Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

Produktet er 1 av 10 i samletesten Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e er tvillingbilen til Chevrolet Bolt (som selges i USA). Ampera-e får skryt for lang rekkevidde til en lav pris. Testkildene oppnådde alt fra 300 til 400 km i rekkevidde, avhengig av kjørestil og kjøreforhold. Den er ganske rask og har gode kjøreegenskaper, men den mangler adaptiv fartsholder og integrert navigasjonssystem. Elbilen er kompakt, men har likevel god plass innvendig. Noen kilder trekker for interiøret som består av en del plast. Mange har bestilt elbilen, men flere må vente lenge på levering grunnet begrenset produksjon.

I sikkerhetstesten fra Euro NCAP får den jevnt over gode resultater, men trekkes for mangel på setebeltevarsel i baksetet og for dårlig i-Size-merking for barneseter i baksetet. Det var også sikkerhetsproblemer ved installeringen av ett av barnesetene i forsetet. Bilens beskyttelse mot nakkesleng er heller ikke høy nok.

Motoreffekt: 150 kW/204 hk
Dreiemoment: 360 Nm
Batterikapasitet (netto): 60 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / WLTP / EPA): 520 / 380 / 380 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 50 kW (tar ca. 50-60 minutter fra 0 til 80 % i sommerhalvåret)
Normallading (AC): 7,2 kW (tar ca. 8,5 timer med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 381 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,45 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,3 sek
Annet: Nødbrems for fotgjengere og andre biler, kollisjonsvarsler, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, parkeringssensorer foran og bak, oppvarmet skinnratt, Apple Carplay og Android Auto

Under kan du lese mer om hvordan Opel Ampera-e er blitt tatt imot av testkildene.

82/100

Testresultat

Opel Ampera-e

Resultatet er basert på 8 tester

Dagbladet Pluss (2017)

Vi velger uansett Opel Ampera-e som vår elbil-favoritt. Les saken (krever medlemskap)

100
TV2 Broom (2017)

Ingen tvil: Dette blir terningkast 6! Les saken

100
DinSide (2017)

Det vi har opplevd til nå er fremragende. Les saken

100
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Denne bilen passer egentlig for alle som ikke trenger veldig stor innvendig plass og som vil ha en elbil med lang rekkevidde. Les saken

83
Euro NCAP (2017)

Adult occupant ratings: In the side barrier impact, protection was good for all critical parts of the body. Les saken

75

Vis alle tester (+3)

Dagens Næringsliv (2017)

Bilen ser bra ut, den kjører bra, er velutstyrt og visker ut skillelinjene mellom elbil og "vanlig" bil. Les saken (krever medlemskap)

72
Auto Motor og Sport (2017)

Overlegen på rekkevidde, men har rom for forbedringer. Les saken

67
Allt Om Bilar (2017)

Interiören är i enklaste laget med billig hårdplast på flera platser. Les saken

60
#elbil #bil #opel

Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler, og det kommer stadig nyere og bedre modeller. Så hvilken bør du egentlig investere i? Les saken

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Resultater: Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?