Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Noen elsykler er laget med tanke på terrengsykling, og i 2017 er det blitt lov med bruk av elsykkel i utmark. (Illustrasjonsfoto: Haibike)

Denne elsykkelen er best i test

Elsykkel har blitt et populært fremkomstmiddel og treningsverktøy, men det er stor spredning i både pris og kvalitet blant syklene på det norske markedet. I denne samletesten har vi hentet inn troverdige forbrukertester fra europeiske kilder, slik at du slipper å gjøre et bomkjøp.

Annonse

Dette er en gammel samletest av elsykler. Den oppdaterte resultatlisten finner du her.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Ny test

Vi har oppdaterert listen over elsykler. Den nyeste samletesten finner du her.

Best i test

Terrengsykkelen Haibike Sduro Trekking 5.0 blir testvinner i 2017, og den får full pott fra begge testkildene. Den har sterk motor, er enkel i bruk og sørger for en morsom sykkelopplevelse.

Tre andre elsykler får også toppscore, men de havner bak Sduro Trekking 5.0 fordi de er testet av kun én kilde hver.

Testvinneren fra 2015 Merida E-Spresso Tour 409 er ikke lenger i salg, og er derfor ikke med i årets oversikt.

Dette er en gammel samletest av elsykler. Den oppdaterte resultatlisten finner du her.

Få billigere strømavtale. Testen fortsetter under annonsen.

RESULTATER

Haibike Sduro Trekking 5.0

Haibike Sduro Trekking 5.0

Resultatet er basert på 2 tester.
100
Riese & Müller blueLABEL Charger Touring

Riese & Müller blueLABEL Charger Touring

Resultatet er basert på 1 test.
100
Haibike Sduro Trekking 4.0

Haibike Sduro Trekking 4.0

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 29 999,-

Pris fra 29 999,-

100
Emotion Evo Street

Emotion Evo Street

Resultatet er basert på 1 test.
100
Riese & Müller blueLABEL SWING City

Riese & Müller blueLABEL SWING City

Resultatet er basert på 2 tester.
93
Kreidler Vitality Eco 8

Kreidler Vitality Eco 8

Resultatet er basert på 2 tester.
92
White SC-E Comp

White SC-E Comp

Resultatet er basert på 2 tester.
91
Flyer TX Series

Flyer TX Series

Resultatet er basert på 3 tester.
86
Gocycle G2

Gocycle G2

Resultatet er basert på 3 tester.
85
Emotion Evo Cross

Emotion Evo Cross

Resultatet er basert på 3 tester.
82
Trek Powerfly+ FS 7

Trek Powerfly+ FS 7

Resultatet er basert på 3 tester.
81
Haibike Sduro Trekking SL

Haibike Sduro Trekking SL

Resultatet er basert på 2 tester.
81
Ecoride Epix S1

Ecoride Epix S1

Resultatet er basert på 2 tester.
78
Scott E-Genius 730 Plus

Scott E-Genius 730 Plus

Resultatet er basert på 1 test.
78
Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

Resultatet er basert på 2 tester.
75
SmartMotion e-Urban/e-City

SmartMotion eUrban/eCity

Resultatet er basert på 3 tester.
70
SCOTT E-SUB TOUR

Scott E-Sub Tour

Resultatet er basert på 6 tester. Pris fra 36 990,-

Pris fra 36 990,-

69
White Velo City Energy Boost

White Velo City Energy Boost

Resultatet er basert på 2 tester.
69
EcoRide Ambassador

EcoRide Ambassador

Resultatet er basert på 5 tester.
66
E-Green P2 Hybrid

E-Green P2 Hybrid

Resultatet er basert på 3 tester.
64
Buddy Bike Ui5

Buddy Bike Ui5

Resultatet er basert på 1 test.
60
Biltema Elsykkel MTB 27,5"

Biltema Elsykkel MTB 27,5"

Resultatet er basert på 1 test.
60
Wisper 905 Torque/705 Torque

Wisper 905 Torque/705 Torque

Resultatet er basert på 3 tester.
56
Diamant Volt 10 Hybrid

Diamant Volt 10

Resultatet er basert på 2 tester.
56
Batavus Torino E-go

Batavus Torino E-go

Resultatet er basert på 2 tester.
56
Off Course El-sykkel

Off Course El-sykkel

Resultatet er basert på 4 tester.
55
Benelli Classica

Benelli Classica

Resultatet er basert på 2 tester.
52
Biltema Elsykkel 28"

Biltema Elsykkel 28"

Resultatet er basert på 2 tester.
50
EcoRide Urban8

EcoRide Urban8

Resultatet er basert på 2 tester.
47
Biltema Elsykkel Low Step 28"

Biltema Elsykkel Low Step 28"

Resultatet er basert på 3 tester.
43

Best i test

2017

Haibike Sduro Trekking 5.0

Haibike Sduro Trekking 5.0

100/100

Haibike Sduro Trekking 5.0 er en terrengsykkel med kvalitetsfølelse og en motor som yter godt, men den er ikke blant de mest stillegående. Den er enkel og brukervennlig, men trekkes for høy pris. Batteriet kan lades mens det er montert på sykkelen. Med en enhet på styret kontrollerer du motor og front- og baklykt, og displayet viser deg temperatur, fart, rekkevidde og tråkkefrekvens. Finnes i dame- og herremodell. 2016-modellen heter Haibike Sduro Trekking RC, og den veier bittelitt mindre og har mindre batteri enn 2017- og 2018-modellen (Haibike Sduro Trekking 5.0). Ellers kjenner vi ikke til forskjeller mellom de tre modellene.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Yamaha (36V/13,9 Ah), og 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah) på 2016-modellen.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 65-145 km.
Assistansenivåer: Eco+-Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 20-girs Shimano Deore XT kjedegir.
Bremser: Shimano XT hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed Yamaha. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28’’.
Vekt: 23,2 kg (22,7 kg for 2016-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, Suntour NCX-EB dempegaffel som kan låses, skjermer, bagasjebrett, ringeklokke, støtte.

Totalscore: 100/100

Basert på 2 tester.

Klikk.no (2015)

Test av 2015-modellen: Testvinner. Les saken

100
DinSide (2016)

Test av 2016-modellen: At denne sykkelen gir fantastisk eierglede og er en drøm og kjøre, det kan vi skrive under på. Les saken

100
Riese & Müller blueLABEL Charger Touring

100/100

Riese & Müller blueLABEL Charger Touring er en fin hybridsykkel til både asfalt og grus, med god ytelse og hjelp i tøffe bakker. Den er komfortabel og enkel i bruk, men noen er ikke fornøyd med sittestillingen. Trekkes litt for høy pris. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance CX 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack Performance 500 Wh (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6, 46-49-53 cm. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ramme- og batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test.

Klikk.no (2015)

Toppnivå stort sett på alle fronter. Les saken

100
Haibike Sduro Trekking 4.0

100/100

Haibike Sduro Trekking 4.0 er en sporty hybridsykkel. Den får full pott fra Elbil, spesielt grunnet god motorassistanse, brukervennlighet og lang rekkevidde. Displayet viser tid, fart (gjennomsnitt og høyeste), distanse (trip og total), assistansenivå, batteritid og hvor lang rekkevidde du har igjen til enhver tid. Elbil har målt den faktiske rekkevidden til mellom 25,2 og 62,5 km.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med rotasjonssensor
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 40-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-High-Off + Walk-Assist.
Gir: 9-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60-64 cm. Dame: 40-44-48-52-56 cm. 28’’.
Vekt: 24,6 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, AXA Blueline-lys foran og bak, skjermer, støtte, ringeklokke og bagasjebrett.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test. Pris fra 29 999,-

Pris fra 29 999,-

Norsk Elbilforening (2017)

Testvinneren fra Haibike er en "sportssykkel i hverdagsklær". Les saken

100
Emotion Evo Street

100/100

Emotion Evo Street er en bysykkel med sterk motor, godt girsystem og et solid kvalitetsinntrykk. Styret kan justeres og passer alle mellom 155 og 180 cm, og batteriet kan lades opp mens det sitter fast på sykkelen. LCD Emotion-display viser fart og topphastighet, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt og større batteri.

Spesifikasjoner

Motor: 350 W børsteløs navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) integrert i ramme (Samsung 432 Wh (36 V/12 Ah) på 2015-modellen).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: 4 (fra Eco til Boost) + Off.
Gir: Shimano Alivio 24 kjedegir.
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Street Wave Alloy 41 cm. 26″.
Vekt: 26,3 kg (25,9 kg for 2015-modellen).
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, skjermer, bagasjebrett med stropper, batterilås, støtte, kjedekasse, lys og ringeklokke.

Totalscore: 100/100

Basert på 1 test.

Osloby (2015)

Test av 2015-modellen: Kraftig, robust og med stort bruksområde. Les saken

100
Riese & Müller blueLABEL SWING City

93/100

Riese & Müller blueLABEL SWING City er en bysykkel med pedalbrems, godt girsystem og høy komfort. Den får pluss for design og pris, men trekkes for kort rekkevidde og egenskaper i motbakkene. Standard Intuvia-display viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Batteriet kan også lades mens det er montert på sykkelen. Både 2015- og 2017-modellen er testet av kildene, og vi kjenner ikke til forskjeller mellom dem.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Drive Unit Active Cruise 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: 400 Wh Bosch PowerPack 400 Active (36 V / 11 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 50-80 km.
Assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, Turbo, Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 8-speed navgir. Finnes også med trinnløst NuVinci-gir.
Bremser: Magura HS22 hydrauliske felgbremser, pedalbrems.
Ramme og hjul: Aluminum 6061 T6. 43 (26")-46 (28")-54 cm (28").
Vekt: Ca. 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON-display (tilvalg), ABUS Shield rammelås, batterilås, skjermer, støtte, bagasjebrett, ringeklokke og lys.

Totalscore: 93/100

Basert på 2 tester.

Osloby (2015)

Test av 2015-modell: Testvinner. Les saken

100
ElektroBIKE (2017)

Test av 2017-modell. Les saken

85
Kreidler Vitality Eco 8

92/100

Kreidler Vitality Eco 8 ligger i den høyere prisklassen, men til gjengjeld får du høy kvalitet. Elsykkelen har gode bremser, bra girsystem og er enkel å forstå. Den er tung, men likevel lett å styre. Høy pris trekker litt ned. Displayet viser deg hvor mange km du har syklet, hastighet, batterinivå og rekkevidde. Finnes i herre- og damemodell. Vitality Eco 8 finnes også i NYON-edition med mer avansert display som også har GPS, Bluetooth og USB.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor med moment-, hastighets- og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance Powerpack 500 Wh (36 V/13.4 Ah) i 2017 (tidligere modeller hadde Bosch Performance Powerpack 400 Wh (36 V/11.6 Ah).
Ladetid: 3 - 5 t.
Rekkevidde: Opptil 130 km.
Assistansenivåer: 5.
Gir: Shimano Deore XT 10 kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061. Herre: 50-55-60 cm, Dame: 45-50-55 cm. 28".
Vekt: 23,4 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: Intuvia LCD-display (standard) eller NYON 4,3" fargedisplay (tilvalg), støtte, skjermer, Trelock front- og baklys, bagasjebrett.

Totalscore: 92/100

Basert på 2 tester.

Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Velutstyrt, god balansert sykkel med svært god motor. Les saken

100
ElektroRad (2015)

Test av herremodell: Svært bra. Les saken (krever medlemskap)

84
White SC-E Comp

91/100

White SC-E Comp er en hybridsykkel beregnet på tursyklister og pendlere. Den ble kåret til «Best i test» av Tek.no i 2017. Den får skryt for veldig gode bremser, motor, batteri, lav vekt og flotte bakkeegenskaper. Terrengsykkel.no mener dog at motoren er mer ujevn og slår ut og inn med større klikk enn på andre Shimano-motorer. Sykkelen kan også oppleves ubehagelig å sykle på for dårlig trente, og den har ikke dempegaffel.

OBS! Mens Tek i 2017 kåret White SC-E Comp til testvinner gir de sykkelen en annen skår i 2019. Dette fordi White har byttet motor fra Shimano E6000 til Shimano E5000. Vær derfor obs på hvilken årsmodell du kjøper dersom du er interessert i White SC-E Comp.

Spesifikasjoner (2017-modell)

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Shimano Steps E-6000 krankmotor med momentsensor
Batteri: Rammemontert 418 Wh Shimano Steps (36 V / 11,6 Ah)
Ladetid: Ikke oppgitt
Rekkevidde: 80 km
Assistansenivåer: Ikke oppgitt
Gir: 8-girs Shimano SL-M310
Bremser: Shimano BL-M315 hydrauliske skivebremser foran og bak
Ramme og hjul: Karbon/Aluminium, 29 tommer
Vekt: 21,4 kg
Funksjoner/utstyr: Ingen

Totalscore: 91/100

Basert på 2 tester.

NAF (2016)

Skiller seg ut som klart best spesielt i bremsetesten og i vanntetthet. Les saken

93
Tek.no (2017)

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Les saken

89
Flyer TX Series

86/100

Flyer TX Series er en serie fulldempede elsykler, bestående av modellene Flyer TX 7.00, TX 7.10 og TX 7.70. Det som skiller dem fra hverandre er type bremser og gir (se spesifikasjoner under). Flyer TX Series får pluss for motorassistansen, vekten og kvaliteten. Den er komfortabel å sykle på og har lang rekkevidde. Den hjelper deg til og med fint i oppoverbakker og når du har med deg mye bagasje. Trekkes imidlertid litt for at kranklageret er høyt. Elbil målte den reelle rekkevidden til 29,9-74,5 km, mens Elektrorad målte den til 26-138 km. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert 500 Wh Bosch (36 V/13,4 Ah).
Ladetid: 3-4 timer.
Rekkevidde: 50-100 km.
Assistansenivåer: Eco-Tour-Sport-Turbo-Off + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Standard (TX 7.00), 10-girs Shimano XT (TX 7.10), 11-girs Shimano XT (TX 7.70). Kjedegir.
Bremser: Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.00), Shimano Deore hydrauliske skivebremser (TX 7.10), Shimano XT hydrauliske skivebremser (TX 7.70).
Ramme og hjul: 42 (S)-50 (M)-59 (L) cm. 28’’.
Vekt: 24,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Bosch Intuvia LCD-display, skjermer, støtte, lys og bagasjebrett.

Totalscore: 86/100

Basert på 3 tester.

Norsk Elbilforening (2017)

Allsidig og god elsykkel med svært gode resultater. Fulldemperne er en ren nytelse for deg som syklist! Les saken

89
MYBIKE Magazin (2016)

Test av Flyer TX 7.00: Testvinner Citybike. Les saken (krever medlemskap)

88
ElektroRad (2016)

Test av Flyer TX 7.70: Fremragende. Les saken (krever medlemskap)

82
Gocycle G2

85/100

Gocycle G2 er en av de mer ungdommelige elsyklene med tøft design. Den har mange smarte løsninger, blant annet kan den legges sammen. Den fungerer aller best til bykjøring. Får noe trekk for vekten med tanke på at det skal være en enkel sykkel å frakte og bære med seg. Display viser girvalg, fart og batterinivå. Har også en gratis Gocycle App hvor du kan tilpasse de ulike assistansenivåene. Har Cleandrive system som automtisk justerer motorassistanse ut fra sykkelhistorien til brukeren.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W navmotor i fronthjulet med momentsensor og boost-knapp.
Batteri: 220 Wh GoCycle (22 V/10 Ah) .
Ladetid: 2-3 t.
Rekkevidde: 30-65 km.
Assistansenivåer: City, Eco, On Demand, Eco+, Off.
Gir: Elektronisk girskift med tre trinn.
Bremser: GoCycle hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Magnesium. 20".
Vekt: 16.1 kg .
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lås, støtte, Gocycle App, Cleandrive system.

Totalscore: 85/100

Basert på 3 tester.

The Daily Mail (2015)

The F1 car of electric bicycles. Les saken

100
DinSide (2015)

En annerledes elsykkel. Les saken

80
The Telegraph (2013)

Clever little bike. Les saken

75
Emotion Evo Cross

82/100

Easy Motion Evo Cross er en sportslig pendlersykkel som får skryt for å akselerere raskt, ha gode bremser, gir og design. Elsykkelen får noe trekk for lite ekstrautstyr, vekt og pris. Display viser fart og maksfart, batterinivå, tid og km-teller. 2016-modellen har fått nytt batteri, gir og er tilgjengelig i en mindre rammestørrelse.

Spesifikasjoner

Motor: EVO 350 W navmotor i bakhjulet (nominelt begrenset til 250 W) og momentsensor.
Batteri: EVO 500 Wh (48 V/10,5 Ah) batteri integrert i ramme (Samsung 432 Wh på 2015-modell).
Ladetid: 5 t.
Rekkevidde: 60-90 km.
Assistansenivåer: Eco-Standard-Sport-Boost-Off.
Gir: Shimano 27 kjedegir (Shimano 24 på 2015-modell).
Bremser: Tektro E-Comp hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Sport Hybrid Alloy, 45-50-55 cm (45 cm ikke tilgjengelig på 2015-modell). 28″.
Vekt: 23.3 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD Emotion-display, støtte.

Totalscore: 82/100

Basert på 3 tester.

DinSide (2015)

En imponerende elsykkel. Les saken

100
Klikk.no (2015)

Lekker design, stiv pris. Les saken

80
M3 (2015)

Välbyggd, och skön att cykla på. Les saken

67
Trek Powerfly+ FS 7

81/100

Trek Powerfly+ FS 7 er en fulldempet terrengsykkel av høy kvalitet. Man kan stille inn dempingen på sykkelen, og fjæringsystemet er aktivt, noe som hindrer hakking og skrensing når du bremser. Den er komfortabel, lett å manøvrere og har gode bremser, men ruller ikke godt på asfalt. Den får skryt for sterk motor og brukervennlighet. Display viser hastighet (gjennomsnitlig, max og sanntid), rekkevidde og klokke. Innstillinger kan gjøres på display eller kontrollenhet. Trekkes noe for prisen, og Klikk fikk rekkevidde på bare 32 km på Turbo-nivå i 2015. 2016-modellen har større batterikapasitet og andre gir enn den som ble testet i 2015.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch Performance Line 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch PowerPack 400 Wh (36 V/11 Ah) (eller 500 Wh (36 V/13,4) på 2016-modell).
Ladetid: 4 - 8 t.
Rekkevidde: Opptil 80 km (blandet) eller 160 km (Eco).
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off + Walk-Assist.
Gir: Shimano SLX 10 speed kjedegir (eller Shimano Deore XT 11 speed på 2016-modell).
Bremser: Shimano M615 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Alpha Platinum Aluminium, 39-44-46-50-53 cm. 29".
Vekt: 20,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia Performance styrekonsoll, AXA-batterilås. Klargjort for integrerte front- og baklykter.

Totalscore: 81/100

Basert på 3 tester.

M3 (2016)

Test av 2016-modell: Bästa köp. Det här är riktigt bra grejer och vi imponeras av den rakt igenom höga kvalitetskänslan. Les saken

89
Klikk.no (2015)

Test av 2015-modell: Mest terrengsykkel i testen. Gir stålkontroll. Les saken

80
ElektroRad (2016)

Test av 2016-modell: Testvinner. Les saken (krever medlemskap)

74
Haibike Sduro Trekking SL

81/100

Haibike Sduro Trekking SL får gode skussmål fra begge testkildene. Det er en brukervennlig elsykkel med bra motor, som også er grei å sykle på uten assistanse fra motoren. Elektrorad trekker frem at den gir god valuta for pengene. Elbil målte den reelle rekkevidden til 25 - 62 km, mens Elektrorad målte 127 km på det meste med Eco-modus, og 24 km på det minste med Power-modus i oppoverbakker. Begge kildene mener rekkevidden er lang. Displayet viser bl.a. rekkevidden du har igjen til enhver tid.

Spesifikasjoner

Motor: Yamaha 250 W krankmotor med hybridsensor.
Batteri: Rammemontert 400 Wh Yamaha (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: Eco-Power-Off + Walk-Assist.
Gir: 10-girs Shimano Deore kjedegir
Bremser: Tektro Auriga hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium 6061 Hydroformed. Herre: 48-52-56-60 cm. Dame: 44-48-52 cm. 28"
Vekt: 23,7 kg.
Funksjoner/utstyr: Yamaha Multifunktionsdisplay, skjermer, lykt og bagasjebærer.

Totalscore: 81/100

Basert på 2 tester.

Norsk Elbilforening (2016)

Med motorhjelp var Haibike SDURO Trekking SL «super på alle deler av banen», men den er også god å sykle på uten motor. Les saken

89
Ecoride Epix S1

78/100

EcoRide Epix S1 er ikke spesielt billig, men det er mye sykkel for pengene. Hybridsykkelen er av god kvalitet, og den er stødig og behagelig å sykle på. Den responderer raskt, men den er tung og gjorde det ikke så bra i en ekstrem bakketest utført av Tek.no. Mindre bakker takler den likevel fint. M3 savner lengre rekkevidde på 2016-modellen, men 2017- og 2018-modellen har fått større batteri og litt lengre rekkevidde enn 2016-modellen. Finnes også i unisex-modell med lavt innsteg, men ellers helt like spesifikasjoner som herremodellen som er testet. Display viser hastighet, tripteller, odometer og batteristatus.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: SpinTech R5 250 W, navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Sentrert batteri, B1 PowerPack 520 Wh (36 V/14,5 Ah) på 2017- og 2018-modell, eller 396 Wh (36 V/11 Ah).
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 75 km på 2017- og 2018-modell (inntil 60 km på 2016-modell).
Assistansenivåer: Off-Low-Normal-High-Power + Walk Assist.
Gir: 9-girs Shimano Deore kjedegir.
Bremser: Hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: SpinTech C2 LCD-display, skjermer, LED-lys, ringeklokke, bagasjebrett, sidestøtte, ABUS rammelås, batterilås.

Totalscore: 78/100

Basert på 2 tester.

Tek.no (2017)

Test av 2017-modell: Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale. Les saken

78
M3 (2016)

Test av 2016-modell: Den här modellen är en fröjd att cykla på med bra balans ock påkostade detaljer och bortsett från att räckvidden är någodt i underkant har vi inte mycket att klaga på. Les saken

78
Scott E-Genius 730 Plus

78/100

Scott E-Genius 730 Plus er en solid, fulldempet elsykkel egnet for terrenget. Dekkene takler alle slags underlag. Sykkelen har generelt god kvalitet, og displayet er brukervennlig. Den har lang rekkevide, og det er lett å sykle også uten assistanse fra motoren. På minussiden er den er dyr og har hardt sete. Displayet viser bl.a. rekkevidde, turteller, klokke og batterinivå. 2018-modellen har fått ett ekstra gir og nytt standard Purion-display.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch, 250 W krankmotor.
Batteri: Rammemontert Bosch Performance CX 500 Wh (36 V/13,9 Ah).
Ladetid: Ca. 3 timer.
Rekkevidde: 50-160 km.
Assistansenivåer: Off-Eco-Tour-Turbo.
Gir: 10-girs Shimano (11-girs Sram NX1 på 2018-modellen).
Bremser: Shimano Deore M6000 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-Genius 700 Plus Alloy. 27,5".
Vekt: 22,9 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display på 2018-modellen), fulldemping, Maxxis-dekk.

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test.

M3 (2017)

Utmerkelse: "M3 Rekommenderar". Något av det häftigaste och mest underhållande du kan köpa i dagsläget. Les saken

78
Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS / Raleigh Dover Impulse 7R HS

75/100

Kalkhoff Agattu Impulse 7R HS er samme elsykkel som Raleigh Dover Impulse 7R HS. Det er en byelsykkel med pedalbrems som er sterk opp bakkene, brukervennlig, solid og gir kvalitetsfølelse. Den er testvinner i begge testene som ligger til grunn for totalscoren. Display viser batterinivå, assistansenivå, fart og km-teller. Har girsensor som stopper motoren hver gang du girer for å unngå "hakking".

Spesifikasjoner

Motor: 250 W Impulse 2.0 krankmotor.
Batteri: Impulse 396 Wh (36 V/11 Ah) eller 522 Wh (36 V/14,5 Ah). Sentrert batteri.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 180 km (med største batteri).
Assistansenivåer: Walk-Assist.
Gir: Shimano Nexus 7 navgir.
Bremser: Magura HS11 hydrauliske felgbremser + pedalbrems.
Ramme og hjul: Impulse V2 Aluminium. 46 cm (26" eller 28")-50 cm (28")-55 cm (28").
Vekt: .
Funksjoner/utstyr: Impulse Compact LCD-display, baklys og LED-frontlys, kurv.

Totalscore: 75/100

Basert på 2 tester.

ElektroRad (2015)

Testvinner i kategorien by-elsykkel. Svært bra. Les saken (krever medlemskap)

70
SmartMotion e-Urban/e-City

70/100

Elykkelen fra SmartMotion er enkel i bruk, føles lett, fungerer godt i oppoverbakker og har god pris. Den får trekk for bakbremsene, sittestillingen og balansen. Batteriet kan lades mens det står fast i sykkelen. Displayet har kun batteriindikator og tripteller. SmartMotion eCity er damemodell og SmartMotion eUrban er herremodell.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 350 W (nominelt begrenset til 250 W) High Torque Dapu navmotor i bakhjul med rotasjonssensor.
Batteri: 562 W Samsung celler (36 V/15,6 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Inntil 100km.
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist. Gasshåndtak for trinnløs styring.
Gir: Shimano 8 speed kassett 11-34 tenner, med Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: 6061 aluminium T4 og T6 temperaturbehandlet. eUrban: 42,7 cm (26"). eCity: 40 cm (26").
Vekt: 27,5 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, skjermer, støtte, bagasjebrett, LED-lys foran og bak, ringeklokke, flaskeholder, batterilås, C-lås til bakhjul, USB-ladeinngang.

Totalscore: 70/100

Basert på 3 tester.

CHOICE (2015)

Test av herremodell: Utmerkelse "CHOICE Buy". Les saken

90
Osloby (2015)

Test av damemodell: En arbeidshest til en overkommelig pris. Les saken

80
Klikk.no (2015)

Ikke den beste til under 20.000. Les saken

40
SCOTT E-SUB TOUR

69/100

Scott E-Sub Tour er en komfortabel hybridsykkel av generelt god kvalitet, men Cycling Weekly trekker frem at skjermer og bagasjebrett ikke er av beste kvalitet, samt at den takler dårlig å starte på høye gir. Elsykkelen er ellers balansert og ganske robust, men den er litt for dyr sett i forhold til hva du får. Displayet viser batterinivå, hastighet, km-teller og rekkevidde, og sykkellysene kan styres på displayet. Dempegaffelen kan låses. Elsykkelen finnes også i en dame- og unisex-variant, med samme kvalitet og helt like spesifikasjoner. M3 trekker imidlertid damemodellen (Scott E-Sub Tour Lady) for noe kort rekkevidde, som de har oppgitt til inntil 70 km. De har også målt oppladningstiden til ca. 5 timer. 2018-modellen har fått større batteri og nytt Purion-display, men ellers kjenner vi ikke til andre oppgraderinger.

Spesifikasjoner

Motor: Bosch 250 W Active System krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert Bosch 400 Wh (36 V/11 Ah), og Bosch 500 W (36 V/13,9 Ah) på 2018-modellen.
Ladetid: Ca. 3,5 t.
Rekkevidde: 40-113 km.
Assistansenivåer: Turbo-Sport-Tour-Eco-Off.
Gir: 10-girs Shimano Deore SL-T610 kjedegir.
Bremser: Shimano BR-M315 Disc hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: E-SUB 6061 Alloy. S-M-L-XL (Damemodellen er ikke tilgjengelig i XL). 28".
Vekt: Ca. 24,3 kg.
Funksjoner/utstyr: Intuvia-display (Purion-display som standard på 2018-modellen), skjermer, kjedekasse, lys, batterilås, Abus Pro rammelås, støtte, bagasjebrett.

Totalscore: 69/100

Basert på 6 tester. Pris fra 36 990,-

Pris fra 36 990,-

Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Solid og god sykkel. Les saken

80
ElektroBIKE (2015)

Test av herremodell. Les saken

80
Cycling Weekly (2016)

Test av herremodell: An interesting electric bike from Scott, which however has different points to develop in order to be great. Les saken

78
68
M3 (2017)

Test av Scott E-Sub Tour Lady: Här är komforten satt i första rummet med en mjuk sadel, en mer upprätt sittställning samt låsbar dämpning i framgaffeln. Les saken

56

Vis alle tester (+1)

Aftonbladet (2017)

Test av Scott E-Sub Tour Lady: Bra, men priset avskräcker. Les saken (krever medlemskap)

50
White Velo City Energy Boost

69/100

White Velo City Energy Boost er en typisk bysykkel som er behagelig å sykle på og gir god valuta for pengene. I Tek.no-testen får den mye skryt for egenskapene i bakker, mens DinSide var ikke imponerte i sin bakketest. Elsykkelen mangler demping, og rekkevidden er ikke spesielt lang, men som bysykkel fungerer den veldig fint. Displayet viser hastighet, maks hastighet, gjennomsnittshastighet, total kilometerstand, og batterinivå. Elsykkelen finnes også i en damemodell, og denne er bittelitt lettere enn unisex-modellen. Vi kjenner ikke til andre forskjeller ved disse to syklene.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W Bafang MM G330.250, krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert, 360 Wh (36 V/10 Ah).
Ladetid: 4 t til 100 % (eller ca. 2 t til 80 %).
Rekkevidde: 40–60 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Tektro HD-M285 hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Energy Alloy 6065. 28".
Vekt: 22,8 kg (21,1 kg på damemodell).
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte.

Totalscore: 69/100

Basert på 2 tester.

Tek.no (2017)

For deg som er usikker på elsykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være en veldig sikkert kjøp. Les saken

78
DinSide (2017)

Alt i alt er dette et godt kjøp for den som vil ha en problemfri bysykkel med motorhjelp. Les saken

60
EcoRide Ambassador

66/100

Ecoride Ambassador har eksistert i mange år, og Ecoride gjør kun små endringer for hver nye årsmodell. Opp gjennom årene er den beskrevet som en behagelig, solid, brukervennlig og stødig, selv med mye vekt i kurven, men rekkevidden burde vært bedre. Aftonbladet og M3 trekker frem at den gir god verdi for pengene. Motoren har grei kraft, men elsykkelen får trekk for vekten. Den har fot- og håndbremser, og både M3 og NAF synes bremsene er gode. Ladetiden ble målt til 7 t og rekkevidden til 36 km av NAF, og motoren og displayet tålte ikke vanntesten til NAF. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen. EcoRide Ambassador mangler dempegaffel. 2017/2018-modellen med 8 gir har større batterikapasitet og lengre rekkevidde enn 2016-modellen med 8 gir.

De siste testene viser at 2019-modellen er en god pendlersykkel så lenge du ikke skal sykle alt for langt. Aftonbladet mener i tillegg at prislappen ikke er for høy, noe som gjør denne sykkelen til et godt kjøp. Best-i-test.nu er enig med Aftonbladet, men synes Ambassador burde hatt skivebremser når den selges til denne prisen. Ellers mener de den er en lettsyklet pendlersykkel, så lenge du ikke planlegger å sykle uten el-assistenten. Merk at el-assistenten er noe ujevn ved start og stopp.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: 250 W SpinTech F1 navmotor med rotasjonssensor
Batteri: B1 PowerPack 520 Wh (36V / 14,5 Ah)
Ladetid: 5-7 t
Rekkevidde: Maks 75 km
Assistansenivåer: Trinnløs gasshåndtak for assistansejustering
Gir: 8-girs Shimano Nexus
Bremser: Tektro felgbrems og navbrems
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 22 kg uten batteri
Funksjoner/utstyr: LCD-display, LED-lys foran og bak, kurv, støtte, bagasjebrett, Abus Rammelås, batterilås

Totalscore: 66/100

Basert på 5 tester.

TV2 Hjelper Deg (2015)

Test av 2015-modell (8-gir): Behagelig og morsom å kjøre. Les saken

80
M3 (2016)

Test av 2016-modellen (8-gir): En rejäl och snygg klassisk damcykel med bra elmotor och genomtänkta detaljer. Les saken

78
Vi Menn (2013)

Test av 2013-modell (8-gir): Komfortabel, men tung i motbakkene. Les saken

60
NAF (2016)

Test av 2016-modellen (8-gir): Det beste med Ambassador er bremsene som er bra både framme og bak. Les saken

60
Aftonbladet (2017)

Test av 2017-modellen (8-gir): Mycket syckel för pengarna. Les saken (krever medlemskap)

50
E-Green P2 Hybrid

64/100

Denne elsykkelen finnes i damemodell som kalles E-green P2 Hybrid Lady-D og i en herremodell som kalles E-green P2 Hybrid Gent-D. Spesifikasjonene på de to er like. P2 Hybrid er solid bygget, har god sittestilling og gode bremser. Prisen er grei nok, men elsykkelen får trekk for å være baktung og ha dårlig girskifter. Motoren ville ikke starte etter vanntesten til NAF før den hadde tørket igjen. De målte rekkevidden til 37 km og ladetid til 4 t og 36 min. LED-display viser batterinivå og motoreffekt. Finnes i 2017-modell med nye gir og høyere batterikapasitet på de to minste batterivalgmulighetene.

Spesifikasjoner

Motor: Promovec 250 W navmotor på bakhjulet med rotasjonssensor.
Batteri: Promovec 238 Wh (36 V/6,6 Ah) eller 317 Wh (36 V/8,8 Ah) eller 490 Wh (36 V/13,6 Ah). Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 3-6 t.
Rekkevidde: Opptil 70–90-130 km (henholdsvis 6,6 Ah-8,8 Ah-13,6 Ah-batteri).
Assistansenivåer: 5 + Walk-Assist.
Gir: Shimano Alivio 8 kjedegir.
Bremser: Tektro Dorado hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Aluminium. Gent-D: 51-53,5-58 cm. Lady-D: 47 (16")-52 cm (20").
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, skjermer, støtte og bagasjebrett.

Totalscore: 64/100

Basert på 3 tester.

NAF (2016)

Test av damemodell: Hybrid Lady er også i toppklassen med meget bra bremser både framme og bak. Les saken

73
Klikk.no (2015)

Test av herremodell: Noe baktung sykkel med dårlig girskifter. Les saken

60
DinSide (2015)

Test av damemodell: Solid, men tung. Les saken

60
Buddy Bike Ui5

60/100

Buddy Bike Ui5 er solid og har god kvalitet, og den er behagelig og morsom å sykle på. Elsykkelen har lang rekkevidde, og man får ganske mye igjen for pengene. Tek bemerker at den er tung å sykle uten motorassistanse, mens DinSide opplever noen ladeproblemer, litt rykkete motorhjelp og noe utrygg følelse i bymiljø. DinSide er fornøyde med motorkraften i oppoverbakker, men Tek opplever at den ikke leverer i de bratteste bakkene. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen, eller du kan ta det av for lading. Denne modellen kommer i en dame- og herremodell. Det er imidlertid ingen tekniske forskjeller på utgavene utover selve stanga/innsteget på sykkelen. DinSide trekker for mekaniske skivebremser.

Spesifikasjoner

Motor: Bafang 350W (nominelt begrenset til 250W) navmotor i bakhjulet og rotasjonssensor.
Batteri: Rammemontert Samsung 468 Wh (36 V/13 Ah)
Ladetid: 4–6 timer.
Rekkevidde: 50–100 km.
Assistansenivåer: 6 + Walk-Assist.
Gir: 8-girs Shimano Acera kjedegir.
Bremser: Mekaniske skivebremser foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 28".
Vekt: 23,8 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, lys, ringeklokke, sidestøtte, bagasjebrett.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test.

DinSide (2016)

Test av 2016 herremodell: Som en kraftpakke til entusiaster og erfarne elsyklister gir Buddy Ui5 utvilsomt valuta for pengene. Les saken

60
Biltema Elsykkel MTB 27,5"

60/100

Biltema Elsykkel MTB 27,5" er en elsykkel som gir deg mye for pengene hvis du skal bruke den som bysykkel eller i lett terreng. Motoren fungerer best på flatmark. Display viser bl.a. fart, km-teller og tid. Kalles også Biltema Yosemite MTB elsykkel. Finnes i nyere modell enn den DinSide testet, og denne har dempegaffel som kan låses og hydrauliske skivebremser i stedet for mekaniske. Finnes i tillegg i en 8-girs versjon, som har hydrauliske skivebremser og krankmotor.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W navmotor i bakhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) rammemontert batteri.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 9.
Gir: 7-girs Shimano Altus kjedegir.
Bremser: Tektro mekaniske skivebremser (Tektro hydrauliske skivebremser på nyere 7-girs-modell).
Ramme og hjul: Aluminium, 48 cm. 27,5".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, kjedebeskytter, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test.

DinSide (2016)

Utmerkelse: "Godt kjøp". Til 8.000 kroner gir Biltemas terreng-elsykkel god valuta for pengene. Les saken

60
Wisper 905 Torque/705 Torque

56/100

Wisper Torque er en hybridelsykkel med mye kraft som fungerer godt på flatmark, men blir baktung og treg i oppoverbakker. Trekkes for lav kvalitet på LCD-displayet og at batteriindikatoren ikke er til å stole på. Batteriet kan lades mens det står i sykkelen. Det forventes høyere kvalitet til denne prisen. 705 Torque er damemodell og 905 Torque er herremodellen.

Spesifikasjoner

Motor: Atman børsteløs 250 W navmotor på bakhjulet, med hybridsensor.
Batteri: Samsung celler 575 Wh (36 V/16 Ah) eller 375 Wh (36 V/11Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Opptil 120 km med største batteri, eller opptil 90 km med minste batteri.
Assistansenivåer: 4 + Off og Walk-Assist. Gasshåndtak gir trinnløs justering.
Gir: Shimano 7 kjedegir.
Bremser: Tektro hydrauliske skivebremser.
Ramme og hjul: Hydro formed 6061 Aluminium, 46,5 cm. 26".
Vekt: 20 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LCD-display, lys, flaskeholder, ringeklokke, skjermer, støtte, bagasjebrett, batterilås.

Totalscore: 56/100

Basert på 3 tester.

Tek.no (2017)

Dette er en helt grei sykkel som ikke skiller seg verken spesielt positivt eller negativt. Les saken

67
Klikk.no (2015)

Kraftfull, men baktung. Les saken

60
Osloby (2015)

Test av damemodell: Ingen dårlig elsykkel. Les saken

40
Diamant Volt 10 Hybrid

56/100

Diamant Volt 10 får skryt av testkildene for at den fremstår som en vanlig sykkel som det er lett å sykle på. Uheldigvis fremstår batterikraften noe ujevn, og Tek mener sykkelen har noe å gå på i bakker. Terrengsykkel.no er mindre misfornøyd med sykkelens prestasjon i bakker, men mener fortsatt at det finnes bedre sykler på markedet.

Obs! Merk at Terrengsykkel.no har testet sykkelen uten utstyr, og at de trekker den noe for det. Ifølge produsenten skal sykkelen komme med utstyr som beskrevet under.

Spesifikasjoner

Type: Hybridsykkel
Motor: Shimano Steps 250 W krankmotor med momentsensor.
Batteri: Rammemontert 410 Wh.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: Ikke oppgitt.
Assistansenivåer: 3
Gir: 9-girs fra Shimano
Bremser: Hydrauliske skivebremser fra Shimano
Ramme og hjul: Aluminium, 28 tommer
Vekt: 21,9 kg
Funksjoner/utstyr: Bagasjebrett, lys, skjermer, støttepinne

Totalscore: 56/100

Basert på 2 tester.

Tek.no (2017)

Vi ser liten grunn til å velge denne når du kan få en nærmest identisk sykkel som presterer bedre til samme pris. Les saken

72
TV2 Hjelper Deg (2015)

Scorer høyt på kjøreglede. Les saken

40
Batavus Torino E-go

56/100

Batavus Torino E-go er en helt grei elsykkel, men den er på ingen måte best i noe. Bremsene er ikke gode nok til å klare EU-standarden. 2017-modellen har noe større batteri enn 2016-modellen.

Spesifikasjoner

Motor: 250 W E-motion navmotor i fremhjulet.
Batteri: 317 Wh (36 V/8,8 Ah) på 2016-modellen og 396 Wh (36 V/11 Ah) på 2017-modellen. Montert under bagasjebrett.
Ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 20-99 km på 2016-modell (35-100 km på 2017-modell).
Assistansenivåer: 5.
Gir: 7-girs Shimano Nexus, navgir.
Bremser: 1 håndbrems og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: Aluminium, 48-53-57 cm. 28".
Vekt: 23 kg (uten batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-display, bagasjebrett, kurv, lås, batterilys, støtte.

Totalscore: 56/100

Basert på 2 tester.

Forbrugerrådet Tænk (2017)

Test av 2017-modell: Alt i alt en elcykel på det jævne. Les saken (krever medlemskap)

59
NAF (2016)

Test av 2016-modell: Kommer dårlig ut i bremsetesten. Hverken fram- og bakbremsene klarer kravene. Les saken

53
Off Course El-sykkel

55/100

NAF-testen fra 2016 viste at motoren til Off Course elsykkel ikke stopper å gi kraft ved 25 km/t, noe som gjør at den må klassifiseres som en moped etter lovverket. I en epost til Test.no skriver pressekontakt Camilla Tully følgende om resultatene:

– Vår leverandør Off Course har gått over alle sykler som leveres våre butikker og det skal ikke finnes sykler som går over den tillatte maksgrensen på 25. Vi har tidligere målt noen sykler til 27,5 som er den tillatte maksfarten inkludert godkjent feilmargin. Om kunder er urolige for at de har en sykkel som går for fort kan sykkelen justeres i en Clas Ohlson-butikk.

I NAF-testen ble heller ikke håndbremsen foran godkjent etter EU-standard. Tully uttaler:

- Beklageligvis fikk den ene bremsen en score på 98kg, og ikke 100kg som er kravet i testen. Vår leverandør Off Course har testet flere el-sykler for å se om dette er et problem med flere el-sykler, det var det ikke. Vår el- sykkel har i tillegg til for- og bakbrems på styret, brems på pedal. Sykkelen har derfor en ekstra bremsemulighet sammenlignet med de fleste andre modeller i markedet.

Noen av testkildene mener Off Course har god brukervennlighet og er lett å sykle på, mens andre mener den er vanskelig å manøvrere. Den er ellers en billig bysykkel som trekkes for motorkapasitet og ustabilitet. NAF målte rekkevidden til 55 km og ladetid til 10 t og 14 min. Den tålte vann i vanntetthetstesten til NAF. LED-display viser batterinivå, km-teller, fart og motoreffekt.

Off Course fra Clas Ohlson er ikke lenger til salgs grunnet leveranseproblemer.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W navmotor ved forhjul.
Batteri: 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: 6 timer.
Rekkevidde: Ca. 50-60km.
Assistansenivåer: 6.
Gir: 3-girs Shimano Inter3 navgir.
Bremser: Fotbrems + håndbrems foran og bak.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: LED-display, LED-lys foran og bak (AA-batterier), ringeklokke, skjermer, rammelås og separat batterilås.

Totalscore: 55/100

Basert på 4 tester.

DinSide (2014)

Best av de rimelige elsyklene. Les saken

80
Osloby (2015)

Fullverdig elsykkel. Les saken

60
NAF (2016)

Den klarer seg bra i vanntesten. Verre er det med bremsene, som ikke klarer EU-standard. Les saken

58
Klikk.no (2015)

Billig, men tung og uhåndterlig. Les saken

20
Benelli Classica

52/100

Benelli Classica er lett og har OK batterikapasitet, men den er ikke særlig solid. Den besto heller ikke vanntetthetstesten til NAF, og brukervennligheten kunne vært bedre. Den får godkjent for bremsene. NAF målte reell ladetid til hele 9 t og 20 min.

Spesifikasjoner

Motor: 8Fun 500 W, navmotor i fremhjulet.
Batteri: Rammemontert Samsung 324 Wh (36 V/9 Ah).
Oppgitt ladetid: 4,5 t.
Rekkevidde: 30-90 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 8-girs Shimano Nexus Inter-8 SG-8R31 navgir.
Bremser: 2 håndbremser og 1 fotbrems.
Ramme og hjul: 6061 Aluminum Alloy. 26" eller 28".
Vekt: 20,3 kg (med batteri).
Funksjoner/utstyr: LED-lys, justerbar støtte, ringeklokke.

Totalscore: 52/100

Basert på 2 tester.

Forbrugerrådet Tænk (2017)

Testpanelet vil ikke anbefale den. Les saken (krever medlemskap)

55
NAF (2016)

Classica klarer standarden for kravene i bremsetesten, men den klarer ikke sin egen maksimalvekt. Les saken

48
Biltema Elsykkel 28"

50/100

Biltema Elsykkel 28" mangler for mye motorkraft, er for tung og har for lette gir til å gi en god sykkelopplevelse. Vi Menn mener den har myk ramme som gir etter, mens DinSide mener sykkelen er robust. Den er enkel i bruk, men støyer mye. Kalles også Biltema Yosemite 28" 3-gir. Finnes i dame- og herremodell.

Spesifikasjoner

Motor: 200 W navmotor på forhjulet.
Batteri: 240 Wh (24 V/10 Ah) montert under bagasjebrett.
Ladetid: Ikke oppgitt.
Rekkevidde: 30-50 km.
Assistansenivåer: Ikke oppgitt.
Gir: 3-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Stål, 51 cm. 28".
Vekt: 23 kg.
Funksjoner/utstyr: Kontrollpanel, justerbar støtte, bagasjebrett, skjermer, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 50/100

Basert på 2 tester.

DinSide (2014)

Test av herresykkel: Utmerket hvis du er fornøyd med en kombinasjon av elektrisk drahjelp og mer aktiv pedalbruk i bakkene. Les saken

80
Vi Menn (2013)

Test av damesykkel: Billigst, men det merker man. Les saken

20
EcoRide Urban8

47/100

EcoRide Urban8 er herremodellen av EcoRide Ambassador. Tek.no mener kombinasjonen av pedalbremsene, elmotoren og treg responstid gjør den til tider utrygg å sykle på i et bymiljø, ironisk nok siden produsenten klassifiserer den som en bysykkel. Elsykkelen er heller ingen racer i bakkene, og gir for lite drahjelp ved bakkestart. Den er imidlertid solid og god på flate og jevne veier hvor man ikke er nødt til å starte og stoppe mye. Batteriladeren slås av/på automatisk, og batteriet kan lades mens det står i sykkelen.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W navmotor på forhjul med ActiveDrive.
Batteri: Sentrert Panasonic celler 520 Wh (36 V/14,5 Ah).
Ladetid: 5-7 t.
Rekkevidde: Opptil 75 km.
Assistansenivåer: Trinnløst gasshåndtak for assistansejustering, i tillegg til High-Medium-Low (motoren stopper ved hhv. 25 km/t-20 km/t-15 km/t).
Gir: Shimano Nexus 8 navgir.
Bremser: Fot- og håndbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 22 kg.
Funksjoner/utstyr: LCD-display, Abus rammelås, batterilås, LED-lys, kurv, støtte, skjermer.

Totalscore: 47/100

Basert på 2 tester.

TV2 Hjelper Deg (2015)

Testpanelet synes Urban 8 har oversiktlig betjening av display og gir, og at den er komfortabel å kjøre. Les saken

60
Tek.no (2017)

Sikkerhet kommer som kjent først, men på dette punktet svikter dessverre denne modellen totalt. Les saken

33
Biltema Elsykkel Low Step 28"

43/100

Biltema Elsykkel Low Step 28" er en billig og ganske robust og god bysykkel, men fotbremsene er ikke kraftige nok til å bli godkjent etter EU-standard. Aftonbladet mener motoren er godkjent i oppoverbakker i deres test fra 2017, og den taklet vanntetthetstesten NAF gjennomførte. NAF målte ellers rekkevidden til 46 km. Oppladningstiden (målt til 8 timer av NAF) kunne gjerne vært kortere, og elsykkelen mangler dempegaffel og display med kjøreinfo. Finnes i to versjoner med enten 3 eller 7 gir.

Spesifikasjoner

Motor: Børsteløs 250 W DC-navmotor på fronthjulet.
Batteri: Litiumbatteri 360 Wh (36 V/10 Ah) montert under bagasjebrettet.
Ladetid: 4-6 t.
Rekkevidde: 30-60 km.
Assistansenivåer: 3 (ikke Walk-Assist).
Gir: Shimano Nexus 3- eller 7-girs navgir.
Bremser: Hånd- og fotbremser.
Ramme og hjul: Aluminium. 28".
Vekt: 26 kg.
Funksjoner/utstyr: Skjermer, støtte, kjedebeskytter, bagasjebærer, ringeklokke og reflekser.

Totalscore: 43/100

Basert på 3 tester.

NAF (2016)

Den billigste i testen og klarer seg bra på det meste utenom i bremsetesten. Les saken

60
TV2 Hjelper Deg (2015)

Komfort, oppbevaringsmuligheter og betjening av ratt og display får ok mottakelse av testpanelet. Les saken

20
#elsykkel #riese-muller #easy-motion #haibike #wisper #gocycle #kreidler #smartmotion #e-green #clas-ohlson #ecoride #kalkhoff #biltema #white-bikes #trek #diamant #batavus #benelli #scott #buddy

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn