Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

VR-brillene som gir den rette virtuelle opplevelsen

VR-briller er ikke noe nytt, men det er fortsatt en snakkis, og nye modeller dukker stadig opp på markedet. I denne samletesten ser du hvilke som er best på tvers av forbrukertester i Norge og utlandet – uansett hvilket budsjett du har og hvordan du har tenkt å bruke brillene.

Annonse

Best i test: VR-briller

Testens vinner er foreløpig en populær VR-brille for PC, nemlig Oculus Rift.

Kun ett poeng bak ligger testens eneste VR-brille for spillkonsollPlayStation VR.

Samsung Gear VR (2017) blir beste VR-brille for mobiltelefoner. 4smarts VR Spectator Sound får ett poeng mer enn Gear VR (2017), men den er bare testet én gang og kåres dermed ikke til beste mobil-VR.

Vi oppdaterer resultatlisten etter hvert som nye modeller blir sluppet og testet. Flere vil for eksempel følge spent med på den nylig lanserte HTC Vive Pro. Den skal blant annet ha bedre oppløsning, lyd, mikrofon, hodetelefoner og komfort enn HTC Vive. Vive Pro har også to kameraer foran på masken, og det skal bli mulig å feste en adapter til brillene, slik at de får bilde og lyd overført trådløst fra en stasjonær PC.

Hva bør du tenke gjennom før du kjøper VR-briller?

Vil du ha rimelig mobil-VR som er lett å ta med på tur, eller vil du betale for roomscale-VR som gir den klart beste VR-opplevelsen?

Har du, eller er du villig til å investere i, Playstation eller en kraftig VR-klar PC?

Har du et rom med plass til å sette opp roomscale og bevege deg rundt mens du spiller VR-spill, eller kan du nøye deg med å sitte i en stol og spille simulator-spill?

Hva kjennetegner en god VR-brille?

God «positional tracking» (roomscale)

Mange gode apper og spill tilgjengelig

God oppløsning, høy bildefrekvens og stort synsfelt (Field Of View)

Håndkontroller med god bevegelsessporing

Komfortabel å ha på seg over lengre perioder

Ikke for høy vekt

Produktutvalg

Prisnivå på VR-brillene i resultatlisten – og antall tester som er gjennomført på hvert enkelt produkt – varierer stort. Vi har likevel valgt å samle alle i én test, slik at du får full oversikt over markedet. Savner du likevel en test eller et produkt, eller har innspill til hvordan vi kan gjøre testen bedre, setter vi pris på om du gir beskjed til oss.

En helt annen verden

VR-briller, også kalt VR-headset, gir deg mulighet til å oppleve blant annet spill og film på en helt ny måte. Avhengig av hvilken VR-brille du har, må du enten feste en smarttelefon til brillene eller koble dem opp til PlayStation eller PC-en din, samt laste ned nødvendige apper og spill. Du vil få følelsen av å være i en annen verden, og svært mange hevder opplevelsen er heftig og oppslukende.

Knut Øverbye er doktorgradsstipendiat og bruker VR i sin forskning. Han ble VR-frelst i øyeblikket han tok på seg Oculus sin første prototype.

– Selv om VR fortsatt er en ung teknologi med stort forbedringspotensial, er VR kommet til det stadiet hvor det kan lure deg til å tro du befinner deg i en helt ny verden. VR er noe alle burde prøve, og det er umulig å forstå hvordan det oppleves uten å prøve det selv, sier Øverbye.

Noen opplever svimmelhet og kvalme når de bruker brillene. Dette forklares på samme måte som sjøsyke når det oppstår ubalanse mellom det øynene ser og det kroppen kjenner. Ubehaget kan stort sett unngås hvis man ikke prøver VR-opplevelser der verden beveger seg mens man sitter stille, og hvis man har VR-briller med høy bildefrekvens og god «positional tracking» (se forklaring i neste avsnitt).

Mobil-VR vs. roomscale-VR

En viktig del av en god VR-opplevelse er roomscale. Det betyr, enkelt sagt, at VR-hodesettets posisjon i rommet oppdages ved hjelp av sensorer, slik at man får bevegelsesfrihet og kan flytte kroppen fysisk rundt i den virtuelle verdenen. Roomscale hjelper dersom man har lett for å bli svimmel og kvalm når man bruker VR-briller, men det forutsetter at systemet fungerer bra.

VR-ekspert: Knut Øverbye er lidenskapelig opptatt av den virtuelle virkeligheten og bruker VR i sin forskning som doktorgradsstipendiat.

Per i dag er det ikke roomscale på VR-briller for mobiltelefoner, kun på de mer avanserte maskene.

– En stor forskjell mellom mobil-VR og roomscale-VR er at roomscale gir «positional tracking», slik at det trackes når hodesettet flyttes rundt i rommet, mens mobil-VR for øyeblikket kun gir «rotational tracking». Selv små endringer i hodebevegelse registreres ved «positional tracking», og det har stor innvirkning på hvor ekte VR føles – også når du sitter rolig, forklarer Øverbye.

Han mener VR-briller til mobiltelefoner likevel ikke bør avskrives helt.

– Mobil-VR er veldig rimelig med tanke på hva man får, og det er praktisk å kunne ta med seg. Det er også veldig bra for å se filmer i VR. Men det er altså en kvalitativ forskjell på hvordan mobil-VR og godt tracket roomscale-VR oppleves, sier Øverbye til Test.no.

Det er ellers stor forskjell på hvilke typer spill, apper og opplevelser som er tilgjengelige for nedlasting på mobil-VR og roomscale-VR, på grunn av de store forskjellene i datakraft. Det er også noen spill som er eksklusive til enkelte VR-masker.

Les også: De hotteste mobiltelefonene.

Godt nok roomscale-system?

Flere av hodesettene i testen har roomscale, men hvilke gir best VR-opplevelse?

HTC Vive har et roomscale-oppsett som krever en del ledninger og jobb, men opplevelsen sies å være meget god når det først er gjennomført. For å kunne bedømme posisjonen din i rommet til enhver tid, setter du opp to små "basestasjoner" som sender ut infrarødt lys, og dette plukkes opp av mange, små infrarøde kameraer på masken og håndkontrollene. Spillområdet – området sensorene klarer å tracke deg i – er på opptil ca. 12 m².

Med Oculus Rift må du sette opp to eller tre kameraer, som skal holde øye med deg når du rører på deg. I starten hadde Rift noe trøbbel med trackingen, men i dag er det blitt mye bedre. To kameraer følger med som standard, men du må kjøpe et ekstra tredje kamera for å få full roomscale som fungerer godt, med et spillområde på opptil ca. 5,5 m². Kildene mener Oculus Rift-oppsettett er enklere enn HTC Vive-oppsettet.

Til PlayStation VR må du kjøpe et PlayStation Camera som tilbehør. Roomscale-oppsettet krever altså ett enkelt kamera i rommet du skal spille i. Ifølge anmelderne fungerer ikke roomscale med PlayStation Camera optimalt, og du har ikke mulighet til å kjøpe ekstra kameraer for å gjøre opplevelsen bedre. Spillområdet er opptil ca. 4 m².

Acer Windows Mixed Reality har et annerledes system, uten bruk av ekstra utstyr. I stedet sitter det to sensorer på VR-brillene som skal spore deg i rommet, og du slipper dermed et komplisert oppsett av kameraer/infrarød teknologi. Spillområdet bestemmer du selv ved å gjøre et omriss av et område ved hjelp av hodesettet. Da kan du lage et så stort spillområde du klarer mens det fortsatt er festet til den 4 meter lange kabelen til PC-en. Det er noe uenighet blant kildene om hvor godt dette roomscale-systemet fungerer.

Les også: Markedets beste droner.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Har du plass i huset?

Roomscale krever at du har et rom egnet for oppsett av sensorer og plass til å bevege deg rundt når du spiller.

  • HTC Vive trenger plass på minimum 2 x 1,5 meter for at oppsettet skal fungere, men det støtter oppsett på opptil 3,5 x 3,5 meter.
  • Med Oculus Rift trenger du et rom som er over 1 x 1 meter når du bruker Oculus Touch-kontroller, og en del opplevelser blir best om du har plass på minst 2 x 1,5 meter.
  • Det anbefales minst 2 x 1,5 meter plass i rommet også når du bruker Acer Windows Mixed Reality.
  • Med PlayStation VR er det best med et rom på minst 1,9 x 3 meter med fri bane.

Har du ikke plass i det hele tatt, kan du i stedet velge å spille simulator-spill der du sitter rolig i en stol.

Virtuell virkelighet: VR-brillene lar deg oppleve en helt annen verden, og mange får WOW-opplevelse særlig første gang de prøver et VR-headset.
Har du VR-klar PC eller Playstation?

VR som er styrt av en ekstern datamaskin vil kunne skape mer realistiske virtuelle scener. HTC Vive og Oculus Rift var de første virkelig avanserte VR-brillene på markedet som må kobles til PC-en for å kunne brukes, og i senere tid har også Acer Windows Mixed Reality blitt lansert.

Disse VR-brillene er avhengige av kraftige PC-er, og du må regne med å bruke en del ekstra penger hvis du ikke allerede har en som er kraftig nok. Det kan også nevnes at Oculus Rift foreløpig ikke er tilgjengelig for Mac.

PlayStation VR er den første avanserte brillen som ikke krever kraftig VR-klar PC, men som i stedet kobles til PlayStation-maskinen.

Les også: PC-en til ditt bruk.

Kontroller med bevegelsessensor

Oculus Rift, PlayStation VR, HTC Vive og Acer Windows Mixed Reality har alle kontroller med bevegelsessporing. Dette gjør at du også kan se hendene dine når du har på deg VR-headsetet, og følgelig blir opplevelsen mer realistisk.

Samsung Gear VR (2017) og Google Daydream View VR (2017) har også kontroller, men disse er mer som enkle fjernkontroller og gir en ganske annen opplevelse enn de trackede håndkontrollene som hører til de mer avanserte VR-brillene.

Oculus Rift med og uten Touch

I starten kunne Oculus Rift kun kobles til Xbox-kontroller, men nå har altså Oculus Touch-kontroller med bevegelsessensor kommet på markedet. En del testkilder skrev tidligere at de ville vente med å gi en endelig vurdering av Oculus Rift til etter Touch-kontrollene kom for salg. Nå som Touch er på markedet, har de fleste anmelderne valgt å lage en helt ny test av kun Oculus Touch-kontrollene, i tillegg til den opprinnelige anmeldelsen de ga av Oculus Rift før Touch kom for salg.

Andre kilder har i stedet oppdatert den første Rift-testen sin med ny score etter at Oculus Touch kom på markedet. Der dette er tilfelle, har vi inkludert både det eldste og nyeste testresultatet, slik at du kan se hvordan Touch-kontrollene har påvirket poengsummen fra kilden.

Vi sammenligner alle testene av både Oculus Rift og Oculus Touch for å gi deg et fullstendig bilde av Rift. I resultatlisten kommer det frem hvilke av testene som er gjort av Oculus Rift, med eller uten Touch, og hvilke som kun omhandler Touch-kontrollene.

Vi håper du forteller det til oss hvis du mener denne praksisen blir feil.

Best i test

2018

Oculus Rift

Oculus Rift

78/100

Oculus Rift har innebygde hodetelefoner med tilfredsstillende lyd. Brillene er komfortable og solide, men bildekvaliteten er ikke optimal. De fungerer ikke sammen med Mac, og noen kilder har litt problemer med å koble til skjermen. Flere mener spill-, film- og apputvalget er godt. Oculus Touch-kontrollene med bevegelsessporing kom på markedet i etterkant av lanseringen, og anmelderne mener disse hever kvaliteten på hele brukeropplevelsen av Rift. Touch-kontrollene er foreløpig ikke standard tilbehør. Oculus Rift har et standard 2-kamera roomscale-system som ikke er optimalt, men kjøper du et ekstra kamera, får du full roomscale som fungerer godt. De fleste kildene mener installasjonen er relativt enkel, særlig sammenlignet med HTC Vive.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: PC med minimum Windows 8.1 eller nyere. Anbefalt Windows 7 SP1 64-bit eller nyere
Roomscale: Ja
Spillområde: Opptil ca. 5,5 m²
Innebygde hodetelefoner: Ja
Innebygget mikrofon: Ja
Håndkontroll (tracket): Ja
Batteri håndkontroll: AA-batterier eller oppladbart batteri, ca. 30 timer batteritid med oppladbart batteri
Linse: Hybrid Fresnel, 58-71 mm (Interpupilary distance (IPD), Eye Relief
Synsfelt (Field Of View): 110˚
Display: 90 mm × 2,456 ppi OLED
Oppløsning: 2160 x 1200
Oppdateringsfrekvens (maks): 90 Hz
Bildefrekvens: 90 bilder/sek
Sensor hodesett: Akselerometer, Magnetometer, Gyroskopsensor
Sensor håndkontroll: Ikke oppgitt
Tilkobling: HDMI 1.3, USB 3.0, USB 2.0
Dimensjoner (b x d): 171 × 102 mm
Vekt: 470 g

Totalscore: 78/100

Basert på 50 tester. Pris fra 5 499,-

Pris fra 5 499,-

Les Numériques (2016)

Test av Touch-kontroller. Les saken

100
PC & Tech Authority (2017)

Test av Touch-kontroller: Oculus is back on equal footing. Les saken

100
IGN (2016)

Test av Touch-kontroller: The Touch controllers are the best VR controllers available, and must-have accessories for the Oculus Rift. Les saken

89
AVForums (2017)

Test av Rift med Touch: The Oculus Rift isn't the cheapest VR option but it's certainly one of the best and thus comes highly recommended. Les saken

89

Vis alle tester (+45)

Wired USA (2016)

Test uten Touch: This is an astonishingly well-made device. Les saken

89
IGN (2016)

Test uten Touch: VR gaming has lots of growing to do, but even now it's amazing. Les saken

89
TechRadar (2017)

Test av Touch-kontroller: Exactly what the headset needs to provide a more immersive VR experience. Les saken

88
Trusted Reviews (2016)

Test av Touch-kontroller: If you already have an Oculus, this is a no-brainer purchase. Les saken

88
Engadget (2016)

Test av Touch-kontroller: Well worth the wait. Les saken

88
PC Mag (2016)

Test av Touch-kontroller: It still only puts the Rift VR headset on par with the Vive. Les saken

88
Engadget (2016)

Test uten Touch: The big downside is its price, as well as the fact that it requires a PC gaming rig. Les saken

84
Polygon (2016)

Test uten Touch: Excellent sitting and standing experiences and quality of the headset. Les saken

83
The Verge (2016)

Test av Touch-kontroller: The Oculus Rift is finally complete. Les saken

83
TechPulse (2016)

Test uten Touch. Les saken

80
CNET (2016)

Test av Rift med Touch: Great combination of controls and apps for next-level VR and some room tracking. Les saken

78
M3 (2017)

Test av Rift med Touch: Långtifrån en perfekt produkt i dagsläget, men den slår ändå de flesta av konkurrenterna på fingrarna. Les saken

78
Tom's Guide (2016)

Test av Touch-kontroller: Lightweight, easy to use and offer a deeply immersive VR experience. Les saken

78
The Verge (2016)

Test uten Touch: The Rift in particular is relentlessly focused on gaming. Les saken

78
Tom's Guide (2016)

Test uten Touch: The Oculus Rift delivers jaw-dropping, immersive VR experiences with a comfortable design and intuitive interface. Les saken

78
PC Gamer (2016)

Test uten Touch: The promise of VR is thrilling, but the experiences the Rift enables right now are just scratching the surface. Les saken

76
T3 Magazine (2016)

Test av Rift med Touch: New motion controllers finally make Oculus the King of VR. Les saken

75
TIME (2016)

Test av Rift med Touch: Oculus' New Controllers Fix the Rift's Biggest Shortcoming. Les saken

75
Wareable (2016)

Test av Rift med Touch: Truly makes Rift worth it. Les saken

75
Pocket-lint (2016)

Test uten Touch: A comfortable, pleasant VR headset that is well supported in software terms and offers great potential. Les saken

75
TechGearLab (2017)

Test av Rift med Touch: Best Buy. A solid choice for the budget conscious shopper that wants a premium VR experience. Les saken

75
PC World USA (2016)

Test uten Touch: After years of dev kits and prototypes and behind-closed-door demos, the Oculus Rift is finally ready for consumers. Les saken

75
Tech Advisor (2017)

Test av Rift med Touch: I was fairly impressed with the headset. Les saken

75
PC Mag UK (2016)

Test uten Touch: Impressive virtual reality experience with more compatible software than the HTC Vive, but it's still waiting on motion controls. Les saken

75
ComputerShopper (2017)

Test av Touch-kontroller: Make the Rift ecosystem a much more immersive experience. Les saken

75
Expert Reviews (2017)

Test av Rift med Touch: Oculus Rift represents one of the best value-for-money purchases in the VR hardware space. Les saken

75
Stuff UK (2016)

Test av Touch-kontroller: An awesome addition to Rift, but as an overall package Vive is still a hair ahead. Les saken

75
T3 Magazine (2016)

Test uten Touch: Simple to set up, very intuitive - but it needs motion controllers. Les saken

75
Trusted Reviews (2016)

Test uten Touch: A triumph for every tech head – this isn’t just a step towards the future, it is an almighty leap. Les saken

75
Stuff UK (2016)

Test uten Touch: You’re really going to want a Rift. Les saken

75
PC Mag UK (2017)

Test av Rift med Touch: Delivers an impressive virtual reality experience with more compatible software than the HTC Vive. Les saken

75
75
Digital Spy (2016)

Test uten Touch: Excellent selection of games and easy to set up. Les saken

75
TechRadar (2017)

Test uten Touch: Isn't the all-encompassing "future of entertainment," but we're optimistic that it might earn that title in the coming weeks, months and years. Les saken

75
74
Computer Bild (2016)

Test av Touch-kontroller. Les saken

71
Computer Bild (2016)

Test uten Touch: The processing is high quality and the built-in headphones are a clever solution. Les saken

68
Tek.no (2016)

Test av Rift med Touch: Oculus startet VR-kappløpet, men Rift handler først og fremst om tradisjonell spilling. Les saken

67
Wareable (2016)

Test uten Touch: Oculus Rift is missing key ingredients to make it a fully realized VR experience. Les saken

63
ComputerShopper (2016)

Test uten Touch: The most comfortable VR headset we’ve used Les saken

63
Digital Trends (2017)

Test av Rift med Touch: Oculus Touch buoys the Rift, but there's still work to be done. Les saken

56
Digital Trends (2016)

Test uten Touch: The Oculus Rift has already been surpassed by its imitators. Les saken

44
PlayStation VR

77/100

PlayStation VR (PSVR) er hovedsaklig laget for gaming og PlayStation-eiere, med lavere oppløsning enn Vive og Rift, men flere melder om at filmer også vises fint med PSVR. Den får poeng for gode apper og spillutvalg, samt at den er svært behagelig å ha på seg, også hvis du bruker briller. Får pluss for forholdsvis rimelig pris og god brukervennlighet. PlayStation Aim Controllers og Move Motion Controllers kan kjøpes i tillegg, men bevegelsessporingen er ikke like god som for HTC Vive og Oculus Rift. PlayStation Camera er ekstra tilbehør som skal sørge for roomscale, men dette fungerer ikke godt nok.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: PS4-konsoller
Roomscale: Ja
Spillområde: Opptil ca. 4 m²
Hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Ja
Håndkontroll (tracket): Ja
Batteri håndkontroll: Playstation Move Controller: Oppladbart batteri, batteritid opptil 10 timer
Linse: Ikke oppgitt
Synsfelt (Field Of View): 100˚
Display: 5,7" OLED
Oppløsning: 1920 x 1080
Oppdateringsfrekvens (maks): 120 hz
Bildefrekvens: 120 bilder/sek
Sensor hodesett: Gyroskopsensor, Akselerometer
Sensor håndkontroll: Akselerometer, Rate Sensor, Magnetometer
Tilkobling: AUX port, HDMI output port, HDMI TV port, HDMI PS4 port, USB port
Dimensjoner: 185 × 277 x 187 mm
Vekt: 610 g

Totalscore: 77/100

Basert på 40 tester. Pris fra 6 989,-

Pris fra 6 989,-

The Daily Mirror (2016)

It doesn't disappoint. Les saken

100
Alphr (2016)

The best case for VR yet, and even better on PS4 Pro. Les saken

100
The Telegraph (2016)

PSVR also provides the most affordable, accessible and comfortable headset on the market. Les saken

100
Trusted Reviews (2016)

Against the Vive it may not offer the level of detail and immersion, but is pretty darn close. Les saken

100
Expert Reviews (2017)

Still the best-value VR headset. Les saken

100

Vis alle tester (+35)

AVForums (2017)

Not as sophisticated as some other headsets but the PSVR offers the best bang for your buck. Les saken

89
TechRadar (2016)

An affordable introduction to quality VR. Les saken

88
Engadget (2016)

Surprisingly comfortable and capable, despite its limited hardware. And surprisingly, it has better games than the Rift or Vive. Les saken

84
Polygon (2016)

Sony created something exceptional. Les saken

83
IGN (2016)

Sony's relatively inexpensive PlayStation VR headset brings good-quality virtual reality to the masses. Les saken

83
The Verge (2016)

For now, the motion controllers are the system's biggest shortcoming. Les saken

83
DinSide (2016)

Rett og slett forbasket moro. Les saken

80
M3 (2016)

Inget annat än en teknisk revolution. Les saken

78
Wired USA (2016)

The PSVR does all those things, and does them well. Les saken

78
Wired UK (2016)

A handful of frustrations can't stop Sony's VR headset from impressing. Les saken

78
Digital Trends (2017)

If you want to want to spend less than $1,000 dollars on VR setup (headset and PC/console), PSVR really is your only option. Les saken

78
CNET (2016)

Sony did it. The PSVR is actually pretty great. Les saken

77
Dagens Næringsliv (2016)

Playstation VR beviser hvorfor virtuell virkelighet bør bli allemannseie. Les saken

76
Pocket-lint (2016)

Incredible gaming experiences. Les saken

75
International Business Times UK (2016)

A great piece of quality hardware supported by a strong line-up of launch games. Les saken

75
Digital Spy (2016)

PS4's headset is the Oculus and Vive you may actually buy. Les saken

75
T3 Magazine (2016)

PS VR is immersive, affordable and a dump truck load of fun. Les saken

75
The Irish Times (2016)

Sony’s virtual reality system requires add ons but offers ease, comfort and interaction. Les saken

75
Tech Advisor (2017)

I’m confident that gamers will enjoy what Sony is offering with the PlayStation VR. Les saken

75
PC Mag UK (2017)

Brings powerful, compelling virtual reality, with motion control support, to the PlayStation 4. Les saken

75
Alt Om Data (2017)

PlayStation VR er brugervenlig og velfungerende. Les saken

75
Wareable (2017)

THIS is mainstream VR (with some ifs and buts). Les saken

75
TechGearLab (2017)

Offering an exceptional gaming and VR media experience, the PlayStation VR is a fantastic choice, as long as you already own a PS4. Les saken

74
ITavisen (2016)

Svært komfortable å ha på og de er enkle å tilpasse på hodet. Les saken

67
Lyd & Bilde (2017)

Teknologien er overbevisende, og selve produktet er særdeles gjennomført. Les saken

60
Stuff UK (2016)

Capable of delivering incredible experiences, but some teething issues mean we can’t yet recommend it without reservations. Les saken

50
HTC Vive

76/100

Mange mener HTC Vive gir den beste VR-opplevelsen på markedet i dag. De har både kamera, mikrofon og trådløse håndkontroller med bevegelsessensor. De har også roomscale med et spillområde på opptil ca. 12 m². Maska kan oppleves som litt stor, tung og ukomfortabel. Mange skulle ønske oppsettet innebar færre ledninger og rot, og at det var mindre plasskrevende. Flere kunne også tenke seg innebygde høyttalere, samt at det var større og bedre utvalg av spill. Bildekvaliteten er heller ikke optimal.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: PC med Windows® 7 SP1, Windows® 8.1 or later, Windows® 10
Roomscale: Ja
Spillområde: Opptil ca. 12 m²
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Ja
Håndkontroll (tracket): Ja
Batteri håndkontroll: Oppladbart batteri, ca. 6 timer batteritid
Linse: Fresnel, 60.8-74.6 mm (Interpupilary distance (IPD), Eye Relief
Synsfelt (Field Of View): 110˚
Display: Dual AMOLED 3.6’’ diagonal
Oppløsning: 2160 x 1200
Oppdateringsfrekvens (maks): 90 Hz
Bildefrekvens: 90 bilder/sek
Sensor hodesett: Akselerometer, Gyroskopsensor
Sensor håndkontroll: Ikke oppgitt
Tilkobling: HDMI, USB 2.0, stereo 3.5 mm headphone jack, Power, Bluetooth
Dimensjoner: 89 x 190 × 127 mm
Vekt: 563 g

Totalscore: 76/100

Basert på 44 tester.

The Daily Mirror (2016)

The virtual future is here.. and it’s mindblowing. Les saken

100
TechRadar (2017)

HTC Vive wins the first battle in the VR war. Les saken

100
The Telegraph (2016)

Miss this virtual reality experience at your peril. Les saken

100

Vis alle tester (+39)

Trusted Reviews (2017)

Offers, quite simply, the best virtual-reality experience you can get. Les saken

88
TIME (2016)

The HTC Vive Fulfills Virtual Reality’s Boldest Promises. Les saken

88
Tech Advisor (2017)

Provides an experience unrivalled by its competitors with room-scale tracking and bespoke handheld controllers. Les saken

88
PC Gamer (2016)

Despite some drawbacks with its hardware, the HTC Vive is an avenue to incredible VR experiences. Les saken

85
Engadget (2016)

The HTC Vive offers the best in-home VR experience yet, but it's too unwieldy to truly enjoy for extended play sessions. Les saken

82
TechGearLab (2017)

Editor's choice. The best you can get when it comes to VR. Les saken

80
Lyd & Bilde (2016)

HTC Vive setter standarden for Virtual Reality. Les saken

80
CNET (2016)

Vive is the best virtual-reality experience you can have right now. Les saken

79
The Verge (2016)

Some of the best ideas in VR, but not the best execution. Les saken

78
Tom's Guide (2016)

Delivers an unrivaled virtual-reality experience with crisp graphics, accurate room tracking and intuitive touch-enabled controllers. Les saken

78
Digital Trends (2016)

Take the blue pill. HTC's Vive weaves a VR fantasy you’ll never want to leave. Les saken

78
Digital Spy (2016)

But, at the moment it's also fairly tricky to entirely recommend. Les saken

75
Recombu (2016)

The Vive sets the bar for consumer VR. Les saken

75
The Irish Times (2017)

Vive is pricey, but a good option if you have deep pockets and a hankering for virtual reality. Les saken

75
PC World USA (2016)

Room-scale VR is incredible at enhancing experiences. Les saken

75
ComputerShopper (2016)

Isn’t as refined or comfortable as the Oculus Rift's, but the visuals and tracking are just as good. Les saken

75
Stuff UK (2017)

It asks more of you than Oculus does, but Vive also rewards you with an even more immersive, transformative VR experience. Les saken

75
Wareable (2016)

Shows us just what VR is capable of – but it's still for early adopters. Les saken

75
IT Pro (2016)

For now, it's a vision of what the future could be - not what it is. Les saken

75
Pocket-lint (2016)

An experience that’s out of this world. Les saken

75
PC Mag UK (2017)

The most comprehensive virtual reality system available, and also the most expensive. Les saken

75
Alphr (2016)

Black magic in a box you strap to your head. Les saken

75
Expert Reviews (2017)

Room-scale VR is an experience like no other, and nothing does it better than the HTC Vive. Les saken

75
Tek.no (2016)

Har sine mangler, men virker godt nok til å gi skikkelig god VR-opplevelse. Les saken

67
M3 (2017)

Om du väl får till installationen är den klart häftigast på vr-marknaden, och erbjuder en helt unik upplevelse. Les saken

67
Wired UK (2016)

High maintenance but worth the hassle. Les saken

67
International Business Times UK (2016)

However, a recommendation can only be based on the tolerance level of the potential buyer. Les saken

63
Daily Star (2016)

The potential for this tech is huge and it takes gaming to a whole new, and insanely immersive, level. Les saken

63
Computer Bild (2016)

The hardware is high-quality and the install is surprisingly easy and fast. Les saken

60
PC & Tech Authority (2016)

Undoubtedly the best VR headset you can currently buy, but know its limits before you rush in. Les saken

50
T3 Magazine (2016)

It's expensive, bulky, hard to set up, of questionable long-term value… But still so easy to love. Les saken

50
Daily Express (2016)

This impressive headset is the future, but the future's not here yet. Les saken

50
Datormagazin (2016)

Den tekniska sidan hos HTC Vive visar helt klart potential. Les saken

40
4smarts VR Spectator Sound

75/100

4smarts VR Spectator Sound lekker ikke lys og er behagelige å ha på seg. De innebygde hodetelefonene kan imidlertid sitte litt løst på hodet, og Androidmag savner mulighet til å justere linsene hver for seg, ikke bare begge to samlet.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Android og iOS-smarttelefoner med skjermstørrelse 4,7-6"
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Ja
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll: Nei
Linse: Justerbare linser, 39 mm linsediameter
Synsfelt (Field Of View): 120˚
Display: Bruker skjermen på mobilen
Sensor hodesett: Ikke oppgitt
Tilkobling: Bruker innganger på mobilen
Dimensjoner: 192 x 202 x 115 mm
Vekt: 415.5 g

Totalscore: 75/100

Basert på 1 test.

Samsung Gear VR (2017)

74/100

Samsung Gear VR (2017) er VR-briller for mobiler, som kun passer Samsung Galaxy. Har du en Galaxy fra før, skal Gear VR være en forholdsvis billig investering som gjør opplevelsen av telefonen mye bedre. De fleste kildene er fornøyde med app-biblioteket, men noen venter på mer innhold. Den nye fjernkontrollen er svært velkommen og enkel i bruk. VR-brillene oppleves som komfortable å ha på seg, og de får pluss for at de er helt trådløse. Bildeoppløsningen kunne vært bedre, og noen kilder savner roomscale.

Spesifikasjoner

Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Fjernkontroll: Ja
Batteri fjernkontroll: 2 x AAA-batterier, batteritid opptil 80 timer
Linse: 62mm (fixed, Interpupilary distance (IPD)) / 10mm (Eye relief)
Synsfelt (Field Of View): 101˚
Sensor hodesett: Gyro sensor / Proximity sensor
Sensor fjernkontroll: Gyro sensor / Accelerometer / Magnetic (sampling Rate: 208Hz)
Kompatibel med: Samsung Galaxy Note8, S8, S8+, S7, S7 edge, Note5, S6 edge+, S6 og S6 edge
Tilkobling: Bluetooth, USB Type-C & Micro USB (telefontilkobling) + USB Type-C for power connection, OTG USB memory, 3rd-party controller
Dimensjoner hodesett: 207.1 x 120.7 x 98.6 mm
Dimensjoner fjernkontroll: 48.1 x 38.2 x 108.1 mm
Vekt hodesett: 345 g
Vekt fjernkontroll: 64.3 g

Totalscore: 74/100

Basert på 18 tester.

Tom's Guide (2017)

Offers an easy to-use controller, voice commands and an updated interface for a more immersive virtual reality experience. Les saken

89
Engadget (2017)

The Gear VR Controller gives Samsung a leg-up over Google’s DayDream View headset -- for now. Les saken

87
Tek.no (2017)

Stappfull av innhold og mye bedre å bruke. Les saken

83

Vis alle tester (+13)

Paste Magazine (2017)

With an ever growing library of apps, the Gear VR remains a solid mobile VR option. Les saken

78
Stuff UK (2017)

One of the Galaxy S8's best perks, and well worth the expense to get a deeper, more immersive VR experience. Les saken

75
TechRadar (2017)

The best VR headset for Samsung users. Les saken

75
Wareable (2017)

The 2017 edition of Samsung's Gear VR manages to outlast its closest rival, the Google Daydream View. Les saken

75
CNET (2017)

Impressive library and software design still make it great for entry-level VR viewing on the go. Les saken

73
Mobil (2017)

Handkontrollen tillför en hel del till Samsungs VR-upplevelse samtidigt som den visar att tekniken fortfarande är förvånansvärt omogen. Les saken

70
TechGearLab (2017)

Editor's Choice. This fantastic headset is the best you can get when it comes to mobile VR. Les saken

67
PC Mag UK (2017)

Samsung's Oculus-powered Gear VR gets its game on with a new Bluetooth controller. Les saken

63
Trusted Reviews (2017)

It’s easy to use and the content selection keeps growing. There’s plenty of appeal here. Les saken

63
Lyd & Bilde (2017)

Morsomt første gang du prøver det, men blir raskt til en kjedelig gimmick. Les saken

60
Google Daydream View VR (2017)

73/100

Google Daydream View VR (2017) er andre versjon av Daydream View VR, og flere mener det er en god (om enn liten) forbedring av den første (selges ikke lenger). 2017-versjonen har blitt kompatibel med flere Android-telefoner, og de har fått nye linser. Linsene gir større Field of View, men gjør også at skarpheten ikke er like god som på den forrige versjonen. Ellers finner du noen designforskjeller mellom denne og den første versjonen, som ekstra hodestropp midt over hodet, tykkere og mer holdbart stoff utenpå brillene, og en passform som gir mindre lyslekkasje. De har også fått litt mer innhold, men kildene savner fortsatt flere og bedre apper og spill. VR-brillene er lette å bruke og sette opp, og flesteparten synes de er behagelige å ha på seg. Denne versjonen krever innimellom rekalibrering av fjernkontrollen, ettersom sensormidtpunktet "driver" bortover etter en tids spilling.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Google Pixel 2, Google Pixel, Samsung Galaxy S8 og S8+, Samsung Galaxy Note 8, LG V30, Huawei Mate 9 Pro, Huawei Porche Design Mate 9, Motorola Moto Z2 Force, Motorola Moto Z Force, Motorola Moto Z, ZenFone AR, ZTE Axon 7
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Fjernkontroll: Ja
Batteri fjernkontroll: Oppladbart batteri, lades opp via USB Type-C-lader (følger ikke med)
Linse: Fresnel, 2 x 42 mm. 64 mm Interpupillary Distance
Synsfelt (Field Of View): 101˚
Display: Bruker skjermen på mobilen
Sensor hodesett: Akselerometer, gyrometer, proximity
Sensor fjernkontroll: 9 axis IMUs
Tilkobling: NFC, Bluetooth, USB-C
Dimensjoner: 167.8 × 117.1 × 100.2 mm
Vekt: 261 g

Totalscore: 73/100

Basert på 5 tester.

Alphr (2017)

Google's 2017 version is a modest improvement. Les saken

100
Digital Trends (2017)

Google's new Daydream View fine-tunes a winning formula, retains mobile-VR throne. Les saken

78
Pocket-lint (2017)

A definite upgrade over last year's, and the $20 price increase is still relatively affordable. Les saken

75
Trusted Reviews (2017)

A comfortable, easy-to-use headset – but not a huge leap forward. Les saken

63
Expert Reviews (2017)

In practice it still has a long way to go before it can match up to Samsung's Gear VR. Les saken

50
Zeiss VR One Plus

60/100

Zeiss VR One Plus er VR-briller for alle typer mobiler, og de er komfortable selv hvis du bruker briller under. Optikk, bilde- og byggekvaliteten er god. VR-brillene mangler foreløpig håndkontroller, og det er heller ikke kontrollknapper på brillene. Noen savner også bedre innhold og mener prisen er for høy.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Smarttelefoner med display-størrelse mellom 4.7" og 5.5", unntatt LG G4 og Sony Xperia Z5 Premium. Telefonen må også ha akselerometer, gyroskop og kompass
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll: Nei
Linse: ZEISS precision-linser, 53-77 mm (Interpupillary Distance)
Synsfelt (Field Of View): 100˚
Display: Bruker skjermen på mobilen
Sensor hodesett: Bruker sensor på mobilen
Tilkobling: Bruker innganger på mobilen
Dimensjoner: Ikke oppgitt
Vekt: 621 g

Totalscore: 60/100

Basert på 4 tester.

PC World Australia (2016)

Right now it loses out for value as you can buy five competing headsets for the same price. Les saken

69
Google Cardboard VR

59/100

Google Cardboard VR er den første billigversjonen av VR-briller laget i papp. Dette kan være et svært billig alternativ for deg som vil undersøke om VR-verdenen er noe for deg.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Android- eller iOS-Smarttelefoner opptil 6" med gyroskopsensor
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll: Nei
Linse: 64 mm (Interpupillary Distance), 18 mm (Eye Relief)
Synsfelt (Field Of View): 80˚
Display: Bruker skjermen på mobilen
Sensor hodesett: Bruker sensor på mobilen
Tilkobling: Bruker innganger på mobilen
Dimensjoner: Ikke oppgitt
Vekt: Ikke oppgitt

Totalscore: 59/100

Basert på 5 tester.

PC Tipp (2015)

The great advantage of Google's Cardboard is the price. Les saken

88
Pocket-lint (2016)

The cornerstone of mobile VR. It's cheap and easy to access which is vitally important. Les saken

75
TechRadar (2015)

Cheap, mobile virtual reality that's a cinch to make. Les saken

50
TechGearLab (2017)

Best Buy. If you want to give VR a try and are on a tight budget, then Google Cardboard is your best bet. Les saken

46
Acer Windows Mixed Reality

57/100

Acer Windows Mixed Reality er PC-briller som skal være en blanding mellom vanlig VR (Virtual Reality) og AR (Augmented Reality), men kildene mener de foreløpig kun kan kalles VR-briller. De har kontroller med bevegelsessensorer, men sporingen fungerer ikke alltid optimalt. Kontrollene er heller ikke så intuitive og gir ingen varsel om gjenværende batterilevetid. VR-brillene har også roomscale, ved hjelp av to sensorer foran på headsetet (inside-out tracking), slik at du ikke trenger ekstra utstyr. Flere kilder mener dette systemet fungerer godt, mens noen opplever problemer. Oppsettet er enkelt. Brillene har høy oppløsing, men Field Of View kunne gjerne vært større og innholdsutvalget bedre. Flere mener de burde vært priset lavere.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Windows 10-PC
Roomscale: Ja
Spillområde: Ikke oppgitt
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll (tracket): Ja
Linse: 63 mm (Maximum Interpupillary Distance)
Display: 2.89" x 2 LCD
Synsfelt (Field Of View): 100˚
Oppløsning: 2880 x 1440
Oppdateringsfrekvens (maks): 90 Hz
Bildefrekvens: 90 bilder/sek
Sensor hodesett: Akselerometer, Gyro Sensor, Magnetometer, Proximity Sensor
Sensor håndkontroll: IMU + Magnetic Sensor, Haptic Feedback
Batteri håndkontroll: 4 x AA-batterier
Batteri hodesett: 2 x AA-batterier
Tilkobling: HDMI, USB 3.0, Bluetooth 4.0
Dimensjoner: 196 x 384 x 143 mm
Vekt: 440 g

Totalscore: 57/100

Basert på 5 tester.

Engadget (2017)

It feels cheap, it's hard to wear and its screens can't hold a candle to the competition. Les saken

72
Wareable (2017)

Acer's Mixed Reality headset leaves us with mixed feelings. Les saken

63
Tom's Guide (2017)

Suffers from a small selection of apps, along with some tracking issues. Les saken

56
Pocket-lint (2017)

At this £399 price point, it can't quite compete with headsets like the equally-priced Oculus Rift. Les saken

50
Digital Trends (2017)

The first Windows Mixed Reality headset can't fulfill its promise. Les saken

44
Clas Ohlson VR-briller for smartphone

56/100

Clas Ohlson VR-briller for smartphone er en billigversjon av VR-briller, laget i papp. Dette kan være et svært billig alternativ for deg som vil undersøke om VR-verdenen er noe for deg.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Android eller iOS-smarttelefoner med skjermstørrelse 4-5,5" og gyroskopsensor
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll: Nei
Linse: Ikke justerbar
Synsfelt (Field Of View): 90˚
Display: Bruker skjermen på mobilen
Sensor hodesett: Bruker sensor på mobilen
Tilkobling: Bruker innganger på telefonen
Dimensjoner: Ikke oppgitt
Vekt: Ikke oppgitt

Totalscore: 56/100

Basert på 1 test.

Tek.no (2015)

Helt OK for å teste eller demonstrere virtuell virkelighet. Les saken

56
Spectra Optics VR 100

33/100

Spectra Optics VR 100 er grei underholdning til en billig penge, men de er for ukomfortable, lite brukervennlige og har generelt lav kvalitet.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Android eller iOS-smarttelefoner med skjermstørrelse 3,5-6"
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll: Nei
Linse: Justerbare linser
Synsfelt (Field Of View): Ikke oppgitt
Display: Bruker skjermen på mobilen
Sensor hodesett: Ikke oppgitt
Tilkobling: Ikke oppgitt
Dimensjoner: Ikke oppgitt
Vekt: 365 g

Totalscore: 33/100

Basert på 1 test.

M3 (2016)

Kvaliteten är visserligen låg, men de gör vad de ska och bjuder på en VR-upplevelse till en låg kostnad. Les saken

33
LG 360 VR

27/100

LG 360 VR får jevnt over svært dårlig kritikk. Det handler om pris, lyslekkasje, utvalg av apper, bildekvalitet og generell VR-opplevelse. Flere mener også de er ukomfortable i bruk. Liten størrelse, lav vekt og bruk av mobilen som kontroll gir plusspoeng, men designet ellers er ikke godt nok for testkildene. Foreløpig er VR-brillene kun kompatible med LG G5.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: LG G5
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll: Nei
Linse: Justerbare linser
Horisontalt synsfelt (Field Of View): 80˚
Display: 1.88" IPS LCD x 2, 639 ppi
Oppløsning: 920 x 720 per øye
Sensor hodesett: Gyro, Akselerometer, Proximity
Tilkobling: USB 2.0, USB Type-C, 3.5 mm Headphone Jack
Dimensjoner: 164.1 x 185.6 x 45.9 mm
Vekt: 117 g

Totalscore: 27/100

Basert på 10 tester.

CNET (2016)

There are better VR experiences to be had than the LG 360 VR, and better G5 accessories to spend your money on. Les saken

49
Stuff UK (2016)

Disastrous fundamentals, however, hold it back. Les saken

25
Trusted Reviews (2016)

Flimsy, buggy, uncomfortable, and unsightly. Les saken

25
Wareable (2016)

One VR experiment that just doesn't quite work. Les saken

25

Vis alle tester (+5)

M3 (2016)

Har du en LG G5 så är det i dagsläget ett smartare val att köpa ett av de bättre Carboard-kompatibla headseten och stoppa in den i istället. Les saken

22
Lyd & Bilde (2016)

LG 360 VR er den mest elendige VR-opplevelsen noensinne! Les saken

20
Tek.no (2016)

Er LG 360 VR markedets dårligste VR-briller? Les saken

11
PhoneArena (2016)

A gigantic waste of cash. Les saken

11
Trust Exos 3D

27/100

Trust Exos 3D har for lav bildekvalitet, men får pluss for å ha justerbare linser. Computer Bild savner ellers håndkontroller, og synsfeltet burde vært større.

Spesifikasjoner

Kompatibel med: Android og iOS-smarttelefoner med skjermstørrelse 3,5-6"
Roomscale: Nei
Innebygde hodetelefoner: Nei
Innebygget mikrofon: Nei
Håndkontroll: Nei
Linse: 33 mm linsediameter, 56-73 mm Interpupillary Distance, 55-65 mm fokusavstand
Synsfelt (Field Of View): 80˚
Display: Bruker skjermen på mobilen
Sensor hodesett: Ikke oppgitt
Tilkobling: Bruker innganger på mobilen
Dimensjoner: 110 x 120 x 135 mm
Vekt: 385 g

Totalscore: 27/100

Basert på 1 test.

#virtual-reality #vr #oculus #oculus-rift #htc #clas-ohlson #google #playstation #samsung #gear-vr #acer #windows #carl-zeiss #lg #4smarts #trust #spectra-optics

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester

Alle kategorier
Teknologi
Hus og Hage
Motor
Sport og Fritid
Mat og Drikke
Barn