris fra 1 596,-

Pris fra 1 596,-

37

Nokian Hakka Green 2 (205/55 R16)

84/100

Nokian Hakka Green 2 er jevnt over et godt dekk. Det ruller lett og er stødig, men dekket støyer litt for mye. Det har svært gode egenskaper på våt veibane, både når det gjelder bremsing, grep og vannplaning.

Totalscore: 84/100

Basert på 2 tester.

Vi Bilägare (2016)

Ett lågt rullmotstånd och ett överraskande bra våtgrepp. Les saken (krever medlemskap)

78
Nokian Hakka Blue 2 (205/55 R16)

84/100

Nokian Hakka Blue 2 scorer bra på det meste. Vi Bilägare mener egenskapene på våt vei er spesielt gode, mens NAF skriver at bremsestrekning på våt vei kunne vært bedre. Det får godt resultat i vannplaningstesten og når det gjelder grep på våt vei. Dekket er generelt trygt, dynamisk og godt å kjøre, og det har lavt drivstofforbruk.

Totalscore: 84/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 369,-

Pris fra 1 369,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Testvinner. Jevnt gode prestasjoner i alle disipliner. Les saken

87
Vi Bilägare (2017)

Nya Hakka Blue 2 har mycket bra prestanda, särskilt i väta, där Nokian blir tvåa totalt i det här testet.

81
Continental ContiPremiumContact 5 (205/55 R16)

83/100

Continental er et godt, stabilt og trygt dekk. Det er komfortabelt på dårlig vei og har lavt støynivå. I 2016 fikk det trekk for litt for høy rullemotstand, men i 2017 har det lavere rullemotstand. NAF synes det er spesielt godt på tørr vei i 2017, men trekker for at det har dårligere bremser ved lavere temperaturer. I 2017 får det skryt for grep og egenskaper på våt vei, men dekket klarer ikke å motstå vannplaning godt nok. Dette nevnte også Teknikens Värld i 2016.

Totalscore: 83/100

Basert på 8 tester. Pris fra 990,-

Pris fra 990,-

NAF (2015)

Vinneren av årets test. Les saken

92
Vi Bilägare (2017)

Testvinnare. Toppar i väta. Det är bara i förmågan att motstå vattenplaning som PC5 inte tar högsta poäng.

89
Teknikens Värld (2016)

Har en smärre svaghet som visar sig i vattenplaningstesterna. Les saken (krever medlemskap)

87
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Bremser bedre enn de fleste når det er varmt, men ikke så bra i kjølig vær. Les saken

85
NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Presterer jevnt godt i alle disipliner. Les saken

83

Vis alle tester (+3)

Goodyear Efficient Grip Performance (205/55 R16)

81/100

Goodyear Efficient Grip Performance er svært komfortabelt. Det ruller lett og støyer lite. Dekket er godt på tørr asfalt, men det er bedre i varmt enn i kaldere vær. I 2016 presterte det godt på våt vei, men i 2017 mener NAF det bare har gjennomsnittlig grep og for dårlige bremser på våt vei. Vi Bilägare synes det generelt har gode egenskaper på våt vei også i 2017, men opplyser om at bremsene er dårligere enn ved tidligere års tester. Enven til å motstå vannplaning er ganske bra.

Totalscore: 81/100

Basert på 8 tester. Pris fra 1 070,-

Pris fra 1 070,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Presterer på høyt nivå i stort sett alle disipliner. Les saken

87
NAF (2015)

Et av de mest komfortable dekkene. Les saken

85
ACE (2015)

Best i test. Les saken

80
Vi Bilägare (2016)

Ett stabilt däck, vilket visar sig främst när man kör hårt och testar förmågan på den våta testbanan. Les saken (krever medlemskap)

80

Vis alle tester (+3)

Vi Bilägare (2017)

Goodyear håller hög nivå i väta, men i år fick vi en längre bromssträcka än vid tidigare tester.

79
NAF (2017)

Litt overraskende har Goodyear blant de lengste bremsestrekningene på våt asfalt. Les saken

75
Pirelli Cinturato P7 Blue (205/55 R16)

81/100

I 2017 presterte Pirelli Cinturato P7 veldig bra på tørt underlag, mens kildene var litt uenige om dekkets egenskaper på våt vei. I 2018 mener NAF at dekket gjør en tilfredsstillende jobb under alle forhold, men at grepet sideveis foran er svakt. Aftonbladet mener at grepet foran svikter i svinger under høy fart.

Totalscore: 81/100

Basert på 8 tester.

NAF (2015)

Best av alle på tørr asfalt. Les saken

88
NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Kortest bremsestrekning både på våt og tørr asfalt. Les saken

87
Teknikens Värld (2016)

Presterar på extremt hög nivå och är bland annat testets mest komfortabla däck. Les saken (krever medlemskap)

87
Vi Bilägare (2017)

Ett av de bästa sommardäcken, både på våt och torr väg.

83

Vis alle tester (+3)

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Skårer midt på treet ved bremsestrekning på våt vei og på vannplaningstesten. Les saken

78
Vi Bilägare (2016)

Bästa grepp i väta – en hårsmån före Nokian. P7 klarar också vattenplaning och körtestet i väta mycket bra. Les saken (krever medlemskap)

75
Dunlop Sport BluResponse (205/55 R16)

74/100

Dunlop Sport BluResponse er et av de aller beste dekkene på tørr veibane. Det får også pluss for at det ruller lett. Noen mener det ikke presterer like godt på våt vei, mens andre mener det har gode våtegenskaper. I 2017 trekker NAF det spesielt for bremsing og grep på våt vei. I vannplaningstesten er resultatet gjennomsnittlig. Tidligere fikk det pluss for lite støy, men hos NAF havner det helt nederst av alle dekkene når det gjelder støynivå i 2017.

Totalscore: 74/100

Basert på 7 tester. Pris fra 1 387,-

Pris fra 1 387,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Noe lengre bremsestrekninger på våt vei og vannplaner litt tidligere enn de beste konkurrentene. Les saken

78
NAF (2015)

Blant de beste på tørr vei. Les saken

77
Teknikens Värld (2016)

Blandar riktigt bra prestanda med klart mer tvivelaktiga resultat. Les saken (krever medlemskap)

75
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Klart best på tørr vei. Les saken

72

Vis alle tester (+2)

Vi Bilägare (2016)

Dunlop klarar vattenplaning mycket bra och det bromsar bra på våt asfalt. Les saken (krever medlemskap)

70
Bridgestone Turanza T001 (205/55 R16)

72/100

I 2015 fikk Bridgestone Turanza T001 generelt gode resultater av Råd & Rön, med dårligste score på støy og beste score på tørr vei. I 2016 og 2017 synes NAF og Vi Bilägare at det støyer lite, og de trekker frem bremsing på våt vei og evne til å motstå vannplaning som beste disipliner. Det er faktisk best av alle i både NAF- og Vi Bilägare-testen ved vannplaning. Det er godt grep på våt asfalt og godkjente egenskaper på tørr vei. Rullemotstanden kunne vært bedre.

Totalscore: 72/100

Basert på 3 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Hvis du kjører mye på våt vei er Bridgestone er ett av de beste dekkene du kan kjøpe. Les saken

80
Vi Bilägare (2016)

Har förbättrat greppet i väta avsevärt, särskilt förmågan att motstå vattenplaning, där det är bäst av alla testdäck. Les saken (krever medlemskap)

71
Yokohama BluEarth-A AE50 (205/55 R16)

70/100

I 2015 fikk ikke Yokohama BluEarth AAE50 spesielt gode resultater i noen av disiplinene fra ACE og det var blant de aller dårligste på våt vei. I 2017 motstår det vannplaning altfor dårlig, men bremsestrekningen og grep på våt vei er bra ifølge NAF. Det er også veldig bra på tørt føre. Dekket er ikke av de mest stillegående, og det ruller ikke spesielt lett.

Totalscore: 70/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Bremser bra på våt vei og har greie rundetider på våt bane. Les saken

70
Hankook Ventus Prime 2 K115 (205/55 R16)

69/100

Hankook Ventus Prime 2 K115 er et billig sommerdekk som gjør det jevnt bra i alle disiplinene.

Totalscore: 69/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 248,-

Pris fra 1 248,-

NAF (2015)

Et av de rimeligere som presterer bra. Les saken

80
Barum Bravuris 3HM (205/55 R16)

68/100

Testresultatene for Barum Bravuris 3HM har vært inkonsistente de siste årene. I 2017 gjør dekket det godt i de fleste disipliner, til tross for at det er et billigere dekk. Det har spesielt kort bremsestrekning på våt vei, mens bremseegenskapene på tørr vei kunne vært bedre. Grep på våt vei er bra. Dekket er sikkert og har lav rullemotstand, men det er ikke blant de mest stillegående dekkene. Evne til å motstå vannplaning er gjennomsnittlig.

Totalscore: 68/100

Basert på 3 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Et litt rimeligere dekk enn de andre toppdekkene, men det får bra score i vår test. Les saken

75
NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

I fjorårets test var vannplaningsegenskapene dårlige. Nå er de helt på topp. Les saken

65
NAF (2015)

Ser vi bort i fra at det vannplaner litt tidligere enn de beste, presterer dekket godt på våt vei. Les saken

65
Hankook Ventus Prime3 K125 (205/55 R16)

68/100

Hankook Ventus Prime3 K125 er ganske komfortabelt på ujevnt underlag, men det trekkes mye for egenskapene på våt vei, selv om våtgrepet er ok. NAF mener det er dårligst når det gjelder å motstå vannplaning, mens Vi Bilägare opplever det som helt greit på dette punktet. Vi Bilägare hevder det har ett av de lengste bremsestrekningene på våt vei, mens NAF mener bremseegenskapene er middels. Begge anmelderne er enige om at bremsing på tørr vei er bra. Kildene er litt uenige om støynivå og rullemotsand.

Totalscore: 68/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 422,-

Pris fra 1 422,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Er ikke optimalt på vått underlag. Les saken

72
Vi Bilägare (2017)

Har ändå en bit kvar till toppen när det gäller våtgrepp.

63
Fulda EcoControl HP (205/55 R16)

66/100

Fulda EcoControl HP får gode resultater på tørr vei. Sommerdekket har middels støy, og det presterer greit i bremsetesten på våt vei. Når det gjelder vannplaning og grep på våt vei er dekket forholdsvis godt.

Totalscore: 66/100

Basert på 2 tester.

Nokian Line (205/55 R16)

65/100

Nokian Line får godkjent fra testkildene. Sommerdekkets beste disiplin er egenskapene på tørr vei, og det får middels score med tanke på støy. Bremseegenskaper, evne til å motstå vannplaning og sidegrep på våt vei er forholdsvis gode. Det slites raskere enn de beste dekkene.

Totalscore: 65/100

Basert på 2 tester.

Vredestein Sportrac 5 (205/55 R16)

64/100

Vredestein Sportrac 5 er aldri best, men får stort sett grei score jevnt over. I én test får det imidlertid svært dårlige resultater på våt vei. Kildene er uenige om det er egenskapene på våt eller tørr vei som er dårligst. I 2017 trekker NAF for egenskaper når det gjelder vannplaning, men det har forholdsvis kort bremsestrekning på våt vei. Ellers scorer dekket gjennomsnittlig i NAF-testen.

Totalscore: 64/100

Basert på 5 tester.

NAF (2015)

Beste egenskap er komfort på dårlig vei. Les saken

70
NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Et dekk ”midt på treet”. Les saken

70
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Sliter med å matche de beste dekkene i testen. Les saken

70
Vi Bilägare (2016)

Placerar sig sist eller näst sist i alla testmoment i väta. Les saken (krever medlemskap)

54
Kumho Ecsta HS51 (205/55 R16)

64/100

Kumho Ecsta HS51 klarer seg greit i de fleste disipliner, men får dårlig score ved bremsing på tørt føre. Det har gode bremser på våt vei og motstår vannplaning bra. Täknikens Värld mener grep og de generelle kjøreegenskapene på våt vei er for dårlige. Rullemotstanden burde vært lavere. Dekket er støysvakt og anmelderne er uenige om det er komfortabelt eller ikke.

Totalscore: 64/100

Basert på 4 tester. Pris fra 1 100,-

Pris fra 1 100,-

Vi Bilägare (2017)

Ett medelbra resultat.

61
Teknikens Värld (2016)

Är testets bäst brömsande däck på vått underlag. Les saken (krever medlemskap)

60
Vi Bilägare (2016)

Placerar sig på den nedre halvan av resultatlistan, men däckets prestanda är hyggliga. Les saken (krever medlemskap)

58
Landsail LS388 (205/55 R16)

63/100

Landsail LS388 har forholdsvis kort bremselengde og godt grep på våt vei, men egenskapene er dårligere ved vannplaning. Det strides om bremseegenskapene på tørr vei er gode nok. Komforten kunne vært bedre. Det støyer mye og rullemotstanden er høy.

Totalscore: 63/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Gode egenskaper på våt vei. Les saken

67
Teknikens Värld (2016)

Typisk medeldäck där ett par egenskaper följer någorlunda prestationsnivå. Les saken (krever medlemskap)

59
Kumho Solus HS51 (205/55 R16)

63/100

Kumho Solus HS51 er et billig dekk, og NAF mener det har fine egenskaper i de fleste situasjoner. Det har gode bremser og greit grep på våt vei, samt god evne til å motstå vannplaning. Det havner lenger ned på resultatlisten til Råd & Rön, fordi det tåler mindre slitasje og ikke når helt opp når det gjelder egenskaper på tørr vei.

Totalscore: 63/100

Basert på 2 tester.

NAF (2015)

Presterer svært bra på de fleste underlag. Les saken

82
Apollo Alnac 4G (205/55 R16)

63/100

Apollo Alnac 4G havner i nedre del av resultatlista i ACE-testen og får bunnplassering i NAF-testen. Dekket er verken godt på tørt eller vått underlag, men det er ekstra dårlig på våt vei. Det ruller imidlertid lett, gir god komfort og er stillegående.

Totalscore: 63/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 201,-

Pris fra 1 201,-

NAF (2015)

Helt på bunnen finner vi indiske Apollo. Dekkets positive egenskaper er kjørekomforten, den lave støyen og lave rullemotstanden. Les saken

53
Wanli Harmonic H220 (205/55 R16)

57/100

I 2016 hadde Wanli Harmonic H220 egenskaper som sto i stil med prisen. Det mest positive var at det var helt greit med tanke på støy og vannplaning. I 2017 får det mye bedre testresultater, spesielt når det gjelder vannplaning. Det er ellers stabilt, bremser greit på våt vei og har ok grep. Det har fortsatt mye å gå på når det gjelder rullemotstand og egenskaper ved tørt føre.

Totalscore: 57/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Wanli er enda et bevis på at kinesiske dekkprodusenter har tatt store steg i retning av å produsere dekk med ganske gode egenskaper. Les saken

70
NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Svært billig, men du får også det du betaler for. Les saken

43
Michelin Primacy 3 (205/55 R16)

37/100

I 2015 og 2016 fikk Michelin Primacy 3 stort sett god score, men det nådde aldri helt opp til toppen. I 2015 var det dårligst når det gjaldt bremsestrekning på våt vei, mens det i 2016 fikk noe bedre resultater her. I 2017 får det beste resultatet i både grep og bremsing på vått underlag. Det er ellers godt på tørr vei og har høy sikkerhet, men er ikke stillegående nok. Det har fortsatt altfor dårlige egenskaper når det kommer til å motstå vannplaning.

Totalscore: 37/100

Basert på 6 tester. Pris fra 1 596,-

Pris fra 1 596,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2016)

Forbedrer karakteren sin i år. Årsaken er først og fremst noe bedre egenskaper på våt vei. Les saken

78
NAF (2015)

Lang bremsestrekning på våt asfalt. Les saken

70
Teknikens Värld (2016)

Är med i den absoluta toppen i stort sett hela tiden, men det tappar lite här och lite där. Les saken (krever medlemskap)

Vi Bilägare (2016)

Tappar också greppet tidigast i testet av vattenplaning. Bromsförmågan i väta är dock mycket bra. Les saken (krever medlemskap)

Vis alle tester (+1)

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Har den korteste bremsestrekningen på våt asfalt, og de raskeste rundetidene. Les saken

#bildekk #sommerdekk #nokian #michelin #goodyear #continental #hankook #vredestein #dunlop #pirelli #fulda #kumho #landsail #nankang #apollo #wanli #bridgestone #barum #linglong #kenda

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn