Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2017
Opel Ampera-e har blitt mye omtalt som den første reelle konkurrenten til Tesla. (Foto: Opel)

Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler, og det kommer stadig nyere og bedre modeller. Så hvilken bør du egentlig investere i?

Annonse

Best i test

I år havner den nye og mye omtalte Opel Ampera-e helt øverst i vår resultatliste. Den sies å være et alternativ til Tesla, med sin lange rekkevidde og mye lavere pris enn Model S og Model X. Noen eksemplarer av Ampera-e ruller allerede på norske veier, men mange er misfornøyde med lang leveringstid.

Hyundai IONIQ er nest beste bil i resultatlista med mer enn én test til grunn for totalscoren. IONIQ ble også kåret til Årets Bil 2017 av Dagbladet, DinSide og Autofil, ble vinner av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017, og den havnet som én av topp tre i Euro NCAP-kåringen Best in Class Cars of 2016. Om ikke det var nok, har Hyundai også en av de beste garantiene, ifølge Forbrukerrådet. Leveringstiden er lang også for Hyundai IONIQ.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Det skal nevnes at tre Tesla-modeller tidligere har fått høyere totalscore enn både Ampera-e og IONIQ: Tesla Model X 90D, Tesla Model S P85 og Tesla Model S P85D. Lenger ned i artikkelen kan du lese mer om hvorfor vi har utelatt disse fra årets liste.

Kjøpeguide: Elbil

Selv om de havner øverst i resultatlista vår, er det ikke sikkert noen av de nevnte modellene passer best for deg, ditt kjøremønster og din økonomi. Videre skal vi se på noen få aspekter som kan være viktig å tenke gjennom før du investerer i en elbil. Vil du heller gå rett til resultatlista, kan du gjøre det her.

Hvor langt kommer du til å kjøre?

Når du skal velge elbil er et av de viktigste spørsmålene kanskje hvor langt du skal kjøre med den. Bor du i byen og kjører kun korte turer, kan du spare en del penger på å velge en enkel bil med kortere rekkevidde. Skal du ut på mange langturer og har nok penger, ønsker du kanskje å gå for en av de med lengst rekkevidde fra Tesla Motors. I dag har Tesla imidlertid fått reelle konkurrenter i f.eks. Opel Ampera-e, som har mellom 300 og 400 km reell rekkevidde, og er mye billigere enn Tesla Model S og X. Vi venter fortsatt på Tesla Model 3, som skal være en billigvariant med rundt 350 km rekkevidde.

Du kan imidlertid aldri regne med at bilen i praksis har så lang rekkevidde som produsentene oppgir. De opererer gjerne med rekkevidde etter EU-standarden New European Driving Cycle (NEDC). Denne er kjent for å være svært generøs, og mest sannsynlig kan du aldri oppnå denne rekkevidden ved normal kjøring. Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) er en ny testløsning som ser ut til å gi mer realistiske rekkeviddetall, og EPA – den amerikanske standarden – ligger også mye nærmere reell rekkevidde. I produktbeskrivelsene har vi oppgitt tallene fra NEDC, WLTP og EPA, såfremt elbilen er testet i alle tre.

Hvor langt du kan kjøre på en fulladet bil avhenger uansett av kjøremåte, vær- og kjøreforhold, samt om du bruker mye strøm i form av klimaanlegg og annen elektronikk i bilen. På vinterstid kan rekkevidden nærmest halveres sett opp mot rekkevidden du har med gode kjøreforhold om sommeren.

Opel Ampera-e elbil lading
Trenger opplading: Elbilene lades opp på forskjellige måter og med varierende fart. (Illustrasjonsfoto: Opel)

Les også: Hvilket vinterdekk er best i test?

Hvor raskt lades bilen?

Elbiler kan lades på flere forskjellige måter og ved ulike hastigheter. Den reelle ladetiden avhenger også av hvilken elbil du har.

Ved hjemmelading har de fleste en ladefart som klassifiseres som normallading (opptil 22 kW). Hjemmelading kan skje ved hjelp av vanlig stikkontakt, men vær obs på at dette krever egen kurs på maks 10A og jordfeilbryter type B, og det tar lang tid å lade opp batteriet på denne måten. Et bedre alternativ er å kjøpe en hjemmeladestasjon/veggboks, som er både hurtigere og tryggere enn bruk av stikkontakt. Sørg for å velge en elektriker som har god kunnskap om kravene til installasjon i standard NEK400:2014.

Skal du ut på langtur, kan du som regel hurtiglade bilen på de mange stasjonene rundt om i landet, men det er viktig å huske på at ikke alle elbiler kan hurtiglades. Ulike elbiler bruker også forskjellige typer hurtigladere: CHAdeMO, CSS Combo eller Supercharger. Du kan også lade på Type 2-ladestasjoner, som tar lengre tid enn hurtiglading. Type 2-ladekabel følger ikke alltid med som standardutstyr.

Her kan du se Norsk Elbilforenings kart over hvor de ulike typene ladestasjoner finnes i Norge. Sjekk produktbeskrivelsene av hver elbil i denne samletesten, så ser du om bilen du vurderer har lademuligheter og -hastigheter som passer deg. Ladetiden som er oppgitt for normallading krever gjerne veggboks/stolpe og ev. Type 2-ladekabel som ekstrautstyr. Uten dette utstyret vil normalladingen gå tregere. Husk også at ladetiden forlenges når det er kaldt i været.

Er det stor nok plass i bilen?

Elbiler kommer i dag med rom til alt fra to til syv passasjerer, og det er ganske stor forskjell på hvor stor plass det er i baksetene og i bagasjerommet. I produktbeskrivelsene kan du lese mer detaljert om egenskapene ved hver elbil.

Les også: Test av hybridbilen Toyota RAV4.

elbil miljøvennlig
Miljøhensyn: Er elbilen egentlig et mer miljøvennlig alternativ til bensin- og dieselbilen?
Er elbil lønnsomt?

Elbil regnes ofte som et billigere alternativ til den vanlige drivstoffbilen. I dag har elbiler fortsatt lav årsavgift, og du kan kjøre gratis gjennom bompasseringer. Det er også gratis offentlig parkering i mange kommuner, samt mulighet for ferdsel i kollektivfelt flere steder. I tillegg bør servicen av elbilen være lavere priset enn for en bil med forbrenningsmotor. Det ventes at disse godene blir helt borte når mange nok velger elbil, og vi har allerede sett en innskrenkning av dem det siste året.

Du sparer ellers penger på å bruke strøm i stedet for bensin eller diesel, men det er viktig å huske på at et bytte av batteri kan være kostbart.

Er det mer miljøvennlig?

De aller fleste mener elbiler er et mer miljøvennlig alternativ til drivstoffbilen, særlig på grunn av null utslipp av CO2 når du kjører. Noen elbilprodusenter tenker også mer miljøvennlig rundt hele produksjonen, f.eks. BMW som bruker resirkulerte materialer for å lage BMW i3, og Tesla som bl.a. planlegger å bruke 100 % fornybar energi ved produksjon av elbilbatterier.

Kritikere peker bl.a. på at produksjon av elbiler fører til større utslipp av CO2 enn produksjon av en drivstoffbil, og at dette veier opp for CO2-utslippet under kjøring. De ser også på gjenvinning av batteriene som et stort problem. Er du interessert i å lære hva som er myter og hva som er fakta, kan du lese Teknisk Ukeblads grundige og informative artikkel om elbiler og forurensning. En rapport fra IVL Svenska Miljöinstitutet ser også på utslipp i forbindelse med produksjon av elbilbatterier.

Les også: Hvor bra er egentlig Mazda CX-5?

Ønsker du utfyllende informasjon om hva du bør tenke på før du kjøper elbil, kan du sjekke Forbrukerrådets artikkel.

Hvor blir det av Tesla?

Når du tar en titt på resultatlista, lurer du kanskje på hvorfor bare én av Tesla-bilene er med i oversikten? I årets samletest har vi kun med biler som kan kjøpes nye fra forhandler i dag, og Tesla har nylig skiftet ut flere av sine modeller. I dag får du kun bestilt Model S 75, S 75D, S 100D, S P100D, Model X 75D, X 100D eller X P100D fra produsent.

Ingen skandinaviske kilder har foreløpig testet og gitt score til de andre nye modellene, men så fort vi får vite om nye tester, legger vi dem til i oversikten vår.

Tesla Model 3 elbil
Tesla Model 3: Mange har ventet lenge på denne. Reserverer du en Tesla Model 3 i 2017, leveres den til deg etter 12-18 måneder. (Foto: Tesla)

I mellomtiden kan du lese tester uten score av de nyeste modellene:

Eller se testresultatene av de eldre modellene:

Andre utelatte modeller

Vi har ellers fjernet trillingene Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn fra årets liste – selv om de fortsatt selges i dag – fordi alle testene av disse ble utført i 2010 og 2011.

Vurderer du å kjøpe bruktbil, kan du finne testresultater av de eldre (og nylig utgåtte) elbilmodellene her.

Eldre tester og store prisforskjeller

De fleste elbilene i listen er testet i 2016 eller 2017, men vi har valgt å beholde et par populære biler med tester fra 2013, 2014 og 2015. Vi gjør oppmerksom på at de eldre testene kanskje ikke kan sammenlignes direkte med testene av nyere dato, ettersom markedet er i stadig endring.

Euro NCAP har sikkerhetstestet flere av bilene i oversikten. Noen av disse testene er også utført flere år tilbake, men de gjør en årlig vurdering av om resultatene fortsatt er gyldige for dagens versjon av modellen. Dersom oppdateringene av bilen i etterkant av testen har vært ubetydelige for sikkerheten, er testen fortsatt gyldig for den nyeste modellen. Fornyet gyldighet tar likevel ikke høyde for endringer i Euro NCAPs testmetode fra år til år.

Man kan ellers diskutere om det er riktig å sammenligne testresultater av en Tesla til over millionen med tester av mye billigere alternativer, men vi har valgt å ikke sette begrensninger når det gjelder pris. Tanken er at du skal kunne ta med prisforskjellene i betraktning når du finleser resultatlista, og at du ut fra dette kan ta en veloverveid beslutning.

Fortell det til oss hvis du er uenig i vurderingene våre.

Utfyllende resultater

Nedenfor kan du lese mer om produktene og se hvilke testkilder poengsummene baserer seg på.

Opel Ampera-e

82/100

Opel Ampera-e er tvillingbilen til Chevrolet Bolt (som selges i USA). Ampera-e får skryt for lang rekkevidde til en lav pris. Testkildene oppnådde alt fra 300 til 400 km i rekkevidde, avhengig av kjørestil og kjøreforhold. Den er ganske rask og har gode kjøreegenskaper, men den mangler adaptiv fartsholder og integrert navigasjonssystem. Elbilen er kompakt, men har likevel god plass innvendig. Noen kilder trekker for interiøret som består av en del plast. Mange har bestilt elbilen, men flere må vente lenge på levering grunnet begrenset produksjon.

I sikkerhetstesten fra Euro NCAP får den jevnt over gode resultater, men trekkes for mangel på setebeltevarsel i baksetet og for dårlig i-Size-merking for barneseter i baksetet. Det var også sikkerhetsproblemer ved installeringen av ett av barnesetene i forsetet. Bilens beskyttelse mot nakkesleng er heller ikke høy nok.

Motoreffekt: 150 kW/204 hk
Dreiemoment: 360 Nm
Batterikapasitet (netto): 60 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / WLTP / EPA): 520 / 380 / 380 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 50 kW (tar ca. 50-60 minutter fra 0 til 80 % i sommerhalvåret)
Normallading (AC): 7,2 kW (tar ca. 8,5 timer med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 381 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,45 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,3 sek
Annet: Nødbrems for fotgjengere og andre biler, kollisjonsvarsler, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, parkeringssensorer foran og bak, oppvarmet skinnratt, Apple Carplay og Android Auto

Totalscore: 82/100

Basert på 8 tester.

Dagbladet Pluss (2017)

Vi velger uansett Opel Ampera-e som vår elbil-favoritt. Les saken (krever medlemskap)

100
TV2 Broom (2017)

Ingen tvil: Dette blir terningkast 6! Les saken

100
DinSide (2017)

Det vi har opplevd til nå er fremragende. Les saken

100
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Denne bilen passer egentlig for alle som ikke trenger veldig stor innvendig plass og som vil ha en elbil med lang rekkevidde. Les saken

83
Euro NCAP (2017)

Adult occupant ratings: In the side barrier impact, protection was good for all critical parts of the body. Les saken

75

Vis alle tester (+3)

DN (2017)

Bilen ser bra ut, den kjører bra, er velutstyrt og visker ut skillelinjene mellom elbil og "vanlig" bil. Les saken (krever medlemskap)

72
Auto Motor og Sport (2017)

Overlegen på rekkevidde, men har rom for forbedringer. Les saken

67
Allt Om Bilar (2017)

Interiören är i enklaste laget med billig hårdplast på flera platser. Les saken

60
Smart ForTwo Electric Drive

80/100

Smart ForTwo Electric Drive er ment som en bybil, og det passer den svært godt som. Den er liten, lettkjørt og har fin plass til to, men den burde hatt bedre sikt mot dødvinkelen. Girspaken er også litt tung å styre.

Motoreffekt: 60 kW/82 hk
Dreiemoment: 160 Nm
Batterikapasitet (netto): 17,6 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 160 / 93 km
Hurtiglading (DC): Ikke mulig
Normallading (AC): 4,6 kW (tar 3-4 timer ved lading fra veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 2
Bagasjerom: 220-340 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,29 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 11,5 sek
Annet: Aktiv bremseassistent, sidevindassistent, bakkestarthjelp, kollisjonssensor for aktivering av nødblinkanlegget

Totalscore: 80/100

Basert på 1 test.

80
Tesla Model S P100D

78/100

Tesla Model S P100D har – akkurat som de andre Tesla-modellene – lang rekkevidde og svært gode prestasjoner, men prisen du må betale er høy. Den har flotte kjøreegenskaper, kjøreglede og god plass, men sittekomforten er ikke perfekt. Model S P100D har firehjulsdrift, som er angitt ved den siste bokstaven i navnet – D for Dual Motors.

Denne versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon av Model S ble testet i 2014. Vi vet at Euro NCAP er blitt strengere siden den gang, samt at Model S har gjennomgått flere oppdateringer, bl.a. fått automatisk nødbrems.

Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 449 kW/611 hk
Dreiemoment: 967 Nm
Batterikapasitet (brutto): 100 kWh
Batterikapasitet (netto): 90 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 613 / 507 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW – gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. 16,5 kW mulig med tilleggsutstyr – som gir maksimalt 81 km/t ladefart med 400V/32A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 895 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 2,7 sek med Ludicrous-mode
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare

Totalscore: 78/100

Basert på 1 test.

M3 (2017)

Test av Ludicrous-versjonen: Bjuder på helt makalös prestanda, samtidigt som den rymmer hela familjen och klarar över 40 mil på en laddning. Les saken

78
Hyundai IONIQ Elbil

77/100

Hyundai IONIQ Elbil ble kåret til Årets Bil 2017 av Dagbladet, DinSide og Autofil, samt vinner av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017. Forbrukerrådet mener også Hyundai gir deg en av de beste garantiene. IONIQ er en behagelig og praktisk elbil som har gode kjøreegenskaper. Den har bra med utstyr, og flere mener den er forholdsvis billig. Den får noe trekk for at kvalitetsfølelsen ikke er helt optimal. Takhøyden kan bli litt lav i baksetene, men det skal være god plass til familie med tre barn. Broom opplevde faktisk forbruk på 1,25 kWh/mil under forhold som ikke var optimale, noe som er relativt lavt. Flere er imidlertid misforsnøyde med lang leveringstid. Ioniq er også tilgjengelig som hybrid og ladbar hybrid.

Euro NCAP mener Ioniq Elbil er én av tre Best in Class Cars of 2016. Den er generelt trygg og sikker, men sikkerhetstesten viser imidlertid at nakke- og brystbeskyttelse for barn i baksetet burde vært bedre ved frontkollisjon. Beskyttelse for voksne mot nakkesleng i baksetet, samt brystkassebeskyttelse i bakre passasjersete ved frontkollisjon, burde også vært høyere.

Motoreffekt: 88 kW/120 hk
Dreiemoment: 295 Nm
Batterikapasitet (brutto): 28 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 280 / 200 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 70 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % med en 50 kW-hurtiglader, eller ca 20 minutter med en 100 kW-hurtiglader)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 4,5 time med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 350 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,15 kWh/mil
Topphastighet: 165 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,9 sek
Annet: Standard sikkerhetspakke med ryggekamera, AEB (Autonomous Emergency Braking), filskiftevarsler, aktiv filskifteassistent (LKAS), BSD (Blind Spot detector), parkeringssensor bak, elektronisk parkeringsbrems med autohold funksjon, bakkestartassistanse og SCC (Smart Cruise Control), oppvarmbart multifunksjonsratt, navigasjonssystem, Android Auto og Apple Car Play

Totalscore: 77/100

Basert på 10 tester.

Euro NCAP (2016)

Adult occupant ratings: Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of both the driver and passenger. Les saken

100
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Ioniq er en av de få elbilene som har god nok innvendig plass til en familie med tre barn. Les saken

83
Dagbladet Pluss (2017)

Testvinner. Mest energieffektiv og plass-effektiv - til en hyggelig pris. Les saken (krever medlemskap)

80
DinSide (2016)

Fremstår i dag som et klart bedre kjøp enn de mest direkte konkurrentene. Les saken

80
TV2 Broom (2016)

Moderne, pen, praktisk, smart, velutstyrt og billig. Den byr i tillegg på god rekkevidde både på papiret og også i praksis. Les saken

80

Vis alle tester (+5)

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Elmotorn är både underhållande och bekväm. En Hyundai med utstrålning! Les saken (krever medlemskap)

78
M3 (2017)

Prisvärd elbil imponerar. Les saken

78
Auto Motor og Sport (2017)

Behagelig og komfortabel for avslappende transport. Les saken

76
Dagens Nyheter (2016)

Batteripacket av litium-jon polymer är placerat så att bilen blivit något baktung, vilket avslöjas när den provoceras. Les saken

68
Aftonbladet (2017)

Hyundai Ioniq är en vass elbil, inte minst på grund av den snåla drivlinan. Men priset är i högsta laget. Les saken (krever medlemskap)

50
Volkswagen e-Golf (2017)

74/100

Volkswagen e-Golf (2017) er en oppgradering av e-Golf (2014). Hovedforskjellen er at den har fått mye lengre rekkevidde og raskere opplading. Elbilen er rask, har god plass og er god å kjøre, og den får skryt for at den på mange måter føles som en vanlig Golf. Den trekkes noe for høy pris, med tanke på at du får lengre rekkevidde fra noen av konkurrentene. Forbrukerrådet mener Volkswagen gir deg den aller beste garantien.

Motoreffekt: 100 kW/136 hk
Dreiemoment: 290 Nm
Batterikapasitet (brutto): 35,8 kWh
Batterikapasitet (netto): 31,5 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 300 / 201 km
Hurtiglading (DC): Combo, 40 kW (tar ca. 45 minutter fra 0 til 80 % i sommerhalvåret)
Normallading (AC): 7,2 kW (tar ca. 5,5 time med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 341 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,27 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,6 sek
Annet: Regenerering i 4 trinn (D1, D2, D3, B), navigasjonssystem, ACC Adaptiv cruise control med "stop & go" inntil 160km/t inkl. fartsbegrenser, kollisjonsvarsel med automatisk nødbrems, parkeringsassistent (ekstrautstyr), ryggekamera (ekstrautstyr)

Totalscore: 74/100

Basert på 4 tester.

DinSide (2017)

En romslig allrounder uten daglig rekkeviddeskrekk. Les saken

80
Auto Motor og Sport (2017)

Oppleves i det store og det hele som en vanlig bil. Les saken

80
Dagbladet Pluss (2017)

Om vi skal velge den beste kjøreopplevelsen og den største bilen, så blir det e-Golf. Les saken (krever medlemskap)

80
Allt Om Bilar (2017)

Energiåtervinningen är effektiv och går att anpassa med ett enkelt tryck på växelspaken. Les saken

55
Renault Zoe Z.E. 40

73/100

Renault Zoe Z.E. 40 er en oppgradering av originalmodellen Renault Zoe 210 (22 kWh). Z.E. 40 har fått mye lengre teoretisk rekkevidde (opptil 40 mil), men den reelle rekkevidden er rundt 27 mil under optimale forhold. De fleste mener likevel at du får god rekkevidde til prisen. Dagbladet anbefaler å kjøpe den billigste Life-utgaven, da den mest utstyrte og dyreste Bose Edition blir nesten like dyr som bedre konkurrenter. Elbilen fra Renault er liten, enkel og lett å kjøre, men den trekkes noe for liten plass til passasjerer. Zoe kan fortsatt ikke DC-hurtiglades, og raskeste lading er dermed AC-lading på opptil 22 kW. Forbrukerrådet mener Renault gir deg svært god garanti.

Euro NCAP utførte sikkerhetstesten i 2013, men i en ny evaluering i mars 2017 vurderer de at testresultatene også gjelder de nyeste oppgraderingene av Zoe. Den har jevnt over god sikkerhet, men brystbeskyttelsen for voksne ved kraftigere sidekrasj i tre/stolpe er svak. Beskyttelse mot nakkesleng er også for dårlig. Euro NCAP nevner i tillegg at beltestol til eldre barn ikke kunne installeres riktig i midtre baksete.

Motoreffekt: 68 kW/92 hk
Dreiemoment: 225 Nm
Batterikapasitet (netto): 41 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 403 km
Hurtiglading (DC): Ikke mulig
Normallading (AC): Opptil 22 kW (tar ca. 1 time og 40 minutter med 22 kW/32A 3-fas)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 338 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,33 kWh/mil
Topphastighet: 135 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 13,2 sek
Annet: Bakkestartassistanse, navigasjon, ryggekamera med parkeringssensor bak (utstyrsnivå INTENS og BOSE Edition), BOSE lydanlegg, subwoofer med WaveGuide teknologi (kun BOSE Edition)

Totalscore: 73/100

Basert på 5 tester.

Euro NCAP (2013)

Adult occupant ratings: Dummy readings indicated good protection of all body regions for the passenger. Les saken

100
Aftonbladet (2017)

Renault Zoe vinner testet med bred marginal. Räckvidden säger allt. Les saken (krever medlemskap)

75
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Denne bilen passer for et par som ønsker billig bilhold, og vil ha bil med ganske lang rekkevidde. Egner seg ikke for familie med barn. Les saken

74
Dagbladet Pluss (2017)

Når en godt utstyrt Zoe da koster omtrent det samme som en tilsvarende Ampera-e, så skurrer det. Les saken (krever medlemskap)

60
Auto Motor og Sport (2017)

Zoe byr på et godt forhold mellom pris og rekkevidde. Les saken

58
BMW i3 94Ah

72/100

BMW i3 94Ah er en oppgradering av BMW i3 22 kWh. Den har fått maksimal rekkevidde på hele 300 km (NEDC), mot 190 km for den første versjonen, på grunn av dobbel batteriytelse (fra 60 Ah til 94 Ah). BMW hevder imidlertid at gjennomsnittlig rekkevidde i løpet av et år med blandet kjøring/vær er i underkant av 200 km med den nye versjonen. Utover forbedret batterikapasistet er elbilen veldig lik forgjengeren. Komforten i bilen er god og man får følelsen av at det er en bil av fin kvalitet. Bilen er rask og skal være morsom å kjøre. Det er lite bagasjeplass, og det er uenighet om det er enkelt eller vanskelig å sette på plass barnesete. Bakdøren åpnes "feil vei" og gir fint rom når begge dørene står åpne, men bakdøren kan ikke lukkes eller åpnes når fordøren står åpen. Flere trekker for pris.

Euro NCAP utførte sikkerhetstest av i3 i 2013, men de gjorde en ny evaluering i november 2016 og vurderte at resultatene gjelder for i3 også etter de nyeste oppgraderingene. Elbilen har generelt god sikkerhet, men brystbeskyttelsen for voksne passasjerer er dårlig ved kraftigere sidekollisjoner mot tre/stolpe. I tillegg burde beskyttelse mot nakkesleng vært bedre, og Euro NCAP savner tydeligere informasjon om airbagen ved passasjerforsetet er satt aktiv eller inaktiv. Videre mangler den setebeltevarsling for baksetene.

Motoreffekt: 125 kW/170 hk
Dreiemoment: 250 Nm
Batterikapasitet (brutto): 33 kWh
Batterikapasitet (netto): 27,2 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / WLTP / EPA): 300 / 255 / 183 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 50 kW (fra 0 til 80 % tar ca. 20-30 minutter på sommertid)
Hurtiglading (AC): 11 kW (krever 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe – tar ca. 3 timer)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 260 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,26-1,31 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,3 sek
Annet: BMW Connected, navigasjonssystem, sammenstøt- og fotgjengervarsling med City-bremsefunksjon, Speed Limit Info, kamerabasert cruise control med Stop & Go-funksjon, køassistent, Park Distance Control (PDC), ryggekamera, mulighet for helautomatisk parkering

Totalscore: 72/100

Basert på 7 tester.

DinSide (2016)

At den i tillegg er dynamisk og morsom og kjøre gjør den enda mer interessant. Les saken

80
Euro NCAP (2013)

Adult occupant ratings: The front seats and head restraints provided marginal protection against whiplash in the event of a rear-end collision. Les saken

75
Dagbladet Pluss (2017)

Dette er den mest nyskapende og den kvikkeste av de tre. Les saken (krever medlemskap)

73
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Denne bilen passer for folk som setter pris på spennende design, som kan klare seg med to plasser bak og et relativt lite bagasjerom. Les saken

73
Auto Motor og Sport (2017)

Tøff, annerledes og dynamisk – en bil for entusiasten. Les saken

73

Vis alle tester (+2)

DN (2016)

Definitivt en sjarmerende bil som man lett blir glad i. Les saken (krever medlemskap)

68
Klikk.no (2017)

Med større batterikapasitet, forsvinner den uroen som tidligere hersket bak rattet hvis BMW i3 skulle ut på noe mer enn nærkjøring. Les saken

60
Mercedes Benz B Electric Drive

66/100

Mercedes Benz B Electric Drive har en standard batterikapasitet på 28 kWh, men med tilleggsutstyr kan den komme opp i 33,5 kWh. Den har elektrisk drivlinje fra Tesla, er romslig innvendig og behagelig å kjøre. Den kan ikke hurtiglades, og den har høyt forbruk, særlig når det er kaldt ute. Flere trekker den for det de mener er for høy pris sett opp mot hva du får. Bilen kalles også Mercedes-Benz B250e.

Motoreffekt: 132 kW/179 hk
Dreiemoment: 340 Nm
Batterikapasitet (netto): 28-33,5 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 230 / 140 km
Hurtiglading (DC): Ikke mulig
Normallading (AC): 11 kW (krever 400V/16A 3-fas, tar ca. 3 timer)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 501 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,66 kWh/mil
Topphastighet: 160 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 7,9 sek
Annet: Oppmerksomhetsassistent, collision prevention assist plus, bremseassistent, adaptive brake-bremsesystem med hold-funksjon, bakkestarthjelp, klargjøring og tørrbremsing på våt vei

Totalscore: 66/100

Basert på 7 tester.

DinSide (2014)

Mye bra og hyggelig pris. Les saken

80
Dagens Nyheter (2015)

Tyst och bekväm – men går bara 10 mil. Les saken (krever medlemskap)

71
DN (2015)

Mercedes imponerer. Les saken

66
Auto Motor og Sport (2015)

Som før kan 5 personer reise komfortabelt, med over 501 iterl bagasjevolum og stor trekkraft. Les saken (krever medlemskap)

66
Autofil (2015)

Skuffer på det viktigste. Les saken

60

Vis alle tester (+2)

VG (2015)

