Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2019

Årets beste vinterdekk

Se hvilke dekk som gjøre det best i test på tvers av flere nordiske kvalitetstester.

Annonse

Beste vinterdekk 2019

I årets test av vinterdekk har vi valgt å skille mellom piggdekk og piggfrie dekk. Uavhengig av type tar Continental seieren som de beste vinterdekkene i 2019.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Blant piggdekkene er det modellen Continental IceContact 3 som er best i test. Den havner fire poeng over Michelin X-Ice North 4 på andreplass.

Av de piggfrie dekkene testet havner Continental Viking Contact 7 øverst på resultatlisten, slik som det også gjorde i fjor. På andreplass finner vi vinneren fra 2017, Nokian Hakkapeliitta R3.

Vinterdekkene som gjør det best i test viser seg dermed å gjøre det bra år etter år. Se hele resultatlisten her.

Velg etter underlag

Det viktigste du gjør er å velge vinterdekk ut ifra hva slags type underlag du oftest kjører på i løpet av sesongen. Er det mest slaps og vått føre der du ferdes, eller dekkes veien av et tykt lag med snø hvert år? Varierer underlaget mye i løpet av vinteren, eller er veiene dekket av snø gjennom hele sesongen?

Vær- og føreforhold har svært mye å si for hvilket dekk du bør velge. Under hver modell har vi derfor presisert hvilket underlag dekkene passer best til, slik at du enkelt kan finne frem til rett vinterdekk for deg.

Piggdekk eller piggfrie vinterdekk?

I tillegg til å tenke gjennom vær- og føreforhold, må du vurdere hvorvidt du ønsker deg vinterdekk med eller uten pigger. Ekspertene sier som regel at man bør kjøre med det man føler seg tryggest med. Piggfrie dekk gjør det ofte like bra på snø som piggdekk, men sistnevnte hevder seg vanligvis bedre på is og våt is.

Her er flere faktorer du bør tenke gjennom før du bestemmer deg for å gå for piggdekk eller piggfrie dekk:

Piggdekk er best på is

Valget av piggdekk avhenger av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggdekk jevnt over er best på ren is, men forskjellen er ikke like stor på snø og våt vei.

Merk at piggdekk som regel har både kortere bremselengde og bedre akselerasjon på de fleste underlag.

Piggdekk best på is: Kjører du mest på is bør du gå for piggdekk.

Bor du i et område med mye is på vinteren, for eksempel langs kysten, kan du vurdere om bilen får best grep med piggdekk. Det gjelder også om du ofte kjører på ulendt vei, for eksempel om du bor på toppen av en bakke som ofte blir svært glatt på vinteren.

Les også: Stor test av felleski

Videre støyer piggdekk mer enn piggfrie dekk, i tillegg til at de har høyere rullemotstand og ofte kan oppleves mindre komfortable å kjøre med.

Piggdekk kan også bedre kjøreforholdene ved at de skraper opp snø og is på veiene. Dette skaper friksjon, som gjør at veien blir tryggere å kjøre på. Piggfrie dekk etterlater seg heller en polert vei.

Ulempen med piggdekk er at piggene i tillegg til snø og is også skraper opp asfaltveien. Det skaper helseskadelig svevestøv, noe som har ført til at de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft.

PIGGDEKK PASSER BEST TIL:

– is og særlig våt is

– uerfarne sjåfører med ujevn kjørestil

– de som ofte kjører lange strekninger

– de som ikke bryr seg om at man må betale piggdekkgebyr i byene

Continental IceContact 3, Michelin X-Ice North 4 og Hankook Winter I*Pike RS2 er de tre beste piggdekkene i samletesten vår.

Piggfrie dekk like gode på snø

Valget av piggfrie dekk avhenger av føret du skal kjøre på, hvilken grad av komfort du ønsker og om du tar miljøhensyn med i beregningen eller ikke. Testen vår viser at piggfrie dekk ofte har den korteste bremsestrekningen på tørr vei, men at de ikke er like gode som piggdekk på isete underlag.

Les også: Den store elsykkeltesten

Piggfrie dekk gode på snø: Kjører du mye på snø, og ikke på is, kan piggfrie dekk være et like godt alternativ.

På snø og våt vei er ikke avstanden mellom pigg- og piggfrie dekk stor, selv om førstnevnte som regel gjør det bedre når det kommer til bremselengde og akselerasjon. Piggfrie dekk sies å være mer komfortable å kjøre med, blant annet fordi de ikke støyer like mye som piggdekk.

En stor fordel med piggfrie dekk er at de er mer miljøvennlige enn piggdekk, blant annet fordi de ikke skaper like mye svevestøv på veiene. Siden de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft, slipper man også en ekstra utgift ved å velge piggfrie fremfor piggdekk.

PIGGFRIE DEKK PASSER BEST TIL:

– snø og tørr asfalt

– erfarne sjåfører med jevn kjørestil

– de som ønsker mindre støy under kjøring

– de som ønsker å være mer miljøvennlige

– de som ikke vil betale piggdekkgebyr i byene

Continental Viking Contact 7, Nokian Hakkapeliitta R3 og Goodyear UltraGrip Ice 2 gjør det best av de piggfrie dekkene i samletesten vår, akkurat slik som de gjorde i fjor.

Kun nordiske kilder

Vi bruker kun kilder fra nordiske land i denne samletesten. Det er for å sikre at testene er gjennomført under nordiske forhold, slik at resultatene gjelder for kjøreforholdene vi har i Norge.

I år bruker vi resultater fra tre nordiske testkilder. NAFs vinterdekktest publiseres i magasinet Motor. Nytt av året er at den er gjennomført i samarbeid med svenske Vi Bilägare. Dagbladets test er også publisert i Aftonbladet og finske Tekniikan Mailma, mens Teknikens Värld har gjennomført sin helt egen vinterdekktest.

I denne samletesten har vi kun med tester publisert i 2019. Dekk gjennomgår ofte små endringer fra år til år, uten at dekket bytter navn, og uten at vi nødvendigvis vet hvilke endringer som eventuelt er gjort. Ved å begrense oss til dette året sikrer vi at vinterdekkene som inkluderes er så relevante som mulig.

Les også: Denne smarthøyttaleren er best

Ulik gjennomføring og poengskala

Kildene vekter testdisiplinene ulikt og skiller seg fra hverandre med tanke på hvordan de deler ut poengene. Vi ber deg ta dette i betraktning når du leser resultatlista.

Mønsterdybde

På vinterdekk må mønsterdybden være minst 3 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 4 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Tidligere år har alle testdekkene hatt dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

Nytt av året er at NAF/Motor og svenske Teknikens Värld har gått én dimensjon opp, og tester 225/50 R17. Sistnevnte begrunner endringen i at vinterhjulene vokser på lik linje med sommerhjulene. I tillegg har begge testkildene gjennomført testen med en Volvo V60, som har 17 tommer som minste felgdiameter.

Dette betyr de ulike tallene:

  • 205: Dekkets bredde i mm.
  • 55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).
  • R: Radialdekk.
  • 16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

  • 91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).
  • H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Vinterdekk i Norge må for øvrig være merket med minimum hastighetskode Q (160 km/t), uavhengig av hva som står i vognkortet på bilen din.

Kilde: NAF.

 

NAF/Motor

NAF/Motor samarbeider i år med svenske Vi Bilägare. De vurderer vinterdekkene ut ifra 5 kategorier bestående av 3 delkategorier. I hver delkategori er høyeste poengsum 5, og laveste 1. Siden noen kategorier, slik som prestasjon på snø og is, er viktigere enn andre, har de av og til ganget poengsummen med to eller tre.

Til sammen er det mulig å få 100 poeng. De oppgir at tenkt gjennomsnitt er 60 poeng. I år er 32 poeng den laveste totalscoren tildelt, og 89 den høyeste. Det betyr at det skiller en god del mellom dårligste og beste vinterdekk.

NAF/Motor har brukt en Volvo V60 som testbil, med dekkdimensjonen 225/50 R17.

Du kan lese mer detaljert om gjennomføringen av testen hos Motor.

Dagbladet

Dagbladet samarbeider i år med svenske Aftonbladet og Tekniikan Mailma. Testene er blitt utført av profesjonelle testere hos Test World i Ivalo i Finland. De har vurdert dekkene ut ifra 5 kategorier. Prestasjonen på is vektlegges med 40 %, snø med 20 %, våt asfalt og komfort med 15 % og tørr asfalt med 10 %.

I hvert delkategori får de beste dekkene 10 poeng, og de dårligste 4. Poengene slås sammen, og dekkene får til slutt en totalsum mellom 4 og 10 poeng. Laveste utdelte totalsum er 6,4 og høyeste er 8,6.

Dagbaldet har brukt testbilen VW Golf med dekkdimensjon 205/55 R16.

Flere detaljer rundt testingen kan du lese hos Dagbladet (krever medlemskap).

Teknikens Värld

Teknikens Värld har gjennomført sin egen vinterdekktest og bedømmer dekkene opp mot hverandre. De tester bremseegenskapene på is, snø, vått og tørt underlag, samt kjøreegenskapene på is, snø og vann. I tillegg tester de vinterdekkene opp mot vannplaning, komfort og rullemotstand.

I hver kategori får beste dekk 10 poeng, og dårligste dekk 1 poeng. Snø og is vektlegges dobbelt. Til sammen kan man få 150 poeng, og høyeste poengscore er 109. Laveste poengsum er 72.

Les mer om testen hos Teknikens Värld (krever medlemskap).

Når vi slår resultatene sammen

NAF/Motor gir generelt høyere poengscore enn de to andre testkildene, noe som gjør at dekkene som kun er testet av NAF plasserer seg høyere på resultatlisten enn dekkene som er testet av flere kilder.

Dette er én av grunnene til at Test.no er opptatt av å se til flere kilder når vi gjør samletester, fordi det gir et mer nyansert bilde av produktene.

Vi kårer ikke en vinner blant dekkene som kun er testet av én kilde, men du vil likevel finne dekkene i resultatlisten under.

RESULTATER

Continental IceContact 3 – 2019 (Piggdekk)

Continental IceContact 3 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 364,-

Pris fra 1 364,-

77
Michelin X-Ice North 4 – 2019 (Piggdekk)

Michelin X-Ice North 4 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 200,-

Pris fra 1 200,-

73
Continental Viking Contact 7 (Piggfrie)

Continental Viking Contact 7 – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 100,-

Pris fra 1 100,-

73
Nokian Hakkapeliitta R3 (Piggfrie)

Nokian Hakkapeliitta R3 – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 119,-

Pris fra 1 119,-

69
Hankook Winter I*Pike RS2 – 2019 (Piggdekk)

Hankook Winter I*Pike RS2 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 863,-

Pris fra 863,-

69
Nokian Hakkapeliitta 9 – 2019 (Piggdekk)

Nokian Hakkapeliitta 9 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 1 188,-

Pris fra 1 188,-

67
Goodyear UltraGrip Ice 2 (Piggfrie)

Goodyear UltraGrip Ice 2 – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 938,-

Pris fra 938,-

67
Nokian Nordman RS2 – 2019 (Piggfrie)

Nokian Nordman RS2 – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 875,-

Pris fra 875,-

67
Goodyear UltraGrip Ice Arctic – 2019 (Piggdekk)

Goodyear UltraGrip Ice Arctic – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 681,-

Pris fra 681,-

66
Gislaved NordFrost 200 – 2019 (Piggdekk)

Gislaved NordFrost 200 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 313,-

Pris fra 1 313,-

64
Sava Eskimo Stud – 2019 (Piggdekk)

Sava Eskimo Ice – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 947,-

Pris fra 947,-

62
Vredestein Wintrac Ice – 2019 (Piggdekk)

Vredestein Wintrac Ice – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 1 163,-

Pris fra 1 163,-

60
Nokian Nordam 7 – 2019 (Piggdekk)

Nokian Nordman 7 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 118,-

Pris fra 1 118,-

59
Michelin X-Ice XI3 (Piggfrie)

Michelin X-Ice XI3 – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 938,-

Pris fra 938,-

58
Bridgestone Noranza 001 – 2019 (Piggdekk)

Bridgestone Noranza 001 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 3 tester. Pris fra 891,-

Pris fra 891,-

57
Pirelli Ice Zero FR – 2019 (Piggdekk)

Pirelli Ice Zero FR – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 863,-

Pris fra 863,-

55
LingLong GreenMax Winter – 2019 (Piggfrie)

LingLong GreenMax Winter – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 491,-

Pris fra 491,-

54
Hankook Winter i*cept iZ2 – 2019 (Piggfrie)

Hankook Winter i*cept iZ2 – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 957,-

Pris fra 957,-

53
Federal Himalaya ICEO – 2019 (Piggfrie)

Federal Himalaya ICEO – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 725,-

Pris fra 725,-

52
Cooper Weather-Master Ice 100 – 2019 (Piggfrie)

Cooper Weather-Master Ice 100 – 2019 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 824,-

Pris fra 824,-

47
Kormoran Stud 2 – 2019 (Piggdekk)

Kormoran Stud 2 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 1 130,-

Pris fra 1 130,-

44
Sailun IceBlazer WST3 – 2019 (Piggdekk)

Sailun IceBlazer WST3 – 2019 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 1 test. Pris fra 671,-

Pris fra 671,-

24

Utfyllende resultater

Nedenfor kan du lese mer om produktene og se hvilke testkilder poengsummene baserer seg på.

Continental IceContact 3 – 2019 (Piggdekk)

77/100

PIGGDEKK: Continental IceContact 3 er dekk med gummipigger, og fremstår i realiteten som «piggfrie dekk med pigger», ifølge NAF/Motor. Modellen gjør det bra hos alle testkilder, og får skryt for et godt grep på snø og is. I det store og det hele kjennes dekket godt ut, selv om det ikke fungerer like bra på asfalt som det gjør på ordentlig vinterføre.


Passer best til: Snø og is.

Totalscore: 77/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 364,-

Pris fra 1 364,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

IceContact3 er sesongens store nyhet. Conti-dekket går til helt til topps i vår test. Les saken

87
Dagbladet (2019)

Continental er et sikkert og godt dekk på is, med kort bremsestrekning og god framkommelighet. Les saken (krever medlemskap)

75
Teknikens Värld (2019)

Nya Continental IceContact 3 flyttar gränserna för hur ett vinterdäck ska arbeta på is och snö. Les saken (krever medlemskap)

70
Michelin X-Ice North 4 – 2019 (Piggdekk)

73/100

PIGGDEKK: Michelin X-Ice North 4 er testvinner hos Dagbladet, og kommer godt ut i de andre testene. Hos NAF/Motor tar dekkene en god og sterk andreplass. Modellen får skryt for svært gode egenskaper på is, og det fungerer også greit på andre fører. Teknikens Värld mener de ikke helt når opp til Continental på is og snø, selv om det presterer bra. X-Ice North 4 gjør det derimot ikke like bra på våte flater.


Passer best til: Snø, is og tørr asfalt.

Totalscore: 73/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 200,-

Pris fra 1 200,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Med 257 pigger i hvert dekk stikker XIN4 seg bokstavelig talt ut blant piggdekkene. Les saken

78
Dagbladet (2019)

Michelins piggdekk får toppkarakteren 10 i alle disipliner på is. Les saken (krever medlemskap)

77
Teknikens Värld (2019)

Det franska däcket har riktigt bra vinteregenskaper, men det räcker inte hela vägen fram för att konkurrera med Continental på is och snö. Les saken (krever medlemskap)

64
Continental Viking Contact 7 (Piggfrie)

73/100

PIGGFRIE DEKK: Continental VikingContact 7 er testvinner blant de piggfrie dekkene hos både NAF/Motor og Teknikens Värld. Modellen får skryt for et godt grep på is og snø, samt at den er stillegående. Testerne mener den myke gummiblandingen gir super komfort, og særlig liker de at den kombineres med god stabilitet på tørr asfalt. Det eneste dekket trekkes for er tidlig vannplaning på våt vei, noe som viser at det er vanskelig å lage et dekk som fungerer godt på alle underlag.


Passer best til: Snø, is og tørr asfalt.

Totalscore: 73/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 100,-

Pris fra 1 100,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

VC7 ble lansert i fjor og vant flere tester. Årets test viser at det ikke var tilfeldig. Les saken

88
Teknikens Värld (2019)

Andra plats totalt och bästa nordiska dubbfria. Les saken (krever medlemskap)

68
Dagbladet (2019)

Continentals grep på is er meget bra til et piggfritt dekk å være og gir deg god kontroll på bilen. Les saken (krever medlemskap)

63
Nokian Hakkapeliitta R3 (Piggfrie)

69/100

PIGGFRIE DEKK: Nokian Hakkapeliitta R3 kommer nest best ut hos både NAF/Motor og Teknikens Värld. Den passer best til vinterføre, og trekkes noe for vannplaning og styrefølelse på tørr vei. Dagbladet mener at andre dekk har noe bedre is-grep, selv om dekket er et godt piggfritt vinterdekk. Det støyer også lite.


Passer best til: Snø og is.

Totalscore: 69/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 119,-

Pris fra 1 119,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Hakkapeliitta R3 har godt vintergrep og er blant de piggfrie dekkene som klarer seg best i svingene. Les saken

82
Teknikens Värld (2019)

Nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 presterar ett bra resultat med balanserade prestanda på snö och is. Les saken (krever medlemskap)

66
Dagbladet (2019)

Nokian er et godt piggfritt vinterdekk, selv om noen konkurrenter har litt bedre is-grep. Les saken (krever medlemskap)

58
Hankook Winter I*Pike RS2 – 2019 (Piggdekk)

69/100

PIGGFRIE DEKK: Hankook Winter i*Pike RS2 gjør det jevnt over godt, men støyer noe og har ikke den beste bremselengden på våt asfalt. Dagbladet mener is-grepet er bedre enn de flestes, mens NAF/Motor mener festet på is kunne vært bedre.


Passer best til: Snø

Totalscore: 69/100

Basert på 2 tester. Pris fra 863,-

Pris fra 863,-

Dagbladet (2019)

Dekket oppfører seg logisk og uten overraskelser i de fleste situasjoner. Les saken (krever medlemskap)

73
NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Andregenerasjon av dekket i*Pike kom i fjor, og etter at denne testen var gjennomført har i*Pike RS2 fått en oppdatering. Les saken

65
Nokian Hakkapeliitta 9 – 2019 (Piggdekk)

67/100

PIGGFRIE DEKK: Nokian Hakkapeliitta 9 kommer bedre ut hos NAF/Motor og Dagbladet enn hos Teknikens Värld. Mens NAF/Motor og Dagbladet mener dekket er godt å kjøre med og har et bra grep om vinterføret, trekker Teknikens Värld dekket for dårlig prestasjon på is. NAF/Motor mener dekket er raskt på våt og svingete bane, mens Dagbladet mener dekket gjør det middels på våt asfalt. Det trekkes noe for prestasjonen på tørr asfalt, høyt støynivå og vannplaning.


Passer best til: Snø, is og våt vei.

Totalscore: 67/100

Basert på 3 tester. Pris fra 1 188,-

Pris fra 1 188,-

Dagbladet (2019)

Nokian har svært godt grep på is, noe som gir problemfri kjøring i stort sett alle situasjoner. Les saken (krever medlemskap)

73
NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Nokian-dekket har gode kjøreegenskaper og er et nøytralt og lettkontrollert dekk på alle underlag. Les saken

72
Teknikens Värld (2019)

Nokian Hakkapeliitta 9 är en ännu större skräll än Nokian Nordman 7. Les saken (krever medlemskap)

57
Goodyear UltraGrip Ice 2 (Piggfrie)

67/100

PIGGFRIE DEKK: Goodyear Ultra Grip Ice2 Sound Comfort er et svært stillegående dekk, takket være Goodyears støydempende teknikk SoundComfort. I tillegg gjør dekket det svært godt på våt asfalt, og gjør det best av alle de nordiske dekkene når det gjelder vannplaning. På is og snø er bremsegrepet moderat.


Passer best til: Våt og tørr asfalt.

Totalscore: 67/100

Basert på 2 tester. Pris fra 938,-

Pris fra 938,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Ice2 er ett av få piggfrie dekk som trives på våt asfalt. Les saken

78
Dagbladet (2019)

Goodyear har et moderat bremsegrep på is og litt under middels sidegrep. Les saken (krever medlemskap)

55
Nokian Nordman RS2 – 2019 (Piggfrie)

67/100

PIGGFRIE DEKK: Nokian Nordman RS2 har et godt vintergrep og fungerer bra på snø og is. Modellen trekkes for dårlig grep på asfalt – både våt og tørr – og de gjør det ikke bra i vannplaningstest.


Passer best til: Snø og is.

Totalscore: 67/100

Basert på 1 test. Pris fra 875,-

Pris fra 875,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Nordman RS2 er det gamle Nokian Hakkapeliitta R som lever videre under nytt navn. Les saken

67
Goodyear UltraGrip Ice Arctic – 2019 (Piggdekk)

66/100

PIGGFRIE DEKK: Testerne mener Goodyear UltraGrip Ice Arctic er gode dekk, selv om de ikke er like stabile på is og snø som de helt i toppen. Særlig er det få pigger som gjør at dekkene ikke klarer å prestere best på vinterføre. På bar asfalt er de derimot gode og stabile. Prisen kan man heller ikke klage på.


Passer best til: Tørr og våt asfalt.

Totalscore: 66/100

Basert på 3 tester. Pris fra 681,-

Pris fra 681,-

Teknikens Värld (2019)

Goodyear ligger numera näst intill alltid med i toppen i våra däcktester, så även i år. Les saken (krever medlemskap)

68
Dagbladet (2019)

Bremsegrepet til Goodyear er bra på is, men sidegrepet er litt for dårlig. Les saken (krever medlemskap)

68
NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Få pigger gjør at Goodyear-dekket får trøbbel mot de beste. Les saken

63
Gislaved NordFrost 200 – 2019 (Piggdekk)

64/100

PIGGDEKK: Til tross for at Gislaved Nordfrost 200 kommer med få pigger – 130 stykker – mener Teknikens Värld at dekkene presterer godt på både snø og is. Modellen er ikke like god som de aller beste dekkene, men den er likevel godkjent. Dagbladet trekker dekkene enda mer for dårlig grep på is, men mener de har utmerket grep på snø. De fungerer ikke bra på tørr asfalt, og stabiliteten på sporet vei er ikke på topp.


Passer best til: Snø og våt asfalt.

Totalscore: 64/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 313,-

Pris fra 1 313,-

Teknikens Värld (2019)

Dubbade Gislaved NordFrost 200 visar, liksom Goodyear, att mängden dubbar kanske ändå inte är avgörande för däckets totala prestation. Les saken (krever medlemskap)

65
Dagbladet (2019)

Gislaveds is-grep er dårligere enn de beste, noe som blant annet skyldes betydelig færre pigger enn mange av konkurrentene. Les saken (krever medlemskap)

62
Sava Eskimo Stud – 2019 (Piggdekk)

62/100

PIGGFRIE DEKK: Sava Eskimo Ice gjør det bra i vannplaningstest, og kjører godt på asfalt. På vinterføre som snø og is er derimot grepet ikke like godt, noe som gjør at dekket havner på en femteplass hos NAF/Motor.


Passer best til: Våt og tørr asfalt.

Totalscore: 62/100

Basert på 1 test. Pris fra 947,-

Pris fra 947,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Dette Goodyear-underbruket holder ikke grepet godt nok i svingen til å komme opp på pallen i årets test. Les saken

62
Vredestein Wintrac Ice – 2019 (Piggdekk)

60/100

PIGGFRIE DEKK: Vredestein fungerer ikke bra på is, og er ikke gode i kritiske situasjoner. På snø fungerer modellen greit, men dekkene er ikke behagelige å kjøre på svingete veier. På våt og tørr asfalt gjør piggdekkene det svært godt.


Passer best til: Tørr og våt asfalt.

Totalscore: 60/100

Basert på 1 test. Pris fra 1 163,-

Pris fra 1 163,-

Dagbladet (2019)

Vredestein har relativt dårlig grep på is til et piggdekk å være. Spesielt sidegrep mangler, noe som gjør det utfordrende å takle kritiske situasjoner. Les saken (krever medlemskap)

60
Nokian Nordam 7 – 2019 (Piggdekk)

59/100

PIGGDEKK: Nokian Nordman 7 er ikke like gode på vinterføre som de beste dekkene. Isgrepet er dårlig og dekkene fremstår dermed dårligere enn de bør. På våt og tørr asfalt er dekkene helt gjennomsnittlige. Du finner bedre dekk på markedet enn disse.


Passer best til: Våt og tørr asfalt.

Totalscore: 59/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 118,-

Pris fra 1 118,-

Dagbladet (2019)

Det har bra bremsegrep på is, men sidegrepet er dårlig. Det betyr at dekket kan være vanskelig å kontrollere i kritiske manøvrer. Les saken (krever medlemskap)

60
Teknikens Värld (2019)

Det är en smärre skräll att Nokians lågprisalternativ (även om det inte är så lågt pris...) Nordman 7 placerar sig före Nokian Hakkapeliitta 9. Les saken (krever medlemskap)

58
Michelin X-Ice XI3 (Piggfrie)

58/100

PIGGFRIE DEKK: Michelin X-Ice 3 er en gammel dekkmodell som ifølge Teknikens Värld taper mot de nyere dekkene på markedet. Dagbladet er mer positive og påpeker at dekkene har godt bremsegrep, fin fremkommelighet og er stabilt på våt asfalt, selv om styrefølelsen på snø er noe dårlig.


Passer best til: Våt asfalt

Totalscore: 58/100

Basert på 2 tester. Pris fra 938,-

Pris fra 938,-

Teknikens Värld (2019)

Michelin X-Ice 3 är den franska däcktillverkarens nordiska dubbfria trotjänare – som kommer att ersättas under kommande vinter. Les saken (krever medlemskap)

60
Dagbladet (2019)

Bremsegrepet og framkommeligheten til Michelin er blant de beste av de piggfrie dekkene. Les saken (krever medlemskap)

55
Bridgestone Noranza 001 – 2019 (Piggdekk)

57/100

PIGGFRIE DEKK: Bridgestone Noranza 001 gjør det bra på is, og gir en presis styrefølelse. Modellen kjører bra på snø, men bremser dessverre litt for dårlig på samme underlag. Dekkene har dårlig grep på våt asfalt, og testerne opplever at de er middels på alt.


Passer best til: Is.

Totalscore: 57/100

Basert på 3 tester. Pris fra 891,-

Pris fra 891,-

Dagbladet (2019)

Styrefølelsen er presis, men sidegrepet er litt for dårlig og medfører at bakhjulene kan miste grepet relativt brått. Les saken (krever medlemskap)

62
NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

I takt med at konkurrentene har lansert nyheter har Bridgestone falt på resultatlistene. Les saken

57
Teknikens Värld (2019)

Bridgestone hör till de så kallade premiumdäcken, men den prestanda som dubbade Noranza 001 visar upp innebär inget premium. Les saken (krever medlemskap)

53
Pirelli Ice Zero FR – 2019 (Piggdekk)

55/100

PIGGFRIE DEKK: Dekkene fra Pirelli er gode på is og kjennes presise. På snøføre presterer også dekkene over gjennomsnittlig, mens de på våt asfalt helt ok.


Passer best til: Is og snø.

Totalscore: 55/100

Basert på 1 test. Pris fra 863,-

Pris fra 863,-

Dagbladet (2019)

Grepet er godt, selv om framkommeligheten er litt dårligere enn de beste piggfrie dekkene. Les saken (krever medlemskap)

55
LingLong GreenMax Winter – 2019 (Piggfrie)

54/100

PIGGFRIE DEKK: Ifølge Teknikens Värld gjør Linglong Greenmax Winter det ikke bra på vinterføre, og særlig har det dårlig grep på is.


Passer best til: Ingenting.

Totalscore: 54/100

Basert på 1 test. Pris fra 491,-

Pris fra 491,-

Teknikens Värld (2019)

Linglong Green-Max Winter tappar greppet på is i stor utsträckning, utan att egentligen ha några andra fördelar. Les saken (krever medlemskap)

54
Hankook Winter i*cept iZ2 – 2019 (Piggfrie)

53/100

PIGGFRIE DEKK: Hankook Winter I*Cept IZ2 har et godt grep om veien både på snø, is, og svingete veier. Dekkene fungerer ikke like bra på våt vei.


Passer best til: Snø og is.

Totalscore: 53/100

Basert på 1 test. Pris fra 957,-

Pris fra 957,-

Dagbladet (2019)

Hankook har nesten like bra grep på isen som det beste piggfrie dekket. Les saken (krever medlemskap)

53
Federal Himalaya ICEO – 2019 (Piggfrie)

52/100

PIGGFRIE DEKK: Teknikens Värld mener Federal Himalaya ICEO har de dårligste vinteregenskapene av alle de piggfrie dekkene i testen deres. Grepet på is er ikke bra, men heldigvis gjør dekkene det bedre på snø.


Passer best til: Snø.

Totalscore: 52/100

Basert på 1 test. Pris fra 725,-

Pris fra 725,-

Teknikens Värld (2019)

Nordiska dubbfria Federal Himalaya ICEO presterar klassens sämsta vinteregenskaper Les saken (krever medlemskap)

52
Beste priser
Fevik Dekk AS 725,- Til Prisjakt

Levert av:

Cooper Weather-Master Ice 100 – 2019 (Piggfrie)

47/100

PIGGFRIE DEKK: Coopers Weather Master Ice 100 gjør det ikke godt nok på is, og er dermed vanskelig å bruke til nødvendige unnamanøvere. På snø fungerer de bedre, og på våt asfalt er grepet greit.


Passer best til: Snø.

Totalscore: 47/100

Basert på 1 test. Pris fra 824,-

Pris fra 824,-

Dagbladet (2019)

Grepet framover er dårlig og det samme er sidegrepet. Det resulterer i at dekket blir vanskelig å kontrollere i kritiske situasjonen. Les saken (krever medlemskap)

47
Kormoran Stud 2 – 2019 (Piggdekk)

44/100

PIGGDEKK: Dekkene Kormoran Stud 2 blir beskrevet som «fullstendig verdiløse på is» av svenske Teknikens Värld. På våte veier er modellen best, men det holder ikke for nordisk vinterføre. Unngå dette dekket.


Passer best til: Våt asfalt.

Totalscore: 44/100

Basert på 1 test. Pris fra 1 130,-

Pris fra 1 130,-

Teknikens Värld (2019)

Michelin är delägare i Kormoran, men frågan är om de vill kännas vid den prestanda som dubbade Stud 2 visar upp. Les saken (krever medlemskap)

44
Sailun IceBlazer WST3 – 2019 (Piggdekk)

24/100

PIGGFRIE DEKK: Ifølge NAF/Motor bør du unngå dette kinesiske billigdekket. Om Sailun IceBlazer WST3 sier testerne at de sjelden har testet et dårligere dekk.


Passer best til: Ingenting. Styr unna dette dekket.

Totalscore: 24/100

Basert på 1 test. Pris fra 671,-

Pris fra 671,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2019)

Sjelden har et dekk gjort det dårligere i test enn dette billigdekket fra Kina. Les saken

24
#bildekk #vinterdekk #piggfrie #nokian #goodyear #michelin #pirelli #continental #hankook #linglong #piggdekk #bridgestone #gislaved #nordman #vredestein #piggfrie-dekk #cooper #sailun #federal #kormoran

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn
Følg oss på Facebook

Vi publiserer alle nye tester via vår Facebookside. Følg oss for å holde deg oppdatert på nye tester.