Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

Den store elsykkeltesten

Elsykkel blir stadig mer utbredt og elsket av folket. Se hvilke elsykler som havner på topp når vi samler testresultater fra troverdige norske og utenlandske kilder, og bruk vår kjøpsveiledning for å finne frem til elsykkelen som passer deg aller best.

Annonse

Testvinner

Det er Riese & Müller Nevo City som blir best i test. Kildene mener den er enkel i bruk, godt utstyrt, har lang rekkevidde og god motorkapasitet.

Merk at Nevo City er testet av to kilder i 2016. Blant elsyklene som har minst to nyere tester til grunn for totalscoren, får Merida eOne-SiXTy Steps 900E flest poeng. Den er testet to ganger i 2017.

Ikke langt bak Nevo City ligger forøvrig White SC-E Comp, som ble kåret til testvinner av begge kildene som anmeldte den i henholdsvis 2016 og 2017.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Fire andre elsykler på resultatlisten får høyere poengsum enn Nevo City, og én annen får akkurat like mange poeng, men ingen av disse blir testvinner. Grunnen er at de kun er testet av én kilde hver, og vi krever at et produkt må ha minst to tester for å kunne bli kåret som vinner. Les mer angående dette under avsnittet "Avgrensninger og oppgraderinger" nederst i artikkelen.

Elsykkel eller moped?

På grunn av motorene er elsykler en mellomting mellom en vanlig tråsykkel og moped. For at en elektrisk sykkel skal kunne kalles en tråsykkel, må den tilfredsstille kravene til maks motorkapasitet, motorkutt o.l. i EU-standarden EN15194. Går den over disse kravene, er den å anse som en moped, og du blir nødt til å forholde deg til avgifter og registrering av elsykkelen som om det var en moped.

Les også: Armbåndet som hjelper deg i gang med treningen

Hvor og hvordan skal sykkelen brukes?

Med en elsykkel kan distansen føles mye kortere, motbakkene bli overkommelige og den generelle sykkelopplevelsen bedre. Det er likevel en del ting du bør tenke over før du går til innkjøp av en elsykkel.

Det er blant annet viktig å finne ut om batteriet har lang nok rekkevidde og gir god nok kraft til motoren på de sykkelturene du planlegger. Skal du bruke den mest til korte og flate byturer, er det ikke sikkert du behøver den kraftigste typen.

Tar du heller beina fatt? Sjekk ut hvilke løpesko som er testvinnere.

Motorkraft og motorkutt

Antall watt på elmotoren sier noe om hvor god hjelp du kan få fra den når du sykler. Høyeste lovlige motorkapasitet for elsykler er på 250 W nominell (kontinuerlig) effekt, men noen elsykler har en motor som kan produsere høyere antall watt i kortere perioder. Så lenge kontinuerlig kraft er på maks 250 W, er den lovlig på veien under termen "tråsykkel".

Ikke bare motorkraften, men også kontrolleren og spenningen i batteriet har noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.

I henhold til EU-standarden EN15194 skal alle elsykkelmotorer slutte å levere kraft når man stopper å tråkke, eller dersom man oppnår en hastighet på over 25 km/t (+/- 10 % feilmargin). Dermed får du ikke lenger motorhjelp for å komme opp i høyere hastigheter, men egen tråkkekraft kan du selvsagt fortsette å bruke.

Enklere å sette seg på: En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. (Illustrasjonsfoto: Riese & Müller)
Plassering av motor

Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor, som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet. Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekk-kraft. Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.

Hva slags assistanse trenger du?

Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist, som betyr at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.

Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av tre motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:

  • Momentsensor: Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker. Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.
  • Rotasjonssensor: Fungerer mer som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og "hakking" når motoren slår inn.
  • Hybridsensor: Har både moment- og rotasjonssensor, som det kan byttes mellom etter hva som trengs i situasjonen. Momentsensoren fungerer godt i oppoverbakkene, fordi den gir raskt ekstra kraft når du jobber tungt, men den gir mindre hjelp når du er på flat mark og bruker lite beinkraft. Da kan momentsensoren skrus av manuelt, slik at rotasjonssensoren kicker inn og gir mer assistanse enn momentsensoren vil gi.

Vurderer du å bytte til elektrisk bil? Se hvilken elbil du bør investere i.

Hvor langt skal du sykle?

Batteriet på den elektriske sykkelen kan si oss noe om hvor lang rekkevidden blir. Batteriets amperetimer (Ah) forteller hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet. De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Samtidig må man huske på at rekkevidden også påvirkes av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.

Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For elsyklene i testen spenner maks rekkevidde fra 20 km til 160 km, avhengig av hvilken modell du velger. For å oppnå den største rekkevidden som er oppgitt er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.

NAF-testen fra 2016 viser at den reelle rekkevidden som oftest ligger nærmere minimums- enn maksimumstallet som er oppgitt av produsenten. De fleste syklene lå på rundt 35-50 km i faktisk rekkevidde da de ble testet, og den lengste rekkevidden ble målt til 71 km for White SC-E Comp.

Gode gir: Mange sykler har navgir. Disse er lettere å vedlikeholde og er mer driftssikre enn kjedegir. (Illustrasjonsfoto: Riese & Müller)

Ladetid er oppgitt til rundt 4-6 t på mange elsykler, men også her viser NAF-testen at det noen ganger tar lengre tid enn produsentene hevder. Biltema Elsykkel Low Step 28", Off Course El-sykkel (ikke lenger til salgs) og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) ble målt til henholdsvis 2, 4 og nesten 5 timer lengre ladetid enn det som er oppgitt av produsenten.

Hvilken type bremser er best?

De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser. Sistenevnte er billigere, men kvaliteten er mye lavere enn ved skivebremser. NAF-testen viste at EcoRide Ambassador og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) er de eneste som får godkjente bremser på tross av fot- og håndbremsene.

Trener du helst inne? Finn ut hvilken tredemølle som er best i test.

Elsykkelguide

Forbrukerrådet har skrevet en elsykkelguide som gir deg mye informasjon og oversikt hvis du ønsker å lese mer fakta om elsykler.

Avgrensninger og oppgraderinger

Det finnes mange elsykler som er testet av kun én kilde, og blant disse har vi valgt ut syklene som har fått toppscore eller blitt kåret til testvinnere/godt kjøp el.l, samt sykler som selger spesielt godt i Norge.

Der vi har informasjon om at modeller er blitt oppgradert siden teståret, har vi tydeliggjort i produktbeskrivelsene hvilken utgave som er testet og hvilke endringer som er gjort på de nye modellene.

Nyere tester og sykler

I årets test har vi kun inkludert anmeldelser fra 2016 og frem til i dag for å gjøre resultatlisten så relevant som overhodet mulig. Det fører imidlertid til at vinneren fra 2017, Haibike Sduro Trekking 5.0, som ble testet i 2015 og 2016, kun har 2016-testen til grunn for totalscoren i årets samletest. Med bare én testkilde kan den ikke bli kåret til vinner i år, men vi gjør oppmerksom på at denne kan være et godt alternativ.

Vi har også utelukket alle elsykler som ikke lenger er til salgs i butikk i Norge, også for å holde testen så relevant som mulig. Hvis du skal handle på bruktmarkedet, kan du sjekke resultater av de eldre modellene i samletestene fra 2017 og 2015.

Pris

I denne testen har vi valgt å inkludere elsykler i alle prisklasser. Det kan være lurt å ha dette i bakhodet når du leser resultatlisten, ettersom billige og dyre elsykler ikke nødvendigvis kan sammenlignes og settes direkte opp mot hverandre. Vi har likevel valgt å ikke sette pris som begrensing, slik at man kan finne noe for enhver smak og gjøre seg opp sin egen mening om hva som er viktigst.

Les deg opp

Vi anbefaler at du klikker deg inn på de ulike testlenkene som danner grunnlaget for toppscoren før du tar et valg, slik at du får et bedre bilde av testresultatene, spesifikasjonene og andre detaljer ved elsyklene enn vi klarer å gi deg i oppsummeringen vår. Da kan du også avgjøre hvor grundig du mener kildene har utført testene, og se om de har vektlagt de kriteriene som er viktige for deg og dine behov. Det er ellers smart å prøvekjøre elsykkelen hos en forhandler før du tar det endelige valget.

Vi setter stor pris på om du gir oss beskjed hvis du har innspill til hvordan vi kan forbedre oss, eller hvis du finner feil i informasjonen.

RESULTATER

Kalkhoff Agattu Impulse i8R

Kalkhoff Agattu Impulse i8R

Resultatet er basert på 1 test.
100
Haibike Sduro Trekking 5.0

Haibike Sduro Trekking 5.0

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 29 990,-

Pris fra 29 990,-

100
Haibike Sduro Trekking 4.0

Haibike Sduro Trekking 4.0

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 24 999,-

Pris fra 24 999,-

100
Giant Explore E+ 1 GTS

Giant Explore E+ 1 GTS

Resultatet er basert på 1 test.
100
Riese & Müller Nevo City

Riese & Müller Nevo City

Resultatet er basert på 2 tester.
93
Riese & Müller Cruiser City

Riese & Müller Cruiser City

Resultatet er basert på 1 test.
93
White SC-E Comp

White SC-E Comp

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 19 990,-

Pris fra 19 990,-

91
Flyer TX Series

Flyer TX Series

Resultatet er basert på 3 tester.
86
Merida eOne-SiXTy Steps 900E

Merida eOne-SiXTy Steps 900E

Resultatet er basert på 2 tester.
85
Kalkhoff Agattu Impulse i7R

Kalkhoff Agattu Impulse i7R

Resultatet er basert på 1 test.
85
Scott E-Sub Sport 10

Scott E-Sub Sport 10

Resultatet er basert på 2 tester.
84
Riese & Müller Delite GT Touring

Riese & Müller Delite GT Touring

Resultatet er basert på 2 tester.
83
Buddy Bike C3

Buddy Bike C3

Resultatet er basert på 1 test.
83
Haibike Sduro Trekking SL

Haibike Sduro Trekking SL

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 25 499,-

Pris fra 25 499,-

81
Scott E-Scale 720 Plus

Scott E-Scale 720 Plus

Resultatet er basert på 2 tester.
80
Ecoride Epix S1

Ecoride Epix S1

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 19 995,-

Pris fra 19 995,-

78
Scott E-Genius 730 Plus

Scott E-Genius 730 Plus

Resultatet er basert på 1 test.
78
Gocycle G3

Gocycle G3

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 44 740,-

Pris fra 44 740,-

77
Ecoride Sense

Ecoride Sense

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 24 995,-

Pris fra 24 995,-

75
White Velo City Energy Boost

White Velo City Energy Boost

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 14 990,-

Pris fra 14 990,-

69
Merida Espresso Steps 900 EQ Tour

Merida Espresso Steps 900 EQ Tour

Resultatet er basert på 2 tester.
68
Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike

Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 51 999,-

Pris fra 51 999,-

65
SCOTT E-SUB TOUR

Scott E-Sub Tour

Resultatet er basert på 4 tester. Pris fra 29 990,-

Pris fra 29 990,-

63
EcoRide Ambassador

EcoRide Ambassador

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 16 995,-

Pris fra 16 995,-

63
Buddy Bike Ui5

Buddy Bike Ui5

Resultatet er basert på 1 test.
60
Biltema Elsykkel MTB 27,5

Biltema Elsykkel MTB 27,5

Resultatet er basert på 1 test.
60
Batavus Torino E-go

Batavus Torino E-go

Resultatet er basert på 2 tester.
56
Biltema Elsykkel Low Step 28

Biltema Elsykkel Low Step 28

Resultatet er basert på 2 tester.
55

Utfyllende resultater

Nedenfor kan du lese mer om produktene og se hvilke testkilder poengsummene baserer seg på.

Kalkhoff Agattu Impulse i8R

100/100

Kalkhoff Agattu Impulse i8R er en robust og god elsykkel som er god å sykle på både med og uten motorassistanse. Den gir fin hjelp også i oppoverbakker. Elbil målte rekkevidden til 37,2 km med laveste asssistansenivå og 79,6 km med høyeste, som de mener er lang rekkevidde. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart, trip- og total km-teller. Vi kjenner ikke til forskjeller mellom den testede Kalkhoff Agattu Premium 8R og den nye modellen Kalkhoff Agattu Impulse i8R som er til salgs i dag. Elsykkelen finnes i dame- og herremodell, og vi vet ikke om andre forskjeller mellom dem enn rammestørrelse og innsteg.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Impulse 612 Wh (36 V/17 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Eco-Sport-Power + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. Herremodell: 50-55-60 cm. Damemodell (Wave): 46-50-55 cm. 26" eller 28".
Vekt: 26,4 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, integrert rammelås, bagasjebrett, støtte, skjermer.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test.

Norsk Elbilforening (2016)

Testvinner. En klassisk herresykkel med rene linjer, velegnet til turer og lett å sykle på, også uten motor. Les saken

100
Haibike Sduro Trekking 5.0

100/100

Haibike Sduro Trekking 5.0 er en terrengsykkel med kvalitetsfølelse og en motor som yter godt, men den er ikke blant de mest stillegående. Den er enkel og brukervennlig, men trekkes for høy pris. Batteriet kan lades mens det er montert på sykkelen. Med en enhet på styret kontrollerer du motor og front- og baklykt, og displayet viser deg temperatur, fart, rekkevidde og tråkkefrekvens. Finnes i dame- og herremodell. 2016-modellen heter Haibike Sduro Trekking RC, og den veier bittelitt mindre og har mindre batteri enn 2017- og 2018-modellen (Haibike Sduro Trekking 5.0). Ellers kjenner vi ikke til forskjeller mellom de tre modellene.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Yamaha (36V/13,9 Ah), og 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah) på 2016-modellen.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 65-145 km.
Assistansenivåer: Eco+-Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 20-girs Shimano Deore XT kjedegir.
Bremser: Shimano XT hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed Yamaha. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28’’.
Vekt: 23,2 kg (22,7 kg for 2016-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, Suntour NCX-EB dempegaffel som kan låses, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test. Pris fra 29 990,-

Pris fra 29 990,-

DinSide (2016)

Test av 2016-modellen: At denne sykkelen gir fantastisk eierglede og er en drøm og kjøre, det kan vi skrive under på. Les saken

100
Haibike Sduro Trekking 4.0

100/100

Haibike Sduro Trekking 4.0 er en sporty hybridsykkel. Den får full pott fra Elbil, spesielt grunnet god motorassistanse, brukervennlighet og lang rekkevidde. Displayet viser tid, fart (gjennomsnitt og høyeste), distanse (trip og total), assistansenivå, batteritid og hvor lang rekkevidde du har igjen til enhver tid. Elbil har målt den faktiske rekkevidden til mellom 25,2 og 62,5 km.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 40-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 9-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 40-44-48-52-56 cm. 28’’.
Vekt: 24,6 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, AXA Blueline-lys foran og bak, skjermer, støtte, ringeklokke og bagasjebrett.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test. Pris fra 24 999,-

Pris fra 24 999,-

Norsk Elbilforening (2017)

Testvinneren fra Haibike er en "sportssykkel i hverdagsklær". Les saken

100
Giant Explore E+ 1 GTS

100/100

Giant Explore E+ 1 GTS er en brukervennlig elsykkel med sterk motor som takler både bakker og tung last. Den er lett å sykle på, selv når du kjører uten motorassistanse. Litt negativt med en pipelyd fra motoren. Elbil målte rekkevidde til 25,4 km med høyeste assistansenivå og 63,9 km med laveste, og denne synes de er tilfredsstillende. Displayet viser bl.a. restrekkevidden.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha Giant SyncDrive C 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert Giant Energy pack 409 Wh (36 V/11,3 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Shimano M315 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: ALUXX SL aluminum, S-M-L-XL.
Vekt: Ikke oppgitt.
Funksjoner/utstyr: Display, støtte, bagasjebrett, lys.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test.

Norsk Elbilforening (2017)

Testvinner i klassen for enkle elsykler. Les saken

100
Riese & Müller Nevo City

93/100

Riese & Müller Nevo City er en bysykkel som sørger for en meget komfortabel tur. Den får svært gode skussmål, i alt fra motorkapasitet, brukervennlighet, utstyr, design og rekkevidde. ElektroBIKE trekker noe for sykkelens egenskaper ved høye hastigheter. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Active 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 400 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura MT4 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 47 (M)-56 (L) cm. 28".
Vekt: 24,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og lykter.

Totalscore: 93/100

Basert på 2 tester.

Riese & Müller Cruiser City

93/100

Riese & Müller Cruiser City er en bysykkel med høy komfort, trygge kjøreegenskaper, fin rekkevidde og motor. Den trekkes noe for høy vekt. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Drive Unit Active Cruise 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 400 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura HS22 hydrauliske felgbremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 51 (M)-56 (L)-60 (XL) cm. 28".
Vekt: 24,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og LED-lys.

Totalscore: 93/100

Basert på 1 test.

ElektroBIKE (2017)

Utmerkelse: Testvinner "City-/Lifestyle-E-Bike". Les saken

93
White SC-E Comp

91/100

White SC-E Comp er en hybridsykkel beregnet på tursyklister og pendlere. Den ble kåret til "Best i test" av Tek.no, og den ble klar vinner i NAF-testen, da den bl.a. greide seg aller best av alle elsyklene i vanntetthetstesten. Den får også skryt for veldig gode bremser, motor, batteri, lav vekt og flotte bakkeegenskaper. Tek.no mener du får meget god valuta for pengene. Sykkelen kan oppleves ubehagelig å sykle på for dårlig trente, og den har ikke dempegaffel. NAF målte rekkevidde til 71 km og ladetid på 3 t 48 min. Damemodellen heter White SC-E Comp Ane.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano Mid Ship 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 418 Wh (36 V/11,6 Ah).
Ladetid: 4 t til 100 % (eller ca. 2 t til 80 %).
Rekkevidde: Ca 80 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano SL-M310 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M365 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: White Alloy Aluminium. Herre: M (48 cm)-L (53 cm)-XL (58 cm). Dame: S (43 cm)-M (48 cm). 28".
Vekt: 18,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Ikke oppgitt.

Totalscore: 91/100

Basert på 2 tester. Pris fra 19 990,-

Pris fra 19 990,-

NAF (2016)

Skiller seg ut som klart best spesielt i bremsetesten og i vanntetthet. Les saken

93
Tek.no (2017)

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Les saken

89
Flyer TX Series

86/100

Flyer TX Series er en serie fulldempede elsykler, bestående av modellene Flyer TX 7.00, TX 7.10 og TX 7.70. Det som skiller dem fra hverandre er type bremser og gir (se spesifikasjoner under). Flyer TX Series får pluss for motorassistansen, vekten og kvaliteten. Den er komfortabel å sykle på og har lang rekkevidde. Den hjelper deg til og med fint i oppoverbakker og når du har med deg mye bagasje. Trekkes imidlertid litt for at kranklageret er høyt. Elbil målte den reelle rekkevidden til 29,9-74,5 km, mens Elektrorad målte den til 26-138 km. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Bosch (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 50-100 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Standard (TX 7.00), 10-girs Shimano XT (TX 7.10), 11-girs Shimano XT (TX 7.70). Kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.00), Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.10), Shimano XT hydrauliske skivebremser (TX 7.70).
Ramme og hjul: 42 (S)-50 (M)-59 (L) cm. 28’’.
Vekt: 24,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Bosch Intuvia LCD-display, skjermer, støtte, lys og bagasjebrett.

Totalscore: 86/100

Basert på 3 tester.

Norsk Elbilforening (2017)

Allsidig og god elsykkel med svært gode resultater. Fulldemperne er en ren nytelse for deg som syklist! Les saken

89
MYBIKE Magazin (2016)

Test av Flyer TX 7.00: Testvinner Citybike. Les saken (krever medlemskap)

88
ElektroRad (2016)

Test av Flyer TX 7.70: Fremragende. Les saken (krever medlemskap)

82
Merida eOne-SiXTy Steps 900E

85/100

Merida eOne-SiXTy Steps 900E er en lett og sikker terrengsykkel med gode, tykke dekk. Mountainbike Magazin synes den er sterk og fin i bakkene, mens MBR Magazine gjerne skulle sett at motoren var sterkere og taklet bakker bedre. MBR Magazine trekker frem at elsykkelen er morsom å kjøre. Displayet viser bl.a. batterinivå, fart og assistansenivå.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano Steps E8000 250W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3 + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano XT kjedegir.
Bremser: Shimano Saint hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: eOne-Sixty Lite 160/160mm BOOST hydroformet aluminiumsramme, str. 41 (S)-43 (M)-47 (L) cm.
Vekt: 22,1 kg.
Funksjoner/utstyr: Cyclo-Display, Maxxis DHR 2,8 PLUS-dekk.

Totalscore: 85/100

Basert på 2 tester.

MBR Magazine (2017)

It has a fun, playful ride quality that few e-bikes can match. Les saken

80
Kalkhoff Agattu Impulse i7R

85/100

Kalkhoff Agattu Impulse i7R er en bysykkel som er meget komfortabel å sykle på, også uten motorassistanse. Forbrugerrådet Tænk kårer den til klar testvinner, og de mener den gir følelsen av å sykle på en vanlig sykkel. Trekkes noe for at pedalene går rundt når Walk-Assist er aktivert. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart, trip- og total km-teller. Forbrugerrådet Tænk testet damemodellen, og vi kjenner ikke til forskjellene mellom denne og herremodellen.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 160 km.
Assistansenivåer: Eco-Sport-Power + Walk-Assist.
Gir: 7-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: To håndbremser og pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 26" eller 28".
Vekt: 24,8 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, bagasjebrett, støtte, skjermer.

Totalscore: 85/100

Basert på 1 test.

Forbrugerrådet Tænk (2017)

Test av damemodell: Vinder testen suverænt og er Bedst i test. Les saken (krever medlemskap)

85
Scott E-Sub Sport 10

84/100

Scott E-Sub Sport 10 er en hybridsykkel som får masse skryt fra kildene, og det ender med nesten full pott fra ElektroBIKE. De gir spesielt pluss for rekkevidde, motorkraft og stabilitet. Komforten er det eneste som trekker noen små poeng ned fra toppscore. ElektroRad er også spesielt fornøyd med motorkraften, og de gir bl.a. plusspoeng for produktvekt, utstyr og lettkjørthet. Displayet viser batteristatus, tripteller, hastighet og assistansenivå, og du kan skru lyset av og på.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,8 Ah).
Ladetid: Ca. 4 t.
Rekkevidde: Opptil 120 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 11-girs Shimano XT 11, kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M365 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL. 28".
Vekt: Ca. 25,6 kg.
Funksjoner/utstyr: Purion-display, skjermer, lys, ringeklokke, Abus Pro rammelås, batterilås, støtte, bagasjebrett.

Totalscore: 84/100

Basert på 2 tester.

ElektroBIKE (2017)

Utmerkelse: Testvinner "Tour-E-bike". Les saken

98
Riese & Müller Delite GT Touring

83/100

Riese & Müller Delite GT Touring har svært bra ytelse og høy komfort. Rekkevidden blir ekstremt god hvis man utnytter muligheten til to batterier med Bosch Dual Battery System, som gir hele 1.000 Wh. Den er også godt utstyrt, men den trekkes noe for høy vekt og pris. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 500 Wh (36 V/13,4Ah), mulighet for to batterier med Bosch Dual Battery System 1000 Wh (tilvalg).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km (med standard enkeltbatteri).
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 11-gir, Shimano Deore XT Shadow+ kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 7005 T6, 49 (S)-54 (M)-56 (L) cm. 27,5".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ABUS Bordo 90 cm platelås, batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og lykter.

Totalscore: 83/100

Basert på 2 tester.

ElektroRad (2017)

Utmerkelse: ElektroRads "Touring-elsykkel-tips". Les saken (krever medlemskap)

70
Buddy Bike C3

83/100

Buddy Bike C3 har et lavt innsteg som kan indikere at den passer for damer, men designet for øvrig passer like godt til begge kjønn. Den er svært behagelig å sykle på, med en god sittestilling som er passe avslappet. Sykkelen kommer med et sterkt batteri, men skulle du gå tom blir den svært tung å sykle. Den suser fint avgårde på landeveier og opp slake bakker, men sliter i brattere partier. I byen derimot fungerer den utmerket. Sykkelen klarer seg bra på grusveier, men på grunn av de tynne hjulene bør du styre unne de smaleste skogsstiene.

Spesifikasjoner

Motor: Bafang 350W (nominelt begrenset til 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: 630 Wh.
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 80-130 km.
Assistansenivåer: 6 + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Shimano Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 28".
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte, bagasjebrett, USB-port på styret for lading av mobiltelefon.

Totalscore: 83/100

Basert på 1 test.

Tek.no (2017)

Test av 2017 damemodell: Utmerkelse: "Anbefalt". Buddy Bike er i det hele tatt en veldig gjennomarbeidet sykkel og et veldig sikkert kjøp. Les saken

83
Haibike Sduro Trekking SL

81/100

Haibike Sduro Trekking SL får gode skussmål fra begge testkildene. Det er en brukervennlig elsykkel med bra motor, som også er grei å sykle på uten assistanse fra motoren. Elektrorad trekker frem at den gir god valuta for pengene. Elbil målte den reelle rekkevidden til 25 - 62 km, mens Elektrorad målte 127 km på det meste med Eco-modus, og 24 km på det minste med Power-modus i oppoverbakker. Begge kildene mener rekkevidden er lang. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Eco-Power-Off + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano Deore kjedegir
Bremser: Tektro Auriga hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28"
Vekt: 23,7 kg.
Funksjoner/utstyr: Yamaha Multifunktionsdisplay, skjermer, lykt og bagasjebærer.

Totalscore: 81/100

Basert på 2 tester. Pris fra 25 499,-

Pris fra 25 499,-

Norsk Elbilforening (2016)

Med motorhjelp var Haibike SDURO Trekking SL «super på alle deler av banen», men den er også god å sykle på uten motor. Les saken

89
Beste priser
Tri-Sport 25 499,- Til Prisjakt

Levert av:

Scott E-Scale 720 Plus

80/100

Scott E-Scale 720 Plus er en god terrengsykkel, med sterk motor som takler bakker og tøft terreng fint. Elsykkelen er også godt utstyr, men prisen er høy. Aftonbladet synes rekkevidden er god, men Mountainbike Magazin er ikke enig.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 160 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano.
Bremser: Shimano M506 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 Alloy. 27,5".
Vekt: Ca. 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Purion-display, Maxxis Plus-dekk.

Totalscore: 80/100

Basert på 2 tester.

Ecoride Epix S1

78/100

EcoRide Epix S1 er ikke spesielt billig, men det er mye sykkel for pengene. Hybridsykkelen er av god kvalitet, og den er stødig og behagelig å sykle på. Den responderer raskt, men den er tung og gjorde det ikke så bra i en ekstrem bakketest utført av Tek.no. Mindre bakker takler den likevel fint. M3 savner lengre rekkevidde på 2016-modellen, men 2017- og 2018-modellen har fått større batteri og litt lengre rekkevidde enn 2016-modellen. Finnes også i unisex-modell med lavt innsteg, men ellers helt like spesifikasjoner som herremodellen som er testet. Display viser hastighet, tripteller, odometer og batteristatus.

Spesifikasjoner

Motor: SpinTech R5 250 W, navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Sentrert batteri, B1 PowerPack 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017- og 2018-modell, eller 396 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 75 km på 2017- og 2018-modell (inntil 60 km på 2016-modell).
Assistansenivåer: Off-Low-Normal-High-Power + Walk Assist.
Gir: 9-girs Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: SpinTech C2 LCD-display, skjermer, LED-lys, ringeklokke, bagasjebrett, sidestøtte, ABUS rammelås, batterilås.

Totalscore: 78/100

Basert på 2 tester. Pris fra 19 995,-

Pris fra 19 995,-

Tek.no (2017)

Test av 2017-modell: Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale. Les saken

78
M3 (2016)

Test av 2016-modell: Den här modellen är en fröjd att cykla på med bra balans ock påkostade detaljer och bortsett från att räckvidden är någodt i underkant har vi inte mycket att klaga på. Les saken

78
Scott E-Genius 730 Plus

78/100

Scott E-Genius 730 Plus er en solid, fulldempet elsykkel egnet for terrenget. Dekkene takler alle slags underlag. Sykkelen har generelt god kvalitet, og displayet er brukervennlig. Den har lang rekkevide, og det er lett å sykle også uten assistanse fra motoren. På minussiden er den er dyr og har hardt sete. Displayet viser bl.a. rekkevidde, turteller, klokke og batterinivå. 2018-modellen har fått ett ekstra gir og nytt standard Purion-display.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch, 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance CX 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ca. 3 timer.
Rekkevidde: 50-160 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Tour-Turbo.
Gir: 10-girs Shimano (11-girs Sram NX1 på 2018-modellen).
Bremser: Shimano Deore M6000 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-Genius 700 Plus Alloy. 27,5".
Vekt: 22,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display på 2018-modellen), fulldemping, Maxxis-dekk.

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test.

M3 (2017)

Utmerkelse: "M3 Rekommenderar". Något av det häftigaste och mest underhållande du kan köpa i dagsläget. Les saken

78
Gocycle G3

77/100

Gocycle G3 er en sammenleggbar og relativt lett elsykkel. Den er behagelig å sykle på, men helt uten assistanse er den treg. Den trekkes for høy pris, og CNET skulle ønske batteriet kunne tas av når du skal lade det. Det integrerte displayet, bestående av en rekke små lysindikatorer, viser girvalg, fart, effektivitet og batterinivå. Displayet og instillingene her er ikke brukervennlig nok, men sykkelen får pluss for en god app med fine innstillingsmuligheter.

Spesifikasjoner

Motor: Gocycle 250 W navmotor i forhjulet med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 300 Wh Gocycle proprietary Battery Management System (22 V/13,5 Ah).
Ladetid: 3,5 timer.
Rekkevidde: Opptil 65 km.
Assistansenivåer: "City"-"Eco"-"On-Demand" + mulig å programmere flere gjennom GocycleConnect App.
Gir: 3-gir Shimano Nexus 3 navgir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16,7 kg.
Funksjoner/utstyr: Integrert display på styret og LED-lys.

Totalscore: 77/100

Basert på 2 tester. Pris fra 44 740,-

Pris fra 44 740,-

M3 (2017)

Utmerkelse: "M3 Rekommenderar". Gocycle G3 imponerar på alla plan och vi gillar den helintegrerade lösningen skarpt. Les saken

78
CNET (2016)

Offers a comfy ride on your city-centre commute, with enough tech tweaks to appeal to the gadget geek in you. Les saken

76
Beste priser
Boxbike 44 740,- Til Prisjakt

Levert av:

Ecoride Sense

75/100

Ecoride Sense er en bysykkel med lang rekkevidde. Den virker robust og er lett og behagelig å sykle på, selv med en del oppakning i kurven. Batteriet kan for øvrig være litt i veien når man går av sykkelen. Displayet viser hastighet, tripteller, odometer, batteristatus og rekkevidde.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano STEPS 250 W, krankmotor.
Batteri: Sentrert Shimano STEPS (11,6 Ah). Wh og V ikke oppgitt.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 125 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Normal-High + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-gir, navgir.
Bremser: Pedalbrems og hydraulisk skivebrems foran.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr:Skjermer, LED-lys, lås, ringeklokke, bagasjebrett, sykkelkurv, ABUS rammelås og sidestøtte.

Totalscore: 75/100

Basert på 1 test. Pris fra 24 995,-

Pris fra 24 995,-

Aftonbladet (2017)

Bäst i test. Ecorides cityhoj är både snygg, bekväm och har lång räckvidd med ett kraftfullt batteri. Les saken (krever medlemskap)

75
Beste priser
Ecoride 24 995,- Til Prisjakt

Levert av:

White Velo City Energy Boost

69/100

White Velo City Energy Boost er en typisk bysykkel som er behagelig å sykle på og gir god valuta for pengene. I Tek.no-testen får den mye skryt for egenskapene i bakker, mens DinSide var ikke imponerte i sin bakketest. Elsykkelen mangler demping, og rekkevidden er ikke spesielt lang, men som bysykkel fungerer den veldig fint. Displayet viser hastighet, maks hastighet, gjennomsnittshastighet, total kilometerstand, og batterinivå. Elsykkelen finnes også i en damemodell, og denne er bittelitt lettere enn unisex-modellen. Vi kjenner ikke til andre forskjeller ved disse to syklene.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Bafang MM G330.250, krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 360 Wh (36 V/10 Ah).
Ladetid: 4 t til 100 % (eller ca. 2 t til 80 %).
Rekkevidde: 40–60 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Tektro HD-M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Energy Alloy 6065. 28".
Vekt: 22,8 kg (21,1 kg på damemodell).
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte.

Totalscore: 69/100

Basert på 2 tester. Pris fra 14 990,-

Pris fra 14 990,-

Tek.no (2017)

For deg som er usikker på elsykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være en veldig sikkert kjøp. Les saken

78
DinSide (2017)

Alt i alt er dette et godt kjøp for den som vil ha en problemfri bysykkel med motorhjelp. Les saken

60
Merida Espresso Steps 900 EQ Tour

68/100

Merida Espresso Steps 900 EQ Tour er en sportslig og sterk elsykkel med gode kjøreegenskaper og lang rekkevidde. ElektroRad mener den er morsom å kjøre og gir god verdi for pengene. Skjermen foran kunne gjerne vært lengre. Focus mener det er for liten bakkeklaring under pedalene og at bagasjebrettet ikke er optimalt på en trekkingsykkel som dette. Display viser deg bl.a. hvilke gir du bruker, rekkevidde og gjenstående batterietkapsitet.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano Steps E6001 250W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 418 Wh (36 V/11,6 Ah).
Ladetid: 4 t.
Rekkevidde: 60-125 km.
Assistansenivåer: Eco-Normal-High.
Gir: 10-girs Shimano XT kjedegir.
Bremser: Shimano M506 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Merida aluminium ramme, str. 46-50-54 cm.
Vekt: 22,33 kg.
Funksjoner/utstyr: E 6010-computer, Abus rammelås, skjermer, støtte, bagasjebrett, lys.

Totalscore: 68/100

Basert på 2 tester.

ElektroRad (2016)

Utmerkelse: ElektroRads "Tips: Pris-Ytelse". Les saken (krever medlemskap)

74
Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike

65/100

Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike er en terrengsykkel med stillegående og sterk motor som takler tøft terreng. Den får pluss for designet, men BikeRadar synes den veier litt for mye og er litt for treg ved akselerasjon. MBR Magazine opplever at motoren ikke gir helt jevn assistanse, og rammestørrelsen er forholdsvis liten. Batteriet kan tas av for lading, eller du kan lade det mens det sitter på sykkelen. Den har ikke display på styret, men kan stilles inn via kontrollsenteret på batteriet, eller via Mission Control-appen for smarttelefon.

Spesifikasjoner

Motor: Brose Custom Trail Tune 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert, integrert LEVO 460 Wh. V og Ah ikke oppgitt.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3 + Walk-Assist.
Gir: 11-girs SRAM GX, kjedegir.
Bremser: SRAM Guide R hydraliske skivebremser.
Ramme og hjul: M5 Premium Aluminum, S-M-L-XL.
Vekt: 23,58 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollsenter på batteriet, Mission Control iOS/Android App, ANT+/Bluetooth-tilkobling, IP67.

Totalscore: 65/100

Basert på 2 tester. Pris fra 51 999,-

Pris fra 51 999,-

BikeRadar (2017)

Stealthy, user-friendly take on powered riding. Les saken

70
MBR Magazine (2016)

Get past its devilish good looks, however, and you quickly realise that the Turbo Levo isn’t without fault. Les saken

60
Beste priser
Sykkelsport 51 999,- Til Prisjakt

Levert av:

SCOTT E-SUB TOUR

63/100

Scott E-Sub Tour er en komfortabel hybridsykkel av generelt god kvalitet, men Cycling Weekly trekker frem at skjermer og bagasjebrett ikke er av beste kvalitet, samt at den takler dårlig å starte på høye gir. Elsykkelen er ellers balansert og ganske robust, men den er litt for dyr sett i forhold til hva du får. Displayet viser batterinivå, hastighet, km-teller og rekkevidde, og sykkellysene kan styres på displayet. Dempegaffelen kan låses. Elsykkelen finnes også i en dame- og unisex-variant, med samme kvalitet og helt like spesifikasjoner. M3 trekker imidlertid damemodellen (Scott E-Sub Tour Lady) for noe kort rekkevidde, som de har oppgitt til inntil 70 km. De har også målt oppladningstiden til ca. 5 timer. 2018-modellen har fått større batteri og nytt Purion-display, men ellers kjenner vi ikke til andre oppgraderinger.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch 250 W Active System krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 400 Wh (36 V/11 Ah), og Bosch 500 W (36 V/13,9 Ah) på 2018-modellen.
Ladetid: Ca. 3,5 t.
Rekkevidde: 40-113 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 10-girs Shimano Deore SL-T610 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M315 Disc hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL (Damemodellen er ikke tilgjengelig i XL). 28".
Vekt: Ca. 24,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display som standard på 2018-modellen), skjermer, kjedekasse, lys, batterilås, Abus Pro rammelås, støtte, bagasjebrett.

Totalscore: 63/100

Basert på 4 tester. Pris fra 29 990,-

Pris fra 29 990,-

Cycling Weekly (2016)

Test av herremodell: An interesting electric bike from Scott, which however has different points to develop in order to be great. Les saken

78
68
M3 (2017)

Test av Scott E-Sub Tour Lady: Här är komforten satt i första rummet med en mjuk sadel, en mer upprätt sittställning samt låsbar dämpning i framgaffeln. Les saken

56
Aftonbladet (2017)

Test av Scott E-Sub Tour Lady: Bra, men priset avskräcker. Les saken (krever medlemskap)

50
Beste priser
XXL.no 29 990,- Til butikk

Levert av:

EcoRide Ambassador

63/100

EcoRide Ambassador er behagelig, solid, brukervennlig og stødig, selv med mye vekt i kurven, men rekkevidden burde vært bedre. Aftonbladet og M3 trekker frem at den gir god verdi for pengene. Motoren har grei kraft, men elsykkelen får trekk for vekten. Den har fot- og håndbremser, og både M3 og NAF synes bremsene er gode. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. EcoRide Ambassador mangler dempegaffel. 2017/2018-modellen med 8 gir har større batterikapasitet og lengre rekkevidde enn 2016-modellen med 8 gir. Finnes også i 3-girsmodell, som har samme spesifikasjoner som 2016-modellen med 8 gir. Ellers er de ulike modellene like. EcoRide Ambassador er dameversjonen av EcoRide Urban8.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler. 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017/2018-modell, og 400 Wh (36 V/11 Ah) på 2016-modell og 3-girsmodell.
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 75 km på 2017/2018-modell, og opptil 60 km på 2016-modell og 3-girsmodell.
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 eller 3 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 26" eller 28".
Vekt: 22 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås.

Totalscore: 63/100

Basert på 3 tester. Pris fra 16 995,-

Pris fra 16 995,-

M3 (2016)

Test av 2016-modellen (8-gir): En rejäl och snygg klassisk damcykel med bra elmotor och genomtänkta detaljer. Les saken

78
NAF (2016)

Test av 2016-modellen (8-gir): Det beste med Ambassador er bremsene som er bra både framme og bak. Les saken

60
Aftonbladet (2017)

Test av 2017-modellen (8-gir): Mycket syckel för pengarna. Les saken (krever medlemskap)

50
Beste priser
Ecoride 16 995,- Til Prisjakt

Levert av:

Buddy Bike Ui5

60/100

Buddy Bike Ui5 er solid og har god kvalitet, og den er behagelig og morsom å sykle på. Elsykkelen har lang rekkevidde, og man får ganske mye igjen for pengene. Tek bemerker at den er tung å sykle uten motorassistanse, mens DinSide opplever noen ladeproblemer, litt rykkete motorhjelp og noe utrygg følelse i bymiljø. DinSide er fornøyde med motorkraften i oppoverbakker, men Tek opplever at den ikke leverer i de bratteste bakkene. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen, eller du kan ta det av for lading. Denne modellen kommer i en dame- og herremodell. Det er imidlertid ingen tekniske forskjeller på utgavene utover selve stanga/innsteget på sykkelen. DinSide trekker for mekaniske skivebremser.

Spesifikasjoner

Motor: Bafang 350W (nominelt begrenset til 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Samsung 468 Wh (36 V/13 Ah)
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 50–100 km.
Assistansenivåer: 6 + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Mekaniske skivebremser foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 28".
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte, bagasjebrett.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test.

DinSide (2016)

Test av 2016 herremodell: Som en kraftpakke til entusiaster og erfarne elsyklister gir Buddy Ui5 utvilsomt valuta for pengene. Les saken

60
Biltema Elsykkel MTB 27,5

60/100

Biltema Elsykkel MTB 27,5" er en elsykkel som gir deg mye for pengene hvis du skal bruke den som bysykkel eller i lett terreng. Motoren fungerer best på flatmark. Display viser bl.a. fart, km-teller og tid. Kalles også Biltema Yosemite MTB elsykkel. Finnes i nyere modell enn den DinSide testet, og denne har dempegaffel som kan låses og hydrauliske skivebremser i stedet for mekaniske. Finnes i tillegg i en 8-girs versjon, som har hydrauliske skivebremser og krankmotor.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W navmotor i bakhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) rammemontert batteri.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 9.
Gir: 7-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro mekaniske skivebremser (Tektro hydrauliske skivebremser på nyere 7-girs-modell).
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 27,5".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, kjedebeskytter, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test.

DinSide (2016)

Utmerkelse: "Godt kjøp". Til 8.000 kroner gir Biltemas terreng-elsykkel god valuta for pengene. Les saken

60
Batavus Torino E-go

56/100

Batavus Torino E-go er en helt grei elsykkel, men den er på ingen måte best i noe. Bremsene er ikke gode nok til å klare EU-standarden. 2017-modellen har noe større batteri enn 2016-modellen.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W E-motion navmotor i fremhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) på 2016-modellen og 396 Wh (36 V/11 Ah) på 2017-modellen. Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 20-99 km på 2016-modell (35-100 km på 2017-modell).
Assistansenivåer: 5.
Gir: 7-girs Shimano Nexus, navgir.
Bremser: 1 håndbrems og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: Aluminium, 48-53-57 cm. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-display, bagasjebrett, kurv, lås, batterilys, støtte.

Totalscore: 56/100

Basert på 2 tester.

Forbrugerrådet Tænk (2017)

Test av 2017-modell: Alt i alt en elcykel på det jævne. Les saken (krever medlemskap)

59
NAF (2016)

Test av 2016-modell: Kommer dårlig ut i bremsetesten. Hverken fram- og bakbremsene klarer kravene. Les saken

53
Biltema Elsykkel Low Step 28

55/100

Biltema Elsykkel Low Step 28" er en billig og ganske robust og god bysykkel, men fotbremsene er ikke kraftige nok til å bli godkjent etter EU-standard. Aftonbladet mener motoren er godkjent i oppoverbakker i deres test fra 2017, og den taklet vanntetthetstesten NAF gjennomførte. NAF målte ellers rekkevidden til 46 km. Oppladningstiden (målt til 8 timer av NAF) kunne gjerne vært kortere, og elsykkelen mangler dempegaffel og display med kjøreinfo. Finnes i to versjoner med enten 3 eller 7 gir.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W DC-navmotor på fronthjulet.
Batteri: Litiumbatteri 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 3 (ikke Walk-Assist).
Gir: Shimano Nexus 3- eller 7-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, støtte, kjedebeskytter, bagasjebærer, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 55/100

Basert på 2 tester.

NAF (2016)

Den billigste i testen og klarer seg bra på det meste utenom i bremsetesten. Les saken

60
#elsykkel #easy-motion #haibike #riese-muller #kreidler #smartmotion #ecoride #biltema #white-bikes #batavus #scott #buddy #flyer #gocycle #specialized #giant #kalkhoff #merida

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse
yo

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.