Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2017
Den nye Mazda CX 5 kommer til norske veier i 2017

Mazda CX 5 II: En ny bestselger på vei?

Siden 2012 har Mazda CX 5 gang på gang vært en av Norges og Mazdas mest solgte biler. I år kom andre generasjon av CX 5 på markedet. Hvordan holder den seg opp mot den gamle utgaven? Og kan den hamle opp med konkurrentene?

Annonse

Tidligere SUVeren

I et SUV-marked med stadig økende konkurranse har Mazda greid å etablere seg som en av kjempene. Sammen med Mitsubishi og Toyota har de i stor grad dominert markedet siden lanseringen av CX 5 i 2012.

Du kan fortsette å lese og få mer informasjon om utstyr, pris, samt fordeler og ulemper ved bilen, eller du kan hoppe rett til testresultatene.

Den nye utgaven har det meste som skal til for å opprettholde sin plass blant Norges mest populære biler. Den ene store utfordringen som Mazda CX 5 står overfor er at det ikke har kommet en hybridversjon på markedet.

Både Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander har hybridversjoner. Selv om modellen ikke har gått gjennom noen revolusjonerende endringer, er justeringene forbedringer som trolig kommer til å bli godt mottatt av kundene.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester av den nye Mazda CX 5.

For å sikre at testene er gyldige med tanke på de norske kjøreforholdene, bruker vi kun troverdige skandinaviske testkilder.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Kjøreopplevelse

Da CX 5-en først kom på markedet fikk den mye skryt for god å kjøre, til tross for størrelsen. Mazda har bygget videre på fundamentet som kom i 2012 og gjort bilen enda bedre, særlig i svinger. Den nye generasjonen har ifølge testene forbedret kjøreopplevelsen blant annet ved å gjøre bilen flinkere til å håndtere ujevnt terreng.

Anmeldelsene er ganske enig i at det ikke har vært mye endringer i motorkraft eller kvalitet, siden både denne utgaven og den forrige bruker Mazdas revolusjonerende SKYACTIV-motor. Denne motoren brukes til å holde forbruket av bensin eller diesel nede, samtidig som det gjør forbedrer ytelsen til motoren.

Facelift

De forskjellige rapportene varierer i hvilken grad de mener den designmessige endringen kun er en facelift, eller om det er en mer markant og betydelig endring. Det er tydelig at det er samme produkt som har blitt justert på for å få et renere og skarpere utseende.

Den umiddelbare endringen som man legger merke til er at den nye utgaven har fått store griller i panseret. Ellers har dimensjonene på bilen blitt forandret minimalt og den er godt gjenkjennelig som en CX 5. Bildene under viser begge generasjonene av CX 5.

Små endringer: Den gamle utgaven av Mazda CX 5 hadde ikke griller eller tåkelykter... (Illustrasjonsfoto: Mazda)
...Men resten av utformingen er ganske lik for den nye utgaven (Illustrasjonsfoto: Mazda)

Foretrekker du elektriske biler i stedet? Se oversikten over de beste elbilene.

USB til folket

Den nye modellen har integrert en rekke forbedringer som gjør lengre kjøreturer mer komfortable. Det er installert fire USB-utganger i bilen, to foran og to bak. Dette gjør det lettere å holde baksetesjåfører opptatt med å sjekke Snapchat eller Twitter istedenfor å irritere sjåføren. Den nye generasjonen av CX 5-en har også to koppholdere foran og bak som standardvare.

En annen endring som særlig vi i Norge kommer til å sette pris på er varmeelementene i rattet. Dette gjør det litt lettere å sette seg i bilen tidlig om morgen for å kjøre til jobb.

Infotainment

Mazda har også gjort flere endringer når det kommer til infotainmentsystemet mellom sjåfør og passasjer. Skjermen har blitt en tomme større. Mazda har også klart å integrere touchskjermen bedre i resten av systemet.

Flere av anmelderne klager derimot på at skjermen fortsatt kun er 7 tommer stor og lite brukervennlig. Det er imidlertid enighet om at løsningen er bedre enn i den første modellen.

Les også: Hvilken luksus-SUV er den råeste?

Små endringer: Mazda har oppgradert CX 5 innvending til å føles som en litt bedre bil, men en Mazdakjenner vil kjenne seg godt igjen

Den nye Mazda CX 5 Optimum

Motor: SKYACTIV.

Motorstørrelse (cm3): 2191.

Hestekrefter: 150 hk

Dreiemoment: 380 Nm v/1.800-2.600 o/min.

Girkasse: Automatisk, Sekstrinns.

0-100 km/t: 10,3 sek.

Toppfart: 196 km/t.

Tankvolum: 58 liter.

Oppgitt forbruk, kombinert: 0,58 l/mil.

CO2-utslipp: 152 g/km.

NOx-utslipp: 60,2 mg/km.

Vekt: 1530 kg.

Lengde-Bredde-Høyde: 4550/ 1840/1680 mm.

Bakkeklaring: 193 mm.

Bagasjeplass: 506 liter.

Maks. tilhengervekt: 2100 kg.

 

Støyreduksjon

Mazda-er har ofte blitt kritisert for ikke å ta hensyn støynivået i sine tidligere biler. Med nyeste generasjonen av Mazda CX 5 virker det som de endelig har tatt problemet på alvor.

Den nye utgaven har fått betydelig lavere støynivå inne i kupeen. Selv om den gamle CX 5 også fikk noe skryt for å være bedre enn de tradisjonelle Mazdaene, er den nye modellen en stor forbedring.

God på sikkerhet

CX 5 har gjort det svært godt i sikkerhetstester siden lanseringen i 2012. EuroNCAP som vurderer bilsikkerhet, har gitt bilen hele 94 prosent i beskyttelse av voksne, og 87 prosent av barn.

Bilen har både kollisjonsputer til forsetene og i sidene. Dette vil beskytte mot påkjørsler fra siden. Bilen gjør det også mulig å skru av air-bagfunksjonen hvis du har barn som passasjerer.

Av SUVene på markedet har CX 5 en bedre sikkerhetsscore enn konkurrentene med hensyn på barn. Bare Volkswagen Tiguan hadde en bedre score på sikkerhet for voksne, 96 prosent mot 94.

Les også: Den store sommerdekktesten

Samme hvilken utgave du går for når det kommer til Mazda CX 5 så er du sikker, men du får noen ekstrafunksjoner om du velger en nyere modell.

De senere utgavene har fått oppdateringer som en rekke førerassistenter og adaptiv cruisekontroll som kan stanse bilen hvis det er nødvendig. Den nye generasjonen kommer også utstyrt med adaptive LED-frontlykter som justerer lysene når det kommer trafikk i motsatt kjørefelt.

Sliter mot hybrid

En utfordring for Mazda er at de konkurrerer med hybridbiler som Mitsubishi Outlander og Toyota Rav4. For ikke-hybridversjonene av Rav4 og Outlander er CX 5 en konkurrent når det kommer miljøvennlighet.

Utfordringen er heller at hybridutgavene er mer miljøvennlig enn den nye CX 5-modellen. Mangelen på hybridmulighet gjør at bilen ikke tar opp konkurransen om miljøbevisste kunder. I løpet av de siste årene har helt eller delvis elektriske biler økt svært mye i popularitet. Dette kan gå utover salget av den nye Mazda CX 5.

Konkurrentene: SUV-ival of the fittest

Det er sterk konkurranse om det norske SUV-markedet. De siste årene har både Mitsubishi Outlander og Toyota Rav4 vært de største konkurrentene til Mazda CX 5.

Til en viss grad kommer også Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai og Volvo XC60 til å konkurrere om markedsandeler i det norske SUV-markedet i årene fremover.

Sterk konkurranse: Mazda CX 5 kommer til å møte sterk konkurranse fra Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander.
Brukt eller ny?

Etter så mye suksess er det ikke overraskende at den nye utgaven har holdt det meste likt. Ser du etter SUV, enten brukt eller ny, kan Mazda CX 5 være et godt alternativ.

Hvis du er interessert i å sammenligne bilen både med bruktbiler på FINN og med andre modeller, kan det være nyttig å vite at de fleste som kjøper modellen i Skandinavia velger firehjulstrekk Optimum med diesel. Det kan derfor være mest relevant å sammenligne pris og utstyr med toppmodellen på rundt 500 000 kr.

Nedenfor ser du de veiledende prisene per juni 2017:

Type Diesel 4x4 Automat HK Pris
Mazda CX 5 SUV Core 2.2 Ja Nei Nei 150 394 900
Mazda CX 5 SUV Vision 2.2 Ja Nei Nei 150 412 900
Mazda CX 5 SUV Vision 2.2 Ja Nei Ja 150 432 900
Mazda CX 5 SUV Vision Plus 2.2 Ja Ja Nei 150 451 900
Mazda CX 5 SUV Vision Plus 2.2 Ja Ja Ja 150 471 900
Mazda CX 5 SUV Optimum 2.2 Ja Ja Nei 150 477 900
Mazda CX 5 SUV Optimum 2.2 Ja Nei Nei 150 497 900
Mazda CX 5 SUV Optimum 2.2 Ja Ja Ja 175 507 900
Mazda CX 5 SUV Core 2.0 Nei Nei Nei 165 364 900
Mazda CX 5 SUV Vision 2.0 Nei Nei Nei 165 382 900
Mazda CX 5 SUV Vision Plus 2.0 Nei Ja Nei 160 421 900
Mazda CX 5 SUV Vision Plus 2.0 Ja Nei Ja 160 441 900
Mazda CX 5 SUV Optimum 2.0 Nei Ja Nei 160 447 900
Mazda CX 5 SUV Optimum 2.0 Nei Ja Ja 160 467 900
Mazda CX 5 SUV Optimum 2.5 Nei Ja Ja 194 503 900

Les også: Her er den råeste luksus-SUV-en.

Sekstrinns: Den nye Mazdaen beholder den samme motoren som den orginale CX 5
Fart og spenning: Mazda CX 5 har også muligheten for head-up systemet som viser fart på frontruten.
Tester uten score

Det finnes flere gode tester uten score, gjennomført av solide skandinaviske kilder, som kan være fine når man skal sammenligne den gamle og nye modellen av Mazda CX 5. Per i dag har vi ikke et system som lar oss inkorporere dem under samlescore-listen, men vi ramser opp her, slik at du kan ta en titt før du gjør deg opp en mening om Mazda CX 5:

Mazda CX 5 1. generasjon (2012)
Mazda CX 5 2. generasjon (2017)

Best i test

2017

Mazda CX 5 (2012)

Mazda CX 5 I

92/100

Den første generasjonen av Mazda CX 5 ble svært populær på grunn av god kvalitet og relativ lav pris til å være SUV. I de første årene etter lanseringen var den blant bestselgerne på det skandinaviske markedet. I senere tid har den fått sterk konkurranse av både Toyota Rav4 og Nissan Qashqai.

Totalscore: 92/100

Basert på 7 tester. Pris fra 952,-

Pris fra 952,-

VG (2013)

Kjøremessig er også CX-5 meget bra. Les saken

100
Klikk.no (2013)

Når vi kommer til hva bilene koster, blir det helt klart for oss at Mazda er testens vinner. Les saken

100
Klikk.no (2015)

Mazda har også oppgradert CX-5 innvendig. Ny 7-tommers berøringsskjerm og MZD Connect gjør mye for å rydde opp. Les saken

100
Klikk.no (2014)

To ting alene kunne sørget for at Mazda CX-5 var en bestselger. Prisnivået er gunstig, og innholdet i de tre utstyrspakkene svært godt sammenlignet med hva du betaler. Les saken

100
Aftonbladet (2016)

Mazda CX-5 är nyast av våra crossovermodeller. Det märks inte minst säkerhetsutrustning och komfort men också på priset. Les saken

86

Vis alle tester (+2)

Autofil (2015)

SkyActiv er en teknologi de har utviklet, hvor fokuset er effektivitet i hver minste detalj. Les saken

80
Dagens Næringsliv (2012)

Mazda CX-5 er nesten for god til å være sann. Les saken

76
Mazda CX 5 II

80/100

I år ruller en ny og oppdaterte versjonen av CX 5 ut på norske veier. Selv om anmelderne forteller at endringene har vært moderate, har bilen som helhet blitt oppdatert til 2017-standarden. Dette er ikke så underlig ettersom bilen har gjort det såpass godt siden sin lansering.

Totalscore: 80/100

Basert på 1 test. Pris fra 499,-

Pris fra 499,-

DinSide (2017)

Men dette er i så fall være en av de drøyeste ansiktsløftene jeg har vært vitne til. Det er nemlig ingenting som er likt på den gamle og nye. Les saken

80
#suv #mazda #cx #bil

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn