Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

Hvilken elsykkel er best?

Det er store forskjeller mellom elsyklene på markedet, og høy pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med best kvalitet. Her ser du hvilke du bør investere i og hvilke du bør unngå.

Annonse

OBS! Dette er en gammel test av elsykler. Den nye og oppdaterte resultatlisten finner du her.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

OBS! Dette er en gammel test av elsykler. Den nye og oppdaterte resultatlisten finner du her.

Testvinner

Best i test er Merida E-Spresso Tour 409. Det er en råsterk, stillegående og godt utstyrt elsykkel, som kun får trekk for høy pris.

Dyrere elsykkel på delt sisteplass

De billigste syklene i samletesten havner ikke overraskende på nederste del av lista, men på delt sisteplass finner vi også en sykkel som er i det øvre prissjiktet: Wisper 905 Torque/705 Torque. Den regnes ikke som en veldig dårlig elsykkel, men testkildene mener den ikke gir valuta for pengene.

OBS! Dette er en gammel test av elsykler. Den nye og oppdaterte resultatlisten finner du her.

Best i test

2015

Merida E-Spresso Tour 409

Merida E-Spresso Tour 409

100/100

Merida E-Spresso Tour 409 får skryt for motor, bremser, brukervennlighet og komfort. Elsykkelen trekker godt i oppoverbakker, er stillegående og har godt design. Den får kun minus for høy pris.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch E-250W Performance Line krankmotor.
Batteri: 400 Wh Bosch Powerpack (36 V/11 Ah).
Ladetid: 3-5 t.
Rekkevidde: 35-100 km.
Assistansenivåer: Turbo, Sport, Tour, Eco og Off + Walk Assist.
Gir: Shimano Deore-9 (SGS) navgir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser (Tektro HD-T290 160).
Ramme og hjul: Merida aluminium ramme, str. 46-50-54cm (E-Bos-10-man-ECO-TIG).
Vekt: 24 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display, Abus Amparo rammelås, skjermer, støtte, bagasjebrett, Trelock-lys og ringeklokke.

Totalscore: 100/100

Basert på 2 tester.

Klikk.no (2015)

Høy pris, men bunnsolid. Les saken

100
Osloby (2015)

Velutstyrt og råsterk. Les saken

100
Kreidler Vitality Eco 8

92/100

Kreidler Vitality Eco 8 ligger i den høyere prisklassen, men til gjengjeld får du høy kvalitet. Elsykkelen har gode bremser, bra girsystem og er enkel å forstå. Den er tung, men likevel lett å styre. Høy pris trekker litt ned. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Finnes i herre- og damemodell. Vitality Eco 8 finnes også i NYON-edition med mer avansert display som også har GPS, Bluetooth og USB.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance Powerpack 500 Wh (36 V/13.4 Ah) i 2017 (tidligere modeller hadde Bosch Performance Powerpack 400 Wh (36 V/11.6 Ah).
Ladetid: 3 - 5 t.
Rekkevidde: Opptil 130 km.
Assistansenivåer: 5.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061. Herre: 50-55-60 cm, Dame: 45-50-55 cm. 28".
Vekt: 23,4 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON 4,3" fargedisplay (tilvalg), støtte, skjermer, Trelock front- og baklys, bagasjebrett.

Totalscore: 92/100

Basert på 2 tester.

Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Velutstyrt, god balansert sykkel med svært god motor. Les saken

100
ElektroRad (2015)

Test av herremodell: Svært bra. Les saken (krever medlemskap)

84
Gocycle G2

85/100

Gocycle G2 er en av de mer ungdommelige elsyklene med tøft design. Den har mange smarte løsninger, blant annet kan den legges sammen. Den fungerer aller best til bykjøring. Får noe trekk for vekten med tanke på at det skal være en enkel sykkel å frakte og bære med seg. Display viser girvalg, fart og batterinivå. Har også en gratis Gocycle App hvor du kan tilpasse de ulike assistansenivåene. Har Cleandrive system som automtisk justerer motorassistanse ut fra sykkelhistorien til brukeren.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W navmotor i fronthjulet med momentsensor og boost-knapp.
Batteri: 220 Wh GoCycle (22 V/10 Ah) .
Ladetid: 2-3 t.
Rekkevidde: 30-65 km.
Assistansenivåer: City, Eco, On Demand, Eco+, Off.
Gir: Elektronisk girskift med tre trinn.
Bremser: GoCycle hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16.1 kg .
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lås, støtte, Gocycle App, Cleandrive system.

Totalscore: 85/100

Basert på 3 tester.

The Daily Mail (2015)

The F1 car of electric bicycles. Les saken

100
DinSide (2015)

En annerledes elsykkel. Les saken

80
The Telegraph (2013)

Clever little bike. Les saken

75
Emotion Evo Cross

82/100

Easy Motion Evo Cross er en sportslig pendlersykkel som får skryt for å akselerere raskt, ha gode bremser, gir og design. Elsykkelen får noe trekk for lite ekstrautstyr, vekt og pris. Display viser fart og maksfart, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt batteri, gir og er tilgjengelig i en mindre rammestørrelse.

Spesifikasjoner

Motor: EVO 350 W navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) batteri integrert i ramme (Samsung 432 Wh på 2015-modell).
Ladetid: 5 t.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-Sport-Boost-Off.
Gir: Shimano 27 kjedegir (Shimano 24 på 2015-modell).
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Sport Hybrid Alloy, 45-50-55 cm (45 cm ikke tilgjengelig på 2015-modell). 28″.
Vekt: 23.3 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, støtte.

Totalscore: 82/100

Basert på 3 tester.

DinSide (2015)

En imponerende elsykkel. Les saken

100
Klikk.no (2015)

Lekker design, stiv pris. Les saken

80
M3 (2015)

Välbyggd, och skön att cykla på. Les saken

67
SCOTT E-SUB TOUR

80/100

Scott E-Sub Tour er en komfortabel hybridsykkel av generelt god kvalitet, men Cycling Weekly trekker frem at skjermer og bagasjebrett ikke er av beste kvalitet, samt at den takler dårlig å starte på høye gir. Elsykkelen er ellers balansert og ganske robust, men den er litt for dyr sett i forhold til hva du får. Displayet viser batterinivå, hastighet, km-teller og rekkevidde, og sykkellysene kan styres på displayet. Dempegaffelen kan låses. Elsykkelen finnes også i en dame- og unisex-variant, med samme kvalitet og helt like spesifikasjoner. M3 trekker imidlertid damemodellen (Scott E-Sub Tour Lady) for noe kort rekkevidde, som de har oppgitt til inntil 70 km. De har også målt oppladningstiden til ca. 5 timer. 2018-modellen har fått større batteri og nytt Purion-display, men ellers kjenner vi ikke til andre oppgraderinger.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch 250 W Active System krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 400 Wh (36 V/11 Ah), og Bosch 500 W (36 V/13,9 Ah) på 2018-modellen.
Ladetid: Ca. 3,5 t.
Rekkevidde: 40-113 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 10-girs Shimano Deore SL-T610 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M315 Disc hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL (Damemodellen er ikke tilgjengelig i XL). 28".
Vekt: Ca. 24,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display som standard på 2018-modellen), skjermer, kjedekasse, lys, batterilås, Abus Pro rammelås, støtte, bagasjebrett.

Totalscore: 80/100

Basert på 2 tester. Pris fra 36 990,-

Pris fra 36 990,-

Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Solid og god sykkel. Les saken

80
ElektroBIKE (2015)

Test av herremodell. Les saken

80
Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

75/100

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS er samme elsykkel som Raleigh Dover Impulse 7R HS. Det er en byelsykkel med pedalbrems som er sterk opp bakkene, brukervennlig, solid og gir kvalitetsfølelse. Den er testvinner i begge testene som ligger til grunn for totalscoren. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart og km-teller. Har girsensor som stopper motoren hver gang du girer for å unngå "hakking".

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah) eller 522 Wh (36 V/14,5 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 180 km (med største batteri).
Assistansenivåer: Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 7 navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser + pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 46 cm (26" eller 28")-50 cm (28")-55 cm (28").
Vekt: .
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, kurv.

Totalscore: 75/100

Basert på 2 tester.

ElektroRad (2015)

Testvinner i kategorien by-elsykkel. Svært bra. Les saken (krever medlemskap)

70
SmartMotion e-Urban/e-City

70/100

Elykkelen fra SmartMotion er enkel i bruk, føles lett, fungerer godt i oppoverbakker og har god pris. Den får trekk for bakbremsene, sittestillingen og balansen. Batteriet kan lades mens det står fast i sykkelen. Displayet har kun batteriindikator og tripteller. SmartMotion eCity er damemodell og SmartMotion eUrban er herremodell.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 350 W (nominelt begrenset til 250 W) High Torque Dapu navmotor i bakhjul med rotasjonssensor.
Batteri: 562 W Samsung celler (36 V/15,6 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 100km.
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist. Gasshåndtak for trinnløs styring.
Gir: Shimano 8 speed kassett 11-34 tenner, med Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 aluminium T4 og T6 temperaturbehandlet. eUrban: 42,7 cm (26"). eCity: 40 cm (26").
Vekt: 27,5 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, skjermer, støtte, bagasjebrett, LED-lys foran og bak, ringeklokke, flaskeholder, batterilås, C-lås til bakhjul, USB-ladeinngang.

Totalscore: 70/100

Basert på 3 tester.

CHOICE (2015)

Test av herremodell: Utmerkelse "CHOICE Buy". Les saken

90
Osloby (2015)

Test av damemodell: En arbeidshest til en overkommelig pris. Les saken

80
Klikk.no (2015)

Ikke den beste til under 20.000. Les saken

40
EcoRide Ambassador

70/100

Ecoride Ambassador har eksistert i mange år, og Ecoride gjør kun små endringer for hver nye årsmodell. Opp gjennom årene er den beskrevet som en behagelig, solid, brukervennlig og stødig, selv med mye vekt i kurven, men rekkevidden burde vært bedre. Aftonbladet og M3 trekker frem at den gir god verdi for pengene. Motoren har grei kraft, men elsykkelen får trekk for vekten. Den har fot- og håndbremser, og både M3 og NAF synes bremsene er gode. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. EcoRide Ambassador mangler dempegaffel. 2017/2018-modellen med 8 gir har større batterikapasitet og lengre rekkevidde enn 2016-modellen med 8 gir.

De siste testene viser at 2019-modellen er en god pendlersykkel så lenge du ikke skal sykle alt for langt. Aftonbladet mener i tillegg at prislappen ikke er for høy, noe som gjør denne sykkelen til et godt kjøp. Best-i-test.nu er enig med Aftonbladet, men synes Ambassador burde hatt skivebremser når den selges til denne prisen. Ellers mener de den er en lettsyklet pendlersykkel, så lenge du ikke planlegger å sykle uten el-assistenten. Merk at el-assistenten er noe ujevn ved start og stopp.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W SpinTech F1 navmotor med rotasjonssensor
Batteri: B1 PowerPack 520 Wh (36V / 14,5 Ah)
Ladetid: 5-7 t
Rekkevidde: Maks 75 km
Assistansenivåer: Trinnløs gasshåndtak for assistansejustering
Gir: 8-girs Shimano Nexus
Bremser: Tektro felgbrems og navbrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 22 kg uten batteri
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås

Totalscore: 70/100

Basert på 2 tester.

TV2 Hjelper Deg (2015)

Test av 2015-modell (8-gir): Behagelig og morsom å kjøre. Les saken

80
Vi Menn (2013)

Test av 2013-modell (8-gir): Komfortabel, men tung i motbakkene. Les saken

60
E-Green P2 Hybrid

60/100

Denne elsykkelen finnes i damemodell som kalles E-green P2 Hybrid Lady-D og i en herremodell som kalles E-green P2 Hybrid Gent-D. Spesifikasjonene på de to er like. P2 Hybrid er solid bygget, har god sittestilling og gode bremser. Prisen er grei nok, men elsykkelen får trekk for å være baktung og ha dårlig girskifter. Motoren ville ikke starte etter vanntesten til NAF før den hadde tørket igjen. De målte rekkevidden til 37 km og ladetid til 4 t og 36 min. LED-display viser batterinivå og motoreffekt. Finnes i 2017-modell med nye gir og høyere batterikapasitet på de to minste batterivalgmulighetene.

Spesifikasjoner

Motor: Promovec 250 W navmotor på bakhjulet med rotasjonssensor.
Batteri: Promovec 238 Wh (36 V/6,6 Ah) eller 317 Wh (36 V/8,8 Ah) eller 490 Wh (36 V/13,6 Ah). Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 3-6 t.
Rekkevidde: Opptil 70–90-130 km (henholdsvis 6,6 Ah-8,8 Ah-13,6 Ah-batteri).
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist.
Gir: Shimano Alivio 8 kjedegir.
Bremser: Tektro Dorado hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. Gent-D: 51-53,5-58 cm. Lady-D: 47 (16")-52 cm (20").
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, skjermer, støtte og bagasjebrett.

Totalscore: 60/100

Basert på 2 tester.

Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Noe baktung sykkel med dårlig girskifter. Les saken

60
DinSide (2015)

Test av damemodell: Solid, men tung. Les saken

60
Off Course El-sykkel

53/100

NAF-testen fra 2016 viste at motoren til Off Course elsykkel ikke stopper å gi kraft ved 25 km/t, noe som gjør at den må klassifiseres som en moped etter lovverket. I en epost til Test.no skriver pressekontakt Camilla Tully følgende om resultatene:

– Vår leverandør Off Course har gått over alle sykler som leveres våre butikker og det skal ikke finnes sykler som går over den tillatte maksgrensen på 25. Vi har tidligere målt noen sykler til 27,5 som er den tillatte maksfarten inkludert godkjent feilmargin. Om kunder er urolige for at de har en sykkel som går for fort kan sykkelen justeres i en Clas Ohlson-butikk.

I NAF-testen ble heller ikke håndbremsen foran godkjent etter EU-standard. Tully uttaler:

- Beklageligvis fikk den ene bremsen en score på 98kg, og ikke 100kg som er kravet i testen. Vår leverandør Off Course har testet flere el-sykler for å se om dette er et problem med flere el-sykler, det var det ikke. Vår el- sykkel har i tillegg til for- og bakbrems på styret, brems på pedal. Sykkelen har derfor en ekstra bremsemulighet sammenlignet med de fleste andre modeller i markedet.

Noen av testkildene mener Off Course har god brukervennlighet og er lett å sykle på, mens andre mener den er vanskelig å manøvrere. Den er ellers en billig bysykkel som trekkes for motorkapasitet og ustabilitet. NAF målte rekkevidden til 55 km og ladetid til 10 t og 14 min. Den tålte vann i vanntetthetstesten til NAF. LED-display viser batterinivå, km-teller, fart og motoreffekt.

Off Course fra Clas Ohlson er ikke lenger til salgs grunnet leveranseproblemer.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W navmotor ved forhjul.
Batteri: 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: 6 timer.
Rekkevidde: Ca. 50-60km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 3-girs Shimano Inter3 navgir.
Bremser: Fotbrems + håndbrems foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, LED-lys foran og bak (AA-batterier), ringeklokke, skjermer, rammelås og separat batterilås.

Totalscore: 53/100

Basert på 3 tester.

DinSide (2014)

Best av de rimelige elsyklene. Les saken

80
Osloby (2015)

Fullverdig elsykkel. Les saken

60
Klikk.no (2015)

Billig, men tung og uhåndterlig. Les saken

20
Wisper 905 Torque/705 Torque

50/100

Wisper Torque er en hybridelsykkel med mye kraft som fungerer godt på flatmark, men blir baktung og treg i oppoverbakker. Trekkes for lav kvalitet på LCD-displayet og at batteriindikatoren ikke er til å stole på. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen. Det forventes høyere kvalitet til denne prisen. 705 Torque er damemodell og 905 Torque er herremodellen.

Spesifikasjoner

Motor: Atman børsteløs 250 W navmotor på bakhjulet, med hybridsensor.
Batteri: Samsung celler 575 Wh (36 V/16 Ah) eller 375 Wh (36 V/11Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 120 km med største batteri, eller opptil 90 km med minste batteri.
Assistansenivåer: 4 + Off og Walk-Assist. Gasshåndtak gir trinnløs justering.
Gir: Shimano 7 kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Hydro formed 6061 Aluminium, 46,5 cm. 26".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lys, flaskeholder, ringeklokke, skjermer, støtte, bagasjebrett, batterilås.

Totalscore: 50/100

Basert på 2 tester.

Klikk.no (2015)

Kraftfull, men baktung. Les saken

60
Osloby (2015)

Test av damemodell: Ingen dårlig elsykkel. Les saken

40
Biltema Elsykkel 28"

50/100

Biltema Elsykkel 28" mangler for mye motorkraft, er for tung og har for lette gir til å gi en god sykkelopplevelse. Vi Menn mener den har myk ramme som gir etter, mens DinSide mener sykkelen er robust. Den er enkel i bruk, men støyer mye. Kalles også Biltema Yosemite 28" 3-gir. Finnes i dame- og herremodell.

Spesifikasjoner

Motor: 200 W navmotor på forhjulet.
Batteri: 240 Wh (24 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 30-50 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 3-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Stål, 51 cm. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollpanel, justerbar støtte, bagasjebrett, skjermer, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 50/100

Basert på 2 tester.

DinSide (2014)

Test av herresykkel: Utmerket hvis du er fornøyd med en kombinasjon av elektrisk drahjelp og mer aktiv pedalbruk i bakkene. Les saken

80
Vi Menn (2013)

Test av damesykkel: Billigst, men det merker man. Les saken

20
#elsykkel #riese-muller #easy-motion #haibike #merida #wisper #gocycle #kreidler #smartmotion #e-green #clas-ohlson #ecoride #kalkhoff #biltema #white-bikes #trek #scott

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn