Her er de beste elsyklene
Elsykkel blir mer og mer populært, men det kan være vanskelig å navigere elsykkelmarkedet. Få gode tips til hvordan du velger rett elsykkel, og se hvilke modeller som gjør det best i test her.
Testvinnerne
Det finnes mange ulike elsykler på markedet. En hybridsykkel er gjerne laget for pendlere som skal komme seg på jobb via landevei og by, mens en fulldempet elsykkel er laget med tanke på eventyrlystne syklister som for eksempel ønsker litt ekstra hjelp når de begir seg ut på svært bratte stier i røft terreng.
Uansett hvilke behov du har vil det finnes en elsykkel for deg.
I denne testen har vi valgt å skille mellom hybridsykler og terreng- og stisykler. Hybridsyklene har vi igjen delt i to, fordi man ofte finner et kvalitetsskille mellom syklene over og under 20 000 kr. Les mer om hva du kan forvente av de ulike typene under.
Blant hybridsyklene under 20 000 kr går White SC-E Comp av med seieren, mens Merida Espresso 300 EQ vinner blant hybridsyklene over 20 000 kr. Av terrengsyklene med fulldemping tar Merida eOne-SiXTy Step 900E seieren. Se hele resultatlisten her.
Ser du nøye etter vil du se at flere sykler kommer høyere opp på resultatlisten enn disse modellene. De bli imidlertid ikke testvinnerne hos oss, da Test.no kun kårer testvinnere blant modeller som er testet av minst to kilder. Les mer om avgrensninger og oppgraderinger nederst i artikkelen.
Hvilken type bør du gå for?
Det kan være vanskelig å finne frem i elsykkelmarkedet – særlig dersom man ikke er godt kjent i sykkelverdenen fra før av. Selger og mekaniker Lars Håkon Slette fra Oslo Sykkelverksted mener det er hensiktsmessig å skille mellom hybridsykler og offroad/terrengsykler.
Hybridsykler
– Hybridsykler brukes hovedsakelig til pendling og turbruk. Dette er den type sykkel de fleste har bruk for, siden de kan brukes både på asfalt og grusvei, sier Slette.
Han mener det er et skille mellom hybridsykler over og under 20 000 kroner.
– Kjøper man en hybridsykkel til under 20 000 kroner får man en elsykkel med et rimeligere elektrisk system, i tillegg til at sykkelkomponentene i seg selv er enklere. Har man tenkt til å sykle én mil hver dag vil en slik type sykkel slites fortere enn en dyrere variant, sier han.
Skal man ofte sykle langt, bratt eller med tung last anbefaler han å gå for en sykkel over 20 000 kr. Dette gjelder for eksempel om man skal dra barnevogner opp bratte bakker.
– Det finnes mange dyre elsykler, men går man for en sykkel mellom 20 000 og 30 000 kroner vil man få en god sykkel, med godt utstyr og et mer driftssikkert motorsystem som kan gi mer kraft til variert bruk. Dette er noe mange har behov for, mener Slette.
Han presiserer at det er lurt å prøve en elsykkel for å identifisere behovene sine.
– Noen kan sykle langt på en rimeligere hybridsykkel og synes det er greit. Andre merker kanskje fort at det blir vanskelig å sykle opp de bratte bakkene opp til barnehagen med to barn i vognen bak. Da bør man gå for en bedre krankmotor, forteller han.
Offroad/tursykler
Innenfor offroad-kategorien finner man sykler beregnet for offroad-sykling på grusveier og stier. De fulldempete syklene i denne kategorien er laget for å sykle i veldig bratte områder i skog og på fjellet.
– Mange av de store europeiske og amerikanske merkene lager fulldempede elsykler for alpine fjellområder som er enda hardere enn det vi finner i Norge. Skal man sykle utenfor allfarvei i alpene trenger man en kraftig motor og bedre utstyr, forklarer Slette.
Disse elsyklene utgjør et nisjesegment av markedet, og er ment for spesielt interesserte sykkelentusiaster som skal ha en egen sykkel for å dra tur i skog og fjell.
– De færreste har behov for en slik fulldempet elsykkel, sier han.
Ønsker man å sykle i marka og på lange turer i fjellet kan man ha behov for en tursykkel.
– Hybridsyklene kan brukes til slike formål, men offroadsyklene har gjerne enda bedre utstyr enn det hybridsyklene kan tilby. Særlig er selve sykkelen tilpasset offroad-kjøring, akkurat slik som det er i den vanlige sykkelverdenen, forklarer Slette.
Hvilke funksjoner bør man vurdere?
I tillegg til å velge riktig type elsykkel bør du også tenke nøye gjennom de følgende funksjonene på hver modell:
Motorkraft og motorkutt
Ifølge EU-standarden EN15194 kan en elsykkelmotor ikke ha høyere kapasitet enn 250 W nominell effekt. En elsykkel skal også stoppe å levere kraft når du slutter å tråkke, samt når du oppnår en hastighet på 25 km/t. De fleste elsykler på det norske markedet har en motor på 250 W.
I tillegg til motoren kan du sjekke kontrolleren og spenningen i batteriet. Disse kan ha noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.
Plassering av motor
Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor, som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet.
Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekkraft.
Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.
Assistansenivåer og sensor
Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist. Det innebærer at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.
Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av to motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:
Momentsensor (torque):
Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker.
Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.
Rotasjonssensor (cadence):
Fungerer omtrent som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og kan hakke når motoren slår inn.
Ladetid
Ladetid er oppgitt til rundt fire til seks timer på mange elsykler, men her viser en NAF-test at det noen ganger tar lengre tid enn produsentene hevder. Biltema Elsykkel Low Step 28", Off Course El-sykkel (ikke lenger til salgs) og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) ble målt til henholdsvis 2, 4 og nesten 5 timer lengre ladetid enn det som er oppgitt av produsenten.
Bremser
De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser. Sistnevnte er billigere, men kvaliteten er mye lavere enn ved skivebremser. En NAF-test i 2016 viste at EcoRide Ambassador og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) var de eneste som fikk godkjente bremser på tross av fot- og håndbremsene.
Rekkevidde
Batteriet på den elektriske sykkelen kan si oss noe om hvor lang rekkevidden blir. Batteriets amperetimer (Ah) antyder hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet.
De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Samtidig må man huske på at rekkevidden påvirkes av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.
Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For elsyklene i testen spenner maks rekkevidde fra 20 km til 160 km, avhengig av hvilken modell du velger. For å oppnå den største rekkevidden som er oppgitt er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.
NAF-tester har vist at den reelle rekkevidden som oftest ligger nærmere minimums- enn maksimumstallet som er oppgitt av produsenten. De fleste syklene som ble testet i 2016 lå på rundt 35-50 km i faktisk rekkevidde, og den lengste rekkevidden ble målt til 71 km for White SC-E Comp. Merk at samme sykkel hadde en målt rekkevidde på 101 km i NAFs 2018-test, målt ved 0 % helning med maks elassist.
Elsykkelguide
Forbrukerrådet har skrevet en elsykkelguide som gir deg mye informasjon og oversikt hvis du ønsker å lese mer fakta om elsykler.
Avgrensninger og oppgraderinger
Det finnes mange elsykler som er testet av kun én kilde. Blant disse modellene har vi valgt ut syklene som har fått toppscore eller blitt kåret til testvinnere/godt kjøp i hver test, samt nye sykler i 2019 og særlig sykler det selges mange av i Norge.
Der vi har informasjon om at modeller er blitt oppgradert siden teståret, har vi tydeliggjort i produktbeskrivelsene hvilken utgave som er testet og hvilke endringer som er gjort på de nye modellene.
Nyere tester og sykler
For å gjøre resultatlisten så relevant som mulig, har vi i årets test kun inkludert anmeldelser fra 2017 og fram til i dag. Det fører blant annet til at vinneren fra 2018, Riese & Müller Nevo City, som ble testet i 2016, ikke er med i årets samletest. Denne sykkelen er heller ikke lenger til salgs i Norge. Ser du denne modellen til salgs et annet sted gjør vi likevel oppmerksom på at sykkelen kan være et godt alternativ.
Vi har også utelukket alle andre elsykler som ikke er til salgs i butikk i Norge. Dette gjør vi for å holde testen så relevant som mulig for alle leserne våre. Vurderer du å handle fra utlandet eller på bruktmarkedet, anbefaler vi at du sjekker resultatene i samletestene fra 2018, 2017 og 2015.
Pris
I denne testen har vi valgt å inkludere elsykler i alle prisklasser. Det kan være lurt å ha dette i bakhodet når du leser resultatlisten, ettersom billige og dyre elsykler ikke nødvendigvis kan sammenlignes og settes direkte opp mot hverandre. Vi har likevel valgt å ikke sette pris som begrensing, slik at man kan finne noe for enhver smak og gjøre seg opp sin egen mening om hva som er viktigst.
Les deg opp
Vi anbefaler at du klikker deg inn på de ulike testlenkene som danner grunnlaget for toppscoren før du tar et valg, slik at du får et bedre bilde av testresultatene, spesifikasjonene og andre detaljer ved elsyklene enn vi klarer å gi deg i oppsummeringen vår.
Da kan du også avgjøre hvor grundig du mener kildene har utført testene, og se om de har vektlagt de kriteriene som er viktige for deg og dine behov. Det er ellers smart å prøvekjøre elsykkelen hos en forhandler før du tar det endelige valget.
Vi setter stor pris på om du gir oss beskjed hvis du har innspill til hvordan vi kan forbedre oss, eller hvis du finner feil i informasjonen.
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!