Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2017
Illustrasjonsfoto: Nokian Tyres

Hvilket vinterdekk bør du kjøre med?

Vi har samlet de nordiske, objektive testene av de mest vanlige pigg- og piggfrie dekkene. Enten du kjører ofte i områder med mye snø og is, eller du bor i et klima med stort sett våte eller bare veier, kan du finne vinterdekket som passer deg best i denne samletesten.

Annonse

Best i test: Vinterdekk

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Det blir piggdekket Continental IceContact 2 som havner helt øverst i årets resultatliste. Det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 9 puster testvinneren i nakken med bare ett poeng mindre. Det er verdt å merke seg at Nokian også er anmeldt av én kilde mer enn IceContact 2.

Blant de piggfrie dekkene er det delt førsteplass til Nokian Hakkapeliitta R2 og Continental ContiVikingContact 6, ettersom disse får like høy poengsum basert på samme antall kilder.

Det er likevel viktig å påpeke at disse dekkene ikke nødvendigvis er de perfekte dekkene for deg, ettersom vær og kjøreforhold har mye å si for hvilket dekk du bør velge. Ingen av dekkene i testen er best i alle testdisiplinene. Kjører du aller mest på våt vei om vinteren, bør du naturligvis se spesielt etter dekk i resultatlista som gjør det best på vått føre.

Les også: Hvor bra er andre genereasjon Mazda CX-5?

Alle dekkene i denne testen har dimensjonen 205/55 R16 (se infoboks).

Pigger eller piggfritt?

Om piggdekk eller vinterdekk uten pigger er best for deg, kommer an på føreforholdene der du skal kjøre, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke.

Testen viser at piggdekk gjerne generelt er best på ren is, mens piggfrie dekk ofte har korteste bremsestrekning på tørr vei. På snø og våt vei er ikke forskjellene mellom de to typene veldig store, men piggdekk gjør det som regel bedre på bremselengde og akselerasjon. Piggdekk støyer mer og har høyere rullemotstand enn piggfrie dekk, og det sies at piggfrie generelt er mer komfortable å kjøre.

Piggdekk kan bedre kjøreforholdene ved at de skraper opp snø og is på veiene. Dette skaper friksjon, som gjør at veien blir tryggere å kjøre på. Piggfrie dekk etterlater seg heller en polert vei. Nedsiden med piggdekk er at piggene i tillegg skraper opp asfalten og lager skadelig svevestøv. De store byene har derfor innført piggdekkgebyr for å få renere luft.

Lurer du på hvilke dekk som holder seg best etter en tids bruk, kan du sjekke NAFs slitasjetest fra 2015.

Mønsterdybde

På vinterdekk må mønsterdybden være minst 3 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 4 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Alle testdekkene har dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

  • 205: Dekkets bredde i mm.
  • 55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).
  • R: Radialdekk.
  • 16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

  • 91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).
  • H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Vinterdekk i Norge må for øvrig være merket med minimum hastighetskode Q (160 km/t), uavhengig av hva som står i vognkortet på bilen din.

Kilde: NAF.

Må man bytte til vinterdekk?

Det finnes ingen påbud om at du er nødt til å bruke vinterdekk på personbiler under 3500 kg på vinteren, men du er pålagt å bruke dekk som gir godt nok veigrep. Det er med andre ord helt avgjørende å se an været og føreforhold.

Les også: Her er de beste sommerdekkene.

Nordiske kilder

Vi bruker kun kilder fra nordiske land i denne samletesten. Det er for å sikre oss at testene er gjennomført under nordiske forhold, slik at resultatene er valide med tanke på de faktiske kjøreforholdene vi har i Norge.

NAF/Motor-testen gjennomføres hvert år i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue og svenske Aftonbladet. De to andre kildene i denne testen, svenske Auto Motor & Sport og Vi Bilägare, samarbeider ikke med andre kilder.

I denne samletesten har vi kun med tester fra 2017. Dekk gjennomgår ofte små endringer fra år til år, uten at dekket bytter navn, og uten at vi nødvendigvis vet hvilke endringer som ev. er gjort. Ved å kun bruke årets tester, utelukker vi dette promblemet, og testen holdes så relevant som mulig.

Les også: Hvilken elbil bør du satse på?

Ulik gjennomføring og poengskala

Kildene vekter testdisiplinene ulikt og skiller seg fra hverandre med tanke på hvordan de deler ut poengene. Vi ber deg ta dette i betraktning når du leser resultatlista.

NAF/Motor

NAF/Motor har vektet egenskaper på is med 40 %, snø med 20 %, våt og tørr asfalt med 15 %, samt komfort med 15 %. Poengskalaen deres går fra 4 til 10, og de har gitt totalpoengsummer mellom 6.5 og 8.8 for piggdekk, og alt fra 6.2 til 8.1 for piggfrie dekk. De er dermed mindre generøse når de deler ut poeng enn Auto Motor & Sport Sverige.

Testbilen NAF/Motor har brukt er VW Golf, og de kåret Continental IceContact 2 og Continental ContiVikingContact 6 til vinnere.

Er du interessert, kan du lese mer detaljert om hvordan de tester og hvordan de vekter poengene.

Auto Motor & Sport Sverige

Svenske Auto Motor & Sport har vektet is med 45 %, snø med 25 %, våt asfalt med 15 %, tørr asfalt med 10 % og rullemotstand med 5 %. De er ellers mer generøse i poenggivningen enn NAF/Motor og Vi Bilägare. Poengskalaen deres går fra 0.5 til 10, og de har scoret piggdekkene fra 7.1 til 9.8, og de piggfrie dekkene mellom 7.2 og 9.5.

Testbilene deres var tre ulike VW Golf, og de kronet Nokian Hakkapeliitta 9 og Nokian Hakkapeliitta R2.

Mer om hvordan de tester og vekter kan du lese i utgave 22 2017 (krever medlemskap).

Vi Bilägare

Vi Bilägare vekter is med 30 %, snø med 25 %, våt vei med 20 %, tørr vei med 10 %, rullemotstand med 10 % og støy med 5 %. De bruker en poengskala som går fra 20 til 100 poeng, og de har gitt alt fra 55 til 86 i totalsum til de piggfrie dekkene, og alt fra 49 til 88 for piggdekkene. De er altså mindre generøse enn Auto Motor & Sport Sverige, på linje med NAF/Motor.

Vi Bilägare testet piggdekkene på Volvo V40 og V70, og de ga førsteplass til Nokian Hakkapeliitta 9. De piggfrie dekkene ble testet på Volvo V40, V60 og V70, og de ga delt førsteplass til Nokian Hakkapeliitta R2 og Continental ContiVikingContact 6.

Flere detaljer rundt testingen kan du lese mer om i testen av piggdekk (krever medlemskap) og piggfrie dekk (krever medlemskap).

RESULTATER

Continental IceContact 2 (Piggdekk)

Continental IceContact 2 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 188,-

Pris fra 1 188,-

86
Nokian Hakkapeliitta 9 (Piggdekk)

Nokian Hakkapeliitta 9 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 188,-

Pris fra 1 188,-

85
Nokian Hakkapeliitta R2 2017 (Piggfrie)

Nokian Hakkapeliitta R2 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 112,-

Pris fra 1 112,-

79
Continental ContiVikingContact 6 (Piggfrie)

Continental ContiVikingContact 6 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 113,-

Pris fra 1 113,-

79
Hankook Winter I*Pike RS+ (Piggdekk)

Hankook Winter I*Pike RS+ 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 950,-

Pris fra 950,-

76
Goodyear UltraGrip Ice Arctic (Piggdekk)

Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 950,-

Pris fra 950,-

76
Pirelli Ice Zero (Piggdekk)

Pirelli Ice Zero 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 068,-

Pris fra 1 068,-

73
Goodyear UltraGrip Ice 2 (Piggfrie)

Goodyear UltraGrip Ice 2 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 006,-

Pris fra 1 006,-

73
Bridgestone Noranza 001 (Piggdekk)

Bridgestone Noranza 001 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 069,-

Pris fra 1 069,-

72
Hankook Winter i*cept iZ2 (Piggdekk)

Hankook Winter i*cept iZ2 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 848,-

Pris fra 848,-

71
Bridgestone Blizzak WS80 (Piggfrie)

Bridgestone Blizzak WS80 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 989,-

Pris fra 989,-

70
Michelin X-Ice XI3 (Piggfrie)

Michelin X-Ice XI3 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 113,-

Pris fra 1 113,-

70
Pirelli Ice Zero FR (Piggfrie)

Pirelli Ice Zero FR 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 969,-

Pris fra 969,-

70
Vredestein Wintrac Ice (Piggdekk)

Vredestein Wintrac Ice 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 1 219,-

Pris fra 1 219,-

70
Yokohama iceGUARD iG65 (Piggdekk)

Yokohama iceGUARD iG65 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test.
70
Michelin X-Ice North 3 (Piggdekk)

Michelin X-Ice North 3 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 850,-

Pris fra 1 850,-

69
Gislaved NordFrost 200 (Piggdekk)

Gislaved NordFrost 200 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 1 081,-

Pris fra 1 081,-

68
Nankang Ice Activa SW-8 (Piggdekk)

Nankang Ice Activa SW-8 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 654,-

Pris fra 654,-

61
Sava Eskimo Stud (Piggdekk)

Sava Eskimo Stud 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 890,-

Pris fra 890,-

60
Sava Eskimo Ice (Piggfrie)

Sava Eskimo Ice 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 1 044,-

Pris fra 1 044,-

60
Triangle Icelink (Piggdekk)

Triangle Icelink 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test.
55
Nankang Ice Activa Ice-1 (Piggfrie)

Nankang Ice Activa Ice-1 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 640,-

Pris fra 640,-

54
Falken Espia Ice (Piggdekk)

Falken Espia Ice 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 925,-

Pris fra 925,-

50
Landsail Winter Lander (Piggfrie)

Landsail Winter Lander 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 558,-

Pris fra 558,-

45
Komhu WINTERCRAFT ICE Wi31 (Piggdekk)

Kumho WinterCraft ICE Wi31 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 864,-

Pris fra 864,-

42
Linglong Green-Max Winter Ice I-15 (Piggfrie)

Linglong Green-Max Winter Ice I-15 2017 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 568,-

Pris fra 568,-

38
GT Radial Champiro IcePro (Piggdekk)

GT Radial Champiro IcePro 2017 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 912,-

Pris fra 912,-

36

Utfyllende resultater

Nedenfor kan du lese mer om produktene og se hvilke testkilder poengsummene baserer seg på.

Continental IceContact 2 (Piggdekk)

86/100

Piggdekk: Continental IceContact 2 får meget gode testresultater i så godt som alle deldisiplinene for is og snø. NAF/Motor kårer det til testvinner blant piggdekkene, og mener prestasjonene på våt vei også er bra, mens Auto Motor & Sport Sverige ikke er helt fornøyde med grepet og bremseegenskapene på vått underlag. Auto Motor & Sport Sverige gir det toppkarakter for bremseegenskaper på tørr vei, mens det havner lenger ned på lista til NAF/Motor. Styrefølelsen er litt myk på tørt underlag, og dekket trekkes litt for støy. Det har 190 pigger.

Totalscore: 86/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 188,-

Pris fra 1 188,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Testvinner. Toppkarakter på snø og is gjør Continental til en vinner blant piggdekkene. Les saken

80
Nokian Hakkapeliitta 9 (Piggdekk)

85/100

Piggdekk: Nokian Hakkapeliitta 9 blir testvinner hos Vi Bilägare og Auto Motor & Sport Sverige. Dekket får toppscore i alle delemner på både snø og is fra Auto Motor & Sport Sverige, og piggdekket gjør det også svært godt hos de to andre kildene på snø og is. Egenskapene er ikke like overbevisende på våt asfalt, og NAF/Motor trekker også for bremseegenskapene på tørr vei. Vi Bilägare og Auto Motor & Sport Sverige mener det er blant de aller beste på tørr vei. Dekket får minus for mye støy. Det har 190 pigger.

Totalscore: 85/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 188,-

Pris fra 1 188,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Testvinnare. Maximala poäng i alla testdicipliner på snö och is talar sitt tydliga språk. Les saken (krever medlemskap)

98
Vi Bilägare (2017)

Testvinnare. Ett mycket bra vinterdäck på vinterväglag. Les saken (krever medlemskap)

85
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Nokian-dekket skiller seg ut med gode egenskaper på snø og is. Les saken

73
Nokian Hakkapeliitta R2 2017 (Piggfrie)

79/100

Piggfritt dekk: Nokian Hakkapeliitta R2 blir testvinner i testen fra Vi Bilägare og Auto Motor & Sport Sverige (delt førsteplass fra Vi Bilägare), og dekket gjør det generelt meget bra på både is og snø i alle tre testene. Spesielt på snø, ifølge både Vi Bilägare og Auto Motor & Sport Sverige. NAF/Motor trekker imidlertid frem at det ikke har den aller beste bremsestrekningen på vinterføre, men her får det toppscore av Auto Motor & Sport Sverige. Kildene er litt uenige om egenskapene på vått underlag. Bl.a. mener NAF/Motor at bremseegenskapene er for dårlige, mens Vi Bilägare synes det er helt på topp blant de piggfrie når det gjelder både bremse- og kjøreegenskaper på våt vei. På tørr vei er bremsestrekningen gjennomsnittlig ifølge Vi Bilägare, mens NAF/Motor og Auto Motor & Sport Sverige gir det høy score her.

Totalscore: 79/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 112,-

Pris fra 1 112,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Testvinnare. Ett friktionsdäck som visar sin styrka på snö och is. Les saken (krever medlemskap)

95
Vi Bilägare (2017)

Testvinnare. HKPL R2 håller en mycket god nivå på is, både då det gäller start och broms. Les saken (krever medlemskap)

83
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Dette dekket er for dårlig på våt asfalt til å få topplassering i vår test. Les saken

58
Continental ContiVikingContact 6 (Piggfrie)

79/100

Piggfritt dekk: I testene fra NAF/Motor og Vi Bilägare blir Continental ContiVikingContact 6 testvinner blant de piggfrie dekkene (delt førsteplass fra Vi Bilägare). Her får det svært gode resultater på både is og snø i alle testdisipliner. I testen fra Auto Motor & Sport Sverige får det også gode resultater her, men det havner på en femteplass totalt. De trekker frem at det er helt på topp når det gjelder kjøreegenskaper på snø, men at bremsestrekningen på is kunne vært kortere. Dekket gjør det også godt på vått underlag i testen fra NAF/Motor og Vi Bilägare, mens Auto Motor & Sport Sverige trekker det noe for prestasjonene her. Både Vi Bilägare og Auto Motor & Sport Sverige mener bremsestrekningen på våt vei burde vært bedre. På tørr vei synes Vi Bilägare at bremseegenskapene er gjennomsnittlige, men at det ellers har fine kjøreegenskaper. NAF/Motor og Auto Motor & Sport Sverige mener derimot at det er blant de beste når det gjelder bremseegenskaper på tørr vei. Forbruket er lavt grunnet lite rullemotstand.

Totalscore: 79/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 113,-

Pris fra 1 113,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Har goda egenskaper på alla slags underlag. Les saken (krever medlemskap)

86
Vi Bilägare (2017)

Testvinnare. CVC 6 har bra isgrepp nära nollgradigt väder, men mycket bra grepp också i bitande kyla. Les saken (krever medlemskap)

83
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Continental er vinneren i vår test av piggfrie dekk. Les saken

68
Hankook Winter I*Pike RS+ (Piggdekk)

76/100

Piggdekk: Hankook Winter I*Pike RS+ har gode egenskaper både når det gjelder bremsing og kjøring på is og snø. Det får generelt lavere score på våt og tørr asfalt. Ifølge Vi Bilägare har det spesielt dårlig sidegrep på våt vei, mens det har lengst bremselengde på tørr vei av alle dekkene i testen til både NAF/Motor og Auto Moror & Sport. Det får god score for kjørefølelse på tørr vei av NAF/Motor. Ellers støyer dekket for mye. Det har 170 pigger.

Totalscore: 76/100

Basert på 3 tester. Pris fra 950,-

Pris fra 950,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Det har fin styrprecision och acceleration både på snö och is. Les saken (krever medlemskap)

88
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Koreanske Hankook har laget et knallgodt dekk. Les saken

78
Vi Bilägare (2017)

Hjälpt av ett relativt högt dubbutstick ger däcket bra acc- och bromsvärden på is. Les saken (krever medlemskap)

63
Goodyear UltraGrip Ice Arctic (Piggdekk)

76/100

Piggdekk: Goodyear UltraGrip Ice Arctic er helt i tet når det gjelder bremselengde på snø og is, og det har god akselerasjon på is- og snødekte veier. Sidegrepet burde derimot vært bedre på is, ifølge NAF/Motor, mens Auto Motor & Sport synes sidegrepet på snø kunne vært bedre, og de ønsker mer presisjon på isete underlag. Dekket presterer generelt dårligere på våt og tørr vei enn på snø og is i testen fra NAF/Motor og Vi Bilägare, men NAF/Motor mener bremseegenskapene på våt vei er bra. Auto Motor & Sport Sverige gir på sin side toppresultater på våt vei. Har 130 pigger.

Totalscore: 76/100

Basert på 3 tester. Pris fra 950,-

Pris fra 950,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Ett däck där vi saknar styrförmåga och precision på is. Les saken (krever medlemskap)

86
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Goodyears piggdekk bremser bra. Les saken

72
Vi Bilägare (2017)

Ger bra grepp i färdriktningen (acc och broms) på både is och snö. Les saken (krever medlemskap)

70
Pirelli Ice Zero (Piggdekk)

73/100

Piggdekk: Pirelli Ice Zero får særlig gode skussmål på våt vei, og kjøreegenskapene på tørr vei er også bra. Kildene er noe uenige om detaljene rundt egenskapene på snø og is, men alle mener det ikke er godt nok på vinterføre. Dekket støyer litt for mye og har 130 pigger.

Totalscore: 73/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 068,-

Pris fra 1 068,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Ett däck som gär suverent grepp vid acceleration men som blir krävande under testkörningarna på is. Les saken (krever medlemskap)

83
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Dette Pirelli-dekket har en svært sikkert kjørefølelse på tørr vei. Les saken

72
Vi Bilägare (2017)

Har svårt att hävda sig på is- och snöronderna med allmänt låg greppnivå. Les saken (krever medlemskap)

64
Goodyear UltraGrip Ice 2 (Piggfrie)

73/100

Piggfritt dekk: Goodyear UltraGrip Ice 2 mangler noe på sidegrepet på is, men det får gode resultater ved bremsing og akselerasjon i alle tre testene. Vi Bilägare og Auto Motor & Sport Sverige mener tilfellet er det samme ved kjøring på snø, men NAF/Motor mener grepet på snø er godt. Det gjør jobben sin i kritiske situasjoner på våt asfalt, og Auto Motor & Sport Sverige mener bremseegenskapene på våt vei er helt på topp blant piggfrie dekk. Ifølge Vi Bilägare er det blant de beste når det gjelder bremsing på tørr vei, men det havner lengre ned på lista i NAF/Motor-testen. Kjørefølelsen på tørt underlag kunne vært bedre. Rullemotstanden og støynivået er lavt.

Totalscore: 73/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 006,-

Pris fra 1 006,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Ett friktionsdäck på medelgod nivå. Les saken (krever medlemskap)

87
Vi Bilägare (2017)

Den stränga kylan passar UG Ice 2, som är bland de två bästa vid start och broms på is. Les saken (krever medlemskap)

74
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Goodyears piggfrie dekk scorer jevnt over bra i vår test. Les saken

58
Bridgestone Noranza 001 (Piggdekk)

72/100

Piggdekk: Både NAF/Motor og Auto Motor & Sport Sverige trekker frem at Bridgestone Noranza 001 er et trygt dekk på vinterføre. Det har fått en oppgradering siden i fjor, men NAF/Motor og Vi Bilägare synes det overbeviser mindre i år. Vi Bilägare er generelt skuffet over resultatene og er ikke imponert over kjøreegenskapene. De mener det har en av de lengste bremsestrekningene på is, snø og våt vei. NAF/Motor trekker også frem dårligere bremseegenskaper på is og snø enn i fjorårets test, men de opplever at det likevel er et godt dekk alt i alt. Auto Motor & Sport Sverige gir dekket en bronseplass og mener det bremser svært bra på våt vei, samt at bremseegenskapene på snø og is er gode. Verken Auto Motor & Sport Sverige eller NAF/Motor er fornøyde med grepet på våt vei. På tørr vei gir Auto Motor & Sport Sverige høy poengsum, mens Vi Bilägare og NAF/Motor trekker det mer for egenskapene her. Rullemotstanden er lav, og dekket har 190 pigger.

Totalscore: 72/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 069,-

Pris fra 1 069,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Ett tryggt, konsekvent och förutsägbart däck på is. Les saken (krever medlemskap)

88
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Et bra dekk, men årets Bridgestone-dekk er ikke like bra som fjorårets utgave. Les saken

68
Vi Bilägare (2017)

Det är bara på torr väg som bromssträckan är tillfredsställande. Les saken (krever medlemskap)

60
Hankook Winter i*cept iZ2 (Piggdekk)

71/100

Piggfritt dekk: Hankook Winter i*cept iZ2 scorer svært bra på testene gjort på is. På snø får det lavere poengsum, bl.a. grunnet styreevne. Auto Motor & Sport Sverige savner også bedre sidegrep på snødekte veier, mens NAF/Motor mener det fungerer som det skal i kritiske situasjoner på snøføre. Dekket mangler sidegrep også på vått underlag. NAF/Motor mener det ellers har OK prestasjoner på asfalt, men Auto Motor & Sport Sverige skulle gjerne sett at det hadde bedre bremseegenskaper på vått føre. På tørr vei er det jevnt over gjennomsnittlig, men der bremser dekket bra.

Totalscore: 71/100

Basert på 2 tester. Pris fra 848,-

Pris fra 848,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

På is uppvisar Hankook jämna och goda köregenskaper och placerar sig bra. Les saken (krever medlemskap)

85
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Strålende testresultater på is, litt svakere på snø. Les saken

57
Bridgestone Blizzak WS80 (Piggfrie)

70/100

Piggfritt dekk: Bridgestone Blizzak WS80 får gode skussmål av alle kildene når det gjelder egenskaper på snø og is. NAF/Motor mener faktisk det er et av toppdekkene på is, og Vi Bilägare plasserer det blant de beste med tanke på kjøreegenskaper på både isete og snødekte veier. Det får mindre imponerende resultater på vått underlag, bl.a. grunnet dårlig grep. Vi Bilägare mener det samme gjelder på tørr vei, mens Auto Motor & Sport Sverige skryter av egenskapene på tørt underlag. I testen til NAF/Motor havner det helt i nederste del av resultatlisten i disiplinen kjørefølelse på tørr vei.

Totalscore: 70/100

Basert på 3 tester. Pris fra 989,-

Pris fra 989,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Har ett balanserat och bra uppförande på både snö och is. Les saken (krever medlemskap)

92
Vi Bilägare (2017)

WS 80 presterar mycket bra vid start och broms på is, men ändå inte riktigt lika bra som de bästa. Les saken (krever medlemskap)

65
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Bridgestone-dekket er godt på is og snø, men scorer lavere på våt asfalt i vår test. Les saken

53
Michelin X-Ice XI3 (Piggfrie)

70/100

Piggfritt dekk: Michelin X-Ice XI3 er trygt og forutsigbart på snø og is, ifølge NAF/Motor og Auto Motor & Sport Sverige, og Auto Motor & Sport Sverige trekker bl.a. frem god styrerespons på snødekt vei. Vi Bilägare mener det mangler både sidegrep og styrerespons på snø og is, men at det bremser og akselererer bra på is. På våt vei er NAF/Motor fornøyde med grep og styring, mens Vi Bilägare gir det middels poengscore, og Auto Motor & Sport Sverige savner bedre bremseegenskaper. På tørr vei ønsker Auto Motor & Sport Sverige bedre styreegenskaper og kortere bremsestrekning, men Vi Bilägare mener det har veldig bra styreevne og stabilitet her. NAF/Motor rangerer det også som det beste av alle de piggfrie dekkene når det gjelder kjørefølelse på tørr vei.

Totalscore: 70/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 113,-

Pris fra 1 113,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Ett däck som har fin balans och bra styrfömåga på snöunderlag. Les saken (krever medlemskap)

87
Vi Bilägare (2017)

Michelin startar snabbast på is och bromsar mycket effektivt. Les saken (krever medlemskap)

65
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Michelins piggfrie dekk er produsert for å vare lenge. Les saken

57
Pirelli Ice Zero FR (Piggfrie)

70/100

Piggfritt dekk: Pirelli Ice Zero FR har gode egenskaper på både is og snø, men NAF/Motor synes sidegrepet på is burde vært bedre. Kildene trekker også for bremseegenskaper på is. Auto Motor & Sport Sverige mener dekket er bare gjennomsnittlig på tørr asfalt, mens Motor plasserer det øverst av alle vinterdekkene på tørr vei. Vi Bilägare synes kjøreegenskapene på tørt underlag er gode, men trekker det noe for bremsestrekning. På våt vei er NAF/Motor fornøyd, mens det havner midt på treet på vått underlag hos de svenske kildene. Rullemotstanden er lav.

Totalscore: 70/100

Basert på 3 tester. Pris fra 969,-

Pris fra 969,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Stabilt, balanserat och neutralt på både isig väg och i snöföre. Les saken (krever medlemskap)

84
Vi Bilägare (2017)

Ice Zero greppar bra vid start på is. Det bromsar lite sämre, men fungerar riktigt bra vid körtestet på isig väg. Les saken (krever medlemskap)

73
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Russiskproduserte Pirelli er ganske bra på snø, men svakere på is, viser vår test. Les saken

52
Vredestein Wintrac Ice (Piggdekk)

70/100

Piggdekk: Vredestein Wintrac Ice er et godt dekk som scorer jevnt bra i alle testdisipliner. NAF/Motor trekker frem at bremsestrekningen på is ikke er blant de aller korteste, men ellers er kommentarene utelukkende positive.

Totalscore: 70/100

Basert på 1 test. Pris fra 1 219,-

Pris fra 1 219,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Et jevnt, godt piggdekk. Les saken

70
Yokohama iceGUARD iG65 (Piggdekk)

70/100

Piggdekk: Yokohama iceGUARD iG65 mangler noe på bremseegenskapene på is sett opp mot de aller beste dekkene, og det gir litt for mye støy. Det har derimot flott grep ved akselerasjon på både is og snø, men sidegrepet er ikke helt på topp på snødekte veier. På vått underlag presterer det også bra. Det havner langt ned på resultatlista for bremsestrekning på tørr vei, men det får god karakter for kjøreegenskapene her. Har 172 pigger.

Totalscore: 70/100

Basert på 1 test.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Yokohama-dekket har meget godt grep, men også litt lenger bremsestrekning på is enn konkurrentene. Les saken

70
Michelin X-Ice North 3 (Piggdekk)

69/100

Piggdekk: Michelin X-Ice North 3 kommer dårlig ut når det gjelder bremse- og kjøreegenskaper på is i testen fra NAF/Motor og Auto Motor & Sport Sverige, men NAF/Motor melder likevel om en stabil kjørefølelse på både is og snø. Vi Bilägare mener det bremser bra på is, i motsetning til de to andre kildene. Alle kildene er enige om at det bremser bra på snø. Auto Motor & Sport og Vi Bilägare synes sidegrepet på snø og is er for dårlig. Dekket har fine egenskaper på både våt og tørr vei, og i NAF/Motor-testen overgår det alle andre dekk på vått underlag.

Totalscore: 69/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 850,-

Pris fra 1 850,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Dålig accelereation och bromsförmåga på isigt underlag. Les saken (krever medlemskap)

82
Vi Bilägare (2017)

X-Ice North 3 når medelmåttliga resultat på is. Däcket bromsar dock bra på både snö och asfalt. Les saken (krever medlemskap)

65
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Dekket har få pigger, noe som tydelig gir dårligere resultater på bremsing og framkommelighet på is. Les saken

60
Gislaved NordFrost 200 (Piggdekk)

68/100

Piggdekk: Gislaved NordFrost 200 har gode egenskaper på snø og våt asfalt, men er gjennomsnittlig på is. Dekket er blant de beste når det kommer til kjøreegenskaper på tørr vei, men havner langt ned på lista for bremsestrekning på tørr vei. Det støyer lite. Piggdekket har 130 pigger.

Totalscore: 68/100

Basert på 1 test. Pris fra 1 081,-

Pris fra 1 081,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Gislaveds piggdekk scorer jevnt over brukbart. Les saken

68
Nankang Ice Activa SW-8 (Piggdekk)

61/100

Piggdekk: Nankang Ice Activa SW-8 får dårlige skussmål på is- og snødekte veier i så godt som alle deldisipliner. På våt og tørr asfalt har det bedre egenskaper, og Auto Motor & Sport Sverige mener det presterer overraskende godt her. Dekket har 170 pigger.

Totalscore: 61/100

Basert på 2 tester. Pris fra 654,-

Pris fra 654,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

På is är det här däcket otryggt på alla vis. Les saken (krever medlemskap)

69
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Dette kinesiske piggdekket er jevnt over dårlig. Les saken

52
Sava Eskimo Stud (Piggdekk)

60/100

Piggdekk: Sava Eskimo Stud er blant de rimelige alternativene med fine bremseegenskaper på is og snø, men det skulle hatt bedre sidegrep og mer stabil kjørefølelse. Egenskapene på våt vei er derimot svært bra, men det havner et stykke ned på lista for egenskapene på tørr vei. Har 130 pigger.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test. Pris fra 890,-

Pris fra 890,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Ustabil kjørefølelse koster dette dekket en bedre plassering i vår test. Les saken

60
Sava Eskimo Ice (Piggfrie)

60/100

Piggfritt dekk: Selv om Sava Eskimo Ice er et rimelig dekk, har det gode prestasjoner på både is, snø og vått underlag. Det bremser litt bedre på snø enn på is. Egenskapene på tørr vei er ikke på topp.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test. Pris fra 1 044,-

Pris fra 1 044,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Dette polske er en av testens store, positive overraskelser. Les saken

60
Nankang Ice Activa Ice-1 (Piggfrie)

54/100

Piggfritt dekk: Nankang Ice Activa Ice-1 havner nederst på resultatlista til begge kildene. Auto Motor & Sport Sverige synes sidegrepet på is er godt, men NAF/Motor trekker frem at de ikke er fornøyde med sidegrepet på isete veier. Bremsestrekningen på is er for lang. På snø mener NAF/Motor det har bedre egenskaper, mens Auto Motor & Sport Sverige derimot trekker det mye for egenskapene på snø. Det opptrer heller ikke bra på våt og tørr vei.

Totalscore: 54/100

Basert på 2 tester. Pris fra 640,-

Pris fra 640,-

Auto Motor & Sport Sverige (2017)

Även om det är långt ifrån bäst på bromsning eller acceleration på is har det bra sidgrepp. Les saken (krever medlemskap)

71
NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Dette kinesiske dekket kommer dårligst ut av alle de 11 piggfrie dekkene i vår test. Les saken

37
Falken Espia Ice (Piggdekk)

50/100

Piggdekk: Falken Espia Ice får pluss for gode egenskaper på vått underlag, bremseegenskaper på snø og stabilitet på dårlig vei. Det burde derimot hatt bedre sidegrep, men akselereringen på is er ok. Det har lang bremsestrekning på tørt underlag, men gjør det litt bedre når det gjelder kjørefølelse på tørr vei. Dekket kunne med fordel hatt lavere støynivå. Har 116 pigger.

Totalscore: 50/100

Basert på 1 test. Pris fra 925,-

Pris fra 925,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Falken-dekket skuffer under nordiske forhold. Les saken

50
Landsail Winter Lander (Piggfrie)

45/100

Piggfritt dekk: Landsail Winter Lander har ikke godt nok sidegrep på is og vått underlag, men dekket oppleves bedre på snø. Bremseegenskapene på is er greie. Bremsestrekningen på tørr vei er kortest av alle vinterdekkene, men samtidig er kjørefølelsen på tørt underlag dårligst av alle.

Totalscore: 45/100

Basert på 1 test. Pris fra 558,-

Pris fra 558,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Best av de piggfrie dekkene fra Kina, men har for dårlig sidegrep til å nå opp i vår test. Les saken

45
Komhu WINTERCRAFT ICE Wi31 (Piggdekk)

42/100

Piggdekk: Kumho WinterCraft ICE Wi31 havner helt nederst på resultatlista til NAF/Motor over piggdekk, ettersom det gjør det aller dårligst på vinterføre. De trekker frem at både sidegrep og bremsestrekning er for dårlig på is og snø. På den andre siden støyer det ganske lite, er stabilt på dårlig vei og havner øverst på resultatlista når det gjelder egenskaper på vått underlag. Dekket er blant de beste når det gjelder kjøreegenskaper på tørr asfalt, og havner som nummer to blant piggdekkene for bremsestrekning her. Har 150 pigger.

Totalscore: 42/100

Basert på 1 test. Pris fra 864,-

Pris fra 864,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Det hjelper ikke at dette er et toppdekk, når det er verst når det gjelder. Les saken

42
Linglong Green-Max Winter Ice I-15 (Piggfrie)

38/100

Piggfritt dekk: Linglong Green-Max Winter Ice I-15 har ikke godt nok grep på isete og våte veier, men det griper bedre på snø. Bremsestrekningen er for lang på både snø og is. Dekket får gjennomsnittlig karakter for kjøreegenskaper på tørr vei, men har den nest korteste bremsestrekningen av alle vinterdekkene på tørt underlag.

Totalscore: 38/100

Basert på 1 test. Pris fra 568,-

Pris fra 568,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2017)

Dårlig grep på is gjør at dette piggfrie dekket får lav score i vår test. Les saken

38
GT Radial Champiro IcePro (Piggdekk)

36/100

Piggdekk: GT Radial Champiro IcePro er et billigdekk, og det vises tydelig i testresultatene. Vi Bilägare plasserer det helt på bunn av resultatlista og gir det lave poengsummer i alle disipliner, med unntak av våt vei. Den topper fakisk resultatlista når det gjelder bremsestrekning på vått underlag, og kjøreegenskapene på våt vei er også greie. Har 130 pigger.

Totalscore: 36/100

Basert på 1 test. Pris fra 912,-

Pris fra 912,-

Vi Bilägare (2017)

Champiro hamnar långt efter de övriga i alla is- och snöronder. Framför allt har GT Radial stora problem att få stopp på is. Les saken (krever medlemskap)

36
Beste priser
Vianor 912,- Til Prisjakt

Levert av:

#bildekk #vinterdekk #piggfrie #nokian #goodyear #michelin #pirelli #continental #bridgestone #nankang #landsail #hankook #linglong #piggdekk #gislaved #kumho #gt-radial #vredestein #yokohama #triangle

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse
yo

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.