Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Noen elsykler er laget med tanke på terrengsykling, men vær obs på at det per i dag er forbud mot bruk av elsykkel i utmark. (Illustrasjonsfoto: Haibike)

Denne elsykkelen er best i test

Elsykkel har blitt et populært fremkomstmiddel og treningsverktøy, men det er stor spredning i både pris og kvalitet blant syklene på det norske markedet. I denne samletesten har vi hentet inn troverdige forbrukertester fra europeiske kilder, slik at du slipper å gjøre et bomkjøp.

Annonse

Testvinner

Terrengsykkelen Haibike Sduro Trekking RC er best i test, og den får full pott fra begge testkildene. Den har sterk motor, er enkel i bruk og sørger for en morsom sykkelopplevelse.

Tre andre elsykler får også høyeste poengsum, men de legger seg likevel bak testvinneren på resultatlista, fordi disse kun er testet av én kilde hver. Vi ser at antall anmeldelser som regel gir store utslag på totalscoren.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Testvinneren fra 2015 Merida E-Spresso Tour 409 er ikke lenger i salg, og er derfor ikke med i årets oversikt.

Elsykkel eller moped?

På grunn av motorene er elsykler en mellomting mellom en vanlig tråsykkel og moped. For at en elektrisk sykkel skal kunne kalles en tråsykkel, må den tilfredsstille kravene til maks motorkapasitet, motorkutt o.l. i EU-standarden EN15194. Går den over disse kravene, er den å anse som en moped, og du blir nødt til å forholde deg til avgifter og registrering av elsykkelen som om det var en moped.

Les også: Armbåndet som hjelper deg i gang med treningen

Hvor og hvordan skal sykkelen brukes?

Med en elsykkel kan distansen føles mye kortere, motbakkene bli overkommelige og den generelle sykkelopplevelsen bedre. Det er likevel en del ting du bør tenke over før du går til innkjøp av en elsykkel.

Det er blant annet viktig å finne ut om batteriet har lang nok rekkevidde og gir god nok kraft til motoren på de sykkelturene du planlegger. Skal du bruke den mest til korte og flate byturer, er det ikke sikkert du behøver den kraftigste typen.

Tar du heller beina fatt? Sjekk ut hvilke løpesko som er testvinnere.

Motorkraft og motorkutt

Antall watt på elmotoren sier noe om hvor god hjelp du kan få fra den når du sykler. Høyeste lovlige motorkapasitet for elsykler er på 250 W nominell (kontinuerlig) effekt, men noen elsykler har en motor som kan produsere høyere antall watt i kortere perioder. Så lenge kontinuerlig kraft er på maks 250 W, er den lovlig på veien under termen "tråsykkel".

Ikke bare motorkraften, men også kontrolleren og spenningen i batteriet har noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.

I henhold til EU-standarden EN15194 skal alle elsykkelmotorer slutte å levere kraft når man stopper å tråkke, eller dersom man oppnår en hastighet på over 25 km/t (+/- 10 % feilmargin). Dermed får du ikke lenger motorhjelp for å komme opp i høyere hastigheter, men egen tråkkekraft kan du selvsagt fortsette å bruke.

Off Course fra Clas Ohlson viste seg imidlertid å fortsette å gi motorhjelp i hastigheter over 30 km/t i NAF-testen, og i dag er ikke denne elsykkelen til salgs lenger. Vi har den likevel med i årets liste for å informere eiere om testresultatene.

Elsykkel Riese & Müller
Enklere å sette seg på: En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. (Illustrasjonsfoto: Riese & Müller)
Plassering av motor

Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor, som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet. Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekk-kraft. Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.

Hva slags assistanse trenger du?

Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist, som betyr at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.

Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av tre motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:

  • Momentsensor: Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker. Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.
  • Rotasjonssensor: Fungerer mer som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og "hakking" når motoren slår inn.
  • Hybridsensor: Har både moment- og rotasjonssensor, som det kan byttes mellom etter hva som trengs i situasjonen. Momentsensoren fungerer godt i oppoverbakkene, fordi den gir raskt ekstra kraft når du jobber tungt, men den gir mindre hjelp når du er på flat mark og bruker lite beinkraft. Da kan momentsensoren skrus av manuelt, slik at rotasjonssensoren kicker inn og gir mer assistanse enn momentsensoren vil gi.

Vurderer du å bytte til elektrisk bil? Se hvilken elbil du bør investere i.

Hvor langt skal du sykle?

Batteriet på den elektriske sykkelen kan si oss noe om hvor lang rekkevidden blir. Batteriets amperetimer (Ah) forteller hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet. De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Samtidig må man huske på at rekkevidden også påvirkes av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.

Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For elsyklene i testen spenner maks rekkevidde fra 50 km til 180 km, avhengig av hvilken modell du velger. For å oppnå denne rekkevidden er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.

NAF-testen fra 2016 viser at den reelle rekkevidden som oftest ligger nærmere minimums- enn maksimumstallet som er oppgitt av produsenten. De fleste syklene lå på rundt 35-50 km i faktisk rekkevidde da de ble testet, og den lengste rekkevidden ble målt til 71 km for White SC-E Comp.

Elsykkel Riese & Müller
Gode gir: Mange sykler har navgir. Disse er lettere å vedlikeholde og er mer driftssikre enn kjedegir. (Illustrasjonsfoto: Riese & Müller)

Ladetid er oppgitt til rundt 4-6 t på mange elsykler, men også her viser NAF-testen at det noen ganger tar lengre tid enn produsentene hevder. Biltema Elsykkel Low Step 28", Off Course El-sykkel og Benelli Classica ble målt til henholdsvis 2, 4 og nesten 5 timer lengre ladetid enn det som er oppgitt av produsenten.

Hvilke type bremser er best?

De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser. Sistenevnte er billigere, men kvaliteten er mye lavere enn ved skivebremser. NAF-testen viste at EcoRide Ambassador og Benelli Classica er de eneste som får godkjente bremser på tross av fot- og håndbremsene.

Trener du helst inne? Finn ut hvilken tredemølle som er best i test.

Elsykkelguide

Forbrukerrådet har skrevet en elsykkelguide som gir deg mye informasjon og oversikt hvis du ønsker å lese mer fakta om elsykler.

Avgrensninger og oppgraderinger

Det finnes mange elsykler som er testet av kun én kilde, og blant disse har vi valgt ut syklene som har fått toppscore eller blitt kåret til testvinnere/godt kjøp el.l, samt sykler som selger spesielt godt i Norge.

Der vi har informasjon om at modeller er blitt oppgradert siden teståret, har vi tydeliggjort i produktbeskrivelsene hvilken utgave som er testet og hvilke endringer som er gjort på de nye modellene.

Vi setter pris på om du gir oss beskjed hvis du har innspill eller finner feil i informasjonen.

RESULTATER

Haibike Sduro Trekking RC

Haibike Sduro Trekking RC

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 32 900,-

Pris fra 32 900,-

100
Riese & Müller blueLABEL SWING City

Riese & Müller blueLABEL SWING City

Resultatet er basert på 1 test.
100
Riese & Müller blueLABEL Charger Touring

Riese & Müller blueLABEL Charger Touring

Resultatet er basert på 1 test.
100
Emotion Evo Street

Emotion Evo Street

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 29 900,-

Pris fra 29 900,-

100
Kreidler Vitality Eco 8

Kreidler Vitality Eco 8

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 23 314,-

Pris fra 23 314,-

97
White SC-E Comp

White SC-E Comp

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 19 990,-

Pris fra 19 990,-

91
Gocycle G2

Gocycle G2

Resultatet er basert på 3 tester.
85
Trek Powerfly+ FS 7

Trek Powerfly+ FS 7

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 34 000,-

Pris fra 34 000,-

84
Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

Resultatet er basert på 3 tester.
82
Emotion Evo Cross

Emotion Evo Cross

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 28 999,-

Pris fra 28 999,-

82
Ecoride Epix S1

Ecoride Epix S1

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 20 995,-

Pris fra 20 995,-

78
Scott E-Genius 730 Plus

SCOTT E-Genius 730 Plus

Resultatet er basert på 1 test.
78
Buddy Bike Ui5

Buddy Bike Ui5

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 19 900,-

Pris fra 19 900,-

72
SCOTT E-SUB TOUR

SCOTT E-SUB TOUR

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 19 990,-

Pris fra 19 990,-

71
EcoRide Ambassador

EcoRide Ambassador

Resultatet er basert på 4 tester. Pris fra 14 990,-

Pris fra 14 990,-

70
SmartMotion e-Urban/e-City

SmartMotion eUrban/eCity

Resultatet er basert på 3 tester.
70
White Velo City Energy Boost

White Velo City Energy Boost

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 14 990,-

Pris fra 14 990,-

69
E-Green P2 Hybrid

E-Green P2 Hybrid

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 13 468,-

Pris fra 13 468,-

64
Biltema Elsykkel MTB 27,5

Biltema Elsykkel MTB 27,5

Resultatet er basert på 1 test.
60
Wisper 905 Torque/705 Torque

Wisper 905 Torque/705 Torque

Resultatet er basert på 3 tester.
56
Diamant Volt 10 Hybrid

Diamant Volt 10 Hybrid

Resultatet er basert på 2 tester.
56
Batavus Torino E-go

Batavus Torino E-go

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 13 679,-

Pris fra 13 679,-

56
Off Course El-sykkel

Off Course El-sykkel

Resultatet er basert på 4 tester.
55
Benelli Classica

Benelli Classica

Resultatet er basert på 2 tester.
52
Biltema Elsykkel 28

Biltema Elsykkel 28

Resultatet er basert på 2 tester.
50
EcoRide Urban8

EcoRide Urban8

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 15 490,-

Pris fra 15 490,-

47
Biltema Elsykkel Low Step 28

Biltema Elsykkel Low Step 28

Resultatet er basert på 2 tester.
40

Utfyllende resultater

Nedenfor kan du lese mer om produktene og se hvilke testkilder poengsummene baserer seg på.

Haibike Sduro Trekking RC

100/100

Haibike Sduro Trekking RC er en terrengsykkel med kvalitetsfølelse og en motor som yter godt, men den er ikke blant de mest stillegående. Den er enkel og brukervennlig, men trekkes for høy pris. Batteriet kan lades mens det er montert på sykkelen. Med en enhet på styret kontrollerer du motor og front- og baklykt, og displayet viser deg temperatur, fart, rekkevidde og tråkkefrekvens. Finnes i dame- og herremodell. 2016-modellen har noe lengre oppgitt rekkevidde enn 2015-modellen på grunn av et ekstra assistansenivå som kalles ECO+. Den har også ny Suntour NCX-EB dempegaffel som kan låses. Ellers er de to modellene like. 2017-modellen heter Haibike Sduro Trekking 5.0 og kommer med større batteri.


Motor: Yamaha 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah) på 2015- og 2016-modellene, 500 W (36V/13,9 Ah) på 2017-modellen.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 65-145 km (65-130 km på 2015-modellen).
Assistansenivåer: Eco+, Eco, Standard, High, Off + Walk-Assist. (Eco+ er ikke tilgjengelig på 2015-modellen).
Gir: 20-girs Shimano Deore XT kjedegir.
Bremser: Shimano XT 160 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed Yamaha 28’’. Herre: 48-52-56-60 cm. Dame: 44-48-52 cm.
Vekt: 22,7 kg (23,2 kg for 2017-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke og støtte.

Totalscore: 100/100

Basert på 2 tester. Pris fra 32 900,-

Pris fra 32 900,-

Klikk.no (2015)

Test av 2015-modellen: Testvinner. Les saken

100
DinSide (2016)

Test av 2016-modellen: At denne sykkelen gir fantastisk eierglede og er en drøm og kjøre, det kan vi skrive under på. Les saken

100
Riese & Müller blueLABEL SWING City

100/100

Riese & Müller blueLABEL SWING City er en bysykkel med pedalbrems, godt girsystem og høy komfort. Den får pluss for design og pris, men trekkes litt for egenskapene i motbakkene. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan også lades mens det er montert på sykkelen.


Motor: Bosch Drive Unit Active Cruise 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: 400 Wh Bosch PowerPack 400 Active (36 V, 11 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-speed navgir. Finnes også med trinnløst NuVinci-gir.
Bremser: Magura HS22 hydrauliske felgbremser, pedalbrems.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6. 43 (26")-46 (28")-54 cm (28").
Vekt: Ca. 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ABUS Shield rammelås, batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test.

Osloby (2015)

Testvinner. Les saken

100
Riese & Müller blueLABEL Charger Touring

100/100

Riese & Müller blueLABEL Charger Touring er en fin hybridsykkel til både asfalt og grus, med god ytelse og hjelp i tøffe bakker. Den er komfortabel og enkel i bruk, men noen er ikke fornøyd med sittestillingen. Trekkes litt for høy pris. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde.


Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 500 Wh (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6 28", 46-49-53 cm.
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test.

Klikk.no (2015)

Toppnivå stort sett på alle fronter. Les saken

100
Emotion Evo Street

100/100

Emotion Evo Street er en bysykkel med sterk motor, godt girsystem og et solid kvalitetsinntrykk. Styret kan justeres og passer alle mellom 155 og 180 cm, og batteriet kan lades opp mens det sitter fast på sykkelen.LCD Emotion-display viser fart og topphastighet, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt og større batteri.


Motor: 350 W børsteløs navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) integrert i ramme (Samsung 432 Wh (36 V/12 Ah) på 2015-modellen).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: 4 (fra Eco til Boost) + Off.
Gir: Shimano Alivio 24 kjedegir.
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Street Wave Alloy 41 cm (26″) med intern kabling.
Vekt: 26,3 kg (25,9 kg for 2015-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, skjermer, bagasjebrett med stropper, batterilås, støtte, kjedekasse, lys og ringeklokke.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test. Pris fra 29 900,-

Pris fra 29 900,-

Osloby (2015)

Test av 2015-modellen: Kraftig, robust og med stort bruksområde. Les saken

100
Beste priser
Evoelsykler.no 29 900,- Til butikk

Levert av:

Kreidler Vitality Eco 8

97/100

Kreidler Vitality Eco 8 ligger i den høyere prisklassen, men til gjengjeld får du høy kvalitet. Elsykkelen har gode bremser, bra girsystem og er enkel å forstå. Den er tung, men likevel lett å styre. Får poengtrekk for prisen og at målingen av rekkevidden ikke er til å stole på. Display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Finnes i herre- og damemodell. Vitality Eco 8 finnes også i NYON-edition med mer avansert display som også har GPS, Bluetooth og USB.


Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance Powerpack 400 Wh (36 V/11.6 Ah).
Ladetid: 3 - 5 t.
Rekkevidde: Opptil 130 km.
Assistansenivåer: 5.
Gir: Shimano XT 10 kjedegir.
Bremser: Magura hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061. Herre: 50-55-60 cm (28"), Dame: 45-50-55 cm (28"). Største rammestørrelse kun tilgjengelig for NYON-edition.
Vekt: 23,2 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON 4,3" fargedisplay (tilvalg), støtte, skjermer, Trelock front- og baklys, bagasjebrett.

Totalscore: 97/100

Basert på 2 tester. Pris fra 23 314,-

Pris fra 23 314,-

Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Velutstyrt, god balansert sykkel med svært god motor. Les saken

100
ElektroRad (2015)

Test av herremodell: Svært bra. Les saken (krever medlemskap)

94
Beste priser
Amazon.co.uk 23 314,-

+ ev. toll

Til Amazon.co.uk

Levert av:

White SC-E Comp

91/100

White SC-E Comp er beregnet på tursyklister og pendlere. Den ble kåret til "Best i test" av Tek.no, og den ble klar vinner i NAF-testen, da den bl.a. greide seg aller best av alle elsyklene i vanntetthetstesten. Den får også skryt for veldig gode bremser, motor, batteri, lav vekt og bakkeegenskaper. NAF målte rekkevidde til 71 km og ladetid på 3 t 48 min. Damemodellen heter White SC-E Comp Ane.


Motor: Shimano Mid Ship 250 W krankmotor.
Batteri: Shimano Steps 418 Wh (36 V/11,6 Ah) rammemontert batteri.
Ladetid: 4 t.
Rekkevidde: Ca 80 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano SL-M310 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M365 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: White Alloy Aluminium Herre: M (48 cm)-L (53 cm)-XL (58 cm). Dame: S (43 cm)-M (48 cm). 28" hjul.
Vekt: 19 kg.
Funksjoner/utstyr: Ikke oppgitt.

Totalscore: 91/100

Basert på 2 tester. Pris fra 19 990,-

Pris fra 19 990,-

NAF (2016)

Skiller seg ut som klart best spesielt i bremsetesten og i vanntetthet. Les saken

93
Tek.no (2017)

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Les saken

89
Gocycle G2

85/100

Gocycle G2 er en av de mer ungdommelige elsyklene med tøft design. Den har mange smarte løsninger, blant annet kan den legges sammen. Den fungerer aller best til bykjøring. Får noe trekk for vekten med tanke på at det skal være en enkel sykkel å frakte og bære med seg. Display viser girvalg, fart og batterinivå. Har også en gratis Gocycle App hvor du kan tilpasse de ulike assistansenivåene. Har Cleandrive system som automtisk justerer motorassistanse ut fra sykkelhistorien til brukeren.


Motor: 250 W navmotor i fronthjulet med momentsensor og boost-knapp.
Batteri: 220 Wh GoCycle (22 V/10 Ah) .
Ladetid: 2-3 t.
Rekkevidde: 30-65 km.
Assistansenivåer: City, Eco, On Demand, Eco+, Off.
Gir: Elektronisk girskift med tre trinn.
Bremser: GoCycle hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16.1 kg .
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lås, støtte, Gocycle App, Cleandrive system.

Totalscore: 85/100

Basert på 3 tester.

The Daily Mail (2015)

The F1 car of electric bicycles. Les saken

100
DinSide (2015)

En annerledes elsykkel. Les saken

80
The Telegraph (2013)

Clever little bike. Les saken

75
Trek Powerfly+ FS 7

84/100

Trek Powerfly+ FS 7 er en fulldempet terrengsykkel av høy kvalitet. Man kan stille inn dempingen på sykkelen, og fjæringsystemet er aktivt, noe som hindrer hakking og skrensing når du bremser. Den er komfortabel, lett å manøvrere og har gode bremser, men ruller ikke godt på asfalt. Den får skryt for sterk motor og brukervennlighet. Display viser hastighet (gjennomsnitlig, max og sanntid), rekkevidde og klokke. Innstillinger kan gjøres på display eller kontrollenhet. Trekkes noe for prisen, og Klikk fikk rekkevidde på bare 32 km på Turbo-nivå i 2015. 2016-modellen har større batterikapasitet og andre gir enn den som ble testet i 2015.


Motor: Bosch Performance Line 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack 400 Wh (36 V/11 Ah) (eller 500 Wh (36 V/13,4) på 2016-modell).
Ladetid: 4 - 8 t.
Rekkevidde: Opptil 80 km (blandet) eller 160 km (Eco).
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano SLX 10 speed kjedegir (eller Shimano Deore XT 11 speed på 2016-modell).
Bremser: Shimano M615 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Alpha Platinum Aluminium 39-44-46-50-53 cm (29").
Vekt: 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia Performance styrekonsoll, AXA-batterilås. Klargjort for integrerte front- og baklykter.

Totalscore: 84/100

Basert på 3 tester. Pris fra 34 000,-

Pris fra 34 000,-

M3 (2016)

Test av 2016-modell: Bästa köp. Det här är riktigt bra grejer och vi imponeras av den rakt igenom höga kvalitetskänslan. Les saken

89
ElektroRad (2016)

Test av 2016-modell: Testvinner. Les saken (krever medlemskap)

84
Klikk.no (2015)

Test av 2015-modell: Mest terrengsykkel i testen. Gir stålkontroll. Les saken

80
Beste priser
BoA Sykler 34 000,- Til Prisjakt

Levert av:

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

82/100

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS er samme elsykkel som Raleigh Dover Impulse 7R HS. Det er en byelsykkel med pedalbrems som er sterk opp bakkene, brukervennlig, solid og gir kvalitetsfølelse. Den er testvinner i samtlige av testene som ligger til grunn for totalscoren. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart og km-teller. Har girsensor som stopper motoren hver gang du girer for å unngå "hakking".


Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor med girsensor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah) eller 522 Wh (36 V/14,5 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 180 km (med største batteri).
Assistansenivåer: Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 7 navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser + pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 46 cm (26" eller 28")-50 cm (28")-55 cm (28").
Vekt: .
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, kurv.

Totalscore: 82/100

Basert på 3 tester.

Forbrugerrådet Tænk (2017)

Test av 2017-modell: Vinder testen suverænt og er Bedst i test. Les saken (krever medlemskap)

85
ElektroRad (2015)

Test av 2015-modell: Testvinner i kategorien by-elsykkel. Svært bra. Les saken (krever medlemskap)

80
TV2 Hjelper Deg (2015)

Test av 2015-modell: Testvinner. Les saken

80
Emotion Evo Cross

82/100

Easy Motion Evo Cross er en sportslig pendlersykkel som får skryt for å akselerere raskt, ha gode bremser, gir og design. Elsykkelen får noe trekk for lite ekstrautstyr, vekt og pris. Display viser fart og maksfart, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt batteri, gir og er tilgjengelig i en mindre rammestørrelse.


Motor: EVO 350 W navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) batteri integrert i ramme (Samsung 432 Wh på 2015-modell).
Ladetid: 5 t.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-Sport-Boost-Off.
Gir: Shimano 27 kjedegir (Shimano 24 på 2015-modell).
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Sport Hybrid Alloy 28″. 45-50-55 cm (45 cm ikke tilgjengelig på 2015-modell).
Vekt: 23.3 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, støtte.

Totalscore: 82/100

Basert på 3 tester. Pris fra 28 999,-

Pris fra 28 999,-

DinSide (2015)

En imponerende elsykkel. Les saken

100
Klikk.no (2015)

Lekker design, stiv pris. Les saken

80
M3 (2015)

Välbyggd, och skön att cykla på. Les saken

67
Beste priser
Sykkelbutikken 28 999,- Til Prisjakt

Levert av:

Ecoride Epix S1

78/100

EcoRide Epix S1 er ikke spesielt billig, men det er mye sykkel for pengene. Hybridsykkelen responderer raskt, men den er tung og gjorde det ikke så bra i en ekstrem bakketest utført av Tek.no. M3 savner også lengre rekkevidde.


Motor: SpinTech R5 250 W, navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Sentrert batteri, B1 PowerPack 520 Wh.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 75 km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: Shimano Deore 9-gir
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium, hjulstørrelse 28 tommer.
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr:Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte.

Totalscore: 78/100

Basert på 2 tester. Pris fra 20 995,-

Pris fra 20 995,-

Tek.no (2017)

Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale. Les saken

78
M3 (2016)

Den här modellen är en fröjd att cykla på med bra balans ock påkostade detaljer och bortsett från att räckvidden är någodt i underkant har vi inte mycket att klaga på. Les saken

78
Beste priser
EcoRide 20 995,- Til butikk

Levert av:

Scott E-Genius 730 Plus

78/100

Scott E-Genius 730 Plus er en solid, fulldempet elsykkel egnet for terrenget. Dekkene takler alle slags underlag. Med flere funksjoner på kontrollpanelet - som rekkevidde, turteller, klokke og batterimåler - er brukervennligheten høy. Det er lett å sykle også uten assistanse fra motoren. På minussiden er den er dyr og har hardt sete.


Motor: Bosch, 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ca 3 timer.
Rekkevidde: 50-225 km (bl.a. avhengig av assistansenivå).
Assistansenivåer: Off, eco, tour og turbo.
Gir: 10-girs Shimano.
Bremser: Hydrauliske skivebremser fram/bak. Shimano BR-M615 Disc, 200/F and 200/R SM-RT64 CL Rotor
Ramme og hjul: Maxxis, 27,5.
Vekt: 22,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia display, kontrollpanel, fulldemping, Maxxis-dekk.

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test.

M3 (2017)

Något av det häftigaste och mest underhållande du kan köpa i dagsläget. Les saken

78
Buddy Bike Ui5

72/100

Buddy Ui5 er produsert av Buddy, antagelig best kjent for å produsere elbiler. Denne modellen kommer i to utgaver, nemlig en kvinne- og herremodell. Det er imidlertid ingen tekniske forskjeller på utgavene utover selve utformingen på sykkelen. Konklusjonen er at den har god kvalitet og er morsom å sykle på. Man får ganske mye igjen for pengene, men den trekkes for høy vekt og noen små irritasjonsmomenter. DinSide trekker for mekaniske skivebremser, som er på 2016-modellen, mens 2017-modellen har fått hydrauliske skivebremser. Den nyere modellen har også fått større batteri.


Motor: Bafang 350W (nominell 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Samsung 468 Wh (36 V/13 Ah) på 2016-modell, og 630 Wh (36 V/17,5 Ah) på 2017-modell.
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 50–60 km (80-130 km med det største batteriet).
Assistansenivåer: 6.
Gir: Shimano Acera 8 steg.
Bremser: Mekaniske skivebremser foran og bak (Shimano Hydrauliske skivebremser på 2017-modell).
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. Hjulstørrelse 28 tommer.
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte (USB-port på styret for lading av mobiltelefon på 2017-modellen).

Totalscore: 72/100

Basert på 2 tester. Pris fra 19 900,-

Pris fra 19 900,-

Tek.no (2017)

Test av 2017-modell: Buddy Bike er i det hele tatt en veldig gjennomarbeidet sykkel og et veldig sikkert kjøp. Les saken

83
DinSide (2016)

Test av 2016-modell: Som en kraftpakke til entusiaster og erfarne elsyklister gir Buddy Ui5 utvilsomt valuta for pengene. Les saken

60
Beste priser
Buddybike.no 19 900,- Til butikk

Levert av:

SCOTT E-SUB TOUR

71/100

SCOTT E-SUB TOUR er en komfortabel hybridsykkel med gode bremser og sterk motor, men den mangler likevel litt på skyvet. Den takler ikke å starte på høye gir. Den er balansert og ganske robust, men skjermer og bagasjebrett er ikke av beste kvalitet. Den er litt for dyr sett i forhold til hva du får. Displayet viser batterinivå, hastighet, km-teller og rekkevidde, og sykkellysene kan styres på displayet. Dempegaffelen kan låses. Elsykkelen finnes også i en dame-/unisex-variant, med samme kvalitet. Damemodellen trekkes imidlertid for noe kort rekkevidde.


Motor: Bosch 250 W Active System krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 400 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ca. 3,5 t.
Rekkevidde: Inntil 140 km (Dame: Inntil 70 km).
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 10-girs Shimano Deore SL-T610 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M315 Disc hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy 28". S-M-L-XL (Damemodellen er ikke tilgjengelig i XL).
Vekt: Ca. 24,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display, skjermer, kjedekasse, lys, batterilås, Abus Pro rammelås, støtte, bagasjebrett.

Totalscore: 71/100

Basert på 3 tester. Pris fra 19 990,-

Pris fra 19 990,-

Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Solid og god sykkel. Les saken

80
Cycling Weekly (2016)

Test av herremodell: An interesting electric bike from Scott, which however has different points to develop in order to be great. Les saken

78
M3 (2017)

Test av Scott E-Sub Tour Lady: Här är komforten satt i första rummet med en mjuk sadel, en mer upprätt sittställning samt låsbar dämpning i framgaffeln. Les saken

56
EcoRide Ambassador

70/100

EcoRide Ambassador er dameversjonen av EcoRide Urban8. Ambassador er behagelig og stødig, men rekkevidden burde vært bedre. Den har grei kraft, men er tung, og går tregt i oppoverbakkene. Elsykkelen har fot- og håndbremser; Vi Menn savnet skive- eller felgbrems i 2013, mens NAF synes bremsene er gode i 2016. Elsykkelen mangler dempegaffel. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. 2016-modellen har større batterikapasitet enn de foregående modellene. Finnes også i 2017-versjon med enda større batterikapasitet og lengre rekkevidde. Ellers er de ulike årsmodellene like.


Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler. 360 Wh (36 V/10 Ah) på 2015-modell; 396 Wh (36 V/11 Ah) på 2016-modell; 522 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017-modell.
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 50 km (2015- og 2016-modell) eller opptil 75 km (2017-modell).
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 eller 3 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium 26" eller 28".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås.

Totalscore: 70/100

Basert på 4 tester. Pris fra 14 990,-

Pris fra 14 990,-

TV2 Hjelper Deg (2015)

Test av 2015-modell: Behagelig og morsom å kjøre. Les saken

80
M3 (2016)

Test av 2016-modellen: En rejäl och snygg klassisk damcykel med bra elmotor och genomtänkta detaljer. Les saken

78
Vi Menn (2013)

Test av 2013-modell: Komfortabel, men tung i motbakkene. Les saken

60
NAF (2016)

Test av 2016-modellen: Det beste med Ambassador er bremsene som er bra både framme og bak. Les saken

60
SmartMotion e-Urban/e-City

70/100

Elykkelen fra SmartMotion er enkel i bruk, føles lett, fungerer godt i oppoverbakker og har god pris. Den får trekk for bakbremsene, sittestillingen og balansen. Batteriet kan lades mens det står fast i sykkelen. Displayet har kun batteriindikator og tripteller. SmartMotion eCity er damemodell og SmartMotion eUrban er herremodell.


Motor: Børsteløs 350 W (nominelt begrenset til 250 W) High Torque Dapu navmotor i bakhjul med rotasjonssensor.
Batteri: 562 W Samsung celler (36 V/15,6 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 100km.
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist. Gasshåndtak for trinnløs styring.
Gir: Shimano 8 speed kassett 11-34 tenner, med Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 aluminium T4 og T6 temperaturbehandlet. eUrban: 42,7 cm (26"). eCity: 40 cm (26»).
Vekt: 27,5 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, skjermer, støtte, bagasjebrett, LED-lys foran og bak, ringeklokke, flaskeholder, batterilås, C-lås til bakhjul, USB-ladeinngang.

Totalscore: 70/100

Basert på 3 tester.

CHOICE (2015)

Test av herremodell: CHOICE Buy. Les saken

90
Osloby (2015)

Test av damemodell: En arbeidshest til en overkommelig pris. Les saken

80
Klikk.no (2015)

Ikke den beste til under 20.000. Les saken

40
White Velo City Energy Boost

69/100

Velo City Energy Boost er en typisk bysykkel som gir god valuta for pengene. Rekkevidden er ikke spesielt stor, noe som gjør at du ikke nødvendigvis bør legge ut på de lengste turene med denne sykkelen. Som fremkomstmiddel fra A til B fungerer den derimot helt greit.


Motor: 250 W Bafang MM G330.250, krankmotor og momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 360 Wh (36 V/10 Ah).
Ladetid: 4 timer.
Rekkevidde: 40–60 km.
Assistansenivåer: 8.
Gir: Shimano Acera
Bremser: Tektro HD-M285
Ramme og hjul: Energy Alloy 6065, 28".
Vekt: 12,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte.

Totalscore: 69/100

Basert på 2 tester. Pris fra 14 990,-

Pris fra 14 990,-

Tek.no (2017)

For deg som er usikker på elsykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være en veldig sikkert kjøp. Les saken

78
DinSide (2017)

Alt i alt er dette et godt kjøp for den som vil ha en problemfri bysykkel med motorhjelp. Les saken

60
E-Green P2 Hybrid

64/100

Denne elsykkelen finnes i damemodell som kalles E-green P2 Hybrid Lady-D og i en herremodell som kalles E-green P2 Hybrid Gent-D. Spesifikasjonene på de to er like. P2 Hybrid er solid bygget, har god sittestilling og gode bremser. Prisen er grei nok, men elsykkelen får trekk for å være baktung og ha dårlig girskifter. Motoren ville ikke starte etter vanntesten til NAF før den hadde tørket igjen. De målte rekkevidden til 37 km og ladetid til 4 t og 36 min. LED-display viser batterinivå og motoreffekt. Finnes i 2017-modell med nye gir og høyere batterikapasitet på de to minste batterivalgmulighetene.


Motor: Promovec 250 W navmotor på bakhjulet med rotasjonssensor.
Batteri: Promovec 238 Wh (36 V/6,6 Ah) eller 317 Wh (36 V/8,8 Ah) eller 490 Wh (36 V/13,6 Ah). Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 3-6 t.
Rekkevidde: Opptil 70–90-130 km (henholdsvis 6,6 Ah-8,8 Ah-13,6 Ah-batteri).
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist.
Gir: Shimano Alivio 8 kjedegir.
Bremser: Tektro Dorado hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. Gent-D: 51-53,5-58 cm. Lady-D: 47 (16")-52 cm (20").
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, skjermer, støtte og bagasjebrett.

Totalscore: 64/100

Basert på 3 tester. Pris fra 13 468,-

Pris fra 13 468,-

NAF (2016)

Test av damemodell: Hybrid Lady er også i toppklassen med meget bra bremser både framme og bak. Les saken

73
Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Noe baktung sykkel med dårlig girskifter. Les saken

60
DinSide (2015)

Test av damemodell: Solid, men tung. Les saken

60
Biltema Elsykkel MTB 27,5

60/100

Biltema Elsykkel MTB 27,5" er en elsykkel som gir deg mye for pengene hvis du skal bruke den som bysykkel eller i lett terreng. Motoren fungerer best på flatmark. Display viser bl.a. fart, km-teller og tid. Kalles også Biltema Yosemite MTB elsykkel. Finnes i nyere modell enn den DinSide testet, og denne har dempegaffel som kan låses og hydrauliske skivebremser i stedet for mekaniske. Finnes i tillegg i en 8-girs versjon, som har hydrauliske skivebremser og krankmotor.


Motor: 250 W navmotor i bakhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) rammemontert batteri.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 9.
Gir: 7-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro mekaniske skivebremser (Tektro hydrauliske skivebremser på nyere 7-girs-modell).
Ramme og hjul: Aluminium 48 cm (27,5").
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, kjedebeskytter, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test.

DinSide (2016)

Godt kjøp. Til 8.000 kroner gir Biltemas terreng-elsykkel god valuta for pengene. Les saken

60
Wisper 905 Torque/705 Torque

56/100

Wisper Torque er en elsykkel med mye kraft som fungerer godt på flatmark, men blir baktung og treg i oppoverbakker. Trekkes for lav kvalitet på LCD-displayet og at batteriindikatoren ikke er til å stole på. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen. Osloby opplevde også at kjedet hoppet av. Det forventes høyere kvalitet til denne prisen. 705 Torque er damemodell og 905 Torque er herremodellen.


Motor: Atman børsteløs 250 W navmotor på bakhjulet, med hybridsensor (moment- og rotasjonssensor).
Batteri: Samsung celler 575 Wh (36 V/16 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 80 km.
Assistansenivåer: 4 + Off og Walk-Assist. Gasshåndtak gir trinnløs justering.
Gir: Shimano 7 kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 18" Hydro formed 6061 Aluminium 46,5 cm (26" hjul).
Vekt: 25 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lys, flaskeholder, ringeklokke, skjermer, støtte, bagasjebrett, batterilås.

Totalscore: 56/100

Basert på 3 tester.

Tek.no (2017)

Dette er en helt grei sykkel som ikke skiller seg verken spesielt positivt eller negativt. Les saken

67
Klikk.no (2015)

Kraftfull, men baktung. Les saken

60
Osloby (2015)

Test av damemodell: Ingen dårlig elsykkel. Les saken

40
Diamant Volt 10 Hybrid

56/100

Norske Diamant leverer en god hybridsykkel, men Volt 10 når likevel ikke helt opp til konkurrentene. Den mangler bl.a. noe i bakker og ved akselerasjon.


Motor: 250 W Shimano Steps, krankmotor og momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 418 Wh (36 V/11,4Ah)
Ladetid: Fra 0 til 80 prosent på ca. 2 timer.
Rekkevidde: 60 km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 9 gir
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium, hjulstørrelse 28 tommer.
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: Sidestøtte.

Totalscore: 56/100

Basert på 2 tester.

Tek.no (2017)

Vi ser liten grunn til å velge denne når du kan få en nærmest identisk sykkel som presterer bedre til samme pris. Les saken

72
TV2 Hjelper Deg (2015)

Scorer høyt på kjøreglede. Les saken

40
Batavus Torino E-go

56/100

Batavus Torino E-go er en helt grei elsykkel, men den er på ingen måte best i noe. Bremsene er ikke gode nok til å klare EU-standarden. 2017-modellen har noe større batteri enn 2016-modellen.


Motor: 250 W E-motion navmotor i fremhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) på 2016-modellen og 396 Wh (36 V/11 Ah) på 2017-modellen. Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 20-99 km på 2016-modell (35-100 km på 2017.modell).
Assistansenivåer: 5.
Gir: 7-girs Shimano Nexus, navgir.
Bremser: 1 håndbrems og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: Aluminium, 48-53-57 cm, 28" hjulstørrelse.
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-display, bagasjebrett, kurv, lås, batterilys, støtte.

Totalscore: 56/100

Basert på 2 tester. Pris fra 13 679,-

Pris fra 13 679,-

Forbrugerrådet Tænk (2017)

Test av 2017-modell: Alt i alt en elcykel på det jævne. Les saken (krever medlemskap)

59
NAF (2016)

Test av 2016-modell: Kommer dårlig ut i bremsetesten. Hverken fram- og bakbremsene klarer kravene. Les saken

53
Off Course El-sykkel

55/100

OBS! Off Course fra Clas Ohlson er ikke lenger til salgs. NAF-testen viste at motoren ikke stopper å gi kraft ved 25 km/t, noe som er ulovlig. Den har fotbrems og håndbrems, og håndbremsen foran ble ikke godkjent av NAF etter EU-standard. Det er ellers en billig bysykkel som trekkes for motorkapasitet og ustabilitet. Noen mener den har god brukervennlighet og er lett å sykle på, mens andre mener den er vanskelig å manøvrere. NAF målte rekkevidden til 55 km og ladetid til 10 t og 14 m. Den tålte vann i vanntetthetstesten til NAF. LED-display viser batterinivå, km-teller, fart og motoreffekt.


Motor: Børsteløs 250 W navmotor ved forhjul.
Batteri: 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ca. 50-60km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 3-girs Shimano Inter3 navgir.
Bremser: Fotbrems + håndbrems foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, LED-lys foran og bak (AA-batterier), ringeklokke, skjermer, rammelås og separat batterilås.

Totalscore: 55/100

Basert på 4 tester.

DinSide (2014)

Best av de rimelige elsyklene. Les saken

80
Osloby (2015)

Fullverdig elsykkel. Les saken

60
NAF (2016)

Den klarer seg bra i vanntesten. Verre er det med bremsene, som ikke klarer EU-standard. Les saken

58
Klikk.no (2015)

Billig, men tung og uhåndterlig. Les saken

20
Benelli Classica

52/100

Benelli Classica er lett og har OK batterikapasitet, men den er ikke særlig solid. Den besto heller ikke vanntetthetstesten til NAF, og brukervennligheten kunne vært bedre. Den får godkjent for bremsene. NAF målte reell ladetid til hele 9 t og 20 min.


Motor: 8Fun 500 W, navmotor i fremhjulet.
Batteri: Rammemontert Samsung 324 Wh (36 V/9 Ah).
Oppgitt ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 30-90 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Inter-8 SG-8R31 navgir.
Bremser: 2 håndbremser og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: 6061 Aluminum Alloy. Hjulstørrelse 26" eller 28".
Vekt: 20,3 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-lys, justerbar støtte, ringeklokke.

Totalscore: 52/100

Basert på 2 tester.

Forbrugerrådet Tænk (2017)

Testpanelet vil ikke anbefale den. Les saken (krever medlemskap)

55
NAF (2016)

Classica klarer standarden for kravene i bremsetesten, men den klarer ikke sin egen maksimalvekt. Les saken

48
Biltema Elsykkel 28

50/100

Biltema Elsykkel 28" mangler for mye motorkraft, er for tung og har for lette gir til å gi en god sykkelopplevelse. Vi Menn mener den har myk ramme som gir etter, mens DinSide mener sykkelen er robust. Den er enkel i bruk, men støyer mye. Kalles også Biltema Yosemite 28" 3-gir. Finnes i dame- og herremodell.


Motor: 200 W navmotor på forhjulet.
Batteri: 240 Wh (24 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 30-50 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 3-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Stål 51 cm (28").
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollpanel, justerbar støtte, bagasjebrett, skjermer, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 50/100

Basert på 2 tester.

DinSide (2014)

Test av herresykkel: Utmerket hvis du er fornøyd med en kombinasjon av elektrisk drahjelp og mer aktiv pedalbruk i bakkene. Les saken

80
Vi Menn (2013)

Test av damesykkel: Billigst, men det merker man. Les saken

20
EcoRide Urban8

47/100

EcoRide Urban8 er herremodellen av bysykkelen EcoRide Ambassador. TV2 Hjelper Deg mente i 2015 at Urban8 er brukervennlig, robust og god å kjøre. I Tek.no-testen fra 2017 omtaler de bremsene som så dårlige at den er farlig å sykle på. Det er heller ingen racer i bakkene, og gir for lite drahjelp ved bakkestart. 2017-modellen har større batterikapasitet enn den som ble testet i 2015. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen.


Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler (36 V/13,5 Ah) (eller 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017-modell).
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 70 km (opptil 75 km på nyeste modell).
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium 28".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, Abus rammelås, batterilås, LED-lys, kurv, støtte, skjermer.

Totalscore: 47/100

Basert på 2 tester. Pris fra 15 490,-

Pris fra 15 490,-

TV2 Hjelper Deg (2015)

Test av 2015-modell: Testpanelet synes Urban 8 har oversiktlig betjening av display og gir, og at den er komfortabel å kjøre. Les saken

60
Tek.no (2017)

Test av 2017-modell: Sikkerhet kommer som kjent først, men på dette punktet svikter dessverre denne modellen totalt. Les saken

33
Biltema Elsykkel Low Step 28

40/100

Biltema Elsykkel Low Step 28" er billig og har grei brukervennlighet og komfort, men fotbremsene er ikke kraftige nok til å bli godkjent etter EU-standard. Den taklet vanntetthetstesten NAF gjennomførte. TV2 Hjelper deg mente den manglet en del på motorkraft i 2015. NAF målte rekkevidden til 46 km, mens oppladningstid ble på 8 t. Kontrollpanel viser assistanse- og batterinivå, og den mangler dempegaffel. Kalles også Biltema Yosemite Low Step 28" 3-gir.


Motor: Børsteløs 250 W DC-navmotor på fronthjulet.
Batteri: Litiumbatteri 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 3.
Gir: Shimano Nexus 3- eller 7-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Aluminium 28".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollpanel, skjermer, støtte, kjedebeskytter, bagasjebærer, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 40/100

Basert på 2 tester.

NAF (2016)

Den billigste i testen og klarer seg bra på det meste utenom i bremsetesten. Les saken

60
TV2 Hjelper Deg (2015)

Komfort, oppbevaringsmuligheter og betjening av ratt og display får ok mottakelse av testpanelet. Les saken

20
#elsykkel #riese-muller #easy-motion #haibike #wisper #karbon-kinetics #kreidler #smartmotion #e-green #clas-ohlson #ecoride #kalkhoff-raleigh #biltema #white-bikes #trek #diamant #batavus #benelli #scott #winora

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.