Velg riktig vinterdekk
Den norske vinteren byr ofte på en kombinasjon av snø, is og våt asfalt, men årets vinterdekk presterer ikke like godt på alle underlag. Her er dekkene som gjør det best på tvers av flere nordiske kvalitetstester.
Testvinnerne
I årets vinterdekktest har vi valgt å skille mellom piggdekk og piggfrie dekk.
Blant piggdekkene tar fjorårets testvinner Continental IceContact 2 seieren igjen, mens Nokian Hakkapeliitta 9 henger med ett poeng bak vinnerdekkene fra Continental.
Av de piggfrie dekkene havner Continental Viking Contact 7 øverst på resultatlisten, mens fjorårets vinner Nokian Hakkapeliitta R3 havner på andreplass i år.
Testvinnerne i hver kategori får begge 88 poeng. Du kan se hele resultatlisten her.
Velg dekk etter underlag
Når man skal velge vinterdekk er det viktig å tenke gjennom hva slags underlag man oftest kjører på i løpet av sesongen. Er det mest slaps og vått føre der du ferdes, eller dekkes veien av et tykt lag med snø hvert år? Varierer underlaget mye i løpet av vinteren?
Vær- og føreforhold har svært mye å si for hvilket dekk du bør velge, og du bør derfor se etter dekkene i resultatlisten som gjør det best på det føret du oftest ferdes på i løpet av vinteren.
Vi har fremhevet hvilke typer føre de ulike dekkene gjør det best på i produktbeskrivelsen til hvert produkt i resultatlisten, slik at du enkelt kan sammenligne de dekkene som er aktuelle for deg.
Piggdekk eller piggfrie dekk?
I tillegg til å tenke gjennom vær- og føreforhold, må du også vurdere hvorvidt du ønsker deg vinterdekk med eller uten pigger. Ekspertene sier som regel at man bør kjøre med det man føler seg tryggest med. Piggfrie dekk gjør det ofte like bra på snø som piggdekk, men sistnevnte hevder seg vanligvis bedre på is og våt is.
Her er flere faktorer du bør tenke gjennom før du bestemmer deg for å gå for piggdekk eller piggfrie dekk:
Piggdekk best på is
Valget av piggdekk avhenger av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggdekk jevnt over er best på ren is, mens at forskjellen ikke er like stor på snø og våt vei. Likevel har piggdekk som regel kortere bremselengde og bedre akselerasjon på de fleste underlag.
Bor du i et område med mye is på vinteren, for eksempel langs kysten, kan du vurdere om bilen får best grep med piggdekk. Dette gjelder også om man ofte kjører på ulendt vei, for eksempel om man bor på toppen av en bakke som ofte blir svært glatt på vinteren.
Les også: Årets store sommerdekk-test
Ellers støyer piggdekk mer enn piggfrie dekk, i tillegg til at de har høyere rullemotstand og ofte kan oppleves mindre komfortable å kjøre med.
Piggdekk kan også bedre kjøreforholdene ved at de skraper opp snø og is på veiene. Dette skaper friksjon, som gjør at veien blir tryggere å kjøre på. Piggfrie dekk etterlater seg heller en polert vei.
Nedsiden med piggdekk er at piggene i tillegg skraper opp asfalten og lager skadelig svevestøv, noe som har ført til at de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft.
PIGGDEKK PASSER BEST TIL:
– is og særlig våt is
– uerfarne sjåfører med ujevn kjørestil
– de som ofte kjører lange strekninger
– de som ikke bryr seg om at man må betale piggdekkgebyr i byene
Continental IceContact2, Nokian Hakkapeliitta 9 og Goodyear UltraGrip Ice Arctic er de tre beste piggdekkene i samletesten vår.
Her er det også verdt å nevne at NAF/Motor kårer Michelin X-Ice North 4 til testvinner blant piggdekkene i deres store test. Siden Michelin X-Ice North ikke har blitt testet av andre kilder, vil disse dekkene ikke bli kåret til vinner i samletesten på Test.no.
Piggfrie dekk like gode på snø
Slik som med piggdekk avhenger valget av piggfrie dekk av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggfrie dekk ofte har den korteste bremsestrekningen på tørr vei, men at de ikke er like gode som piggdekk på isete underlag.
