Renault Zoe Z.E. 40
Renault Zoe Z.E. 40 er en oppgradering av originalmodellen Renault Zoe 210 (22 kWh). Z.E. 40 har fått mye lengre teoretisk rekkevidde (opptil 40 mil), men den reelle rekkevidden er rundt 27 mil under optimale forhold. De fleste mener likevel at du får god rekkevidde til prisen. Dagbladet anbefaler å kjøpe den billigste Life-utgaven, da den mest utstyrte og dyreste Bose Edition blir nesten like dyr som bedre konkurrenter. Elbilen fra Renault er liten, enkel og lett å kjøre, men den trekkes noe for liten plass til passasjerer. Zoe kan fortsatt ikke DC-hurtiglades, og raskeste lading er dermed AC-lading på opptil 22 kW. Forbrukerrådet mener Renault gir deg svært god garanti.
Euro NCAP utførte sikkerhetstesten i 2013, men i en ny evaluering i mars 2017 vurderer de at testresultatene også gjelder de nyeste oppgraderingene av Zoe. Den har jevnt over god sikkerhet, men brystbeskyttelsen for voksne ved kraftigere sidekrasj i tre/stolpe er svak. Beskyttelse mot nakkesleng er også for dårlig. Euro NCAP nevner i tillegg at beltestol til eldre barn ikke kunne installeres riktig i midtre baksete.
Motoreffekt: 68 kW/92 hk
Dreiemoment: 225 Nm
Batterikapasitet (netto): 41 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 403 km
Hurtiglading (DC): Ikke mulig
Normallading (AC): Opptil 22 kW (tar ca. 1 time og 40 minutter med 22 kW/32A 3-fas)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 338 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,33 kWh/mil
Topphastighet: 135 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 13,2 sek
Annet: Bakkestartassistanse, navigasjon, ryggekamera med parkeringssensor bak (utstyrsnivå INTENS og BOSE Edition), BOSE lydanlegg, subwoofer med WaveGuide teknologi (kun BOSE Edition)
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!