Kia Soul Electric 27 kWh
Kia Soul Electric 27 kWh er en rimelig og behagelig elbil, som ble kåret til Årets Bil 2015 av Dagbladet, DinSide og Autofil. Den er lett å kjøre, har god kraft og god plass i kupeen, men lite bagasjeplass trekker noe ned. Elbilen har 7 års garanti på både bil og batteri. Den kalles også Kia Soul EV 27 kWh.
Sikkerhetstesten fra Euro NCAP er utført i 2014, men i ny evaluering i desember 2016 vurderte de at resultatene også gjelder nye oppdateringer av elbilen. Kia Soul EV er generelt en sikker bil, men mangler automatisk nødbrems og filskifteassistent. Brystbeskyttelsen er svak ved kraftigere sidekrasj i tre/stolpe, og beskyttelsen mot nakkesleng i baksetet er for dårlig. Barn på tre år i fremovervendt barnesete fikk også for stor nakkebelastning (fremovervendt sete frarådes av Forbrukerrådet, NAF og Trygg Trafikk for barn under fire år).
Motoreffekt: 81,4 kW/111 hk
Dreiemoment: 285 Nm
Batterikapasitet (netto): 27 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 212 / 150 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, opptil 100 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): 6,6 kW (tar ca. 5 timer med 32A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 5
Bagasjerom: 281 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,47 kWh/mil
Topphastighet: 145 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 11,2 sek
Annet: Navigasjonssystem, ryggekamera, oppvarmet ratt
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!