Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?
Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler, og det kommer stadig nyere og bedre modeller. Så hvilken bør du egentlig investere i?
Populære emneknagger:
#nettbrett
#sony
#xperia
#hybrid
#pc
#microsoft
#surface
#surface-pro
#samsung
#galaxy
9 treff
Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder kjøp av elbiler, og det kommer stadig nyere og bedre modeller. Så hvilken bør du egentlig investere i?
Elbilmarkedet i Norge er godt, og det kommer stadig nye modeller og produsenter på banen. Her får du oversikten over de beste elbilene på markedet.
Klarer du å gjette hvilken som er testvinner og hvilken som havner nederst?
Tesla Model X P90D er Teslas SUV med firehjulstrekk og plass til opptil 7 seter, men likevel er den svært rask og lettkjørt. Den har godt med utstyr, har gode kjøreegenskaper og er komfortabel å kjøre. Den har generelt god plass, men kan oppleves som noe trang i de bakerst setene. Bagasjerommet er stort når de bakerste setene legges ned. De selvåpnende dørene er stilige, men kan være irriterende og by på noen problemer i små garasjer. De gjør også at du ikke kan bruke takboks på bilen, men den kan trekke tilhenger og har mulighet for autopilot. Den har oppgitt forbruk på 1,84 kWh/mil, men VG brukte 3 kWh/mil på langturen sin. P90D har noe kortere rekkevidde enn Model X 90D, da Performance-utgaven bruker mer strøm grunnet kraftigere motor. Ble avløst av Model X P100D etter kort tid i 2016.
Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 396 kW/539 hk
Dreiemoment: 967 Nm
Batterikapasitet (brutto): 90 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 467 / 402 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 132 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5-7
Bagasjerom: 745 liter + 187 liter foran
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,84 kWh/mil
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,0 sek (3,4 sek med Ludicrous-mode)
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare
Tesla Model X 90D er veldig lik Model X P90D, men denne versjonen er uten Performance Edition. Det betyr at den har litt mindre motorkraft og bruker litt lengre tid fra 0-100 km/t enn P90D, men denne versjonen har noe lengre rekkevidde. Model X 90D er meget rask, komfortabel og morsom å kjøre. Den har stor frontrute og selvåpnende vingedører, men dørene irriterer ved å åpne seg uten at du ønsker det når du beveger deg frem og tilbake rundt bilen. Den kan trekke tilhenger, er stor og har god plass med opptil 7 seter. Den trekkes av flere for den høye prisen.
Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 310 kW/422 hk
Dreiemoment: 660 Nm
Batterikapasitet (brutto): 90 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 489 / 414 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 132 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5-7
Bagasjerom: 745 liter + 187 liter foran
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,84 kWh/mil
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 5,0 sek
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare
Tesla Model S P90D er etterkommeren til S P85D. Elbilen har firehjulsdrift, med én elmotor på bakakselen og én på forakselen. Dagens Nyheter mener den burde hatt bedre utsikt bakover. Komfort og baksete er langt fra optimalt, og den får trekk for den høye prisen. Ellers får den full pott når det gjelder kjøreegenskaper, design, plass og sikkerhet. Dagens Nyheter målte rekkevidden til 350 km. Modellen er erstattet av Model S P100D fra 2016.
Denne versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon av Model S ble testet i 2014. Vi vet at Euro NCAP er blitt strengere siden den gang, samt at Model S har gjennomgått flere oppdateringer, bl.a. fått automatisk nødbrems.
Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 568 kW/762 hk
Dreiemoment: 967 Nm
Batterikapasitet (brutto): 90 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 509 / 435 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 895 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 3,0 sek med Ludicrous-mode
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare
Tesla Model S P85D har firehjulsdrift, imponerende krefter, god plass og fin komfort. Det trekker ikke ned at den i tillegg ser bra ut. Den får noe minus for høy pris og kvalitetsinntrykket sett i sammenheng med prisen. Kan hurtiglades på Tesla-ladere og med adapter kan den lades på CHAdeMO-hurtigladere. Fra 2016 er Tesla Model S P85D blitt avløst av Tesla Model S P90D.
Denne versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon av Model S ble testet i 2014. Vi vet at Euro NCAP er blitt strengere siden den gang. Testkildene savner fortsatt automatisk nødbrems på P85D.
Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 515 kW/700 hk
Dreiemoment: 931 Nm
Batterikapasitet (brutto): 85 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 480 / 407 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 895 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 3,4 sek
Annet: Autopilot
Tesla Model S P85 ble kåret til Årets Bil 2014 av Dagbladet, DinSide og Autofil. Den imponerer både med egenskapene på veien, plass i bilen, kraft og rekkevidde. Elbilen får noe trekk for kvalitetsinntrykket med tanke på den høye prisen. Denne versjonen har bakhjulstrekk. Kan hurtiglades på Tesla-ladere og med adapter kan den lades på CHAdeMO-hurtigladere. Fra 2016 må man på bruktbilmarkedet hvis man ønsker seg en Tesla Model S P85.
Euro NCAP testet Model S i 2014 og ga elbilen fem av fem stjerner. Passasjerairbagen blåste seg imidlertid opp for lite i frontkollisjonstesten, slik at testdukken traff dashbordet, som resulterte i "adekvat hodebeskyttelse" for voksne passasjerer. Tesla har informert om at denne feilen ble rettet i alle elbiler til kunder. Ved sidekrasj i stolpe/tre er beskyttelsen av brystkasse for dårlig. Airbagen foran burde også vært enklere å sette inaktiv, og noen barneseter kan være vanskelig å installere med isofix. S 85 fikk opprinnelig noe trekk av testkildene for mangel på en del aktivt sikkerhetsutstyr som blindsonevarsling, autobrems ved kollisjonsfare, filskiftvarsling og adaptiv cruisekontroll. Fra september 2014, før Euro NCAP-testen, ble det inkludert autopilotsystem (med bl.a. filskiftevarsler og fartsholderassistent) som standard på alle Model S. Autobrems savnes fortsatt.
Motoreffekt: 310 kW/416 hk
Dreiemoment: 600 Nm
Batterikapasitet (brutto): 85 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 502 / 426 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 740 liter bak + 150 liter foran
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 212 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,4 sek
Annet: Autopilot (fra september 2014)
Tesla Model S P100D har – akkurat som de andre Tesla-modellene – lang rekkevidde og svært gode prestasjoner, men prisen du må betale er høy. Den har flotte kjøreegenskaper, kjøreglede og god plass, men sittekomforten er ikke perfekt. Model S P100D har firehjulsdrift, som er angitt ved den siste bokstaven i navnet – D for Dual Motors.
Denne versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon av Model S ble testet i 2014. Vi vet at Euro NCAP er blitt strengere siden den gang, samt at Model S har gjennomgått flere oppdateringer, bl.a. fått automatisk nødbrems.
Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 449 kW/611 hk
Dreiemoment: 967 Nm
Batterikapasitet (brutto): 100 kWh
Batterikapasitet (netto): 90 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 613 / 507 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW – gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. 16,5 kW mulig med tilleggsutstyr – som gir maksimalt 81 km/t ladefart med 400V/32A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 895 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 2,7 sek med Ludicrous-mode
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare