Her er de beste elsyklene
Elsykkel blir mer og mer populært, men det kan være vanskelig å navigere elsykkelmarkedet. Få gode tips til hvordan du velger rett elsykkel, og se hvilke modeller som gjør det best i test her.
Populære emneknagger:
#nettbrett
#sony
#xperia
#hybrid
#pc
#microsoft
#surface
#surface-pro
#samsung
#galaxy
9 treff
Elsykkel blir mer og mer populært, men det kan være vanskelig å navigere elsykkelmarkedet. Få gode tips til hvordan du velger rett elsykkel, og se hvilke modeller som gjør det best i test her.
Elsykkel blir stadig mer utbredt og elsket av folket. Se hvilke elsykler som havner på topp når vi samler testresultater fra troverdige norske og utenlandske kilder, og bruk vår kjøpsveiledning for å finne frem til elsykkelen som passer deg aller best.
Elsykkel har blitt et populært fremkomstmiddel og treningsverktøy, men det er stor spredning i både pris og kvalitet blant syklene på det norske markedet. I denne samletesten har vi hentet inn troverdige forbrukertester fra europeiske kilder, slik at du slipper å gjøre et bomkjøp.
Det er store forskjeller mellom elsyklene på markedet, og høy pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med best kvalitet. Her ser du hvilke du bør investere i og hvilke du bør unngå.
Verve S1 fra Ecoride kommer på andreplass i NAFs test av elsykler for 2018. Den har gode bremser, er ikke så tung å sykle med uten elassist, men vibrerer noe når du sykler i høy hastighet.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E-6000 krankmotor med momentsensor
Batteri: 418 Wh Shimano Steps E-6000 (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 80 km
Assistansenivåer: 3
Gir: 10-girs Shimano Deore
Bremser: Hydraulisk skivebrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 23,1 kg
Funksjoner/utstyr: Lys, skjermer, støtte
EcoRide Urban8 er herremodellen av EcoRide Ambassador. Tek.no mener kombinasjonen av pedalbremsene, elmotoren og treg responstid gjør den til tider utrygg å sykle på i et bymiljø, ironisk nok siden produsenten klassifiserer den som en bysykkel. Elsykkelen er heller ingen racer i bakkene, og gir for lite drahjelp ved bakkestart. Den er imidlertid solid og god på flate og jevne veier hvor man ikke er nødt til å starte og stoppe mye. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen.
Spesifikasjoner
Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler 520 Wh (36 V/14,5 Ah).
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 75 km.
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, Abus rammelås, batterilås, LED-lys, kurv, støtte, skjermer.
Ecoride Sense er en bysykkel med lang rekkevidde. Den virker robust og er lett og behagelig å sykle på, selv med en del oppakning i kurven. Batteriet kan for øvrig være litt i veien når man går av sykkelen. Displayet viser hastighet, tripteller, odometer, batteristatus og rekkevidde.
Spesifikasjoner
Motor: Shimano STEPS 250 W, krankmotor.
Batteri: Sentrert Shimano STEPS (11,6 Ah). Wh og V ikke oppgitt.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 125 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Normal-High + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-gir, navgir.
Bremser: Pedalbrems og hydraulisk skivebrems foran.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr:Skjermer, LED-lys, lås, ringeklokke, bagasjebrett, sykkelkurv, ABUS rammelås og sidestøtte.
EcoRide Epix S1 er ikke spesielt billig, men det er mye sykkel for pengene. Hybridsykkelen er av god kvalitet, og den er stødig og behagelig å sykle på. Den responderer raskt, men den er tung og gjorde det ikke så bra i en ekstrem bakketest utført av Tek.no. Mindre bakker takler den likevel fint. M3 savner lengre rekkevidde på 2016-modellen, men 2017- og 2018-modellen har fått større batteri og litt lengre rekkevidde enn 2016-modellen. Finnes også i unisex-modell med lavt innsteg, men ellers helt like spesifikasjoner som herremodellen som er testet. Display viser hastighet, tripteller, odometer og batteristatus.
Spesifikasjoner
Type: Hybridsykkel
Motor: SpinTech R5 250 W, navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Sentrert batteri, B1 PowerPack 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017- og 2018-modell, eller 396 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 75 km på 2017- og 2018-modell (inntil 60 km på 2016-modell).
Assistansenivåer: Off-Low-Normal-High-Power + Walk Assist.
Gir: 9-girs Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: SpinTech C2 LCD-display, skjermer, LED-lys, ringeklokke, bagasjebrett, sidestøtte, ABUS rammelås, batterilås.
Ecoride Ambassador har eksistert i mange år, og Ecoride gjør kun små endringer for hver nye årsmodell. Opp gjennom årene er den beskrevet som en behagelig, solid, brukervennlig og stødig, selv med mye vekt i kurven, men rekkevidden burde vært bedre. Aftonbladet og M3 trekker frem at den gir god verdi for pengene. Motoren har grei kraft, men elsykkelen får trekk for vekten. Den har fot- og håndbremser, og både M3 og NAF synes bremsene er gode. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. EcoRide Ambassador mangler dempegaffel. 2017/2018-modellen med 8 gir har større batterikapasitet og lengre rekkevidde enn 2016-modellen med 8 gir.
De siste testene viser at 2019-modellen er en god pendlersykkel så lenge du ikke skal sykle alt for langt. Aftonbladet mener i tillegg at prislappen ikke er for høy, noe som gjør denne sykkelen til et godt kjøp. Best-i-test.nu er enig med Aftonbladet, men synes Ambassador burde hatt skivebremser når den selges til denne prisen. Ellers mener de den er en lettsyklet pendlersykkel, så lenge du ikke planlegger å sykle uten el-assistenten. Merk at el-assistenten er noe ujevn ved start og stopp.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W SpinTech F1 navmotor med rotasjonssensor
Batteri: B1 PowerPack 520 Wh (36V / 14,5 Ah)
Ladetid: 5-7 t
Rekkevidde: Maks 75 km
Assistansenivåer: Trinnløs gasshåndtak for assistansejustering
Gir: 8-girs Shimano Nexus
Bremser: Tektro felgbrems og navbrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 22 kg uten batteri
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås