VR-brillene som gir den rette virtuelle opplevelsen
VR-briller er ikke noe nytt, men det er fortsatt en snakkis, og nye modeller dukker stadig opp på markedet. I denne samletesten ser du hvilke som er best på tvers av forbrukertester i Norge og utlandet – uansett hvilket budsjett du har og hvordan du har tenkt å bruke brillene.
Best i test: VR-briller
Testens vinner er foreløpig en populær VR-brille for PC, nemlig Oculus Rift.
Kun ett poeng bak ligger testens eneste VR-brille for spillkonsoll – PlayStation VR.
Samsung Gear VR (2017) blir beste VR-brille for mobiltelefoner. 4smarts VR Spectator Sound får ett poeng mer enn Gear VR (2017), men den er bare testet én gang og kåres dermed ikke til beste mobil-VR.
Vi oppdaterer resultatlisten etter hvert som nye modeller blir sluppet og testet. Flere vil for eksempel følge spent med på den nylig lanserte HTC Vive Pro. Den skal blant annet ha bedre oppløsning, lyd, mikrofon, hodetelefoner og komfort enn HTC Vive. Vive Pro har også to kameraer foran på masken, og det skal bli mulig å feste en adapter til brillene, slik at de får bilde og lyd overført trådløst fra en stasjonær PC.
Produktutvalg
Prisnivå på VR-brillene i resultatlisten – og antall tester som er gjennomført på hvert enkelt produkt – varierer stort. Vi har likevel valgt å samle alle i én test, slik at du får full oversikt over markedet. Savner du likevel en test eller et produkt, eller har innspill til hvordan vi kan gjøre testen bedre, setter vi pris på om du gir beskjed til oss.
En helt annen verden
VR-briller, også kalt VR-headset, gir deg mulighet til å oppleve blant annet spill og film på en helt ny måte. Avhengig av hvilken VR-brille du har, må du enten feste en smarttelefon til brillene eller koble dem opp til PlayStation eller PC-en din, samt laste ned nødvendige apper og spill. Du vil få følelsen av å være i en annen verden, og svært mange hevder opplevelsen er heftig og oppslukende.
Knut Øverbye er doktorgradsstipendiat og bruker VR i sin forskning. Han ble VR-frelst i øyeblikket han tok på seg Oculus sin første prototype.
– Selv om VR fortsatt er en ung teknologi med stort forbedringspotensial, er VR kommet til det stadiet hvor det kan lure deg til å tro du befinner deg i en helt ny verden. VR er noe alle burde prøve, og det er umulig å forstå hvordan det oppleves uten å prøve det selv, sier Øverbye.
Noen opplever svimmelhet og kvalme når de bruker brillene. Dette forklares på samme måte som sjøsyke når det oppstår ubalanse mellom det øynene ser og det kroppen kjenner. Ubehaget kan stort sett unngås hvis man ikke prøver VR-opplevelser der verden beveger seg mens man sitter stille, og hvis man har VR-briller med høy bildefrekvens og god «positional tracking» (se forklaring i neste avsnitt).
Mobil-VR vs. roomscale-VR
En viktig del av en god VR-opplevelse er roomscale. Det betyr, enkelt sagt, at VR-hodesettets posisjon i rommet oppdages ved hjelp av sensorer, slik at man får bevegelsesfrihet og kan flytte kroppen fysisk rundt i den virtuelle verdenen. Roomscale hjelper dersom man har lett for å bli svimmel og kvalm når man bruker VR-briller, men det forutsetter at systemet fungerer bra.
Per i dag er det ikke roomscale på VR-briller for mobiltelefoner, kun på de mer avanserte maskene.
– En stor forskjell mellom mobil-VR og roomscale-VR er at roomscale gir «positional tracking», slik at det trackes når hodesettet flyttes rundt i rommet, mens mobil-VR for øyeblikket kun gir «rotational tracking». Selv små endringer i hodebevegelse registreres ved «positional tracking», og det har stor innvirkning på hvor ekte VR føles – også når du sitter rolig, forklarer Øverbye.
Han mener VR-briller til mobiltelefoner likevel ikke bør avskrives helt.
– Mobil-VR er veldig rimelig med tanke på hva man får, og det er praktisk å kunne ta med seg. Det er også veldig bra for å se filmer i VR. Men det er altså en kvalitativ forskjell på hvordan mobil-VR og godt tracket roomscale-VR oppleves, sier Øverbye til Test.no.
Det er ellers stor forskjell på hvilke typer spill, apper og opplevelser som er tilgjengelige for nedlasting på mobil-VR og roomscale-VR, på grunn av de store forskjellene i datakraft. Det er også noen spill som er eksklusive til enkelte VR-masker.
Les også: De hotteste mobiltelefonene.
Godt nok roomscale-system?
Flere av hodesettene i testen har roomscale, men hvilke gir best VR-opplevelse?
HTC Vive har et roomscale-oppsett som krever en del ledninger og jobb, men opplevelsen sies å være meget god når det først er gjennomført. For å kunne bedømme posisjonen din i rommet til enhver tid, setter du opp to små "basestasjoner" som sender ut infrarødt lys, og dette plukkes opp av mange, små infrarøde kameraer på masken og håndkontrollene. Spillområdet – området sensorene klarer å tracke deg i – er på opptil ca. 12 m².
