Renault Zoe 210 (22 kWh)
Renault Zoe 210 (22 kWh) er trygg og lett å kjøre. Forbrukerrådet mener også Renault gir deg svært god garanti. Den innebyggede laderen i Zoe krever TN-strømnett, og i Norge er det mest vanlig med IT-nett. Dette skapte opprinnelig problemer ved lading, men problemet skal være løst sommeren 2016 med en nyutviklet ladekabel, som gjør at den kan lades på vanlig IT-nett. Farten med denne laderen er imidlertid treg. Man har også mulighet til å koble opp en hjemmelader, som lader opp bilen på få timer. Skal du hurtiglade utenom dette, fungerer bare AC-hurtiglader med 43 kWh, som finnes få steder i landet. Bilen mangler ellers noe på kvalitetsinntrykket. De oppgraderte modellversjonene Zoe 240 og Renault Zoe Z.E. 40 kan heller ikke DC-hurtiglades, og de klarer maksimalt 22 kWh AC-lading.
Euro NCAP-testen viser at Zoe har god sikkerhet jevnt over, men brystbeskyttelsen for voksne ved kraftigere sidekrasj i tre/stolpe er svak. Beskyttelse mot nakkesleng er også for dårlig. Euro NCAP nevner i tillegg at beltestol til eldre barn ikke kunne installeres riktig i midtre baksete.
Motoreffekt: 65 kW/88 hk
Dreiemoment: 220 Nm
Batterikapasitet (brutto): 22 kWh
Batterikapasitet (netto): 19,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 210 km
Hurtiglading (DC): Ikke mulig
Hurtiglading (AC): Opptil 43 kW (TN-nett kreves, og dette finnes få steder i landet – tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): Opptil 11 kWh med hjemmelader (og transformator dersom du har IT-nett) som tilbehør – tar ca. 3 timer og 20 minutter med 11 kW/16A 3-fas
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 338 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,46 kWh/mil
Topphastighet: 150 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 13,5 sek
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!