Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

Søkeresultat for #elsykkel

Populære emneknagger: #ipad #air #apple #nettbrett #sony #xperia #hybrid #pc #microsoft #surface

48 treff

Den store elsykkeltesten

Elsykkel blir stadig mer utbredt og elsket av folket. Se hvilke elsykler som havner på topp når vi samler testresultater fra troverdige norske og utenlandske kilder, og bruk vår kjøpsveiledning for å finne frem til elsykkelen som passer deg aller best.

Les saken

#elsykkel #easy-motion #haibike #riese-muller #kreidler #smartmotion #ecoride #biltema #white-bikes #batavus #scott #buddy #flyer #gocycle #specialized #giant #kalkhoff #merida

Denne elsykkelen er best i test

Elsykkel har blitt et populært fremkomstmiddel og treningsverktøy, men det er stor spredning i både pris og kvalitet blant syklene på det norske markedet. I denne samletesten har vi hentet inn troverdige forbrukertester fra europeiske kilder, slik at du slipper å gjøre et bomkjøp.

Les saken

#elsykkel #riese-muller #easy-motion #haibike #wisper #gocycle #kreidler #smartmotion #e-green #clas-ohlson #ecoride #kalkhoff #biltema #white-bikes #trek #diamant #batavus #benelli #scott #buddy

Hvilken elsykkel er best?

Det er store forskjeller mellom elsyklene på markedet, og høy pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med best kvalitet. Her ser du hvilke du bør investere i og hvilke du bør unngå.

Les saken

#elsykkel #riese-muller #easy-motion #haibike #merida #wisper #gocycle #kreidler #smartmotion #e-green #clas-ohlson #ecoride #kalkhoff #biltema #white-bikes #trek #scott

Wisper 905 Torque/705 Torque

Wisper Torque er en hybridelsykkel med mye kraft som fungerer godt på flatmark, men blir baktung og treg i oppoverbakker. Trekkes for lav kvalitet på LCD-displayet og at batteriindikatoren ikke er til å stole på. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen. Det forventes høyere kvalitet til denne prisen. 705 Torque er damemodell og 905 Torque er herremodellen.

Spesifikasjoner

Motor: Atman børsteløs 250 W navmotor på bakhjulet, med hybridsensor.
Batteri: Samsung celler 575 Wh (36 V/16 Ah) eller 375 Wh (36 V/11Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 120 km med største batteri, eller opptil 90 km med minste batteri.
Assistansenivåer: 4 + Off og Walk-Assist. Gasshåndtak gir trinnløs justering.
Gir: Shimano 7 kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Hydro formed 6061 Aluminium, 46,5 cm. 26".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lys, flaskeholder, ringeklokke, skjermer, støtte, bagasjebrett, batterilås.

Les saken

#elsykkel #wisper

White Velo City Energy Boost

White Velo City Energy Boost er en typisk bysykkel som er behagelig å sykle på og gir god valuta for pengene. I Tek.no-testen får den mye skryt for egenskapene i bakker, mens DinSide var ikke imponerte i sin bakketest. Elsykkelen mangler demping, og rekkevidden er ikke spesielt lang, men som bysykkel fungerer den veldig fint. Displayet viser hastighet, maks hastighet, gjennomsnittshastighet, total kilometerstand, og batterinivå. Elsykkelen finnes også i en damemodell, og denne er bittelitt lettere enn unisex-modellen. Vi kjenner ikke til andre forskjeller ved disse to syklene.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Bafang MM G330.250, krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 360 Wh (36 V/10 Ah).
Ladetid: 4 t til 100 % (eller ca. 2 t til 80 %).
Rekkevidde: 40–60 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Tektro HD-M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Energy Alloy 6065. 28".
Vekt: 22,8 kg (21,1 kg på damemodell).
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte.

Les saken

#elsykkel #white-bikes

White SC-E Comp

White SC-E Comp er en hybridsykkel beregnet på tursyklister og pendlere. Den ble kåret til "Best i test" av Tek.no, og den ble klar vinner i NAF-testen, da den bl.a. greide seg aller best av alle elsyklene i vanntetthetstesten. Den får også skryt for veldig gode bremser, motor, batteri, lav vekt og flotte bakkeegenskaper. Tek.no mener du får meget god valuta for pengene. Sykkelen kan oppleves ubehagelig å sykle på for dårlig trente, og den har ikke dempegaffel. NAF målte rekkevidde til 71 km og ladetid på 3 t 48 min. Damemodellen heter White SC-E Comp Ane.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano Mid Ship 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 418 Wh (36 V/11,6 Ah).
Ladetid: 4 t til 100 % (eller ca. 2 t til 80 %).
Rekkevidde: Ca 80 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano SL-M310 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M365 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: White Alloy Aluminium. Herre: M (48 cm)-L (53 cm)-XL (58 cm). Dame: S (43 cm)-M (48 cm). 28".
Vekt: 18,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Ikke oppgitt.

Les saken

#elsykkel #white-bikes

Trek Powerfly+ FS 7

Trek Powerfly+ FS 7 er en fulldempet terrengsykkel av høy kvalitet. Man kan stille inn dempingen på sykkelen, og fjæringsystemet er aktivt, noe som hindrer hakking og skrensing når du bremser. Den er komfortabel, lett å manøvrere og har gode bremser, men ruller ikke godt på asfalt. Den får skryt for sterk motor og brukervennlighet. Display viser hastighet (gjennomsnitlig, max og sanntid), rekkevidde og klokke. Innstillinger kan gjøres på display eller kontrollenhet. Trekkes noe for prisen, og Klikk fikk rekkevidde på bare 32 km på Turbo-nivå i 2015. 2016-modellen har større batterikapasitet og andre gir enn den som ble testet i 2015.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance Line 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack 400 Wh (36 V/11 Ah) (eller 500 Wh (36 V/13,4) på 2016-modell).
Ladetid: 4 - 8 t.
Rekkevidde: Opptil 80 km (blandet) eller 160 km (Eco).
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano SLX 10 speed kjedegir (eller Shimano Deore XT 11 speed på 2016-modell).
Bremser: Shimano M615 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Alpha Platinum Aluminium, 39-44-46-50-53 cm. 29".
Vekt: 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia Performance styrekonsoll, AXA-batterilås. Klargjort for integrerte front- og baklykter.

Les saken

#elsykkel #trek

Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike

Specialized Turbo Levo FSR Comp 6Fattie E-Bike er en terrengsykkel med stillegående og sterk motor som takler tøft terreng. Den får pluss for designet, men BikeRadar synes den veier litt for mye og er litt for treg ved akselerasjon. MBR Magazine opplever at motoren ikke gir helt jevn assistanse, og rammestørrelsen er forholdsvis liten. Batteriet kan tas av for lading, eller du kan lade det mens det sitter på sykkelen. Den har ikke display på styret, men kan stilles inn via kontrollsenteret på batteriet, eller via Mission Control-appen for smarttelefon.

Spesifikasjoner

Motor: Brose Custom Trail Tune 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert, integrert LEVO 460 Wh. V og Ah ikke oppgitt.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3 + Walk-Assist.
Gir: 11-girs SRAM GX, kjedegir.
Bremser: SRAM Guide R hydraliske skivebremser.
Ramme og hjul: M5 Premium Aluminum, S-M-L-XL.
Vekt: 23,58 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollsenter på batteriet, Mission Control iOS/Android App, ANT+/Bluetooth-tilkobling, IP67.

Les saken

#elsykkel #specialized

SmartMotion eUrban/eCity

Elykkelen fra SmartMotion er enkel i bruk, føles lett, fungerer godt i oppoverbakker og har god pris. Den får trekk for bakbremsene, sittestillingen og balansen. Batteriet kan lades mens det står fast i sykkelen. Displayet har kun batteriindikator og tripteller. SmartMotion eCity er damemodell og SmartMotion eUrban er herremodell.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 350 W (nominelt begrenset til 250 W) High Torque Dapu navmotor i bakhjul med rotasjonssensor.
Batteri: 562 W Samsung celler (36 V/15,6 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 100km.
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist. Gasshåndtak for trinnløs styring.
Gir: Shimano 8 speed kassett 11-34 tenner, med Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 aluminium T4 og T6 temperaturbehandlet. eUrban: 42,7 cm (26"). eCity: 40 cm (26").
Vekt: 27,5 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, skjermer, støtte, bagasjebrett, LED-lys foran og bak, ringeklokke, flaskeholder, batterilås, C-lås til bakhjul, USB-ladeinngang.

Les saken

#elsykkel #smartmotion

Scott E-Sub Tour

Scott E-Sub Tour er en komfortabel hybridsykkel av generelt god kvalitet, men Cycling Weekly trekker frem at skjermer og bagasjebrett ikke er av beste kvalitet, samt at den takler dårlig å starte på høye gir. Elsykkelen er ellers balansert og ganske robust, men den er litt for dyr sett i forhold til hva du får. Displayet viser batterinivå, hastighet, km-teller og rekkevidde, og sykkellysene kan styres på displayet. Dempegaffelen kan låses. Elsykkelen finnes også i en dame- og unisex-variant, med samme kvalitet og helt like spesifikasjoner. M3 trekker imidlertid damemodellen (Scott E-Sub Tour Lady) for noe kort rekkevidde, som de har oppgitt til inntil 70 km. De har også målt oppladningstiden til ca. 5 timer. 2018-modellen har fått større batteri og nytt Purion-display, men ellers kjenner vi ikke til andre oppgraderinger.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch 250 W Active System krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 400 Wh (36 V/11 Ah), og Bosch 500 W (36 V/13,9 Ah) på 2018-modellen.
Ladetid: Ca. 3,5 t.
Rekkevidde: 40-113 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 10-girs Shimano Deore SL-T610 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M315 Disc hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL (Damemodellen er ikke tilgjengelig i XL). 28".
Vekt: Ca. 24,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display som standard på 2018-modellen), skjermer, kjedekasse, lys, batterilås, Abus Pro rammelås, støtte, bagasjebrett.

Les saken

#elsykkel #scott

Scott E-Sub Sport 10

Scott E-Sub Sport 10 er en hybridsykkel som får masse skryt fra kildene, og det ender med nesten full pott fra ElektroBIKE. De gir spesielt pluss for rekkevidde, motorkraft og stabilitet. Komforten er det eneste som trekker noen små poeng ned fra toppscore. ElektroRad er også spesielt fornøyd med motorkraften, og de gir bl.a. plusspoeng for produktvekt, utstyr og lettkjørthet. Displayet viser batteristatus, tripteller, hastighet og assistansenivå, og du kan skru lyset av og på.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,8 Ah).
Ladetid: Ca. 4 t.
Rekkevidde: Opptil 120 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 11-girs Shimano XT 11, kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M365 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL. 28".
Vekt: Ca. 25,6 kg.
Funksjoner/utstyr: Purion-display, skjermer, lys, ringeklokke, Abus Pro rammelås, batterilås, støtte, bagasjebrett.

Les saken

#elsykkel #scott

Scott E-Scale 720 Plus

Scott E-Scale 720 Plus er en god terrengsykkel, med sterk motor som takler bakker og tøft terreng fint. Elsykkelen er også godt utstyr, men prisen er høy. Aftonbladet synes rekkevidden er god, men Mountainbike Magazin er ikke enig.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 160 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 10-girs Shimano.
Bremser: Shimano M506 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 Alloy. 27,5".
Vekt: Ca. 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Purion-display, Maxxis Plus-dekk.

Les saken

#elsykkel #scott

Scott E-Genius 730 Plus

Scott E-Genius 730 Plus er en solid, fulldempet elsykkel egnet for terrenget. Dekkene takler alle slags underlag. Sykkelen har generelt god kvalitet, og displayet er brukervennlig. Den har lang rekkevide, og det er lett å sykle også uten assistanse fra motoren. På minussiden er den er dyr og har hardt sete. Displayet viser bl.a. rekkevidde, turteller, klokke og batterinivå. 2018-modellen har fått ett ekstra gir og nytt standard Purion-display.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch, 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance CX 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ca. 3 timer.
Rekkevidde: 50-160 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Tour-Turbo.
Gir: 10-girs Shimano (11-girs Sram NX1 på 2018-modellen).
Bremser: Shimano Deore M6000 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-Genius 700 Plus Alloy. 27,5".
Vekt: 22,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display på 2018-modellen), fulldemping, Maxxis-dekk.

Les saken

#elsykkel #scott

Riese & Müller Nevo City

Riese & Müller Nevo City er en bysykkel som sørger for en meget komfortabel tur. Den får svært gode skussmål, i alt fra motorkapasitet, brukervennlighet, utstyr, design og rekkevidde. ElektroBIKE trekker noe for sykkelens egenskaper ved høye hastigheter. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Active 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 400 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura MT4 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 47 (M)-56 (L) cm. 28".
Vekt: 24,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og lykter.

Les saken

#elsykkel #riese-muller

Riese & Müller Delite GT Touring

Riese & Müller Delite GT Touring har svært bra ytelse og høy komfort. Rekkevidden blir ekstremt god hvis man utnytter muligheten til to batterier med Bosch Dual Battery System, som gir hele 1.000 Wh. Den er også godt utstyrt, men den trekkes noe for høy vekt og pris. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 500 Wh (36 V/13,4Ah), mulighet for to batterier med Bosch Dual Battery System 1000 Wh (tilvalg).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km (med standard enkeltbatteri).
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 11-gir, Shimano Deore XT Shadow+ kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 7005 T6, 49 (S)-54 (M)-56 (L) cm. 27,5".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ABUS Bordo 90 cm platelås, batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og lykter.

Les saken

#elsykkel #riese-muller

Riese & Müller Cruiser City

Riese & Müller Cruiser City er en bysykkel med høy komfort, trygge kjøreegenskaper, fin rekkevidde og motor. Den trekkes noe for høy vekt. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan tas av for lading, eller lades mens det sitter på sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Drive Unit Active Cruise 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 400 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura HS22 hydrauliske felgbremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 51 (M)-56 (L)-60 (XL) cm. 28".
Vekt: 24,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte og LED-lys.

Les saken

#elsykkel #riese-muller

Riese & Müller blueLABEL SWING City

Riese & Müller blueLABEL SWING City er en bysykkel med pedalbrems, godt girsystem og høy komfort. Den får pluss for design og pris, men trekkes for kort rekkevidde og egenskaper i motbakkene. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan også lades mens det er montert på sykkelen. Både 2015- og 2017-modellen er testet av kildene, og vi kjenner ikke til forskjeller mellom dem.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Drive Unit Active Cruise 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: 400 Wh Bosch PowerPack 400 Active (36 V / 11 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-speed navgir. Finnes også med trinnløst NuVinci-gir.
Bremser: Magura HS22 hydrauliske felgbremser, pedalbrems.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6. 43 (26")-46 (28")-54 cm (28").
Vekt: Ca. 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ABUS Shield rammelås, batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.

Les saken

#elsykkel #riese-muller

Riese & Müller blueLABEL Charger Touring

Riese & Müller blueLABEL Charger Touring er en fin hybridsykkel til både asfalt og grus, med god ytelse og hjelp i tøffe bakker. Den er komfortabel og enkel i bruk, men noen er ikke fornøyd med sittestillingen. Trekkes litt for høy pris. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 500 Wh (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 46-49-53 cm. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.

Les saken

#elsykkel #riese-muller

Merida E-Spresso Tour 409

Merida E-Spresso Tour 409 får skryt for motor, bremser, brukervennlighet og komfort. Elsykkelen trekker godt i oppoverbakker, er stillegående og har godt design. Den får kun minus for høy pris.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch E-250W Performance Line krankmotor.
Batteri: 400 Wh Bosch Powerpack (36 V/11 Ah).
Ladetid: 3-5 t.
Rekkevidde: 35-100 km.
Assistansenivåer: Turbo, Sport, Tour, Eco og Off + Walk Assist.
Gir: Shimano Deore-9 (SGS) navgir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser (Tektro HD-T290 160).
Ramme og hjul: Merida aluminium ramme, str. 46-50-54cm (E-Bos-10-man-ECO-TIG).
Vekt: 24 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display, Abus Amparo rammelås, skjermer, støtte, bagasjebrett, Trelock-lys og ringeklokke.

Les saken

#elsykkel #merida

Merida Espresso Steps 900 EQ Tour

Merida Espresso Steps 900 EQ Tour er en sportslig og sterk elsykkel med gode kjøreegenskaper og lang rekkevidde. ElektroRad mener den er morsom å kjøre og gir god verdi for pengene. Skjermen foran kunne gjerne vært lengre. Focus mener det er for liten bakkeklaring under pedalene og at bagasjebrettet ikke er optimalt på en trekkingsykkel som dette. Display viser deg bl.a. hvilke gir du bruker, rekkevidde og gjenstående batterietkapsitet.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano Steps E6001 250W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 418 Wh (36 V/11,6 Ah).
Ladetid: 4 t.
Rekkevidde: 60-125 km.
Assistansenivåer: Eco-Normal-High.
Gir: 10-girs Shimano XT kjedegir.
Bremser: Shimano M506 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Merida aluminium ramme, str. 46-50-54 cm.
Vekt: 22,33 kg.
Funksjoner/utstyr: E 6010-computer, Abus rammelås, skjermer, støtte, bagasjebrett, lys.

Les saken

#elsykkel #merida

Merida eOne-SiXTy Steps 900E

Merida eOne-SiXTy Steps 900E er en lett og sikker terrengsykkel med gode, tykke dekk. Mountainbike Magazin synes den er sterk og fin i bakkene, mens MBR Magazine gjerne skulle sett at motoren var sterkere og taklet bakker bedre. MBR Magazine trekker frem at elsykkelen er morsom å kjøre. Displayet viser bl.a. batterinivå, fart og assistansenivå.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano Steps E8000 250W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Shimano Steps 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3 + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano XT kjedegir.
Bremser: Shimano Saint hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: eOne-Sixty Lite 160/160mm BOOST hydroformet aluminiumsramme, str. 41 (S)-43 (M)-47 (L) cm.
Vekt: 22,1 kg.
Funksjoner/utstyr: Cyclo-Display, Maxxis DHR 2,8 PLUS-dekk.

Les saken

#elsykkel #merida

Kreidler Vitality Eco 8

Kreidler Vitality Eco 8 ligger i den høyere prisklassen, men til gjengjeld får du høy kvalitet. Elsykkelen har gode bremser, bra girsystem og er enkel å forstå. Den er tung, men likevel lett å styre. Høy pris trekker litt ned. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Finnes i herre- og damemodell. Vitality Eco 8 finnes også i NYON-edition med mer avansert display som også har GPS, Bluetooth og USB.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance Powerpack 500 Wh (36 V/13.4 Ah) i 2017 (tidligere modeller hadde Bosch Performance Powerpack 400 Wh (36 V/11.6 Ah).
Ladetid: 3 - 5 t.
Rekkevidde: Opptil 130 km.
Assistansenivåer: 5.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061. Herre: 50-55-60 cm, Dame: 45-50-55 cm. 28".
Vekt: 23,4 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON 4,3" fargedisplay (tilvalg), støtte, skjermer, Trelock front- og baklys, bagasjebrett.

Les saken

#elsykkel #kreidler

Gocycle G2

Gocycle G2 er en av de mer ungdommelige elsyklene med tøft design. Den har mange smarte løsninger, blant annet kan den legges sammen. Den fungerer aller best til bykjøring. Får noe trekk for vekten med tanke på at det skal være en enkel sykkel å frakte og bære med seg. Display viser girvalg, fart og batterinivå. Har også en gratis Gocycle App hvor du kan tilpasse de ulike assistansenivåene. Har Cleandrive system som automtisk justerer motorassistanse ut fra sykkelhistorien til brukeren.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W navmotor i fronthjulet med momentsensor og boost-knapp.
Batteri: 220 Wh GoCycle (22 V/10 Ah) .
Ladetid: 2-3 t.
Rekkevidde: 30-65 km.
Assistansenivåer: City, Eco, On Demand, Eco+, Off.
Gir: Elektronisk girskift med tre trinn.
Bremser: GoCycle hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16.1 kg .
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lås, støtte, Gocycle App, Cleandrive system.

Les saken

#elsykkel #gocycle

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS er samme elsykkel som Raleigh Dover Impulse 7R HS. Det er en byelsykkel med pedalbrems som er sterk opp bakkene, brukervennlig, solid og gir kvalitetsfølelse. Den er testvinner i begge testene som ligger til grunn for totalscoren. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart og km-teller. Har girsensor som stopper motoren hver gang du girer for å unngå "hakking".

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah) eller 522 Wh (36 V/14,5 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 180 km (med største batteri).
Assistansenivåer: Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 7 navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser + pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 46 cm (26" eller 28")-50 cm (28")-55 cm (28").
Vekt: .
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, kurv.

Les saken

#elsykkel #kalkhoff

Kalkhoff Agattu Impulse i8R

Kalkhoff Agattu Impulse i8R er en robust og god elsykkel som er god å sykle på både med og uten motorassistanse. Den gir fin hjelp også i oppoverbakker. Elbil målte rekkevidden til 37,2 km med laveste asssistansenivå og 79,6 km med høyeste, som de mener er lang rekkevidde. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart, trip- og total km-teller. Vi kjenner ikke til forskjeller mellom den testede Kalkhoff Agattu Premium 8R og den nye modellen Kalkhoff Agattu Impulse i8R som er til salgs i dag. Elsykkelen finnes i dame- og herremodell, og vi vet ikke om andre forskjeller mellom dem enn rammestørrelse og innsteg.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Impulse 612 Wh (36 V/17 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Eco-Sport-Power + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. Herremodell: 50-55-60 cm. Damemodell (Wave): 46-50-55 cm. 26" eller 28".
Vekt: 26,4 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, integrert rammelås, bagasjebrett, støtte, skjermer.

Les saken

#elsykkel #kalkhoff

Kalkhoff Agattu Impulse i7R

Kalkhoff Agattu Impulse i7R er en bysykkel som er meget komfortabel å sykle på, også uten motorassistanse. Forbrugerrådet Tænk kårer den til klar testvinner, og de mener den gir følelsen av å sykle på en vanlig sykkel. Trekkes noe for at pedalene går rundt når Walk-Assist er aktivert. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart, trip- og total km-teller. Forbrugerrådet Tænk testet damemodellen, og vi kjenner ikke til forskjellene mellom denne og herremodellen.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 160 km.
Assistansenivåer: Eco-Sport-Power + Walk-Assist.
Gir: 7-girs Shimano Nexus navgir.
Bremser: To håndbremser og pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 26" eller 28".
Vekt: 24,8 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, bagasjebrett, støtte, skjermer.

Les saken

#elsykkel #kalkhoff

Haibike Sduro Trekking SL

Haibike Sduro Trekking SL får gode skussmål fra begge testkildene. Det er en brukervennlig elsykkel med bra motor, som også er grei å sykle på uten assistanse fra motoren. Elektrorad trekker frem at den gir god valuta for pengene. Elbil målte den reelle rekkevidden til 25 - 62 km, mens Elektrorad målte 127 km på det meste med Eco-modus, og 24 km på det minste med Power-modus i oppoverbakker. Begge kildene mener rekkevidden er lang. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Eco-Power-Off + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano Deore kjedegir
Bremser: Tektro Auriga hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28"
Vekt: 23,7 kg.
Funksjoner/utstyr: Yamaha Multifunktionsdisplay, skjermer, lykt og bagasjebærer.

Les saken

#elsykkel #haibike

Haibike Sduro Trekking 5.0

Haibike Sduro Trekking 5.0 er en terrengsykkel med kvalitetsfølelse og en motor som yter godt, men den er ikke blant de mest stillegående. Den er enkel og brukervennlig, men trekkes for høy pris. Batteriet kan lades mens det er montert på sykkelen. Med en enhet på styret kontrollerer du motor og front- og baklykt, og displayet viser deg temperatur, fart, rekkevidde og tråkkefrekvens. Finnes i dame- og herremodell. 2016-modellen heter Haibike Sduro Trekking RC, og den veier bittelitt mindre og har mindre batteri enn 2017- og 2018-modellen (Haibike Sduro Trekking 5.0). Ellers kjenner vi ikke til forskjeller mellom de tre modellene.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Yamaha (36V/13,9 Ah), og 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah) på 2016-modellen.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 65-145 km.
Assistansenivåer: Eco+-Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 20-girs Shimano Deore XT kjedegir.
Bremser: Shimano XT hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed Yamaha. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28’’.
Vekt: 23,2 kg (22,7 kg for 2016-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, Suntour NCX-EB dempegaffel som kan låses, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte.

Les saken

#elsykkel #haibike

Haibike Sduro Trekking 4.0

Haibike Sduro Trekking 4.0 er en sporty hybridsykkel. Den får full pott fra Elbil, spesielt grunnet god motorassistanse, brukervennlighet og lang rekkevidde. Displayet viser tid, fart (gjennomsnitt og høyeste), distanse (trip og total), assistansenivå, batteritid og hvor lang rekkevidde du har igjen til enhver tid. Elbil har målt den faktiske rekkevidden til mellom 25,2 og 62,5 km.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 40-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 9-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 40-44-48-52-56 cm. 28’’.
Vekt: 24,6 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, AXA Blueline-lys foran og bak, skjermer, støtte, ringeklokke og bagasjebrett.

Les saken

#elsykkel #haibike

Gocycle G3

Gocycle G3 er en sammenleggbar og relativt lett elsykkel. Den er behagelig å sykle på, men helt uten assistanse er den treg. Den trekkes for høy pris, og CNET skulle ønske batteriet kunne tas av når du skal lade det. Det integrerte displayet, bestående av en rekke små lysindikatorer, viser girvalg, fart, effektivitet og batterinivå. Displayet og instillingene her er ikke brukervennlig nok, men sykkelen får pluss for en god app med fine innstillingsmuligheter.

Spesifikasjoner

Motor: Gocycle 250 W navmotor i forhjulet med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 300 Wh Gocycle proprietary Battery Management System (22 V/13,5 Ah).
Ladetid: 3,5 timer.
Rekkevidde: Opptil 65 km.
Assistansenivåer: "City"-"Eco"-"On-Demand" + mulig å programmere flere gjennom GocycleConnect App.
Gir: 3-gir Shimano Nexus 3 navgir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16,7 kg.
Funksjoner/utstyr: Integrert display på styret og LED-lys.

Les saken

#elsykkel #gocycle

Giant Explore E+ 1 GTS

Giant Explore E+ 1 GTS er en brukervennlig elsykkel med sterk motor som takler både bakker og tung last. Den er lett å sykle på, selv når du kjører uten motorassistanse. Litt negativt med en pipelyd fra motoren. Elbil målte rekkevidde til 25,4 km med høyeste assistansenivå og 63,9 km med laveste, og denne synes de er tilfredsstillende. Displayet viser bl.a. restrekkevidden.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha Giant SyncDrive C 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert Giant Energy pack 409 Wh (36 V/11,3 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Shimano M315 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: ALUXX SL aluminum, S-M-L-XL.
Vekt: Ikke oppgitt.
Funksjoner/utstyr: Display, støtte, bagasjebrett, lys.

Les saken

#elsykkel #giant

Flyer TX Series

Flyer TX Series er en serie fulldempede elsykler, bestående av modellene Flyer TX 7.00, TX 7.10 og TX 7.70. Det som skiller dem fra hverandre er type bremser og gir (se spesifikasjoner under). Flyer TX Series får pluss for motorassistansen, vekten og kvaliteten. Den er komfortabel å sykle på og har lang rekkevidde. Den hjelper deg til og med fint i oppoverbakker og når du har med deg mye bagasje. Trekkes imidlertid litt for at kranklageret er høyt. Elbil målte den reelle rekkevidden til 29,9-74,5 km, mens Elektrorad målte den til 26-138 km. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Bosch (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 50-100 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Standard (TX 7.00), 10-girs Shimano XT (TX 7.10), 11-girs Shimano XT (TX 7.70). Kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.00), Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.10), Shimano XT hydrauliske skivebremser (TX 7.70).
Ramme og hjul: 42 (S)-50 (M)-59 (L) cm. 28’’.
Vekt: 24,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Bosch Intuvia LCD-display, skjermer, støtte, lys og bagasjebrett.

Les saken

#elsykkel #flyer

E-Green P2 Hybrid

Denne elsykkelen finnes i damemodell som kalles E-green P2 Hybrid Lady-D og i en herremodell som kalles E-green P2 Hybrid Gent-D. Spesifikasjonene på de to er like. P2 Hybrid er solid bygget, har god sittestilling og gode bremser. Prisen er grei nok, men elsykkelen får trekk for å være baktung og ha dårlig girskifter. Motoren ville ikke starte etter vanntesten til NAF før den hadde tørket igjen. De målte rekkevidden til 37 km og ladetid til 4 t og 36 min. LED-display viser batterinivå og motoreffekt. Finnes i 2017-modell med nye gir og høyere batterikapasitet på de to minste batterivalgmulighetene.

Spesifikasjoner

Motor: Promovec 250 W navmotor på bakhjulet med rotasjonssensor.
Batteri: Promovec 238 Wh (36 V/6,6 Ah) eller 317 Wh (36 V/8,8 Ah) eller 490 Wh (36 V/13,6 Ah). Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 3-6 t.
Rekkevidde: Opptil 70–90-130 km (henholdsvis 6,6 Ah-8,8 Ah-13,6 Ah-batteri).
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist.
Gir: Shimano Alivio 8 kjedegir.
Bremser: Tektro Dorado hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. Gent-D: 51-53,5-58 cm. Lady-D: 47 (16")-52 cm (20").
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, skjermer, støtte og bagasjebrett.

Les saken

#elsykkel #e-green

EcoRide Urban8

EcoRide Urban8 er herremodellen av EcoRide Ambassador. Tek.no mener kombinasjonen av pedalbremsene, elmotoren og treg responstid gjør den til tider utrygg å sykle på i et bymiljø, ironisk nok siden produsenten klassifiserer den som en bysykkel. Elsykkelen er heller ingen racer i bakkene, og gir for lite drahjelp ved bakkestart. Den er imidlertid solid og god på flate og jevne veier hvor man ikke er nødt til å starte og stoppe mye. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler 520 Wh (36 V/14,5 Ah).
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 75 km.
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, Abus rammelås, batterilås, LED-lys, kurv, støtte, skjermer.

Les saken

#elsykkel #ecoride

Ecoride Sense

Ecoride Sense er en bysykkel med lang rekkevidde. Den virker robust og er lett og behagelig å sykle på, selv med en del oppakning i kurven. Batteriet kan for øvrig være litt i veien når man går av sykkelen. Displayet viser hastighet, tripteller, odometer, batteristatus og rekkevidde.

Spesifikasjoner

Motor: Shimano STEPS 250 W, krankmotor.
Batteri: Sentrert Shimano STEPS (11,6 Ah). Wh og V ikke oppgitt.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 125 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Normal-High + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-gir, navgir.
Bremser: Pedalbrems og hydraulisk skivebrems foran.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr:Skjermer, LED-lys, lås, ringeklokke, bagasjebrett, sykkelkurv, ABUS rammelås og sidestøtte.

Les saken

#elsykkel #ecoride

Ecoride Epix S1

EcoRide Epix S1 er ikke spesielt billig, men det er mye sykkel for pengene. Hybridsykkelen er av god kvalitet, og den er stødig og behagelig å sykle på. Den responderer raskt, men den er tung og gjorde det ikke så bra i en ekstrem bakketest utført av Tek.no. Mindre bakker takler den likevel fint. M3 savner lengre rekkevidde på 2016-modellen, men 2017- og 2018-modellen har fått større batteri og litt lengre rekkevidde enn 2016-modellen. Finnes også i unisex-modell med lavt innsteg, men ellers helt like spesifikasjoner som herremodellen som er testet. Display viser hastighet, tripteller, odometer og batteristatus.

Spesifikasjoner

Motor: SpinTech R5 250 W, navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Sentrert batteri, B1 PowerPack 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017- og 2018-modell, eller 396 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 75 km på 2017- og 2018-modell (inntil 60 km på 2016-modell).
Assistansenivåer: Off-Low-Normal-High-Power + Walk Assist.
Gir: 9-girs Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: SpinTech C2 LCD-display, skjermer, LED-lys, ringeklokke, bagasjebrett, sidestøtte, ABUS rammelås, batterilås.

Les saken

#elsykkel #ecoride

EcoRide Ambassador

EcoRide Ambassador er behagelig, solid, brukervennlig og stødig, selv med mye vekt i kurven, men rekkevidden burde vært bedre. Aftonbladet og M3 trekker frem at den gir god verdi for pengene. Motoren har grei kraft, men elsykkelen får trekk for vekten. Den har fot- og håndbremser, og både M3 og NAF synes bremsene er gode. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. EcoRide Ambassador mangler dempegaffel. 2017/2018-modellen med 8 gir har større batterikapasitet og lengre rekkevidde enn 2016-modellen med 8 gir. Finnes også i 3-girsmodell, som har samme spesifikasjoner som 2016-modellen med 8 gir. Ellers er de ulike modellene like. EcoRide Ambassador er dameversjonen av EcoRide Urban8.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler. 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017/2018-modell, og 400 Wh (36 V/11 Ah) på 2016-modell og 3-girsmodell.
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 75 km på 2017/2018-modell, og opptil 60 km på 2016-modell og 3-girsmodell.
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 eller 3 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 26" eller 28".
Vekt: 22 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås.

Les saken

#elsykkel #ecoride

Emotion Evo Street

Emotion Evo Street er en bysykkel med sterk motor, godt girsystem og et solid kvalitetsinntrykk. Styret kan justeres og passer alle mellom 155 og 180 cm, og batteriet kan lades opp mens det sitter fast på sykkelen. LCD Emotion-display viser fart og topphastighet, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt og større batteri.

Spesifikasjoner

Motor: 350 W børsteløs navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) integrert i ramme (Samsung 432 Wh (36 V/12 Ah) på 2015-modellen).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: 4 (fra Eco til Boost) + Off.
Gir: Shimano Alivio 24 kjedegir.
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Street Wave Alloy 41 cm. 26″.
Vekt: 26,3 kg (25,9 kg for 2015-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, skjermer, bagasjebrett med stropper, batterilås, støtte, kjedekasse, lys og ringeklokke.

Les saken

#elsykkel #easy-motion

Emotion Evo Cross

Easy Motion Evo Cross er en sportslig pendlersykkel som får skryt for å akselerere raskt, ha gode bremser, gir og design. Elsykkelen får noe trekk for lite ekstrautstyr, vekt og pris. Display viser fart og maksfart, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt batteri, gir og er tilgjengelig i en mindre rammestørrelse.

Spesifikasjoner

Motor: EVO 350 W navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) batteri integrert i ramme (Samsung 432 Wh på 2015-modell).
Ladetid: 5 t.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-Sport-Boost-Off.
Gir: Shimano 27 kjedegir (Shimano 24 på 2015-modell).
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Sport Hybrid Alloy, 45-50-55 cm (45 cm ikke tilgjengelig på 2015-modell). 28″.
Vekt: 23.3 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, støtte.

Les saken

#elsykkel #easy-motion

Diamant Volt 10 Hybrid

Norske Diamant leverer en god hybridsykkel, men Volt 10 når likevel ikke helt opp til konkurrentene. Den mangler bl.a. noe i bakker og ved akselerasjon.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Shimano Steps, krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 418 Wh (36 V/11,4Ah)
Ladetid: Fra 0 til 80 prosent på ca. 2 timer.
Rekkevidde: 60 km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 9 gir
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: Sidestøtte.

Les saken

#elsykkel #diamant

Off Course El-sykkel

NAF-testen fra 2016 viste at motoren til Off Course elsykkel ikke stopper å gi kraft ved 25 km/t, noe som gjør at den må klassifiseres som en moped etter lovverket. I en epost til Test.no skriver pressekontakt Camilla Tully følgende om resultatene:

– Vår leverandør Off Course har gått over alle sykler som leveres våre butikker og det skal ikke finnes sykler som går over den tillatte maksgrensen på 25. Vi har tidligere målt noen sykler til 27,5 som er den tillatte maksfarten inkludert godkjent feilmargin. Om kunder er urolige for at de har en sykkel som går for fort kan sykkelen justeres i en Clas Ohlson-butikk.

I NAF-testen ble heller ikke håndbremsen foran godkjent etter EU-standard. Tully uttaler:

- Beklageligvis fikk den ene bremsen en score på 98kg, og ikke 100kg som er kravet i testen. Vår leverandør Off Course har testet flere el-sykler for å se om dette er et problem med flere el-sykler, det var det ikke. Vår el- sykkel har i tillegg til for- og bakbrems på styret, brems på pedal. Sykkelen har derfor en ekstra bremsemulighet sammenlignet med de fleste andre modeller i markedet.

Noen av testkildene mener Off Course har god brukervennlighet og er lett å sykle på, mens andre mener den er vanskelig å manøvrere. Den er ellers en billig bysykkel som trekkes for motorkapasitet og ustabilitet. NAF målte rekkevidden til 55 km og ladetid til 10 t og 14 min. Den tålte vann i vanntetthetstesten til NAF. LED-display viser batterinivå, km-teller, fart og motoreffekt.

Off Course fra Clas Ohlson er ikke lenger til salgs grunnet leveranseproblemer.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W navmotor ved forhjul.
Batteri: 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: 6 timer.
Rekkevidde: Ca. 50-60km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 3-girs Shimano Inter3 navgir.
Bremser: Fotbrems + håndbrems foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, LED-lys foran og bak (AA-batterier), ringeklokke, skjermer, rammelås og separat batterilås.

Les saken

#elsykkel #clas-ohlson

Buddy Bike Ui5

Buddy Bike Ui5 er solid og har god kvalitet, og den er behagelig og morsom å sykle på. Elsykkelen har lang rekkevidde, og man får ganske mye igjen for pengene. Tek bemerker at den er tung å sykle uten motorassistanse, mens DinSide opplever noen ladeproblemer, litt rykkete motorhjelp og noe utrygg følelse i bymiljø. DinSide er fornøyde med motorkraften i oppoverbakker, men Tek opplever at den ikke leverer i de bratteste bakkene. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen, eller du kan ta det av for lading. Denne modellen kommer i en dame- og herremodell. Det er imidlertid ingen tekniske forskjeller på utgavene utover selve stanga/innsteget på sykkelen. DinSide trekker for mekaniske skivebremser.

Spesifikasjoner

Motor: Bafang 350W (nominelt begrenset til 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Samsung 468 Wh (36 V/13 Ah)
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 50–100 km.
Assistansenivåer: 6 + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Mekaniske skivebremser foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 28".
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte, bagasjebrett.

Les saken

#elsykkel #buddy

Buddy Bike C3

Buddy Bike C3 har et lavt innsteg som kan indikere at den passer for damer, men designet for øvrig passer like godt til begge kjønn. Den er svært behagelig å sykle på, med en god sittestilling som er passe avslappet. Sykkelen kommer med et sterkt batteri, men skulle du gå tom blir den svært tung å sykle. Den suser fint avgårde på landeveier og opp slake bakker, men sliter i brattere partier. I byen derimot fungerer den utmerket. Sykkelen klarer seg bra på grusveier, men på grunn av de tynne hjulene bør du styre unne de smaleste skogsstiene.

Spesifikasjoner

Motor: Bafang 350W (nominelt begrenset til 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: 630 Wh.
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 80-130 km.
Assistansenivåer: 6 + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Shimano Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 28".
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte, bagasjebrett, USB-port på styret for lading av mobiltelefon.

Les saken

#elsykkel #buddy

Biltema Elsykkel MTB 27,5

Biltema Elsykkel MTB 27,5" er en elsykkel som gir deg mye for pengene hvis du skal bruke den som bysykkel eller i lett terreng. Motoren fungerer best på flatmark. Display viser bl.a. fart, km-teller og tid. Kalles også Biltema Yosemite MTB elsykkel. Finnes i nyere modell enn den DinSide testet, og denne har dempegaffel som kan låses og hydrauliske skivebremser i stedet for mekaniske. Finnes i tillegg i en 8-girs versjon, som har hydrauliske skivebremser og krankmotor.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W navmotor i bakhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) rammemontert batteri.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 9.
Gir: 7-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro mekaniske skivebremser (Tektro hydrauliske skivebremser på nyere 7-girs-modell).
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 27,5".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, kjedebeskytter, ringeklokke og reflekser.

Les saken

#elsykkel #biltema

Biltema Elsykkel Low Step 28

Biltema Elsykkel Low Step 28" er en billig og ganske robust og god bysykkel, men fotbremsene er ikke kraftige nok til å bli godkjent etter EU-standard. Aftonbladet mener motoren er godkjent i oppoverbakker i deres test fra 2017, og den taklet vanntetthetstesten NAF gjennomførte. NAF målte ellers rekkevidden til 46 km. Oppladningstiden (målt til 8 timer av NAF) kunne gjerne vært kortere, og elsykkelen mangler dempegaffel og display med kjøreinfo. Finnes i to versjoner med enten 3 eller 7 gir.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W DC-navmotor på fronthjulet.
Batteri: Litiumbatteri 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 3 (ikke Walk-Assist).
Gir: Shimano Nexus 3- eller 7-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, støtte, kjedebeskytter, bagasjebærer, ringeklokke og reflekser.

Les saken

#elsykkel #biltema

Biltema Elsykkel 28

Biltema Elsykkel 28" mangler for mye motorkraft, er for tung og har for lette gir til å gi en god sykkelopplevelse. Vi Menn mener den har myk ramme som gir etter, mens DinSide mener sykkelen er robust. Den er enkel i bruk, men støyer mye. Kalles også Biltema Yosemite 28" 3-gir. Finnes i dame- og herremodell.

Spesifikasjoner

Motor: 200 W navmotor på forhjulet.
Batteri: 240 Wh (24 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 30-50 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 3-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Stål, 51 cm. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollpanel, justerbar støtte, bagasjebrett, skjermer, ringeklokke og reflekser.

Les saken

#elsykkel #biltema

Benelli Classica

Benelli Classica er lett og har OK batterikapasitet, men den er ikke særlig solid. Den besto heller ikke vanntetthetstesten til NAF, og brukervennligheten kunne vært bedre. Den får godkjent for bremsene. NAF målte reell ladetid til hele 9 t og 20 min.

Spesifikasjoner

Motor: 8Fun 500 W, navmotor i fremhjulet.
Batteri: Rammemontert Samsung 324 Wh (36 V/9 Ah).
Oppgitt ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 30-90 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Inter-8 SG-8R31 navgir.
Bremser: 2 håndbremser og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: 6061 Aluminum Alloy. 26" eller 28".
Vekt: 20,3 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-lys, justerbar støtte, ringeklokke.

Les saken

#elsykkel #benelli

Batavus Torino E-go

Batavus Torino E-go er en helt grei elsykkel, men den er på ingen måte best i noe. Bremsene er ikke gode nok til å klare EU-standarden. 2017-modellen har noe større batteri enn 2016-modellen.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W E-motion navmotor i fremhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) på 2016-modellen og 396 Wh (36 V/11 Ah) på 2017-modellen. Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 20-99 km på 2016-modell (35-100 km på 2017-modell).
Assistansenivåer: 5.
Gir: 7-girs Shimano Nexus, navgir.
Bremser: 1 håndbrems og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: Aluminium, 48-53-57 cm. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-display, bagasjebrett, kurv, lås, batterilys, støtte.

Les saken

#elsykkel #batavus
Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.