Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

Hyundai IONIQ Elbil

Hyundai IONIQ Elbil ble kåret til Årets Bil 2017 av Dagbladet, DinSide og Autofil, samt vinner av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017. Forbrukerrådet mener også Hyundai gir deg en av de beste garantiene. IONIQ er en behagelig og praktisk elbil som har gode kjøreegenskaper. Den har bra med utstyr, og flere mener den er forholdsvis billig. Den får noe trekk for at kvalitetsfølelsen ikke er helt optimal. Takhøyden kan bli litt lav i baksetene, men det skal være god plass til familie med tre barn. Broom opplevde faktisk forbruk på 1,25 kWh/mil under forhold som ikke var optimale, noe som er relativt lavt. Flere er imidlertid misforsnøyde med lang leveringstid. Ioniq er også tilgjengelig som hybrid og ladbar hybrid.

Euro NCAP mener Ioniq Elbil er én av tre Best in Class Cars of 2016. Den er generelt trygg og sikker, men sikkerhetstesten viser imidlertid at nakke- og brystbeskyttelse for barn i baksetet burde vært bedre ved frontkollisjon. Beskyttelse for voksne mot nakkesleng i baksetet, samt brystkassebeskyttelse i bakre passasjersete ved frontkollisjon, burde også vært høyere.

Motoreffekt: 88 kW/120 hk
Dreiemoment: 295 Nm
Batterikapasitet (brutto): 28 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 280 / 200 km
Hurtiglading (DC): Combo (CCS), 70 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % med en 50 kW-hurtiglader, eller ca 20 minutter med en 100 kW-hurtiglader)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 4,5 time med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 350 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,15 kWh/mil
Topphastighet: 165 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,9 sek
Annet: Standard sikkerhetspakke med ryggekamera, AEB (Autonomous Emergency Braking), filskiftevarsler, aktiv filskifteassistent (LKAS), BSD (Blind Spot detector), parkeringssensor bak, elektronisk parkeringsbrems med autohold funksjon, bakkestartassistanse og SCC (Smart Cruise Control), oppvarmbart multifunksjonsratt, navigasjonssystem, Android Auto og Apple Car Play

Under kan du lese mer om hvordan Hyundai IONIQ Elbil er blitt tatt imot av testkildene.

77/100

Testresultat

Hyundai IONIQ Elbil

Resultatet er basert på 10 tester

Euro NCAP (2016)

Adult occupant ratings: Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of both the driver and passenger. Les saken

100
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Ioniq er en av de få elbilene som har god nok innvendig plass til en familie med tre barn. Les saken

83
Dagbladet Pluss (2017)

Testvinner. Mest energieffektiv og plass-effektiv - til en hyggelig pris. Les saken (krever medlemskap)

80
DinSide (2016)

Fremstår i dag som et klart bedre kjøp enn de mest direkte konkurrentene. Les saken

80
TV2 Broom (2016)

Moderne, pen, praktisk, smart, velutstyrt og billig. Den byr i tillegg på god rekkevidde både på papiret og også i praksis. Les saken

80

Vis alle tester (+5)

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Elmotorn är både underhållande och bekväm. En Hyundai med utstrålning! Les saken (krever medlemskap)

78
M3 (2017)

Prisvärd elbil imponerar. Les saken

78
Auto Motor og Sport (2017)

Behagelig og komfortabel for avslappende transport. Les saken

76
Dagens Nyheter (2016)

Batteripacket av litium-jon polymer är placerat så att bilen blivit något baktung, vilket avslöjas när den provoceras. Les saken

68
Aftonbladet (2017)

Hyundai Ioniq är en vass elbil, inte minst på grund av den snåla drivlinan. Men priset är i högsta laget. Les saken (krever medlemskap)

50
#elbil #bil #hyundai

Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler, og det kommer stadig nyere og bedre modeller. Så hvilken bør du egentlig investere i? Les saken

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Resultater: Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?