Med Oculus Rift må du sette opp to eller tre kameraer, som skal holde øye med deg når du rører på deg. I starten hadde Rift noe trøbbel med trackingen, men i dag er det blitt mye bedre. To kameraer følger med som standard, men du må kjøpe et ekstra tredje kamera for å få full roomscale som fungerer godt, med et spillområde på opptil ca. 5,5 m². Kildene mener Oculus Rift-oppsettett er enklere enn HTC Vive-oppsettet.
Til PlayStation VR må du kjøpe et PlayStation Camera som tilbehør. Roomscale-oppsettet krever altså ett enkelt kamera i rommet du skal spille i. Ifølge anmelderne fungerer ikke roomscale med PlayStation Camera optimalt, og du har ikke mulighet til å kjøpe ekstra kameraer for å gjøre opplevelsen bedre. Spillområdet er opptil ca. 4 m².
Acer Windows Mixed Reality har et annerledes system, uten bruk av ekstra utstyr. I stedet sitter det to sensorer på VR-brillene som skal spore deg i rommet, og du slipper dermed et komplisert oppsett av kameraer/infrarød teknologi. Spillområdet bestemmer du selv ved å gjøre et omriss av et område ved hjelp av hodesettet. Da kan du lage et så stort spillområde du klarer mens det fortsatt er festet til den 4 meter lange kabelen til PC-en. Det er noe uenighet blant kildene om hvor godt dette roomscale-systemet fungerer.
Les også: Markedets beste droner.
Har du plass i huset?
Roomscale krever at du har et rom egnet for oppsett av sensorer og plass til å bevege deg rundt når du spiller.
- HTC Vive trenger plass på minimum 2 x 1,5 meter for at oppsettet skal fungere, men det støtter oppsett på opptil 3,5 x 3,5 meter.
- Med Oculus Rift trenger du et rom som er over 1 x 1 meter når du bruker Oculus Touch-kontroller, og en del opplevelser blir best om du har plass på minst 2 x 1,5 meter.
- Det anbefales minst 2 x 1,5 meter plass i rommet også når du bruker Acer Windows Mixed Reality.
- Med PlayStation VR er det best med et rom på minst 1,9 x 3 meter med fri bane.
Har du ikke plass i det hele tatt, kan du i stedet velge å spille simulator-spill der du sitter rolig i en stol.
Har du VR-klar PC eller Playstation?
VR som er styrt av en ekstern datamaskin vil kunne skape mer realistiske virtuelle scener. HTC Vive og Oculus Rift var de første virkelig avanserte VR-brillene på markedet som må kobles til PC-en for å kunne brukes, og i senere tid har også Acer Windows Mixed Reality blitt lansert.
Disse VR-brillene er avhengige av kraftige PC-er, og du må regne med å bruke en del ekstra penger hvis du ikke allerede har en som er kraftig nok. Det kan også nevnes at Oculus Rift foreløpig ikke er tilgjengelig for Mac.
PlayStation VR er den første avanserte brillen som ikke krever kraftig VR-klar PC, men som i stedet kobles til PlayStation-maskinen.
Les også: PC-en til ditt bruk.
Kontroller med bevegelsessensor
Oculus Rift, PlayStation VR, HTC Vive og Acer Windows Mixed Reality har alle kontroller med bevegelsessporing. Dette gjør at du også kan se hendene dine når du har på deg VR-headsetet, og følgelig blir opplevelsen mer realistisk.
Samsung Gear VR (2017) og Google Daydream View VR (2017) har også kontroller, men disse er mer som enkle fjernkontroller og gir en ganske annen opplevelse enn de trackede håndkontrollene som hører til de mer avanserte VR-brillene.
Oculus Rift med og uten Touch
I starten kunne Oculus Rift kun kobles til Xbox-kontroller, men nå har altså Oculus Touch-kontroller med bevegelsessensor kommet på markedet. En del testkilder skrev tidligere at de ville vente med å gi en endelig vurdering av Oculus Rift til etter Touch-kontrollene kom for salg. Nå som Touch er på markedet, har de fleste anmelderne valgt å lage en helt ny test av kun Oculus Touch-kontrollene, i tillegg til den opprinnelige anmeldelsen de ga av Oculus Rift før Touch kom for salg.
Andre kilder har i stedet oppdatert den første Rift-testen sin med ny score etter at Oculus Touch kom på markedet. Der dette er tilfelle, har vi inkludert både det eldste og nyeste testresultatet, slik at du kan se hvordan Touch-kontrollene har påvirket poengsummen fra kilden.
Vi sammenligner alle testene av både Oculus Rift og Oculus Touch for å gi deg et fullstendig bilde av Rift. I resultatlisten kommer det frem hvilke av testene som er gjort av Oculus Rift, med eller uten Touch, og hvilke som kun omhandler Touch-kontrollene.
Vi håper du forteller det til oss hvis du mener denne praksisen blir feil.
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!