Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

BMW i3 94Ah

BMW i3 94Ah er en oppgradering av BMW i3 22 kWh. Den har fått maksimal rekkevidde på hele 300 km (NEDC), mot 190 km for den første versjonen, på grunn av dobbel batteriytelse (fra 60 Ah til 94 Ah). BMW hevder imidlertid at gjennomsnittlig rekkevidde i løpet av et år med blandet kjøring/vær er i underkant av 200 km med den nye versjonen. Utover forbedret batterikapasistet er elbilen veldig lik forgjengeren. Komforten i bilen er god og man får følelsen av at det er en bil av fin kvalitet. Bilen er rask og skal være morsom å kjøre. Det er lite bagasjeplass, og det er uenighet om det er enkelt eller vanskelig å sette på plass barnesete. Bakdøren åpnes "feil vei" og gir fint rom når begge dørene står åpne, men bakdøren kan ikke lukkes eller åpnes når fordøren står åpen. Flere trekker for pris.

Euro NCAP utførte sikkerhetstest av i3 i 2013, men de gjorde en ny evaluering i november 2016 og vurderte at resultatene gjelder for i3 også etter de nyeste oppgraderingene. Elbilen har generelt god sikkerhet, men brystbeskyttelsen for voksne passasjerer er dårlig ved kraftigere sidekollisjoner mot tre/stolpe. I tillegg burde beskyttelse mot nakkesleng vært bedre, og Euro NCAP savner tydeligere informasjon om airbagen ved passasjerforsetet er satt aktiv eller inaktiv. Videre mangler den setebeltevarsling for baksetene.

Motoreffekt: 125 kW/170 hk
Dreiemoment: 250 Nm
Batterikapasitet (brutto): 33 kWh
Batterikapasitet (netto): 27,2 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / WLTP / EPA): 300 / 255 / 183 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 50 kW (fra 0 til 80 % tar ca. 20-30 minutter på sommertid)
Hurtiglading (AC): 11 kW (krever 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe – tar ca. 3 timer)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 260 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,26-1,31 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,3 sek
Annet: BMW Connected, navigasjonssystem, sammenstøt- og fotgjengervarsling med City-bremsefunksjon, Speed Limit Info, kamerabasert cruise control med Stop & Go-funksjon, køassistent, Park Distance Control (PDC), ryggekamera, mulighet for helautomatisk parkering

Under kan du lese mer om hvordan BMW i3 94Ah er blitt tatt imot av testkildene.

72/100

Testresultat

BMW i3 94Ah

Resultatet er basert på 7 tester

DinSide (2016)

At den i tillegg er dynamisk og morsom og kjøre gjør den enda mer interessant. Les saken

80
Euro NCAP (2013)

Adult occupant ratings: The front seats and head restraints provided marginal protection against whiplash in the event of a rear-end collision. Les saken

75
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Denne bilen passer for folk som setter pris på spennende design, som kan klare seg med to plasser bak og et relativt lite bagasjerom. Les saken

73
Auto Motor og Sport (2017)

Tøff, annerledes og dynamisk – en bil for entusiasten. Les saken

73
Dagbladet Pluss (2017)

Dette er den mest nyskapende og den kvikkeste av de tre. Les saken (krever medlemskap)

73

Vis alle tester (+2)

Dagens Næringsliv (2016)

Definitivt en sjarmerende bil som man lett blir glad i. Les saken (krever medlemskap)

68
Klikk.no (2017)

Med større batterikapasitet, forsvinner den uroen som tidligere hersket bak rattet hvis BMW i3 skulle ut på noe mer enn nærkjøring. Les saken

60
#elbil #bil #bmw

Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler, og det kommer stadig nyere og bedre modeller. Så hvilken bør du egentlig investere i? Les saken

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Resultater: Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?