Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.
Motor 2018

Velg riktig vinterdekk

Den norske vinteren byr ofte på en kombinasjon av snø, is og våt asfalt, men årets vinterdekk presterer ikke like godt på alle underlag. Her er dekkene som gjør det best på tvers av flere nordiske kvalitetstester.

Annonse

Testvinnerne

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

I årets vinterdekktest har vi valgt å skille mellom piggdekk og piggfrie dekk.

Blant piggdekkene tar fjorårets testvinner Continental IceContact 2 seieren igjen, mens Nokian Hakkapeliitta 9 henger med ett poeng bak vinnerdekkene fra Continental.

Av de piggfrie dekkene havner Continental Viking Contact 7 øverst på resultatlisten, mens fjorårets vinner Nokian Hakkapeliitta R3 havner på andreplass i år.

Testvinnerne i hver kategori får begge 88 poeng. Du kan se hele resultatlisten her.


Velg dekk etter underlag

Når man skal velge vinterdekk er det viktig å tenke gjennom hva slags underlag man oftest kjører på i løpet av sesongen. Er det mest slaps og vått føre der du ferdes, eller dekkes veien av et tykt lag med snø hvert år? Varierer underlaget mye i løpet av vinteren?

Vær- og føreforhold har svært mye å si for hvilket dekk du bør velge, og du bør derfor se etter dekkene i resultatlisten som gjør det best på det føret du oftest ferdes på i løpet av vinteren.

Vi har fremhevet hvilke typer føre de ulike dekkene gjør det best på i produktbeskrivelsen til hvert produkt i resultatlisten, slik at du enkelt kan sammenligne de dekkene som er aktuelle for deg.


Piggdekk eller piggfrie dekk?

I tillegg til å tenke gjennom vær- og føreforhold, må du også vurdere hvorvidt du ønsker deg vinterdekk med eller uten pigger. Ekspertene sier som regel at man bør kjøre med det man føler seg tryggest med. Piggfrie dekk gjør det ofte like bra på snø som piggdekk, men sistnevnte hevder seg vanligvis bedre på is og våt is.

Her er flere faktorer du bør tenke gjennom før du bestemmer deg for å gå for piggdekk eller piggfrie dekk:


Piggdekk best på is
Best på is: Piggdekk har bedre grep på is enn piggfrie dekk. (Foto: Nicolas J. Leclercq)

Valget av piggdekk avhenger av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggdekk jevnt over er best på ren is, mens at forskjellen ikke er like stor på snø og våt vei. Likevel har piggdekk som regel kortere bremselengde og bedre akselerasjon på de fleste underlag.

Bor du i et område med mye is på vinteren, for eksempel langs kysten, kan du vurdere om bilen får best grep med piggdekk. Dette gjelder også om man ofte kjører på ulendt vei, for eksempel om man bor på toppen av en bakke som ofte blir svært glatt på vinteren.

Les også: Årets store sommerdekk-test

Ellers støyer piggdekk mer enn piggfrie dekk, i tillegg til at de har høyere rullemotstand og ofte kan oppleves mindre komfortable å kjøre med.

Piggdekk kan også bedre kjøreforholdene ved at de skraper opp snø og is på veiene. Dette skaper friksjon, som gjør at veien blir tryggere å kjøre på. Piggfrie dekk etterlater seg heller en polert vei.

Nedsiden med piggdekk er at piggene i tillegg skraper opp asfalten og lager skadelig svevestøv, noe som har ført til at de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft.


PIGGDEKK PASSER BEST TIL:

– is og særlig våt is

– uerfarne sjåfører med ujevn kjørestil

– de som ofte kjører lange strekninger

– de som ikke bryr seg om at man må betale piggdekkgebyr i byene


Continental IceContact2, Nokian Hakkapeliitta 9 og Goodyear UltraGrip Ice Arctic er de tre beste piggdekkene i samletesten vår.

Her er det også verdt å nevne at NAF/Motor kårer Michelin X-Ice North 4 til testvinner blant piggdekkene i deres store test. Siden Michelin X-Ice North ikke har blitt testet av andre kilder, vil disse dekkene ikke bli kåret til vinner i samletesten på Test.no.


Piggfrie dekk like gode på snø
Best i byen: Piggfrie dekk gjør det like godt på snø og våt is som piggdekk, og er enda bedre på tørr vei. (Foto: Tanner Boriack)

Slik som med piggdekk avhenger valget av piggfrie dekk av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggfrie dekk ofte har den korteste bremsestrekningen på tørr vei, men at de ikke er like gode som piggdekk på isete underlag.

Les også: Den store elsykkeltesten

På snø og våt vei er ikke forskjellene mellom de to typene veldig store, selv om piggdekk som regel gjør det bedre når det kommer til bremselengde og akselerasjon. Piggfrie dekk sies å være mer komfortable å kjøre med, blant annet fordi de ikke støyer like mye som piggdekk.

En stor fordel med piggfrie dekk er at de er mer miljøvennlige enn piggdekk, blant annet fordi de ikke skaper like mye svevestøv under kjøring. Siden de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft, slipper man en ekstra utgift ved å velge piggfrie fremfor piggdekk.


PIGGFRIE DEKK PASSER BEST TIL:

– snø og tørr asfalt

– erfarne sjåfører med jevn kjørestil

– de som ønsker mindre støy under kjøring

– de som ønsker å være mer miljøvennlige

– de som ikke vil betale piggdekkgebyr i byene


Continental Viking Contact 7, Nokian Hakkapeliitta R3 og Goodyear UltraGrip Ice 2 gjør det best av de piggfrie dekkene i samletesten vår.


Kun nordiske kilder

Vi bruker kun kilder fra nordiske land i denne samletesten. Det er for å sikre oss at testene er gjennomført under nordiske forhold, slik at resultatene er valide med tanke på de faktiske kjøreforholdene vi har i Norge.

NAF/Motor-testen gjennomføres hvert år i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue og svenske Aftonbladet. Svenske Vi Bilägare samarbeider ikke med andre kilder.

I denne samletesten har vi kun med tester fra 2018. Dekk gjennomgår ofte små endringer fra år til år, uten at dekket bytter navn, og uten at vi nødvendigvis vet hvilke endringer som eventuelt er gjort. Ved å begrense oss til årets tester utelukker vi dette problemet, og testen holdes så relevant som mulig.

Les også: De beste dronene både for amatøren og proffen


Ulik gjennomføring og poengskala

Mønsterdybde

På vinterdekk må mønsterdybden være minst 3 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 4 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Alle testdekkene har dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

  • 205: Dekkets bredde i mm.
  • 55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).
  • R: Radialdekk.
  • 16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

  • 91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).
  • H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Vinterdekk i Norge må for øvrig være merket med minimum hastighetskode Q (160 km/t), uavhengig av hva som står i vognkortet på bilen din.

Kilde: NAF.

 

Kildene vekter testdisiplinene ulikt og skiller seg fra hverandre med tanke på hvordan de deler ut poengene. Vi ber deg ta dette i betraktning når du leser resultatlista.


NAF/Motor

NAF/Motor har vektet egenskaper på asfalt med 40 %, snø med 30 %, og is med 30%. I hver kategori tester de hvordan dekkene presterer når det gjelder bremsing, akselerasjon, banekjøring og kjørefølelse.

Dekkene som gjør det best i hver delkategori får poengscore 100, og de andre dekkene plasseres i forhold til de beste dekkene. I år er 58, 3 den laveste poengscoren tildelt i de enkelte delkategoriene og 86,6 den laveste totalscoren. Dette betyr at NAF/Motor er svært fornøyd med årets dekk og deler ut mange poeng i år.

Testbilen NAF/Motor har brukt er en 2017-modell Ford Focus, med dekkdimensjonen 205/55 R16.

Du kan lese mer detaljert om hvordan de tester her og hvordan de vekter poengene her.


Vi Bilägare

Vi Bilägare vekter is med 35 %, snø med 25 %, våt vei med 15 %, tørr vei med 10 %, rullemotstand med 10 % og støy med 5 %. De bruker en poengskala som går fra 12 til 100 poeng, og de har gitt alt fra 65 til 86 i totalsum til piggdekkene, og alt fra 57 til 92 for de piggfrie dekkene.

Vi Bilägare testet alle dekkene med en Volvo V40. Unntaket er testen av drivstofforbruket, som de gjorde med en Volvo V60 D2. Alle dekkene testet har dimensjonen 205/55 R16.

Flere detaljer rundt testingen kan du lese i testen av piggdekk (krever medlemskap) og piggfrie dekk (krever medlemskap).


Når vi slår resultatene sammen

Siden NAF/Motor er veldig fornøyd med årets dekk ser vi at dekkene som kun NAF har testet plasserer seg høyere på resultatlisten enn dekkene som er testet av flere kilder. Dette er én av grunnene til at Test.no er opptatt av å se til flere kilder når vi gjør samletester, fordi det gir et mer nyansert bilde av produktene.

Vi kårer ikke en vinner blant dekkene som kun er testet av én kilde, men du finner informasjon om dem ved å huke av «Skjul produkter med mindre enn 2 tester» øverst til høyre i resultatlisten.

RESULTATER

Continental Viking Contact 7 – 2018 (Piggfrie)

Continental Viking Contact 7 – 2018 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 2 073,-

Pris fra 2 073,-

88
Continental IceContact 2 – 2018 (Piggdekk)

Continental IceContact 2 – 2018 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester.
88
Nokian Hakkapeliitta 9 – 2018 (Piggdekk)

Nokian Hakkapeliitta 9 – 2018 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 2 128,-

Pris fra 2 128,-

86
Nokian Hakkapeliitta R3 2018 (Piggfrie)

Nokian Hakkapeliitta R3 – 2018 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester.
80
Goodyear UltraGrip Ice 2 – 2018 (Piggfrie)

Goodyear UltraGrip Ice 2 – 2018 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 500,-

Pris fra 1 500,-

78
Goodyear UltraGrip Ice Arctic – 2018 (Piggdekk)

Goodyear UltraGrip Ice Arctic – 2018 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 943,-

Pris fra 1 943,-

76
Pirelli Ice Zero FR – 2018 (Piggfrie)

Pirelli Ice Zero FR – 2018 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester.
75
Gislaved NordFrost 200 – 2018 (Piggdekk)

Gislaved NordFrost 200 – 2018 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 859,-

Pris fra 1 859,-

74
Bridgestone Noranza 001 – 2018 (Piggdekk)

Bridgestone Noranza 001 – 2018 (Piggdekk)

Resultatet er basert på 2 tester.
73
Bridgestone Blizzak WS80 – 2018 (Piggfrie)

Bridgestone Blizzak WS80 – 2018 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 990,-

Pris fra 990,-

70
Michelin X-Ice XI3 – 2018 (Piggfrie)

Michelin X-Ice XI3 – 2018 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester.
67
Hankook Winter i*cept iZ2 – 2018 (Piggfrie)

Hankook Winter i*cept iZ2 – 2018 (Piggfrie)

Resultatet er basert på 2 tester. Pris fra 1 169,-

Pris fra 1 169,-

63

Continental Viking Contact 7 – 2018 (Piggfrie)

88/100

PIGGFRIE DEKK: Vikingcontact 7 fra Continental gjør det meget bra på snø og is, men mangler det samme gode grepet på tørr asfalt. Dekkene føles likevel trygge på alle underlag og kåres som testvinner av de piggfrie dekkene både hos Vi Bilägare og NAF/Motor. Dekkene får i tillegg skryt for å lage lite støy under bruk.


Passer best til: Snø, is og våt asfalt

Totalscore: 88/100

Basert på 2 tester. Pris fra 2 073,-

Pris fra 2 073,-

Vi Bilägare (2018)

Dette är ett däck utan nämnvärda kompromisser. Les saken (krever medlemskap)

90
NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Dette piggfrie dekket matcher mange piggdekk på skikkelig vinterføre. Les saken

85
Continental IceContact 2 – 2018 (Piggdekk)

88/100

PIGGDEKK: IceContact2 fra Continental er testvinner hos Vi Bilägare i 2017. Dekkene gjør det veldig bra på både snø og is, og gjør det egentlig godt på alle underlag. Testerne mener IceContact2 er de beste piggdekkene til asfalt. I tillegg lager de lite støy.


Passer best til: Snø, is, våt og tørr asfalt

Totalscore: 88/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Bråker lite, og er testvinner på snøføre. Les saken

92
Vi Bilägare (2018)

På vintervägar är Continental det bästa däcket tilsammans med Nokian. Les saken (krever medlemskap)

83
Nokian Hakkapeliitta 9 – 2018 (Piggdekk)

86/100

PIGGDEKK: Hakkapeliita 9 fra Nokian sniker seg opp fra fjorårets tredjeplass og kåres som årets beste vinterdekk av NAF/Motor i 2018. Både NAF og Vi Bilägare mener dekkene gjør det veldig bra på både snø og is. Mens NAF synes dekkene også gjør det bra på våt asfalt og mener de er blant de beste piggdekkene på tørt føre, beskriver Vi Bilägare dekkene som gjennomsnittlige på asfalt. NAF trekker i tillegg dekkene for å være over gjennomsnittlig støyende.


Passer best til: Snø, is og våt asfalt

Totalscore: 86/100

Basert på 2 tester. Pris fra 2 128,-

Pris fra 2 128,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Strålende i de fleste disipliner. Les saken

93
Vi Bilägare (2018)

Hakka 9 accelererar och bromsar bäst i is- och framför allt snöronderna. Les saken (krever medlemskap)

79
Beste priser
Byttdekk 2 128,- Til Prisjakt

Levert av:

Nokian Hakkapeliitta R3 2018 (Piggfrie)

80/100

PIGGFRIE DEKK: Hekkapeliita R3 fra Nokian får greie tilbakemeldinger fra testerne. NAF/Motor mener dekkene gjør det veldig godt på våt asfalt, men sier dekkene presterer hakket dårligere enn de beste både på snø og is. Til tross for dette konkluderer de med at kjørefølelsen generelt er god. Vi Bilägare, på sin side, mener dekkene gjør det veldig bra på både snø og is. De er derimot skuffet over prestasjonen på tørt føre, og mener i tillegg at dekkene støyer mer enn normalt.


Passer best til: Snø og våt asfalt

Totalscore: 80/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Med bedre resultater på tørr asfalt, hadde dette vært et vinnerdekk. Les saken

83
Vi Bilägare (2018)

Ett bra vinterdäck, men saknar bredd med fina asfaltsegenskaper. Les saken (krever medlemskap)

76
Goodyear UltraGrip Ice 2 – 2018 (Piggfrie)

78/100

PIGGFRIE DEKK: Ultragrip Ice 2 fra Goodyear bremser svært godt på snø og våt asfalt, men gjør det ikke like bra på is. Grepet på snø er heller ikke like godt under kjøring. Likevel presterer dekkene over middels i halvparten av kategoriene som blir testet, og ender på en tredjeplass blant de piggfrie dekkene hos Vi Bilägare.


Passer best til: Våt asfalt

Totalscore: 78/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 500,-

Pris fra 1 500,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Dette dekket kan være en vinner i byene. Les saken

85
Vi Bilägare (2018)

Korta bromssträckor, bra asfaltsegenskaper och låg förbrukning bidrar slutligen till att Goodyear kniper bronsplatsen. Les saken (krever medlemskap)

71
Goodyear UltraGrip Ice Arctic – 2018 (Piggdekk)

76/100

PIGGDEKK: Ultragrip Ice Arctic fra Goodyear har svært godt grep på snø, men gjør det ikke like bra på isete underlag. De føles også gode ut på våt asfalt og er helt greie på tørt underlag. Disse dekkene kommer ikke ut helt på topp i testene, men gjør det generelt godt på alle underlag. De ender på tredjeplass blant piggdekkene testet av Vi Bilägare.


Passer best til: Snø og våt asfalt

Totalscore: 76/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 943,-

Pris fra 1 943,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Et bra dekk for deg som kjører på snøføre. Les saken

88
Vi Bilägare (2018)

IceArctic är sällan med i den absoluta tätstriden i testmomenten, men har inte heller några riktigt svaga sidor. Les saken (krever medlemskap)

64
Beste priser
Mjøsbil AS 1 943,- Til Prisjakt

Levert av:

Pirelli Ice Zero FR – 2018 (Piggfrie)

75/100

PIGGFRIE DEKK: Ice Zero FR fra Pirelli gjør det svært godt på isete underlag, men presterer dårligere på snø og asfalt. Både NAF/Motor og Vi Bilägare mener dekkene er veldig skuffende på våt vei.


Passer best til: Is og snø

Totalscore: 75/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Brukbar score i de fleste kategorier gir pallplass i årets test. Les saken

85
Vi Bilägare (2018)

Bland de bästa på vinterväglag, men sämre asfaltsgrepp ger en fjärdeplats. Les saken (krever medlemskap)

64
Gislaved NordFrost 200 – 2018 (Piggdekk)

74/100

PIGGDEKK: Nord Frost 200 fra Gislaved gjør det ikke like godt som de beste merkene i testene. Dekkene gjør det dårlig på asfalt og på is. Har et lavt støynivå.


Passer best til: Snø

Totalscore: 74/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 859,-

Pris fra 1 859,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Dekket er midt på treet blant de etablerte merkene. Les saken

87
Vi Bilägare (2018)

Med bara 130 dubb är Nord-Frost bland de sämre i isronderna. Les saken (krever medlemskap)

60
Beste priser
Byttdekk 1 859,- Til Prisjakt

Levert av:

Bridgestone Noranza 001 – 2018 (Piggdekk)

73/100

PIGGDEKK: Noranza 001 fra Bridgestone er greie dekk, men de gjør det dårligere på is og snø enn de beste dekkene. Kjørefølelsen er heller ikke god på vått føre, men bremsene kjennes fine ut på tørt underlag. Vi Bilägare mener dekkene passer bedre på tørt enn vått føre.


Passer best til: Is, snø og tørr asfalt

Totalscore: 73/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Dekket bremser bra på tørt føre. Les saken

88
Vi Bilägare (2018)

Noranza 001 har tydligt vinteroptimerade egenskaper och trivs inte lika bra i högre temperaturer med långa bromssträckor på asfalt. Les saken (krever medlemskap)

58
Bridgestone Blizzak WS80 – 2018 (Piggfrie)

70/100

PIGGFRIE DEKK: Blizzak WS80 fra Bridgestone gjør det veldig bra på tørt underlag, og er heller ikke dårlig når det kommer til bremsing på snø og is. Vi Bilägare er mer kritisk til prestasjonen på tørr vei og isete underlag enn det NAF/Motor er.


Passer best til: Tørr asfalt og snø

Totalscore: 70/100

Basert på 2 tester. Pris fra 990,-

Pris fra 990,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Dekket for deg som liker det tørt. Les saken

80
Vi Bilägare (2018)

Presterar bäst på snö, men på is har WS80 svårare att hävda sig. Les saken (krever medlemskap)

60
Beste priser
Megahjul 990,- Til Prisjakt

Levert av:

Michelin X-Ice XI3 – 2018 (Piggfrie)

67/100

PIGGFRIE DEKK: X-Ice X13 gjør det – til tross for navnet – ikke godt nok på is eller snø. Dekkene gjør det dog veldig bra på vått underlag, men det veier ikke opp for de dårlige resultatene på vinterføre.


Passer best til: Våt asfalt

Totalscore: 67/100

Basert på 2 tester.

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Meget svake resultater på snø og is. Les saken

80
Vi Bilägare (2018)

Både på snö och is upplevs Michelin-däcket diffust och det är svårt att känna den exakta greppsgränsen. Les saken (krever medlemskap)

54
Hankook Winter i*cept iZ2 – 2018 (Piggfrie)

63/100

PIGGFRIE DEKK: Winter I*Cept IZ2 fra Hankook gjør det ikke særlig bra på is, og grepet på snø er helt gjennomsnittlig. Vi Bilägare er heller ikke fornøyd med dekkenes prestasjon på asfalt og kårer modellen fra Hankook til de dårligste av de piggfrie dekkene. NAF/Motor er enig og mener dekkene gjør det helt gjennomsnittlig til svakt i de fleste deltestene.


Passer best til: Snø

Totalscore: 63/100

Basert på 2 tester. Pris fra 1 169,-

Pris fra 1 169,-

NAF Medlemsmagasinet Motor (2018)

Dette koreanske dekket skuffer på asfalt. Les saken

80
Vi Bilägare (2018)

Sistaplats bland de nordiska friktionsdäcken. Les saken (krever medlemskap)

46
#bildekk #vinterdekk #piggfrie #nokian #goodyear #michelin #pirelli #continental #bridgestone #yokohama #hankook #piggdekk #gislaved #sava #nexen

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn