NAF-testen fra 2016 viste at motoren til Off Course elsykkel ikke stopper å gi kraft ved 25 km/t, noe som gjør at den må klassifiseres som en moped etter lovverket. I en epost til Test.no skriver pressekontakt Camilla Tully følgende om resultatene:
– Vår leverandør Off Course har gått over alle sykler som leveres våre butikker og det skal ikke finnes sykler som går over den tillatte maksgrensen på 25. Vi har tidligere målt noen sykler til 27,5 som er den tillatte maksfarten inkludert godkjent feilmargin. Om kunder er urolige for at de har en sykkel som går for fort kan sykkelen justeres i en Clas Ohlson-butikk.
I NAF-testen ble heller ikke håndbremsen foran godkjent etter EU-standard. Tully uttaler:
- Beklageligvis fikk den ene bremsen en score på 98kg, og ikke 100kg som er kravet i testen. Vår leverandør Off Course har testet flere el-sykler for å se om dette er et problem med flere el-sykler, det var det ikke. Vår el- sykkel har i tillegg til for- og bakbrems på styret, brems på pedal. Sykkelen har derfor en ekstra bremsemulighet sammenlignet med de fleste andre modeller i markedet.
Noen av testkildene mener Off Course har god brukervennlighet og er lett å sykle på, mens andre mener den er vanskelig å manøvrere. Den er ellers en billig bysykkel som trekkes for motorkapasitet og ustabilitet. NAF målte rekkevidden til 55 km og ladetid til 10 t og 14 min. Den tålte vann i vanntetthetstesten til NAF. LED-display viser batterinivå, km-teller, fart og motoreffekt.
Off Course fra Clas Ohlson er ikke lenger til salgs grunnet leveranseproblemer.
Spesifikasjoner
Motor: Børsteløs 250 W navmotor ved forhjul.
Batteri: 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: 6 timer.
Rekkevidde: Ca. 50-60km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 3-girs Shimano Inter3 navgir.
Bremser: Fotbrems + håndbrems foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, LED-lys foran og bak (AA-batterier), ringeklokke, skjermer, rammelås og separat batterilås.
Totalscore: 53/100
Basert på 3 tester.
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!