Tesla Model S P90D
Tesla Model S P90D er etterkommeren til S P85D. Elbilen har firehjulsdrift, med én elmotor på bakakselen og én på forakselen. Dagens Nyheter mener den burde hatt bedre utsikt bakover. Komfort og baksete er langt fra optimalt, og den får trekk for den høye prisen. Ellers får den full pott når det gjelder kjøreegenskaper, design, plass og sikkerhet. Dagens Nyheter målte rekkevidden til 350 km. Modellen er erstattet av Model S P100D fra 2016.
Denne versjonen er ikke testet av Euro NCAP, men en tidligere versjon av Model S ble testet i 2014. Vi vet at Euro NCAP er blitt strengere siden den gang, samt at Model S har gjennomgått flere oppdateringer, bl.a. fått automatisk nødbrems.
Firehjulsdrift: Ja
Motoreffekt: 568 kW/762 hk
Dreiemoment: 967 Nm
Batterikapasitet (brutto): 90 kWh
Batterikapasitet (netto): Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 509 / 435 km
Hurtiglading (DC): Supercharger, 135 kW (én fullading tar ca. 45 min)
Normallading (AC): 11 kW (gir ladefart på maksimalt 54 km/t med 400V/16A 3-fas, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 895 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): Ikke oppgitt
Topphastighet: 250 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 3,0 sek med Ludicrous-mode
Annet: Autopilot, aktive sikkerhetsteknologier inkludert kollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, HEPA-filter, HD ryggekamera, navigasjonssystem, stemmeaktiverte kontroller, oppvarmet ratt, OTA-oppdateringer av programvare
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!