Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

Her er de beste elsyklene

Elsykkel blir mer og mer populært, men det kan være vanskelig å navigere elsykkelmarkedet. Få gode tips til hvordan du velger rett elsykkel, og se hvilke modeller som gjør det best i test her.

Annonse

Testvinnerne

Det finnes mange ulike elsykler på markedet. En hybridsykkel er gjerne laget for pendlere som skal komme seg på jobb via landevei og by, mens en fulldempet elsykkel er laget med tanke på eventyrlystne syklister som for eksempel ønsker litt ekstra hjelp når de begir seg ut på svært bratte stier i røft terreng.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Uansett hvilke behov du har vil det finnes en elsykkel for deg.

I denne testen har vi valgt å skille mellom hybridsykler og terreng- og stisykler. Hybridsyklene har vi igjen delt i to, fordi man ofte finner et kvalitetsskille mellom syklene over og under 20 000 kr. Les mer om hva du kan forvente av de ulike typene under.

Blant hybridsyklene under 20 000 kr går White SC-E Comp av med seieren, mens Merida Espresso 300 EQ vinner blant hybridsyklene over 20 000 kr. Av terrengsyklene med fulldemping tar Merida eOne-SiXTy Step 900E seieren. Se hele resultatlisten her.

Ser du nøye etter vil du se at flere sykler kommer høyere opp på resultatlisten enn disse modellene. De bli imidlertid ikke testvinnerne hos oss, da Test.no kun kårer testvinnere blant modeller som er testet av minst to kilder. Les mer om avgrensninger og oppgraderinger nederst i artikkelen.

Hvilken type bør du gå for?

Det kan være vanskelig å finne frem i elsykkelmarkedet – særlig dersom man ikke er godt kjent i sykkelverdenen fra før av. Selger og mekaniker Lars Håkon Slette fra Oslo Sykkelverksted mener det er hensiktsmessig å skille mellom hybridsykler og offroad/terrengsykler.

Hybridsykler

– Hybridsykler brukes hovedsakelig til pendling og turbruk. Dette er den type sykkel de fleste har bruk for, siden de kan brukes både på asfalt og grusvei, sier Slette.

Han mener det er et skille mellom hybridsykler over og under 20 000 kroner.

Sykkelekspert: Lars Håkon Slette fra Oslo Sykkelverksted gir tips til hvordan man velger rett elsykkel. (Foto: Privat)

– Kjøper man en hybridsykkel til under 20 000 kroner får man en elsykkel med et rimeligere elektrisk system, i tillegg til at sykkelkomponentene i seg selv er enklere. Har man tenkt til å sykle én mil hver dag vil en slik type sykkel slites fortere enn en dyrere variant, sier han.

Skal man ofte sykle langt, bratt eller med tung last anbefaler han å gå for en sykkel over 20 000 kr. Dette gjelder for eksempel om man skal dra barnevogner opp bratte bakker.

– Det finnes mange dyre elsykler, men går man for en sykkel mellom 20 000 og 30 000 kroner vil man få en god sykkel, med godt utstyr og et mer driftssikkert motorsystem som kan gi mer kraft til variert bruk. Dette er noe mange har behov for, mener Slette.

Han presiserer at det er lurt å prøve en elsykkel for å identifisere behovene sine.

– Noen kan sykle langt på en rimeligere hybridsykkel og synes det er greit. Andre merker kanskje fort at det blir vanskelig å sykle opp de bratte bakkene opp til barnehagen med to barn i vognen bak. Da bør man gå for en bedre krankmotor, forteller han.

Offroad/tursykler

Innenfor offroad-kategorien finner man sykler beregnet for offroad-sykling på grusveier og stier. De fulldempete syklene i denne kategorien er laget for å sykle i veldig bratte områder i skog og på fjellet.

– Mange av de store europeiske og amerikanske merkene lager fulldempede elsykler for alpine fjellområder som er enda hardere enn det vi finner i Norge. Skal man sykle utenfor allfarvei i alpene trenger man en kraftig motor og bedre utstyr, forklarer Slette.

Disse elsyklene utgjør et nisjesegment av markedet, og er ment for spesielt interesserte sykkelentusiaster som skal ha en egen sykkel for å dra tur i skog og fjell.

– De færreste har behov for en slik fulldempet elsykkel, sier han.

Ønsker man å sykle i marka og på lange turer i fjellet kan man ha behov for en tursykkel.

– Hybridsyklene kan brukes til slike formål, men offroadsyklene har gjerne enda bedre utstyr enn det hybridsyklene kan tilby. Særlig er selve sykkelen tilpasset offroad-kjøring, akkurat slik som det er i den vanlige sykkelverdenen, forklarer Slette.

Hvilke funksjoner bør man vurdere?

I tillegg til å velge riktig type elsykkel bør du også tenke nøye gjennom de følgende funksjonene på hver modell:

Elsykkel eller moped?

– En elsykkel må tilfredsstille kravene i EU-standarden EN15194 for å kvalifisere som en tråsykkel

– Standarden sier blant annet at en elsykkel kan ha en maksimal kontinuerlig kraft på 250 W

– Sykkelmotoren må i tillegg slutte å levere kraft når man stopper å tråkke, eller hvis man oppnår en hastighet over 25 km/t (+/- 10% feilmargin)

– Overskrider du kravet vil elsykkelen anses som en moped, og du må betale avgifter deretter

Motorkraft og motorkutt

Ifølge EU-standarden EN15194 kan en elsykkelmotor ikke ha høyere kapasitet enn 250 W nominell effekt. En elsykkel skal også stoppe å levere kraft når du slutter å tråkke, samt når du oppnår en hastighet på 25 km/t. De fleste elsykler på det norske markedet har en motor på 250 W.

I tillegg til motoren kan du sjekke kontrolleren og spenningen i batteriet. Disse kan ha noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.

Plassering av motor

Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor, som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet.

Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekkraft.

Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.

Assistansenivåer og sensor

Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist. Det innebærer at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.

Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av to motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:

Momentsensor (torque):

Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker.

Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.

Gode gir: Mange sykler har navgir. Disse er lettere å vedlikeholde og er mer driftssikre enn kjedegir. (Illustrasjonsfoto: Riese & Müller)

Rotasjonssensor (cadence):

Fungerer omtrent som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og kan hakke når motoren slår inn.

Ladetid

Ladetid er oppgitt til rundt fire til seks timer på mange elsykler, men her viser en NAF-test at det noen ganger tar lengre tid enn produsentene hevder. Biltema Elsykkel Low Step 28", Off Course El-sykkel (ikke lenger til salgs) og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) ble målt til henholdsvis 2, 4 og nesten 5 timer lengre ladetid enn det som er oppgitt av produsenten.

Bremser

De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser. Sistnevnte er billigere, men kvaliteten er mye lavere enn ved skivebremser. En NAF-test i 2016 viste at EcoRide Ambassador og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) var de eneste som fikk godkjente bremser på tross av fot- og håndbremsene.

Rekkevidde

Batteriet på den elektriske sykkelen kan si oss noe om hvor lang rekkevidden blir. Batteriets amperetimer (Ah) antyder hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet.

De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Samtidig må man huske på at rekkevidden påvirkes av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.

Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For elsyklene i testen spenner maks rekkevidde fra 20 km til 160 km, avhengig av hvilken modell du velger. For å oppnå den største rekkevidden som er oppgitt er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.

NAF-tester har vist at den reelle rekkevidden som oftest ligger nærmere minimums- enn maksimumstallet som er oppgitt av produsenten. De fleste syklene som ble testet i 2016 lå på rundt 35-50 km i faktisk rekkevidde, og den lengste rekkevidden ble målt til 71 km for White SC-E Comp. Merk at samme sykkel hadde en målt rekkevidde på 101 km i NAFs 2018-test, målt ved 0 % helning med maks elassist.

Stemmer ikke alltid: Du bør ta elsyklenes oppgitte rekkevidde med en klype salt, skal vi tro NAFs tester.
Elsykkelguide

Forbrukerrådet har skrevet en elsykkelguide som gir deg mye informasjon og oversikt hvis du ønsker å lese mer fakta om elsykler.

Avgrensninger og oppgraderinger

Det finnes mange elsykler som er testet av kun én kilde. Blant disse modellene har vi valgt ut syklene som har fått toppscore eller blitt kåret til testvinnere/godt kjøp i hver test, samt nye sykler i 2019 og særlig sykler det selges mange av i Norge.

Der vi har informasjon om at modeller er blitt oppgradert siden teståret, har vi tydeliggjort i produktbeskrivelsene hvilken utgave som er testet og hvilke endringer som er gjort på de nye modellene.

Nyere tester og sykler

For å gjøre resultatlisten så relevant som mulig, har vi i årets test kun inkludert anmeldelser fra 2017 og fram til i dag. Det fører blant annet til at vinneren fra 2018, Riese & Müller Nevo City, som ble testet i 2016, ikke er med i årets samletest. Denne sykkelen er heller ikke lenger til salgs i Norge. Ser du denne modellen til salgs et annet sted gjør vi likevel oppmerksom på at sykkelen kan være et godt alternativ.

Vi har også utelukket alle andre elsykler som ikke er til salgs i butikk i Norge. Dette gjør vi for å holde testen så relevant som mulig for alle leserne våre. Vurderer du å handle fra utlandet eller på bruktmarkedet, anbefaler vi at du sjekker resultatene i samletestene fra 2018, 2017 og 2015.

Pris

I denne testen har vi valgt å inkludere elsykler i alle prisklasser. Det kan være lurt å ha dette i bakhodet når du leser resultatlisten, ettersom billige og dyre elsykler ikke nødvendigvis kan sammenlignes og settes direkte opp mot hverandre. Vi har likevel valgt å ikke sette pris som begrensing, slik at man kan finne noe for enhver smak og gjøre seg opp sin egen mening om hva som er viktigst.

Les deg opp

Vi anbefaler at du klikker deg inn på de ulike testlenkene som danner grunnlaget for toppscoren før du tar et valg, slik at du får et bedre bilde av testresultatene, spesifikasjonene og andre detaljer ved elsyklene enn vi klarer å gi deg i oppsummeringen vår.

Da kan du også avgjøre hvor grundig du mener kildene har utført testene, og se om de har vektlagt de kriteriene som er viktige for deg og dine behov. Det er ellers smart å prøvekjøre elsykkelen hos en forhandler før du tar det endelige valget.

Vi setter stor pris på om du gir oss beskjed hvis du har innspill til hvordan vi kan forbedre oss, eller hvis du finner feil i informasjonen.

 

RESULTATER

Haibike Sduro Trekking 6.0

Haibike Sduro Trekking 6.0

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 29 990,-

Pris fra 29 990,-

93
Elride Prime Urban

Elride Prime Urban

Resultatet er basert på 1 test.
89
Buddy Bike C4

Buddy Bike C4

Resultatet er basert på 1 test.
89
Conway eWME 329

Conway eWME 329

Resultatet er basert på 1 test.
88
Cannondale Moterra Neo 3

Cannondale Moterra Neo 3

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 34 998,-

Pris fra 34 998,-

86
Merida eOne-SiXTy Steps 900E

Merida eOne-SiXTy Steps 900E

Resultatet er basert på 2 tester.
85
Merida Espresso 300 EQ

Merida Espresso 300 EQ

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 23 969,-

Pris fra 23 969,-

82
Specialized Turbo Levo Comp

Specialized Turbo Levo Comp

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 55 619,-

Pris fra 55 619,-

81
Scott E-Scale 720 Plus

Scott E-Scale 720 Plus

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 31 990,-

Pris fra 31 990,-

80
Ecoride Epix S1

Ecoride Epix S1

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 19 995,-

Pris fra 19 995,-

78
Ecoride Verve S1

Ecoride Verve S1

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 27 995,-

Pris fra 27 995,-

78
Giant Trance E+ 1

Giant Trance E+ 1

Resultatet er basert på 1 test.
78
Scott Sub Tour eRide 10

Scott Sub Tour eRide 10

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 27 999,-

Pris fra 27 999,-

78
Mondraker Chaser+

Mondraker Chaser+

Resultatet er basert på 1 test.
76
White SC-E Comp

White SC-E Comp

Resultatet er basert på 4 tester. Pris fra 17 990,-

Pris fra 17 990,-

75
Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike

Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 44 999,-

Pris fra 44 999,-

75
Scott Sub Active eRide

Scott Sub Active eRide

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 19 593,-

Pris fra 19 593,-

75
Diamant Volt 10 Hybrid

Diamant Volt 10

Resultatet er basert på 3 tester.
70
Mate Classic 250+

Mate Classic 250+

Resultatet er basert på 1 test.
70
White Velo City Energy Boost

White Velo City Energy Boost

Resultatet er basert på 2 tester.
69
Momas Randolph

Momas Randolph

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 9 743,-

Pris fra 9 743,-

67
Momas City Sport

Momas City Sport

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 13 990,-

Pris fra 13 990,-

67
Focus Jam2 6.8 Plus

Focus Jam2 6.8 Plus

Resultatet er basert på 1 test.
67
EcoRide Ambassador

EcoRide Ambassador

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 16 995,-

Pris fra 16 995,-

63
Asaklitt eCity 36 V

Asaklitt eCity 36 V

Resultatet er basert på 3 tester.
52

Utfyllende resultater

Nedenfor kan du lese mer om produktene og se hvilke testkilder poengsummene baserer seg på.

Haibike Sduro Trekking 6.0

93/100

Haibike SDURO Trekking 6.0 er testvinner i NAFs 2018-test av elsykler. Modellen får god score på alle punkter, fremstår trygg og har gode kjøreegenskaper. Den får skryt for å ha minst tap av pedalkraft, noe som betyr at elsykkelen utnytter hvert tråkk på en effektiv måte.

Spesifikasjoner

Type: Offroad/tur
Motor: 250 W Yamaha PW-SE System krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Yamaha InTube (36 V / 13,8 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: 90 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 20-girs Shimano XT
Bremser: Shimano MT400 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 24,4 kg
Funksjoner/utstyr: Skjermer, bagasjebrett, støtte og lys

Totalscore: 93/100

Basert på 1 test. Pris fra 29 990,-

Pris fra 29 990,-

NAF (2018)

God score over hele linjen Les saken

93
Elride Prime Urban

89/100

Prime Urban fra Elride får Anbefalt-merke av Tek i 2019. Sykkelen fremstår som en god og robust allrounder, som passer både i byen og på røffere terreng. De brede dekkene bidrar til at modellen ser sporty ut, og sykkelen kommer i tillegg med et godt display som oser luksus. Husk at sykkelen kommer i flere deler, og at du bør regne med å få butikken eller en ekspert til å sette den sammen med mindre du ønsker å gjøre det selv.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: Bafang MAX-Drive 250 W krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert 470 Wh (36 V/ 13 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-100 km.
Assistansenivåer: 5 eco + 5 sport
Gir: 10-girs fra Shimano
Bremser: Hydrauliske skivebremser fra Tektro
Ramme og hjul: Aluminium, 28 x 2,1 tommer
Vekt: 24,8 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, lys, skjermer, støttepinne.

Totalscore: 89/100

Basert på 1 test.

Tek.no (2019)

Anbefalt: Den mest allsidige sykkelen i testen. Les saken

89
Buddy Bike C4

89/100

Buddy Bike C4 er testvinner hos Tek i 2019, og får mest skryt for en veldig god motor. Den frakter deg jevnt og godt på flat mark og opp bratte bakker, gjør overgangen fra motorkraft til ren pedalkraft veldig behagelig, og den er såpass sterk at du kan bruke sykkelen til å trekke en tilhenger med en god del last. Ellers har sykkelen et nøytralt utseende og god batteritid. Det er også mulig å bruke sykkelen på vinteren, da Buddy tilbyr piggdekk som kan settes på med glidelås. Alt i alt er tek veldig fornøyd med denne sykkelen, og gir den merket «imponerende».

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: DAPU 350 W krankmotor med rotasjonssensor.
Batteri: Panasonic 672 Wh (48 V/14,5 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 6
Gir: 9-girs fra Shimano
Bremser: Shimano Hydrauliske skivebremser MT2000
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 25,1 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, lys, skjermer, støttepinne.

Totalscore: 89/100

Basert på 1 test.

Tek.no (2019)

Testvinner: Førsteinntrykket er strålende. Her går det unna fra første tråkk på pedalen. Les saken

89
Conway eWME 329

88/100

Conway eWMNE 329 kommer på andreplass i Elektrobike sin store test av elsykler i 2019. Den får skryt for å være brukervennlig og lett, med en sterk motor. Magasinet trekker sykkelen for at setet og styret ikke er de beste.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Shimano Steps E 8000 krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert 500 Wh Shimano motor (36 V / 14 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: 50 km
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 11-girs Shimano Deore XT
Bremser: Shimano BR-MT520 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 29 tommer
Vekt: 22 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 88/100

Basert på 1 test.

Cannondale Moterra Neo 3

86/100

Moterra Neo 3 fra Cannondale får skryt for god geometri og en sterk motor. Sykkelen oppleves komfortabel og brukervennlig, selv om den trekkes for at den er tung og ikke har gode nok bremser. Displayet er bra.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Bosch Performance CX krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Bosch 36 V
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano Deore
Bremser: Shimano Deore M6000 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 27,5 tommer
Vekt: 24,5
Funksjoner/utstyr:Ingen

Totalscore: 86/100

Basert på 1 test. Pris fra 34 998,-

Pris fra 34 998,-

Merida eOne-SiXTy Steps 900E

85/100

Merida eOne-SiXTy Steps 900E er en lett og sikker terrengsykkel med gode, tykke dekk. Mountainbike Magazin synes den er sterk og fin i bakkene, mens MBR Magazine gjerne skulle sett at motoren var sterkere og taklet bakker bedre. MBR Magazine trekker frem at elsykkelen er morsom å kjøre. Displayet viser bl.a. batterinivå, fart og assistansenivå.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet mountainbike
Motor: Shimano Steps E8000 250W krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3 + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano XT kjedegir.
Bremser: Shimano Saint hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: eOne-Sixty Lite 160/160mm BOOST hydroformet aluminiumsramme, str. 41 (S)-43 (M)-47 (L) cm.
Vekt: 22,1 kg.
Funksjoner/utstyr: Cyclo-Display, Maxxis DHR 2,8 PLUS-dekk.

Totalscore: 85/100

Basert på 2 tester.

MBR Magazine (2017)

It has a fun, playful ride quality that few e-bikes can match. Les saken

80
Merida Espresso 300 EQ

82/100

Aftonbladet mener Merida eSpresso 300 EQ er en god sykkel for deg som både vil sykle på grusveier, stier og til jobb. Både M3 og Aftonbladet påpeker at sykkelen er i god kvalitet, med et kraftfullt batteri og rotasjonssensor i motoren. Sykkelen er i den tyngre enden av skalaen, men fremstår ikke alt for klumpete og uhåndterlig. Bra display. Merk at M3 påpeker at det ikke virker som om sykkelen er ment å sykle fort med.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E5000 krankmotor med rotasjonssensor
Batteri: Shimano E-8010 500 Wh (36 V/14 Ah)
Ladetid: 7.5 t
Rekkevidde: Oppgir 150, men M3 mener 80 km er mer rimelig
Assistansenivåer: 3
Gir: 9 -girs Shimano Altus RDM2000
Bremser: Shimano MT-200 hydrauliske skivebremser både foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 24 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, fordemper

Totalscore: 82/100

Basert på 2 tester. Pris fra 23 969,-

Pris fra 23 969,-

M3 (2019)

Genomtänkt och påkostad elcykel Les saken

89
Specialized Turbo Levo Comp

81/100

Specialized Turbo Levo Comp har kraftige dekk og bremser, samt gode dempeenheter. Terrengsykkel.no skulle dog ønsket at modellen hadde en kraftigere gaffel. Man kan kun skifte ett gir om gangen, men sykkelmagasinet mener at den spesialtunete motoren gjør at dreiemomentet oppleves bedre enn spesifikasjonene skulle tilsi. Sykkelen fungerer også godt uten motoren. Den får trekk for høy pris og dårlig girfølelse av begge testkildene. Outdoorgearlab mener likevel dette er en sykkel som leverer over gjennomsnittlig godt på alle punkter. Den oppleves lett, men stabil, slik som en vanlig sykkel. Har du råd til å punge ut for modellen fra Specialized får du en svært god sykkel som ikke vil skuffe.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Specialized 2.1 custom Rx Trail-tuned krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Turbo M2-500
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3
Gir: 11
Bremser: SRAM Guide RE hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Karbon/Aluminium, 29 tommer
Vekt: 21,4 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 81/100

Basert på 2 tester. Pris fra 55 619,-

Pris fra 55 619,-

OutdoorGearLab (2018)

A well rounded performance that earns it our Editor's Choice Award, again. Les saken

84
Terrengsykkel (2019)

Specialized treffer bra med egentilpasset motor og super stisykkelgeometri. Les saken (krever medlemskap)

78
Scott E-Scale 720 Plus

80/100

Scott E-Scale 720 Plus er en god terrengsykkel, med sterk motor som takler bakker og tøft terreng fint. Elsykkelen er også godt utstyr, men prisen er høy. Aftonbladet synes rekkevidden er god, men Mountainbike Magazin er ikke enig.

Spesifikasjoner

Type: Scott e-Scale 720 Plus
Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 160 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano.
Bremser: Shimano M506 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 Alloy. 27,5".
Vekt: Ca. 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Purion-display, Maxxis Plus-dekk.

Totalscore: 80/100

Basert på 2 tester. Pris fra 31 990,-

Pris fra 31 990,-

Beste priser
Oslo Sportslager 31 990,- Til Prisjakt

Levert av:

Ecoride Epix S1

78/100

EcoRide Epix S1 er ikke spesielt billig, men det er mye sykkel for pengene. Hybridsykkelen er av god kvalitet, og den er stødig og behagelig å sykle på. Den responderer raskt, men den er tung og gjorde det ikke så bra i en ekstrem bakketest utført av Tek.no. Mindre bakker takler den likevel fint. M3 savner lengre rekkevidde på 2016-modellen, men 2017- og 2018-modellen har fått større batteri og litt lengre rekkevidde enn 2016-modellen. Finnes også i unisex-modell med lavt innsteg, men ellers helt like spesifikasjoner som herremodellen som er testet. Display viser hastighet, tripteller, odometer og batteristatus.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: SpinTech R5 250 W, navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Sentrert batteri, B1 PowerPack 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017- og 2018-modell, eller 396 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 75 km på 2017- og 2018-modell (inntil 60 km på 2016-modell).
Assistansenivåer: Off-Low-Normal-High-Power + Walk Assist.
Gir: 9-girs Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: SpinTech C2 LCD-display, skjermer, LED-lys, ringeklokke, bagasjebrett, sidestøtte, ABUS rammelås, batterilås.

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test. Pris fra 19 995,-

Pris fra 19 995,-

Tek.no (2017)

Test av 2017-modell: Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale. Les saken

78
Beste priser
Ecoride 19 995,- Til Prisjakt

Levert av:

Ecoride Verve S1

78/100

Verve S1 fra Ecoride kommer på andreplass i NAFs test av elsykler for 2018. Den har gode bremser, er ikke så tung å sykle med uten elassist, men vibrerer noe når du sykler i høy hastighet.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E-6000 krankmotor med momentsensor
Batteri: 418 Wh Shimano Steps E-6000 (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 80 km
Assistansenivåer: 3
Gir: 10-girs Shimano Deore
Bremser: Hydraulisk skivebrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 23,1 kg
Funksjoner/utstyr: Lys, skjermer, støtte

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test. Pris fra 27 995,-

Pris fra 27 995,-

NAF (2018)

Gode bremser og ikke så tung å sykle med uten elassist Les saken

78
Beste priser
Ecoride 27 995,- Til Prisjakt

Levert av:

Giant Trance E+ 1

78/100

Trance E+ 1 fra Giant er en elsykkel med gode kjøreegenskaper og en god motor. Bryteren til motoren er smart, og bremsene fungerer svært godt. Den trekkes noe for at motoren er ujevn ved start og stopp, i tillegg til at sykkelen virker fortung.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W SyncDrive Pro / Yamaha krankmotor med momentsensor.
Batteri: 500 Wh Giant EnergyPak (36 V / 13,8 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 4
Gir: 12-girs SRAM GX Eagle
Bremser: SRAM Code R hydrauliske skivebremser
Ramme og hjul: Aluminium, 27,5 tommer
Vekt: Ikke oppgitt.
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test.

Scott Sub Tour eRide 10

78/100

Denne modellen kommer på 2. plass i M3s test av elsykler for 2019. Scott Sub Tour Eride 10 beskrives som en pen sykkel i høy kvalitet, med god demping, rekkevidde og et brukervennlig display. M3 trekker sykkelen for pris og for at motoren ikke gir deg god nok hjelp i oppoverbakker. Likevel mener magasinet at dette er en god allroundsykkel, som både kan brukes til korte turer eller som pendlersykkel over lengre avstander.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bosch Active Plus krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh PowerTube
Ladetid: 4 timer
Rekkevidde: 50 - 80 km
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano Deore 6000
Bremser: Shimano BR-M200 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 25,7 kg
Funksjoner/utstyr: Baklys, støtte

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test. Pris fra 27 999,-

Pris fra 27 999,-

M3 (2019)

Bekväm och funktionell hybrid Les saken

78
Beste priser
Braasport AS 27 999,- Til Prisjakt

Levert av:

Mondraker Chaser+

76/100

Mondraker Chaser+ havner sist i Elektrobike sin 2019-test av elsykler, men får likevel skryt for å ha gode kjøreegenskaper og en sterk motor. Imidlertid opplever magasinet at elsykkelen ikke er den letteste å styre, i tillegg til at rammen virker ubalansert. Skal du først punge ut mange titusener for en elsykkel finnes det dermed bedre modeller på markedet.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Bosch Performance CX krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Bosch PowerTube (36 V /)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 45 - 100 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 10-girs Sram GX
Bremser: Shimano MT501 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 27,5 tommer
Vekt: 24 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 76/100

Basert på 1 test.

White SC-E Comp

75/100

White SC-E Comp er en hybridsykkel beregnet på tursyklister og pendlere. Den ble kåret til «Best i test» av Tek.no i 2017. Den får skryt for veldig gode bremser, motor, batteri, lav vekt og flotte bakkeegenskaper. Terrengsykkel.no mener dog at motoren er mer ujevn og slår ut og inn med større klikk enn på andre Shimano-motorer. Sykkelen kan også oppleves ubehagelig å sykle på for dårlig trente, og den har ikke dempegaffel.

OBS! Mens Tek i 2017 kåret White SC-E Comp til testvinner gir de sykkelen en annen skår i 2019. Dette fordi White har byttet motor fra Shimano E6000 til Shimano E5000. Vær derfor obs på hvilken årsmodell du kjøper dersom du er interessert i White SC-E Comp.

Spesifikasjoner (2017-modell)

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E-6000 krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert 418 Wh Shimano Steps (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: 80 km
Assistansenivåer: Ikke oppgitt
Gir: 8-girs Shimano SL-M310
Bremser: Shimano BL-M315 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Karbon/Aluminium, 29 tommer
Vekt: 21,4 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 75/100

Basert på 4 tester. Pris fra 17 990,-

Pris fra 17 990,-

Tek.no (2017)

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Les saken

89
Tek.no (2019)

SC-E Comp fra XXL er en behagelig og god sykkel som utmerker seg ved å gi deg full kontroll i byen. Les saken

78
NAF (2018)

Lett og fin sykkel med gode kjøreegenskaper. Les saken

75
Terrengsykkel (2018)

White-sykkelen er den sykkelen i testen som ser mest ut som en sportsykkel. Les saken

56
Beste priser
XXL 17 990,- Til butikk

Levert av:

Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike

75/100

Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike er en fulldempet terrengsykkel med stillegående og sterk motor som takler tøft terreng. Outdoorgearlab mener dette er en elsykkel som kjennes ut som en vanlig terrengsykkel, noe man sjelden opplever. Den får pluss for designet, men BikeRadar synes den veier litt for mye og er litt for treg ved akselerasjon. Batteriet kan tas av for lading, eller du kan lade det mens det sitter på sykkelen. Den har ikke display på styret, men kan stilles inn via kontrollsenteret på batteriet, eller via Mission Control-appen for smarttelefon.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet offroadsykkel
Motor: Specialized 1.3 Custom RX Trail Tuned 250 W krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert Custom LEVO batteri 460 W.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt
Assistansenivåer: Justerbart via app
Gir: 11-girs SRAM RE
Bremser: SRAM Guide R hydrauliske skivebremser
Ramme og hjul: Aliminium, 29 tommer
Vekt: Ikke oppgitt
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 75/100

Basert på 2 tester. Pris fra 44 999,-

Pris fra 44 999,-

OutdoorGearLab (2018)

A well rounded performance that earns it our Editor's Choice Award, again. Les saken

79
BikeRadar (2017)

Stealthy, user-friendly take on powered riding. Les saken

70
Beste priser
Sykkelsport 44 999,- Til Prisjakt

Levert av:

Scott Sub Active eRide

75/100

Sub Active eRide beskrives som en pen og bra sykkel av Aftonbladet. Den får skryt for god kjøreevne og en stabil motor som ikke bremser hastigheten når man kommer over 25 km/t. Den trekkes mest for prislappen.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bosch Active krankmotor med momentsensor
Batteri: 400 Wh Bosch Active
Ladetid: 6,5 timer
Rekkevidde: 70 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 9-girs Shimano Acera 3000
Bremser: Shimano BR-M200 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 29 tommer
Vekt: 22,9 kg
Funksjoner/utstyr: Skjermer, bagasjebrett, støtte og lys.

Totalscore: 75/100

Basert på 1 test. Pris fra 19 593,-

Pris fra 19 593,-

Aftonbladet (2019)

Snyggaste cykeln i testet Les saken

75
Diamant Volt 10 Hybrid

70/100

Diamant Volt 10 får skryt av testkildene for at den fremstår som en vanlig sykkel som det er lett å sykle på. Uheldigvis fremstår batterikraften noe ujevn, og Tek mener sykkelen har noe å gå på i bakker. Terrengsykkel.no er mindre misfornøyd med sykkelens prestasjon i bakker, men mener fortsatt at det finnes bedre sykler på markedet.

Obs! Merk at Terrengsykkel.no har testet sykkelen uten utstyr, og at de trekker den noe for det. Ifølge produsenten skal sykkelen komme med utstyr som beskrevet under.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: Shimano Steps 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 410 Wh.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3
Gir: 9-girs fra Shimano
Bremser: Hydrauliske skivebremser fra Shimano
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 21,9 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, lys, skjermer, støttepinne

Totalscore: 70/100

Basert på 3 tester.

Tek.no (2019)

Hvis du ønsker en kul elsykkel til normalt bruk kan denne modellen være noe for deg. Les saken

72
Tek.no (2017)

Vi ser liten grunn til å velge denne når du kan få en nærmest identisk sykkel som presterer bedre til samme pris. Les saken

72
Terrengsykkel (2019)

En lettsyklet elsykkel som i stor grad føles som en helt vanlig sykkel. Les saken

67
Mate Classic 250+

70/100

Mate Classic 250+ er en sammenleggbar elsykkel som kommer ut som testvinner i NAFs 2019-test av elsykler. De oppgir at den har en solid konstruksjon, god batterikapasitet og rekkevidde. Elsykkelen gjør det også godt i bremsetest. Den trekkes kun for raslelyder fra sykkelkjede, samt at det kom fukt inn i lokket til USB-porten i NAFs regntest. Vær obs på at modellen tidligere het Mate City+.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W navmotor på bakhjulet
Batteri:Samsungs litium-ion-batteri (36 V / 13 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60 km
Assistansenivåer:
Gir: 7
Bremser: Skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 20 tommer
Vekt: 22,3 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 70/100

Basert på 1 test.

NAF (2019)

En liten, sammenleggbar elsykkel Les saken

70
White Velo City Energy Boost

69/100

White Velo City Energy Boost er en typisk bysykkel som er behagelig å sykle på og gir god valuta for pengene. I Tek.no-testen får den mye skryt for egenskapene i bakker, mens DinSide var ikke imponerte i sin bakketest. Elsykkelen mangler demping, og rekkevidden er ikke spesielt lang, men som bysykkel fungerer den veldig fint. Displayet viser hastighet, maks hastighet, gjennomsnittshastighet, total kilometerstand, og batterinivå. Elsykkelen finnes også i en damemodell, og denne er bittelitt lettere enn unisex-modellen. Vi kjenner ikke til andre forskjeller ved disse to syklene.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bafang MM G330.250, krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 360 Wh (36 V/10 Ah).
Ladetid: 4 t til 100 % (eller ca. 2 t til 80 %).
Rekkevidde: 40–60 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Tektro HD-M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Energy Alloy 6065. 28".
Vekt: 22,8 kg (21,1 kg på damemodell).
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte.

Totalscore: 69/100

Basert på 2 tester.

Tek.no (2017)

For deg som er usikker på elsykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være en veldig sikkert kjøp. Les saken

78
DinSide (2017)

Alt i alt er dette et godt kjøp for den som vil ha en problemfri bysykkel med motorhjelp. Les saken

60
Momas Randolph

67/100

Momas Randolph er en billigsykkel med krankmotor, noe man sjelden finner. Dessverre skuffer motoren litt, da responsen er tregere enn på dyrere modeller med krankmotor. Det er likevel verdt å merke seg at motoren reagerer best av billigsyklene, og Randolph kommer seg opp hele Brattbakken i Oslo – i motsetning til alle de andre syklene Tek testet. Modellen trekkes for at krankmotoren er noe ujevn, og for at den er laget for noen som er vant med sykkel fra før av.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bewo krankmotor med momentsensor
Batteri: 417,6 Wh batteri fra Samsung (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 70 km
Assistansenivåer: 3
Gir: 8-girs Shimano Altus
Bremser: Hydrauliske skivebremser, ikke pedalbrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 20,5 kg
Funksjoner/utstyr: Støtte

Totalscore: 67/100

Basert på 1 test. Pris fra 9 743,-

Pris fra 9 743,-

Tek.no (2018)

Billig krankmotor, men litt treig Les saken

67
Momas City Sport

67/100

Momas City Sport er en enkel sykkel som kommer uten mye utstyr. Tek mener i tillegg at sensoren fungerer alt for tregt, samt at motoren er dårlig i bakker. Ellers fremstår den behagelig å sykle på, og kan passe for noen som er godt nok trent til at de ikke trenger all verdens hjelp opp de bratteste bakkene.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: Bafang 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 468 Wh (36 V / 13 Ah) fra Samsung.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 80 km.
Assistansenivåer: 5
Gir: 9-girs fra Shimano
Bremser: Hydrauliske skivebremser fra Shimano
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 24,3 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, skjermer, støttepinne

Totalscore: 67/100

Basert på 1 test. Pris fra 13 990,-

Pris fra 13 990,-

Tek.no (2019)

En god, men ganske nedstrippet sykkel som nok passer best for dem som er godt trent Les saken

67
Focus Jam2 6.8 Plus

67/100

Ifølge Terrengsykkel.no er Focus Jam2 en god elsykkel med en velfungerende motor, som passer for kortere turer og stisykling. Likevel burde bryterne på motoren vært satt opp på en bedre måte, i tillegg til at magasinet mener gaffelen burde være av høyere kvalitet. Siden dette er en dyr sykkel kan du dermed finne bedre elsykler enn Jam2 fra Focus.

Spesifikasjoner

Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Shimano Steps E8000 krankmotor med momentsensor
Batteri: 378 Wh Shimano Steps BT-E8000 Intube-batter (36 V / 10,5 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50 - 100 km
Assistansenivåer: 3
Gir: 11-girs Shimano Deore XT
Bremser: BR-M520 hydraulisk skivebremser fra Shimano, foran og bak
Ramme og hjul: Karbon / Aluminium,
Vekt: 21 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 67/100

Basert på 1 test.

Terrengsykkel (2019)

Focus Jam2 6.8 Plus har unikt demperoppheng og smart batteriløsning. Les saken (krever medlemskap)

67
EcoRide Ambassador

63/100

Ecoride Ambassador har eksistert i mange år, og Ecoride gjør kun små endringer for hver nye årsmodell. Opp gjennom årene er den beskrevet som en behagelig, solid, brukervennlig og stødig, selv med mye vekt i kurven, men rekkevidden burde vært bedre. Aftonbladet og M3 trekker frem at den gir god verdi for pengene. Motoren har grei kraft, men elsykkelen får trekk for vekten. Den har fot- og håndbremser, og både M3 og NAF synes bremsene er gode. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. EcoRide Ambassador mangler dempegaffel. 2017/2018-modellen med 8 gir har større batterikapasitet og lengre rekkevidde enn 2016-modellen med 8 gir.

De siste testene viser at 2019-modellen er en god pendlersykkel så lenge du ikke skal sykle alt for langt. Aftonbladet mener i tillegg at prislappen ikke er for høy, noe som gjør denne sykkelen til et godt kjøp. Best-i-test.nu er enig med Aftonbladet, men synes Ambassador burde hatt skivebremser når den selges til denne prisen. Ellers mener de den er en lettsyklet pendlersykkel, så lenge du ikke planlegger å sykle uten el-assistenten. Merk at el-assistenten er noe ujevn ved start og stopp.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W SpinTech F1 navmotor med rotasjonssensor
Batteri: B1 PowerPack 520 Wh (36V / 14,5 Ah)
Ladetid: 5-7 t
Rekkevidde: Maks 75 km
Assistansenivåer: Trinnløs gasshåndtak for assistansejustering
Gir: 8-girs Shimano Nexus
Bremser: Tektro felgbrems og navbrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 22 kg uten batteri
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås

Totalscore: 63/100

Basert på 2 tester. Pris fra 16 995,-

Pris fra 16 995,-

Aftonbladet (2017)

Test av 2017-modellen (8-gir): Mycket syckel för pengarna. Les saken (krever medlemskap)

50
Beste priser
Ecoride 16 995,- Til Prisjakt

Levert av:

Asaklitt eCity 36 V

52/100

Det er delte meninger om billigmodellen fra Asaklitt. Vil du betale under 10 000 kr for en elsykkel kan du ifølge Aftonbladet ikke få en bedre sykkel enn Asaklitt eCity 36 V. De beskriver den som en helt grei bysykkel som egner seg best på asfalt. Man sitter høyreist og komfortabelt på den, selv om selve setet ikke har så god fjæring som det burde hatt. DinSide mener sykkelen kjennes trygg og er god for bysykling over ikke for store avstander, selv om den oppleves noe stor og tung.

Tek trekker derimot sykkelen veldig mye mer for å være stor og tung, og beskriver hvordan det er et «lite mareritt å trille denne sykkelen hele veien opp» Brattbakken i Oslo. Alt i alt mener Tek at sykkelen lyser av billige løsninger, og at man heller bør punge ut med et par tusenlapper til for å få en mye bedre bysykkel som er lettere og hakker mindre ved start og stopp.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W TranzX navmotor i forhjulet med rotasjonssensor.
Batteri: TranzX 400 Wh (36 V/11 Ah) batteri integrert i bagasjebrettet.
Ladetid: 6-8 timer
Rekkevidde: 50-90 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 7-girs fra Shimano
Bremser: Tektro Aluminium Alloy V-brake
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 25,6 kg
Funksjoner/utstyr: Støtte, skjermer, frontlykt, ringeklokke og speedometer.

Totalscore: 52/100

Basert på 3 tester.

DinSide (2018)

Stor og tung, men du sitter godt og den kjennes trygg Les saken

80
Tek.no (2018)

Grei på flatt underlag, men det er det Les saken

50
#elsykkel #ecoride #white-bikes #diamant #specialized #scott #merida #asaklitt #clas-ohlson #momas #haibike #mate #conway #cannondale #mondraker #focus #giant #buddy #elride

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.