Les også: Den store elsykkeltesten
På snø og våt vei er ikke forskjellene mellom de to typene veldig store, selv om piggdekk som regel gjør det bedre når det kommer til bremselengde og akselerasjon. Piggfrie dekk sies å være mer komfortable å kjøre med, blant annet fordi de ikke støyer like mye som piggdekk.
En stor fordel med piggfrie dekk er at de er mer miljøvennlige enn piggdekk, blant annet fordi de ikke skaper like mye svevestøv under kjøring. Siden de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft, slipper man en ekstra utgift ved å velge piggfrie fremfor piggdekk.
PIGGFRIE DEKK PASSER BEST TIL:
– snø og tørr asfalt
– erfarne sjåfører med jevn kjørestil
– de som ønsker mindre støy under kjøring
– de som ønsker å være mer miljøvennlige
– de som ikke vil betale piggdekkgebyr i byene
Continental Viking Contact 7, Nokian Hakkapeliitta R3 og Goodyear UltraGrip Ice 2 gjør det best av de piggfrie dekkene i samletesten vår.
Kun nordiske kilder
Vi bruker kun kilder fra nordiske land i denne samletesten. Det er for å sikre oss at testene er gjennomført under nordiske forhold, slik at resultatene er valide med tanke på de faktiske kjøreforholdene vi har i Norge.
NAF/Motor-testen gjennomføres hvert år i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue og svenske Aftonbladet. Svenske Vi Bilägare samarbeider ikke med andre kilder.
I denne samletesten har vi kun med tester fra 2018. Dekk gjennomgår ofte små endringer fra år til år, uten at dekket bytter navn, og uten at vi nødvendigvis vet hvilke endringer som eventuelt er gjort. Ved å begrense oss til årets tester utelukker vi dette problemet, og testen holdes så relevant som mulig.
Les også: De beste dronene både for amatøren og proffen
Ulik gjennomføring og poengskala
Kildene vekter testdisiplinene ulikt og skiller seg fra hverandre med tanke på hvordan de deler ut poengene. Vi ber deg ta dette i betraktning når du leser resultatlista.
NAF/Motor
NAF/Motor har vektet egenskaper på asfalt med 40 %, snø med 30 %, og is med 30%. I hver kategori tester de hvordan dekkene presterer når det gjelder bremsing, akselerasjon, banekjøring og kjørefølelse.
Dekkene som gjør det best i hver delkategori får poengscore 100, og de andre dekkene plasseres i forhold til de beste dekkene. I år er 58, 3 den laveste poengscoren tildelt i de enkelte delkategoriene og 86,6 den laveste totalscoren. Dette betyr at NAF/Motor er svært fornøyd med årets dekk og deler ut mange poeng i år.
Testbilen NAF/Motor har brukt er en 2017-modell Ford Focus, med dekkdimensjonen 205/55 R16.
Du kan lese mer detaljert om hvordan de tester her og hvordan de vekter poengene her.
Vi Bilägare
Vi Bilägare vekter is med 35 %, snø med 25 %, våt vei med 15 %, tørr vei med 10 %, rullemotstand med 10 % og støy med 5 %. De bruker en poengskala som går fra 12 til 100 poeng, og de har gitt alt fra 65 til 86 i totalsum til piggdekkene, og alt fra 57 til 92 for de piggfrie dekkene.
Vi Bilägare testet alle dekkene med en Volvo V40. Unntaket er testen av drivstofforbruket, som de gjorde med en Volvo V60 D2. Alle dekkene testet har dimensjonen 205/55 R16.
Flere detaljer rundt testingen kan du lese i testen av piggdekk (krever medlemskap) og piggfrie dekk (krever medlemskap).
Når vi slår resultatene sammen
Siden NAF/Motor er veldig fornøyd med årets dekk ser vi at dekkene som kun NAF har testet plasserer seg høyere på resultatlisten enn dekkene som er testet av flere kilder. Dette er én av grunnene til at Test.no er opptatt av å se til flere kilder når vi gjør samletester, fordi det gir et mer nyansert bilde av produktene.
Vi kårer ikke en vinner blant dekkene som kun er testet av én kilde, men du finner informasjon om dem ved å huke av «Skjul produkter med mindre enn 2 tester» øverst til høyre i resultatlisten.
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!