Her er de beste elsyklene
Elsykkel blir mer og mer populært, men det kan være vanskelig å navigere elsykkelmarkedet. Få gode tips til hvordan du velger rett elsykkel, og se hvilke modeller som gjør det best i test her.
Populære emneknagger:
#nettbrett
#sony
#xperia
#hybrid
#pc
#microsoft
#surface
#surface-pro
#samsung
#galaxy
66 treff
Elsykkel blir mer og mer populært, men det kan være vanskelig å navigere elsykkelmarkedet. Få gode tips til hvordan du velger rett elsykkel, og se hvilke modeller som gjør det best i test her.
Elsykkel blir stadig mer utbredt og elsket av folket. Se hvilke elsykler som havner på topp når vi samler testresultater fra troverdige norske og utenlandske kilder, og bruk vår kjøpsveiledning for å finne frem til elsykkelen som passer deg aller best.
Elsykkel har blitt et populært fremkomstmiddel og treningsverktøy, men det er stor spredning i både pris og kvalitet blant syklene på det norske markedet. I denne samletesten har vi hentet inn troverdige forbrukertester fra europeiske kilder, slik at du slipper å gjøre et bomkjøp.
Det er store forskjeller mellom elsyklene på markedet, og høy pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med best kvalitet. Her ser du hvilke du bør investere i og hvilke du bør unngå.
Wisper Torque er en hybridelsykkel med mye kraft som fungerer godt på flatmark, men blir baktung og treg i oppoverbakker. Trekkes for lav kvalitet på LCD-displayet og at batteriindikatoren ikke er til å stole på. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen. Det forventes høyere kvalitet til denne prisen. 705 Torque er damemodell og 905 Torque er herremodellen.
Spesifikasjoner
Motor: Atman børsteløs 250 W navmotor på bakhjulet, med hybridsensor.
Batteri: Samsung celler 575 Wh (36 V/16 Ah) eller 375 Wh (36 V/11Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 120 km med største batteri, eller opptil 90 km med minste batteri.
Assistansenivåer: 4 + Off og Walk-Assist. Gasshåndtak gir trinnløs justering.
Gir: Shimano 7 kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Hydro formed 6061 Aluminium, 46,5 cm. 26".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lys, flaskeholder, ringeklokke, skjermer, støtte, bagasjebrett, batterilås.
White Velo City Energy Boost er en typisk bysykkel som er behagelig å sykle på og gir god valuta for pengene. I Tek.no-testen får den mye skryt for egenskapene i bakker, mens DinSide var ikke imponerte i sin bakketest. Elsykkelen mangler demping, og rekkevidden er ikke spesielt lang, men som bysykkel fungerer den veldig fint. Displayet viser hastighet, maks hastighet, gjennomsnittshastighet, total kilometerstand, og batterinivå. Elsykkelen finnes også i en damemodell, og denne er bittelitt lettere enn unisex-modellen. Vi kjenner ikke til andre forskjeller ved disse to syklene.
Spesifikasjoner
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bafang MM G330.250, krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 360 Wh (36 V/10 Ah).
Ladetid: 4 t til 100 % (eller ca. 2 t til 80 %).
Rekkevidde: 40–60 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Tektro HD-M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Energy Alloy 6065. 28".
Vekt: 22,8 kg (21,1 kg på damemodell).
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte.
White SC-E Comp er en hybridsykkel beregnet på tursyklister og pendlere. Den ble kåret til «Best i test» av Tek.no i 2017. Den får skryt for veldig gode bremser, motor, batteri, lav vekt og flotte bakkeegenskaper. Terrengsykkel.no mener dog at motoren er mer ujevn og slår ut og inn med større klikk enn på andre Shimano-motorer. Sykkelen kan også oppleves ubehagelig å sykle på for dårlig trente, og den har ikke dempegaffel.
OBS! Mens Tek i 2017 kåret White SC-E Comp til testvinner gir de sykkelen en annen skår i 2019. Dette fordi White har byttet motor fra Shimano E6000 til Shimano E5000. Vær derfor obs på hvilken årsmodell du kjøper dersom du er interessert i White SC-E Comp.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E-6000 krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert 418 Wh Shimano Steps (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: 80 km
Assistansenivåer: Ikke oppgitt
Gir: 8-girs Shimano SL-M310
Bremser: Shimano BL-M315 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Karbon/Aluminium, 29 tommer
Vekt: 21,4 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen
Trek Powerfly+ FS 7 er en fulldempet terrengsykkel av høy kvalitet. Man kan stille inn dempingen på sykkelen, og fjæringsystemet er aktivt, noe som hindrer hakking og skrensing når du bremser. Den er komfortabel, lett å manøvrere og har gode bremser, men ruller ikke godt på asfalt. Den får skryt for sterk motor og brukervennlighet. Display viser hastighet (gjennomsnitlig, max og sanntid), rekkevidde og klokke. Innstillinger kan gjøres på display eller kontrollenhet. Trekkes noe for prisen, og Klikk fikk rekkevidde på bare 32 km på Turbo-nivå i 2015. 2016-modellen har større batterikapasitet og andre gir enn den som ble testet i 2015.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Performance Line 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack 400 Wh (36 V/11 Ah) (eller 500 Wh (36 V/13,4) på 2016-modell).
Ladetid: 4 - 8 t.
Rekkevidde: Opptil 80 km (blandet) eller 160 km (Eco).
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano SLX 10 speed kjedegir (eller Shimano Deore XT 11 speed på 2016-modell).
Bremser: Shimano M615 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Alpha Platinum Aluminium, 39-44-46-50-53 cm. 29".
Vekt: 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia Performance styrekonsoll, AXA-batterilås. Klargjort for integrerte front- og baklykter.
Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike er en fulldempet terrengsykkel med stillegående og sterk motor som takler tøft terreng. Outdoorgearlab mener dette er en elsykkel som kjennes ut som en vanlig terrengsykkel, noe man sjelden opplever. Den får pluss for designet, men BikeRadar synes den veier litt for mye og er litt for treg ved akselerasjon. Batteriet kan tas av for lading, eller du kan lade det mens det sitter på sykkelen. Den har ikke display på styret, men kan stilles inn via kontrollsenteret på batteriet, eller via Mission Control-appen for smarttelefon.
Spesifikasjoner
Type: Fulldempet offroadsykkel
Motor: Specialized 1.3 Custom RX Trail Tuned 250 W krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert Custom LEVO batteri 460 W.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt
Assistansenivåer: Justerbart via app
Gir: 11-girs SRAM RE
Bremser: SRAM Guide R hydrauliske skivebremser
Ramme og hjul: Aliminium, 29 tommer
Vekt: Ikke oppgitt
Funksjoner/utstyr: Ingen
Specialized Turbo Levo Comp har kraftige dekk og bremser, samt gode dempeenheter. Terrengsykkel.no skulle dog ønsket at modellen hadde en kraftigere gaffel. Man kan kun skifte ett gir om gangen, men sykkelmagasinet mener at den spesialtunete motoren gjør at dreiemomentet oppleves bedre enn spesifikasjonene skulle tilsi. Sykkelen fungerer også godt uten motoren. Den får trekk for høy pris og dårlig girfølelse av begge testkildene. Outdoorgearlab mener likevel dette er en sykkel som leverer over gjennomsnittlig godt på alle punkter. Den oppleves lett, men stabil, slik som en vanlig sykkel. Har du råd til å punge ut for modellen fra Specialized får du en svært god sykkel som ikke vil skuffe.
Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Specialized 2.1 custom Rx Trail-tuned krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Turbo M2-500
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3
Gir: 11
Bremser: SRAM Guide RE hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Karbon/Aluminium, 29 tommer
Vekt: 21,4 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen
Elykkelen fra SmartMotion er enkel i bruk, føles lett, fungerer godt i oppoverbakker og har god pris. Den får trekk for bakbremsene, sittestillingen og balansen. Batteriet kan lades mens det står fast i sykkelen. Displayet har kun batteriindikator og tripteller. SmartMotion eCity er damemodell og SmartMotion eUrban er herremodell.
Spesifikasjoner
Motor: Børsteløs 350 W (nominelt begrenset til 250 W) High Torque Dapu navmotor i bakhjul med rotasjonssensor.
Batteri: 562 W Samsung celler (36 V/15,6 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 100km.
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist. Gasshåndtak for trinnløs styring.
Gir: Shimano 8 speed kassett 11-34 tenner, med Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 aluminium T4 og T6 temperaturbehandlet. eUrban: 42,7 cm (26"). eCity: 40 cm (26").
Vekt: 27,5 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, skjermer, støtte, bagasjebrett, LED-lys foran og bak, ringeklokke, flaskeholder, batterilås, C-lås til bakhjul, USB-ladeinngang.
Denne modellen kommer på 2. plass i M3s test av elsykler for 2019. Scott Sub Tour Eride 10 beskrives som en pen sykkel i høy kvalitet, med god demping, rekkevidde og et brukervennlig display. M3 trekker sykkelen for pris og for at motoren ikke gir deg god nok hjelp i oppoverbakker. Likevel mener magasinet at dette er en god allroundsykkel, som både kan brukes til korte turer eller som pendlersykkel over lengre avstander.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bosch Active Plus krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh PowerTube
Ladetid: 4 timer
Rekkevidde: 50 - 80 km
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano Deore 6000
Bremser: Shimano BR-M200 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 25,7 kg
Funksjoner/utstyr: Baklys, støtte
Sub Active eRide beskrives som en pen og bra sykkel av Aftonbladet. Den får skryt for god kjøreevne og en stabil motor som ikke bremser hastigheten når man kommer over 25 km/t. Den trekkes mest for prislappen.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bosch Active krankmotor med momentsensor
Batteri: 400 Wh Bosch Active
Ladetid: 6,5 timer
Rekkevidde: 70 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 9-girs Shimano Acera 3000
Bremser: Shimano BR-M200 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 29 tommer
Vekt: 22,9 kg
Funksjoner/utstyr: Skjermer, bagasjebrett, støtte og lys.
Scott E-Sub Tour er en komfortabel hybridsykkel av generelt god kvalitet, men Cycling Weekly trekker frem at skjermer og bagasjebrett ikke er av beste kvalitet, samt at den takler dårlig å starte på høye gir. Elsykkelen er ellers balansert og ganske robust, men den er litt for dyr sett i forhold til hva du får. Displayet viser batterinivå, hastighet, km-teller og rekkevidde, og sykkellysene kan styres på displayet. Dempegaffelen kan låses. Elsykkelen finnes også i en dame- og unisex-variant, med samme kvalitet og helt like spesifikasjoner. M3 trekker imidlertid damemodellen (Scott E-Sub Tour Lady) for noe kort rekkevidde, som de har oppgitt til inntil 70 km. De har også målt oppladningstiden til ca. 5 timer. 2018-modellen har fått større batteri og nytt Purion-display, men ellers kjenner vi ikke til andre oppgraderinger.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch 250 W Active System krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 400 Wh (36 V/11 Ah), og Bosch 500 W (36 V/13,9 Ah) på 2018-modellen.
Ladetid: Ca. 3,5 t.
Rekkevidde: 40-113 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 10-girs Shimano Deore SL-T610 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M315 Disc hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL (Damemodellen er ikke tilgjengelig i XL). 28".
Vekt: Ca. 24,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display som standard på 2018-modellen), skjermer, kjedekasse, lys, batterilås, Abus Pro rammelås, støtte, bagasjebrett.
Scott E-Sub Sport 10 er en hybridsykkel som får masse skryt fra kildene, og det ender med nesten full pott fra ElektroBIKE. De gir spesielt pluss for rekkevidde, motorkraft og stabilitet. Komforten er det eneste som trekker noen små poeng ned fra toppscore. ElektroRad er også spesielt fornøyd med motorkraften, og de gir bl.a. plusspoeng for produktvekt, utstyr og lettkjørthet. Displayet viser batteristatus, tripteller, hastighet og assistansenivå, og du kan skru lyset av og på.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,8 Ah).
Ladetid: Ca. 4 t.
Rekkevidde: Opptil 120 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 11-girs Shimano XT 11, kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M365 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL. 28".
Vekt: Ca. 25,6 kg.
Funksjoner/utstyr: Purion-display, skjermer, lys, ringeklokke, Abus Pro rammelås, batterilås, støtte, bagasjebrett.
Scott E-Scale 720 Plus er en god terrengsykkel, med sterk motor som takler bakker og tøft terreng fint. Elsykkelen er også godt utstyr, men prisen er høy. Aftonbladet synes rekkevidden er god, men Mountainbike Magazin er ikke enig.
Spesifikasjoner
Type: Scott e-Scale 720 Plus
Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 160 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano.
Bremser: Shimano M506 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 Alloy. 27,5".
Vekt: Ca. 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Purion-display, Maxxis Plus-dekk.
Scott E-Genius 730 Plus er en solid, fulldempet elsykkel egnet for terrenget. Dekkene takler alle slags underlag. Sykkelen har generelt god kvalitet, og displayet er brukervennlig. Den har lang rekkevide, og det er lett å sykle også uten assistanse fra motoren. På minussiden er den er dyr og har hardt sete. Displayet viser bl.a. rekkevidde, turteller, klokke og batterinivå. 2018-modellen har fått ett ekstra gir og nytt standard Purion-display.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch, 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance CX 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ca. 3 timer.
Rekkevidde: 50-160 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Tour-Turbo.
Gir: 10-girs Shimano (11-girs Sram NX1 på 2018-modellen).
Bremser: Shimano Deore M6000 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-Genius 700 Plus Alloy. 27,5".
Vekt: 22,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display på 2018-modellen), fulldemping, Maxxis-dekk.
Riese & Müller Nevo City er en bysykkel som sørger for en meget komfortabel tur. Den får svært gode skussmål, i alt fra motorkapasitet, brukervennlighet, utstyr, design og rekkevidde. ElektroBIKE trekker noe for sykkelens egenskaper ved høye hastigheter. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Active 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 400 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura MT4 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 47 (M)-56 (L) cm. 28".
Vekt: 24,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og lykter.
Riese & Müller Delite GT Touring har svært bra ytelse og høy komfort. Rekkevidden blir ekstremt god hvis man utnytter muligheten til to batterier med Bosch Dual Battery System, som gir hele 1.000 Wh. Den er også godt utstyrt, men den trekkes noe for høy vekt og pris. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 500 Wh (36 V/13,4Ah), mulighet for to batterier med Bosch Dual Battery System 1000 Wh (tilvalg).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km (med standard enkeltbatteri).
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 11-gir, Shimano Deore XT Shadow+ kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 7005 T6, 49 (S)-54 (M)-56 (L) cm. 27,5".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ABUS Bordo 90 cm platelås, batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og lykter.
Riese & Müller Cruiser City er en bysykkel med høy komfort, trygge kjøreegenskaper, fin rekkevidde og motor. Den trekkes noe for høy vekt. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Drive Unit Active Cruise 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 400 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura HS22 hydrauliske felgbremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 51 (M)-56 (L)-60 (XL) cm. 28".
Vekt: 24,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og LED-lys.
Riese & Müller blueLABEL SWING City er en bysykkel med pedalbrems, godt girsystem og høy komfort. Den får pluss for design og pris, men trekkes for kort rekkevidde og egenskaper i motbakkene. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan også lades mens det er montert på sykkelen. Både 2015- og 2017-modellen er testet av kildene, og vi kjenner ikke til forskjeller mellom dem.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Drive Unit Active Cruise 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: 400 Wh Bosch PowerPack 400 Active (36 V / 11 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-speed navgir. Finnes også med trinnløst NuVinci-gir.
Bremser: Magura HS22 hydrauliske felgbremser, pedalbrems.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6. 43 (26")-46 (28")-54 cm (28").
Vekt: Ca. 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ABUS Shield rammelås, batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.
Riese & Müller blueLABEL Charger Touring er en fin hybridsykkel til både asfalt og grus, med god ytelse og hjelp i tøffe bakker. Den er komfortabel og enkel i bruk, men noen er ikke fornøyd med sittestillingen. Trekkes litt for høy pris. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 500 Wh (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 46-49-53 cm. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.
Mondraker Chaser+ havner sist i Elektrobike sin 2019-test av elsykler, men får likevel skryt for å ha gode kjøreegenskaper og en sterk motor. Imidlertid opplever magasinet at elsykkelen ikke er den letteste å styre, i tillegg til at rammen virker ubalansert. Skal du først punge ut mange titusener for en elsykkel finnes det dermed bedre modeller på markedet.
Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Bosch Performance CX krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Bosch PowerTube (36 V /)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 45 - 100 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 10-girs Sram GX
Bremser: Shimano MT501 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 27,5 tommer
Vekt: 24 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen
Momas Randolph er en billigsykkel med krankmotor, noe man sjelden finner. Dessverre skuffer motoren litt, da responsen er tregere enn på dyrere modeller med krankmotor. Det er likevel verdt å merke seg at motoren reagerer best av billigsyklene, og Randolph kommer seg opp hele Brattbakken i Oslo – i motsetning til alle de andre syklene Tek testet. Modellen trekkes for at krankmotoren er noe ujevn, og for at den er laget for noen som er vant med sykkel fra før av.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bewo krankmotor med momentsensor
Batteri: 417,6 Wh batteri fra Samsung (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 70 km
Assistansenivåer: 3
Gir: 8-girs Shimano Altus
Bremser: Hydrauliske skivebremser, ikke pedalbrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 20,5 kg
Funksjoner/utstyr: Støtte
Momas City Sport er en enkel sykkel som kommer uten mye utstyr. Tek mener i tillegg at sensoren fungerer alt for tregt, samt at motoren er dårlig i bakker. Ellers fremstår den behagelig å sykle på, og kan passe for noen som er godt nok trent til at de ikke trenger all verdens hjelp opp de bratteste bakkene.
Type: Hybridsykkel
Motor: Bafang 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 468 Wh (36 V / 13 Ah) fra Samsung.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 80 km.
Assistansenivåer: 5
Gir: 9-girs fra Shimano
Bremser: Hydrauliske skivebremser fra Shimano
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 24,3 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, skjermer, støttepinne
Merida E-Spresso Tour 409 får skryt for motor, bremser, brukervennlighet og komfort. Elsykkelen trekker godt i oppoverbakker, er stillegående og har godt design. Den får kun minus for høy pris.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch E-250W Performance Line krankmotor.
Batteri: 400 Wh Bosch Powerpack (36 V/11 Ah).
Ladetid: 3-5 t.
Rekkevidde: 35-100 km.
Assistansenivåer: Turbo, Sport, Tour, Eco og Off + Walk Assist.
Gir: Shimano Deore-9 (SGS) navgir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser (Tektro HD-T290 160).
Ramme og hjul: Merida aluminium ramme, str. 46-50-54cm (E-Bos-10-man-ECO-TIG).
Vekt: 24 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display, Abus Amparo rammelås, skjermer, støtte, bagasjebrett, Trelock-lys og ringeklokke.
Merida Espresso Steps 900 EQ Tour er en sportslig og sterk elsykkel med gode kjøreegenskaper og lang rekkevidde. ElektroRad mener den er morsom å kjøre og gir god verdi for pengene. Skjermen foran kunne gjerne vært lengre. Focus mener det er for liten bakkeklaring under pedalene og at bagasjebrettet ikke er optimalt på en trekkingsykkel som dette. Display viser deg bl.a. hvilke gir du bruker, rekkevidde og gjenstående batterietkapsitet.
Spesifikasjoner
Type: Hybridsykkel
Motor: Shimano Steps E6001 250W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 418 Wh (36 V/11,6 Ah).
Ladetid: 4 t.
Rekkevidde: 60-125 km.
Assistansenivåer: Eco-Normal-High.
Gir: 10-girs Shimano XT kjedegir.
Bremser: Shimano M506 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Merida aluminium ramme, str. 46-50-54 cm.
Vekt: 22,33 kg.
Funksjoner/utstyr: E 6010-computer, Abus rammelås, skjermer, støtte, bagasjebrett, lys.
Aftonbladet mener Merida eSpresso 300 EQ er en god sykkel for deg som både vil sykle på grusveier, stier og til jobb. Både M3 og Aftonbladet påpeker at sykkelen er i god kvalitet, med et kraftfullt batteri og rotasjonssensor i motoren. Sykkelen er i den tyngre enden av skalaen, men fremstår ikke alt for klumpete og uhåndterlig. Bra display. Merk at M3 påpeker at det ikke virker som om sykkelen er ment å sykle fort med.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E5000 krankmotor med rotasjonssensor
Batteri: Shimano E-8010 500 Wh (36 V/14 Ah)
Ladetid: 7.5 t
Rekkevidde: Oppgir 150, men M3 mener 80 km er mer rimelig
Assistansenivåer: 3
Gir: 9 -girs Shimano Altus RDM2000
Bremser: Shimano MT-200 hydrauliske skivebremser både foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 24 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, fordemper
Merida eOne-SiXTy Steps 900E er en lett og sikker terrengsykkel med gode, tykke dekk. Mountainbike Magazin synes den er sterk og fin i bakkene, mens MBR Magazine gjerne skulle sett at motoren var sterkere og taklet bakker bedre. MBR Magazine trekker frem at elsykkelen er morsom å kjøre. Displayet viser bl.a. batterinivå, fart og assistansenivå.
Spesifikasjoner
Type: Fulldempet mountainbike
Motor: Shimano Steps E8000 250W krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3 + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano XT kjedegir.
Bremser: Shimano Saint hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: eOne-Sixty Lite 160/160mm BOOST hydroformet aluminiumsramme, str. 41 (S)-43 (M)-47 (L) cm.
Vekt: 22,1 kg.
Funksjoner/utstyr: Cyclo-Display, Maxxis DHR 2,8 PLUS-dekk.
Mate Classic 250+ er en sammenleggbar elsykkel som kommer ut som testvinner i NAFs 2019-test av elsykler. De oppgir at den har en solid konstruksjon, god batterikapasitet og rekkevidde. Elsykkelen gjør det også godt i bremsetest. Den trekkes kun for raslelyder fra sykkelkjede, samt at det kom fukt inn i lokket til USB-porten i NAFs regntest. Vær obs på at modellen tidligere het Mate City+.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W navmotor på bakhjulet
Batteri:Samsungs litium-ion-batteri (36 V / 13 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60 km
Assistansenivåer:
Gir: 7
Bremser: Skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 20 tommer
Vekt: 22,3 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen
Kreidler Vitality Eco 8 ligger i den høyere prisklassen, men til gjengjeld får du høy kvalitet. Elsykkelen har gode bremser, bra girsystem og er enkel å forstå. Den er tung, men likevel lett å styre. Høy pris trekker litt ned. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Finnes i herre- og damemodell. Vitality Eco 8 finnes også i NYON-edition med mer avansert display som også har GPS, Bluetooth og USB.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance Powerpack 500 Wh (36 V/13.4 Ah) i 2017 (tidligere modeller hadde Bosch Performance Powerpack 400 Wh (36 V/11.6 Ah).
Ladetid: 3 - 5 t.
Rekkevidde: Opptil 130 km.
Assistansenivåer: 5.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061. Herre: 50-55-60 cm, Dame: 45-50-55 cm. 28".
Vekt: 23,4 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON 4,3" fargedisplay (tilvalg), støtte, skjermer, Trelock front- og baklys, bagasjebrett.
Gocycle G2 er en av de mer ungdommelige elsyklene med tøft design. Den har mange smarte løsninger, blant annet kan den legges sammen. Den fungerer aller best til bykjøring. Får noe trekk for vekten med tanke på at det skal være en enkel sykkel å frakte og bære med seg. Display viser girvalg, fart og batterinivå. Har også en gratis Gocycle App hvor du kan tilpasse de ulike assistansenivåene. Har Cleandrive system som automtisk justerer motorassistanse ut fra sykkelhistorien til brukeren.
Spesifikasjoner
Motor: 250 W navmotor i fronthjulet med momentsensor og boost-knapp.
Batteri: 220 Wh GoCycle (22 V/10 Ah) .
Ladetid: 2-3 t.
Rekkevidde: 30-65 km.
Assistansenivåer: City, Eco, On Demand, Eco+, Off.
Gir: Elektronisk girskift med tre trinn.
Bremser: GoCycle hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16.1 kg .
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lås, støtte, Gocycle App, Cleandrive system.
Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS er samme elsykkel som Raleigh Dover Impulse 7R HS. Det er en byelsykkel med pedalbrems som er sterk opp bakkene, brukervennlig, solid og gir kvalitetsfølelse. Den er testvinner i begge testene som ligger til grunn for totalscoren. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart og km-teller. Har girsensor som stopper motoren hver gang du girer for å unngå "hakking".
Spesifikasjoner
Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah) eller 522 Wh (36 V/14,5 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 180 km (med største batteri).
Assistansenivåer: Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 7 navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser + pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 46 cm (26" eller 28")-50 cm (28")-55 cm (28").
Vekt: .
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, kurv.
Kalkhoff Agattu Impulse i8R er en robust og god elsykkel som er god å sykle på både med og uten motorassistanse. Den gir fin hjelp også i oppoverbakker. Elbil målte rekkevidden til 37,2 km med laveste asssistansenivå og 79,6 km med høyeste, som de mener er lang rekkevidde. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart, trip- og total km-teller. Vi kjenner ikke til forskjeller mellom den testede Kalkhoff Agattu Premium 8R og den nye modellen Kalkhoff Agattu Impulse i8R som er til salgs i dag. Elsykkelen finnes i dame- og herremodell, og vi vet ikke om andre forskjeller mellom dem enn rammestørrelse og innsteg.
Spesifikasjoner
Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Impulse 612 Wh (36 V/17 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Eco-Sport-Power + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. Herremodell: 50-55-60 cm. Damemodell (Wave): 46-50-55 cm. 26" eller 28".
Vekt: 26,4 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, integrert rammelås, bagasjebrett, støtte, skjermer.
Kalkhoff Agattu Impulse i7R er en bysykkel som er meget komfortabel å sykle på, også uten motorassistanse. Forbrugerrådet Tænk kårer den til klar testvinner, og de mener den gir følelsen av å sykle på en vanlig sykkel. Trekkes noe for at pedalene går rundt når Walk-Assist er aktivert. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart, trip- og total km-teller. Forbrugerrådet Tænk testet damemodellen, og vi kjenner ikke til forskjellene mellom denne og herremodellen.
Spesifikasjoner
Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 160 km.
Assistansenivåer: Eco-Sport-Power + Walk-Assist.
Gir: 7-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: To håndbremser og pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 26" eller 28".
Vekt: 24,8 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, bagasjebrett, støtte, skjermer.
Haibike Sduro Trekking SL får gode skussmål fra begge testkildene. Det er en brukervennlig elsykkel med bra motor, som også er grei å sykle på uten assistanse fra motoren. Elektrorad trekker frem at den gir god valuta for pengene. Elbil målte den reelle rekkevidden til 25 - 62 km, mens Elektrorad målte 127 km på det meste med Eco-modus, og 24 km på det minste med Power-modus i oppoverbakker. Begge kildene mener rekkevidden er lang. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.
Spesifikasjoner
Motor: Yamaha 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Eco-Power-Off + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano Deore kjedegir
Bremser: Tektro Auriga hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28"
Vekt: 23,7 kg.
Funksjoner/utstyr: Yamaha Multifunktionsdisplay, skjermer, lykt og bagasjebærer.
Haibike SDURO Trekking 6.0 er testvinner i NAFs 2018-test av elsykler. Modellen får god score på alle punkter, fremstår trygg og har gode kjøreegenskaper. Den får skryt for å ha minst tap av pedalkraft, noe som betyr at elsykkelen utnytter hvert tråkk på en effektiv måte.
Type: Offroad/tur
Motor: 250 W Yamaha PW-SE System krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Yamaha InTube (36 V / 13,8 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: 90 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 20-girs Shimano XT
Bremser: Shimano MT400 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 24,4 kg
Funksjoner/utstyr: Skjermer, bagasjebrett, støtte og lys
Haibike Sduro Trekking 5.0 er en terrengsykkel med kvalitetsfølelse og en motor som yter godt, men den er ikke blant de mest stillegående. Den er enkel og brukervennlig, men trekkes for høy pris. Batteriet kan lades mens det er montert på sykkelen. Med en enhet på styret kontrollerer du motor og front- og baklykt, og displayet viser deg temperatur, fart, rekkevidde og tråkkefrekvens. Finnes i dame- og herremodell. 2016-modellen heter Haibike Sduro Trekking RC, og den veier bittelitt mindre og har mindre batteri enn 2017- og 2018-modellen (Haibike Sduro Trekking 5.0). Ellers kjenner vi ikke til forskjeller mellom de tre modellene.
Spesifikasjoner
Motor: Yamaha 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Yamaha (36V/13,9 Ah), og 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah) på 2016-modellen.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 65-145 km.
Assistansenivåer: Eco+-Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 20-girs Shimano Deore XT kjedegir.
Bremser: Shimano XT hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed Yamaha. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28’’.
Vekt: 23,2 kg (22,7 kg for 2016-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, Suntour NCX-EB dempegaffel som kan låses, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte.
Haibike Sduro Trekking 4.0 er en sporty hybridsykkel. Den får full pott fra Elbil, spesielt grunnet god motorassistanse, brukervennlighet og lang rekkevidde. Displayet viser tid, fart (gjennomsnitt og høyeste), distanse (trip og total), assistansenivå, batteritid og hvor lang rekkevidde du har igjen til enhver tid. Elbil har målt den faktiske rekkevidden til mellom 25,2 og 62,5 km.
Spesifikasjoner
Motor: Yamaha 250 W krankmotor med rotasjonssensor
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 40-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 9-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 40-44-48-52-56 cm. 28’’.
Vekt: 24,6 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, AXA Blueline-lys foran og bak, skjermer, støtte, ringeklokke og bagasjebrett.
Gocycle G3 er en sammenleggbar og relativt lett elsykkel. Den er behagelig å sykle på, men helt uten assistanse er den treg. Den trekkes for høy pris, og CNET skulle ønske batteriet kunne tas av når du skal lade det. Det integrerte displayet, bestående av en rekke små lysindikatorer, viser girvalg, fart, effektivitet og batterinivå. Displayet og instillingene her er ikke brukervennlig nok, men sykkelen får pluss for en god app med fine innstillingsmuligheter.
Spesifikasjoner
Motor: Gocycle 250 W navmotor i forhjulet med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 300 Wh Gocycle proprietary Battery Management System (22 V/13,5 Ah).
Ladetid: 3,5 timer.
Rekkevidde: Opptil 65 km.
Assistansenivåer: "City"-"Eco"-"On-Demand" + mulig å programmere flere gjennom GocycleConnect App.
Gir: 3-gir Shimano Nexus 3 navgir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16,7 kg.
Funksjoner/utstyr: Integrert display på styret og LED-lys.
Trance E+ 1 fra Giant er en elsykkel med gode kjøreegenskaper og en god motor. Bryteren til motoren er smart, og bremsene fungerer svært godt. Den trekkes noe for at motoren er ujevn ved start og stopp, i tillegg til at sykkelen virker fortung.
Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W SyncDrive Pro / Yamaha krankmotor med momentsensor.
Batteri: 500 Wh Giant EnergyPak (36 V / 13,8 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 4
Gir: 12-girs SRAM GX Eagle
Bremser: SRAM Code R hydrauliske skivebremser
Ramme og hjul: Aluminium, 27,5 tommer
Vekt: Ikke oppgitt.
Funksjoner/utstyr: Ingen
Giant Explore E+ 1 GTS er en brukervennlig elsykkel med sterk motor som takler både bakker og tung last. Den er lett å sykle på, selv når du kjører uten motorassistanse. Litt negativt med en pipelyd fra motoren. Elbil målte rekkevidde til 25,4 km med høyeste assistansenivå og 63,9 km med laveste, og denne synes de er tilfredsstillende. Displayet viser bl.a. restrekkevidden.
Spesifikasjoner
Motor: Yamaha Giant SyncDrive C 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert Giant Energy pack 409 Wh (36 V/11,3 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Shimano M315 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: ALUXX SL aluminum, S-M-L-XL.
Vekt: Ikke oppgitt.
Funksjoner/utstyr: Display, støtte, bagasjebrett, lys.
Ifølge Terrengsykkel.no er Focus Jam2 en god elsykkel med en velfungerende motor, som passer for kortere turer og stisykling. Likevel burde bryterne på motoren vært satt opp på en bedre måte, i tillegg til at magasinet mener gaffelen burde være av høyere kvalitet. Siden dette er en dyr sykkel kan du dermed finne bedre elsykler enn Jam2 fra Focus.
Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Shimano Steps E8000 krankmotor med momentsensor
Batteri: 378 Wh Shimano Steps BT-E8000 Intube-batter (36 V / 10,5 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50 - 100 km
Assistansenivåer: 3
Gir: 11-girs Shimano Deore XT
Bremser: BR-M520 hydraulisk skivebremser fra Shimano, foran og bak
Ramme og hjul: Karbon / Aluminium,
Vekt: 21 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen
Flyer TX Series er en serie fulldempede elsykler, bestående av modellene Flyer TX 7.00, TX 7.10 og TX 7.70. Det som skiller dem fra hverandre er type bremser og gir (se spesifikasjoner under). Flyer TX Series får pluss for motorassistansen, vekten og kvaliteten. Den er komfortabel å sykle på og har lang rekkevidde. Den hjelper deg til og med fint i oppoverbakker og når du har med deg mye bagasje. Trekkes imidlertid litt for at kranklageret er høyt. Elbil målte den reelle rekkevidden til 29,9-74,5 km, mens Elektrorad målte den til 26-138 km. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Bosch (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 50-100 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Standard (TX 7.00), 10-girs Shimano XT (TX 7.10), 11-girs Shimano XT (TX 7.70). Kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.00), Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.10), Shimano XT hydrauliske skivebremser (TX 7.70).
Ramme og hjul: 42 (S)-50 (M)-59 (L) cm. 28’’.
Vekt: 24,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Bosch Intuvia LCD-display, skjermer, støtte, lys og bagasjebrett.
Prime Urban fra Elride får Anbefalt-merke av Tek i 2019. Sykkelen fremstår som en god og robust allrounder, som passer både i byen og på røffere terreng. De brede dekkene bidrar til at modellen ser sporty ut, og sykkelen kommer i tillegg med et godt display som oser luksus. Husk at sykkelen kommer i flere deler, og at du bør regne med å få butikken eller en ekspert til å sette den sammen med mindre du ønsker å gjøre det selv.
Type: Hybridsykkel
Motor: Bafang MAX-Drive 250 W krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert 470 Wh (36 V/ 13 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-100 km.
Assistansenivåer: 5 eco + 5 sport
Gir: 10-girs fra Shimano
Bremser: Hydrauliske skivebremser fra Tektro
Ramme og hjul: Aluminium, 28 x 2,1 tommer
Vekt: 24,8 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, lys, skjermer, støttepinne.
Denne elsykkelen finnes i damemodell som kalles E-green P2 Hybrid Lady-D og i en herremodell som kalles E-green P2 Hybrid Gent-D. Spesifikasjonene på de to er like. P2 Hybrid er solid bygget, har god sittestilling og gode bremser. Prisen er grei nok, men elsykkelen får trekk for å være baktung og ha dårlig girskifter. Motoren ville ikke starte etter vanntesten til NAF før den hadde tørket igjen. De målte rekkevidden til 37 km og ladetid til 4 t og 36 min. LED-display viser batterinivå og motoreffekt. Finnes i 2017-modell med nye gir og høyere batterikapasitet på de to minste batterivalgmulighetene.
Spesifikasjoner
Motor: Promovec 250 W navmotor på bakhjulet med rotasjonssensor.
Batteri: Promovec 238 Wh (36 V/6,6 Ah) eller 317 Wh (36 V/8,8 Ah) eller 490 Wh (36 V/13,6 Ah). Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 3-6 t.
Rekkevidde: Opptil 70–90-130 km (henholdsvis 6,6 Ah-8,8 Ah-13,6 Ah-batteri).
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist.
Gir: Shimano Alivio 8 kjedegir.
Bremser: Tektro Dorado hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. Gent-D: 51-53,5-58 cm. Lady-D: 47 (16")-52 cm (20").
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, skjermer, støtte og bagasjebrett.
Verve S1 fra Ecoride kommer på andreplass i NAFs test av elsykler for 2018. Den har gode bremser, er ikke så tung å sykle med uten elassist, men vibrerer noe når du sykler i høy hastighet.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E-6000 krankmotor med momentsensor
Batteri: 418 Wh Shimano Steps E-6000 (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 80 km
Assistansenivåer: 3
Gir: 10-girs Shimano Deore
Bremser: Hydraulisk skivebrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 23,1 kg
Funksjoner/utstyr: Lys, skjermer, støtte
EcoRide Urban8 er herremodellen av EcoRide Ambassador. Tek.no mener kombinasjonen av pedalbremsene, elmotoren og treg responstid gjør den til tider utrygg å sykle på i et bymiljø, ironisk nok siden produsenten klassifiserer den som en bysykkel. Elsykkelen er heller ingen racer i bakkene, og gir for lite drahjelp ved bakkestart. Den er imidlertid solid og god på flate og jevne veier hvor man ikke er nødt til å starte og stoppe mye. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen.
Spesifikasjoner
Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler 520 Wh (36 V/14,5 Ah).
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 75 km.
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, Abus rammelås, batterilås, LED-lys, kurv, støtte, skjermer.
Ecoride Sense er en bysykkel med lang rekkevidde. Den virker robust og er lett og behagelig å sykle på, selv med en del oppakning i kurven. Batteriet kan for øvrig være litt i veien når man går av sykkelen. Displayet viser hastighet, tripteller, odometer, batteristatus og rekkevidde.
Spesifikasjoner
Motor: Shimano STEPS 250 W, krankmotor.
Batteri: Sentrert Shimano STEPS (11,6 Ah). Wh og V ikke oppgitt.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 125 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Normal-High + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-gir, navgir.
Bremser: Pedalbrems og hydraulisk skivebrems foran.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr:Skjermer, LED-lys, lås, ringeklokke, bagasjebrett, sykkelkurv, ABUS rammelås og sidestøtte.
EcoRide Epix S1 er ikke spesielt billig, men det er mye sykkel for pengene. Hybridsykkelen er av god kvalitet, og den er stødig og behagelig å sykle på. Den responderer raskt, men den er tung og gjorde det ikke så bra i en ekstrem bakketest utført av Tek.no. Mindre bakker takler den likevel fint. M3 savner lengre rekkevidde på 2016-modellen, men 2017- og 2018-modellen har fått større batteri og litt lengre rekkevidde enn 2016-modellen. Finnes også i unisex-modell med lavt innsteg, men ellers helt like spesifikasjoner som herremodellen som er testet. Display viser hastighet, tripteller, odometer og batteristatus.
Spesifikasjoner
Type: Hybridsykkel
Motor: SpinTech R5 250 W, navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Sentrert batteri, B1 PowerPack 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017- og 2018-modell, eller 396 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 75 km på 2017- og 2018-modell (inntil 60 km på 2016-modell).
Assistansenivåer: Off-Low-Normal-High-Power + Walk Assist.
Gir: 9-girs Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: SpinTech C2 LCD-display, skjermer, LED-lys, ringeklokke, bagasjebrett, sidestøtte, ABUS rammelås, batterilås.
Ecoride Ambassador har eksistert i mange år, og Ecoride gjør kun små endringer for hver nye årsmodell. Opp gjennom årene er den beskrevet som en behagelig, solid, brukervennlig og stødig, selv med mye vekt i kurven, men rekkevidden burde vært bedre. Aftonbladet og M3 trekker frem at den gir god verdi for pengene. Motoren har grei kraft, men elsykkelen får trekk for vekten. Den har fot- og håndbremser, og både M3 og NAF synes bremsene er gode. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. EcoRide Ambassador mangler dempegaffel. 2017/2018-modellen med 8 gir har større batterikapasitet og lengre rekkevidde enn 2016-modellen med 8 gir.
De siste testene viser at 2019-modellen er en god pendlersykkel så lenge du ikke skal sykle alt for langt. Aftonbladet mener i tillegg at prislappen ikke er for høy, noe som gjør denne sykkelen til et godt kjøp. Best-i-test.nu er enig med Aftonbladet, men synes Ambassador burde hatt skivebremser når den selges til denne prisen. Ellers mener de den er en lettsyklet pendlersykkel, så lenge du ikke planlegger å sykle uten el-assistenten. Merk at el-assistenten er noe ujevn ved start og stopp.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W SpinTech F1 navmotor med rotasjonssensor
Batteri: B1 PowerPack 520 Wh (36V / 14,5 Ah)
Ladetid: 5-7 t
Rekkevidde: Maks 75 km
Assistansenivåer: Trinnløs gasshåndtak for assistansejustering
Gir: 8-girs Shimano Nexus
Bremser: Tektro felgbrems og navbrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 22 kg uten batteri
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås
Emotion Evo Street er en bysykkel med sterk motor, godt girsystem og et solid kvalitetsinntrykk. Styret kan justeres og passer alle mellom 155 og 180 cm, og batteriet kan lades opp mens det sitter fast på sykkelen. LCD Emotion-display viser fart og topphastighet, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt og større batteri.
Spesifikasjoner
Motor: 350 W børsteløs navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) integrert i ramme (Samsung 432 Wh (36 V/12 Ah) på 2015-modellen).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: 4 (fra Eco til Boost) + Off.
Gir: Shimano Alivio 24 kjedegir.
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Street Wave Alloy 41 cm. 26″.
Vekt: 26,3 kg (25,9 kg for 2015-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, skjermer, bagasjebrett med stropper, batterilås, støtte, kjedekasse, lys og ringeklokke.
Easy Motion Evo Cross er en sportslig pendlersykkel som får skryt for å akselerere raskt, ha gode bremser, gir og design. Elsykkelen får noe trekk for lite ekstrautstyr, vekt og pris. Display viser fart og maksfart, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt batteri, gir og er tilgjengelig i en mindre rammestørrelse.
Spesifikasjoner
Motor: EVO 350 W navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) batteri integrert i ramme (Samsung 432 Wh på 2015-modell).
Ladetid: 5 t.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-Sport-Boost-Off.
Gir: Shimano 27 kjedegir (Shimano 24 på 2015-modell).
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Sport Hybrid Alloy, 45-50-55 cm (45 cm ikke tilgjengelig på 2015-modell). 28″.
Vekt: 23.3 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, støtte.
Diamant Volt 10 får skryt av testkildene for at den fremstår som en vanlig sykkel som det er lett å sykle på. Uheldigvis fremstår batterikraften noe ujevn, og Tek mener sykkelen har noe å gå på i bakker. Terrengsykkel.no er mindre misfornøyd med sykkelens prestasjon i bakker, men mener fortsatt at det finnes bedre sykler på markedet.
Obs! Merk at Terrengsykkel.no har testet sykkelen uten utstyr, og at de trekker den noe for det. Ifølge produsenten skal sykkelen komme med utstyr som beskrevet under.
Type: Hybridsykkel
Motor: Shimano Steps 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 410 Wh.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3
Gir: 9-girs fra Shimano
Bremser: Hydrauliske skivebremser fra Shimano
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 21,9 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, lys, skjermer, støttepinne
Conway eWMNE 329 kommer på andreplass i Elektrobike sin store test av elsykler i 2019. Den får skryt for å være brukervennlig og lett, med en sterk motor. Magasinet trekker sykkelen for at setet og styret ikke er de beste.
Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Shimano Steps E 8000 krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert 500 Wh Shimano motor (36 V / 14 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: 50 km
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 11-girs Shimano Deore XT
Bremser: Shimano BR-MT520 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 29 tommer
Vekt: 22 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen
NAF-testen fra 2016 viste at motoren til Off Course elsykkel ikke stopper å gi kraft ved 25 km/t, noe som gjør at den må klassifiseres som en moped etter lovverket. I en epost til Test.no skriver pressekontakt Camilla Tully følgende om resultatene:
– Vår leverandør Off Course har gått over alle sykler som leveres våre butikker og det skal ikke finnes sykler som går over den tillatte maksgrensen på 25. Vi har tidligere målt noen sykler til 27,5 som er den tillatte maksfarten inkludert godkjent feilmargin. Om kunder er urolige for at de har en sykkel som går for fort kan sykkelen justeres i en Clas Ohlson-butikk.
I NAF-testen ble heller ikke håndbremsen foran godkjent etter EU-standard. Tully uttaler:
- Beklageligvis fikk den ene bremsen en score på 98kg, og ikke 100kg som er kravet i testen. Vår leverandør Off Course har testet flere el-sykler for å se om dette er et problem med flere el-sykler, det var det ikke. Vår el- sykkel har i tillegg til for- og bakbrems på styret, brems på pedal. Sykkelen har derfor en ekstra bremsemulighet sammenlignet med de fleste andre modeller i markedet.
Noen av testkildene mener Off Course har god brukervennlighet og er lett å sykle på, mens andre mener den er vanskelig å manøvrere. Den er ellers en billig bysykkel som trekkes for motorkapasitet og ustabilitet. NAF målte rekkevidden til 55 km og ladetid til 10 t og 14 min. Den tålte vann i vanntetthetstesten til NAF. LED-display viser batterinivå, km-teller, fart og motoreffekt.
Off Course fra Clas Ohlson er ikke lenger til salgs grunnet leveranseproblemer.
Spesifikasjoner
Motor: Børsteløs 250 W navmotor ved forhjul.
Batteri: 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: 6 timer.
Rekkevidde: Ca. 50-60km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 3-girs Shimano Inter3 navgir.
Bremser: Fotbrems + håndbrems foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, LED-lys foran og bak (AA-batterier), ringeklokke, skjermer, rammelås og separat batterilås.
Moterra Neo 3 fra Cannondale får skryt for god geometri og en sterk motor. Sykkelen oppleves komfortabel og brukervennlig, selv om den trekkes for at den er tung og ikke har gode nok bremser. Displayet er bra.
Type: Fulldempet mountainbike
Motor: 250 W Bosch Performance CX krankmotor med momentsensor
Batteri: 500 Wh Bosch 36 V
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano Deore
Bremser: Shimano Deore M6000 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Aluminium, 27,5 tommer
Vekt: 24,5
Funksjoner/utstyr:Ingen
Buddy Bike Ui5 er solid og har god kvalitet, og den er behagelig og morsom å sykle på. Elsykkelen har lang rekkevidde, og man får ganske mye igjen for pengene. Tek bemerker at den er tung å sykle uten motorassistanse, mens DinSide opplever noen ladeproblemer, litt rykkete motorhjelp og noe utrygg følelse i bymiljø. DinSide er fornøyde med motorkraften i oppoverbakker, men Tek opplever at den ikke leverer i de bratteste bakkene. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen, eller du kan ta det av for lading. Denne modellen kommer i en dame- og herremodell. Det er imidlertid ingen tekniske forskjeller på utgavene utover selve stanga/innsteget på sykkelen. DinSide trekker for mekaniske skivebremser.
Spesifikasjoner
Motor: Bafang 350W (nominelt begrenset til 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Samsung 468 Wh (36 V/13 Ah)
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 50–100 km.
Assistansenivåer: 6 + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Mekaniske skivebremser foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 28".
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte, bagasjebrett.
Buddy Bike C3 har et lavt innsteg som kan indikere at den passer for damer, men designet for øvrig passer like godt til begge kjønn. Den er svært behagelig å sykle på, med en god sittestilling som er passe avslappet. Sykkelen kommer med et sterkt batteri, men skulle du gå tom blir den svært tung å sykle. Den suser fint avgårde på landeveier og opp slake bakker, men sliter i brattere partier. I byen derimot fungerer den utmerket. Sykkelen klarer seg bra på grusveier, men på grunn av de tynne hjulene bør du styre unne de smaleste skogsstiene.
Spesifikasjoner
Motor: Bafang 350W (nominelt begrenset til 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: 630 Wh.
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 80-130 km.
Assistansenivåer: 6 + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Shimano Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 28".
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte, bagasjebrett, USB-port på styret for lading av mobiltelefon.
Buddy Bike C4 er testvinner hos Tek i 2019, og får mest skryt for en veldig god motor. Den frakter deg jevnt og godt på flat mark og opp bratte bakker, gjør overgangen fra motorkraft til ren pedalkraft veldig behagelig, og den er såpass sterk at du kan bruke sykkelen til å trekke en tilhenger med en god del last. Ellers har sykkelen et nøytralt utseende og god batteritid. Det er også mulig å bruke sykkelen på vinteren, da Buddy tilbyr piggdekk som kan settes på med glidelås. Alt i alt er tek veldig fornøyd med denne sykkelen, og gir den merket «imponerende».
Type: Hybridsykkel
Motor: DAPU 350 W krankmotor med rotasjonssensor.
Batteri: Panasonic 672 Wh (48 V/14,5 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 6
Gir: 9-girs fra Shimano
Bremser: Shimano Hydrauliske skivebremser MT2000
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 25,1 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, lys, skjermer, støttepinne.
Biltema Elsykkel MTB 27,5" er en elsykkel som gir deg mye for pengene hvis du skal bruke den som bysykkel eller i lett terreng. Motoren fungerer best på flatmark. Display viser bl.a. fart, km-teller og tid. Kalles også Biltema Yosemite MTB elsykkel. Finnes i nyere modell enn den DinSide testet, og denne har dempegaffel som kan låses og hydrauliske skivebremser i stedet for mekaniske. Finnes i tillegg i en 8-girs versjon, som har hydrauliske skivebremser og krankmotor.
Spesifikasjoner
Motor: 250 W navmotor i bakhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) rammemontert batteri.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 9.
Gir: 7-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro mekaniske skivebremser (Tektro hydrauliske skivebremser på nyere 7-girs-modell).
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 27,5".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, kjedebeskytter, ringeklokke og reflekser.
Biltema Elsykkel Low Step 28" er en billig og ganske robust og god bysykkel, men fotbremsene er ikke kraftige nok til å bli godkjent etter EU-standard. Aftonbladet mener motoren er godkjent i oppoverbakker i deres test fra 2017, og den taklet vanntetthetstesten NAF gjennomførte. NAF målte ellers rekkevidden til 46 km. Oppladningstiden (målt til 8 timer av NAF) kunne gjerne vært kortere, og elsykkelen mangler dempegaffel og display med kjøreinfo. Finnes i to versjoner med enten 3 eller 7 gir.
Spesifikasjoner
Motor: Børsteløs 250 W DC-navmotor på fronthjulet.
Batteri: Litiumbatteri 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 3 (ikke Walk-Assist).
Gir: Shimano Nexus 3- eller 7-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, støtte, kjedebeskytter, bagasjebærer, ringeklokke og reflekser.
Biltema Elsykkel 28" mangler for mye motorkraft, er for tung og har for lette gir til å gi en god sykkelopplevelse. Vi Menn mener den har myk ramme som gir etter, mens DinSide mener sykkelen er robust. Den er enkel i bruk, men støyer mye. Kalles også Biltema Yosemite 28" 3-gir. Finnes i dame- og herremodell.
Spesifikasjoner
Motor: 200 W navmotor på forhjulet.
Batteri: 240 Wh (24 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 30-50 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 3-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Stål, 51 cm. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollpanel, justerbar støtte, bagasjebrett, skjermer, ringeklokke og reflekser.
Benelli Classica er lett og har OK batterikapasitet, men den er ikke særlig solid. Den besto heller ikke vanntetthetstesten til NAF, og brukervennligheten kunne vært bedre. Den får godkjent for bremsene. NAF målte reell ladetid til hele 9 t og 20 min.
Spesifikasjoner
Motor: 8Fun 500 W, navmotor i fremhjulet.
Batteri: Rammemontert Samsung 324 Wh (36 V/9 Ah).
Oppgitt ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 30-90 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Inter-8 SG-8R31 navgir.
Bremser: 2 håndbremser og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: 6061 Aluminum Alloy. 26" eller 28".
Vekt: 20,3 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-lys, justerbar støtte, ringeklokke.
Batavus Torino E-go er en helt grei elsykkel, men den er på ingen måte best i noe. Bremsene er ikke gode nok til å klare EU-standarden. 2017-modellen har noe større batteri enn 2016-modellen.
Spesifikasjoner
Motor: 250 W E-motion navmotor i fremhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) på 2016-modellen og 396 Wh (36 V/11 Ah) på 2017-modellen. Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 20-99 km på 2016-modell (35-100 km på 2017-modell).
Assistansenivåer: 5.
Gir: 7-girs Shimano Nexus, navgir.
Bremser: 1 håndbrems og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: Aluminium, 48-53-57 cm. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-display, bagasjebrett, kurv, lås, batterilys, støtte.
Det er delte meninger om billigmodellen fra Asaklitt. Vil du betale under 10 000 kr for en elsykkel kan du ifølge Aftonbladet ikke få en bedre sykkel enn Asaklitt eCity 36 V. De beskriver den som en helt grei bysykkel som egner seg best på asfalt. Man sitter høyreist og komfortabelt på den, selv om selve setet ikke har så god fjæring som det burde hatt. DinSide mener sykkelen kjennes trygg og er god for bysykling over ikke for store avstander, selv om den oppleves noe stor og tung.
Tek trekker derimot sykkelen veldig mye mer for å være stor og tung, og beskriver hvordan det er et «lite mareritt å trille denne sykkelen hele veien opp» Brattbakken i Oslo. Alt i alt mener Tek at sykkelen lyser av billige løsninger, og at man heller bør punge ut med et par tusenlapper til for å få en mye bedre bysykkel som er lettere og hakker mindre ved start og stopp.
Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W TranzX navmotor i forhjulet med rotasjonssensor.
Batteri: TranzX 400 Wh (36 V/11 Ah) batteri integrert i bagasjebrettet.
Ladetid: 6-8 timer
Rekkevidde: 50-90 km
Assistansenivåer: 4
Gir: 7-girs fra Shimano
Bremser: Tektro Aluminium Alloy V-brake
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 25,6 kg
Funksjoner/utstyr: Støtte, skjermer, frontlykt, ringeklokke og speedometer.