Det er spesielt en ting denne bilen er best på, og det er plass. Les saken

60
Klikk.no (2015)

Litt halvveis" er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha kjørt Mercedes B Electric på test. Les saken

60
Nissan Leaf 30 kWh

63/100

Nissan Leaf 30 kWh er en oppgradering av Leaf 24 kWh, og den nye versjonen har bedre batteri og forlenget rekkevidde. Det er en komfortabel elbil, men stolene er ikke de beste, og flere savner også ratt som kan lengdejusteres. Det er litt uenighet mellom kildene om kjøreegenskapene. Den generelle kvalitetsfølelsen er ikke på topp, men det er en praktisk elbil som er forholdsvis romslig. Flere hevder den begynner å bli gammeldags, og noen mener Leaf burde hatt lengre reell rekkevidde til denne prisen.

Denne Leaf-versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon fikk fem av fem stjerner etter 2012-standarden. Vi vet at vurderingene deres er blitt strengere siden den gang, samt at Leaf har gjennomgått flere oppgraderinger.

Motoreffekt: 80 kW/109 hk
Dreiemoment: 254 Nm
Batterikapasitet (brutto): 30 kWh
Batterikapasitet (netto): 27,2 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 250 / 172 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 50 kW (tar ca. 30 min fra 0-80 %)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 4 timer med 32A 1-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 370 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,5 kWh/mil
Topphastighet: 144 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 11,5 sek
Annet: Bakkestarthjelp, navigasjonssystem (standard på Acenta, Nordic og Tekna), Bose® lydsystem (standard på Nordic og Tekna), ryggekamera (standard på Acenta), Around View Monitor-ryggekamera (standard på Nordic og Tekna), oppvarmet ratt, elektronisk bremsekraftfordeling, økt regenerering med B-drive

Totalscore: 63/100

Basert på 4 tester.

DinSide (2015)

Klasseledende rekkevidde, betryggende kjøreegenskaper og god plassutnyttelse. Les saken

80
Allt Om Bilar (2015)

Behövs verkligen den här uppdateringen? Les saken

60
Dagbladet Pluss (2017)

Gamlefar i testen - det begynner å merkes. Les saken (krever medlemskap)

60
Aftonbladet (2017)

Designen är daterad, och räckvidden räcker inte till. Les saken (krever medlemskap)

50
Volkswagen e-Up!

62/100

Volkswagen e-Up! er lillebroren til e-Golf. Den scorer bra på kvalitet og støyer lite, men får trekk for kort rekkevidde og fordi den lader tregt. Denne elbilen passer bra til bykjøring. I 2017 har e-Up! fått en liten facelift, men spesifikasjonene er de samme som før. Forbrukerrådet mener Volkswagen gir deg den aller beste garantien.

Motoreffekt: 60 kW/82 hk
Dreiemoment: 210 Nm
Batterikapasitet (brutto): 18,7 kWh
Batterikapasitet (netto): 16,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 160 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 40 kW (fra 0 til 80 % tar ca. 30 minutter på sommertid)
Normallading (AC): 3,3 kW (tar ca. 6 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 250 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,17 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 12,4 sek
Annet: Regenerering i 4 trinn (D1, D2, D3, B), navigasjonssystem, parkeringssensorer bak, City-nødbremsfunksjonen, ryggekamera (ekstrautstyr)

Totalscore: 62/100

Basert på 7 tester.

VG (2013)

Oppsiktsvekkende og brukervennlig. Les saken

80
BilNorge.no (2014)

Bare på pris at e-Up er den klare vinneren. Les saken

62
Klikk.no (2013)

Lett å kjøre - treg å lade. Les saken

60
DN (2013)

Svært lettkjørt. Les saken

60

Vis alle tester (+2)

Allt Om Bilar (2014)

E-Up kostar fortfarande för mycket för att kunna vara en eldriven ”folkvagn”. Les saken

55
Aftonbladet (2014)

Oförvanskad körglädje och bra prestanda lockar till ett köp. Les saken (krever medlemskap)

50
#elbil #bil #nissan #mercedes #mercedes-benz #volkswagen #vw #renault #hyundai #bmw #tesla #tesla-motors #smart #opel

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse
yo

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.