Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre eller - for å forminske.

Produktet er 16 av 20 i samletesten Finn elbilen som passer deg

Citroën C-Zero

Citroën C-Zero har holdt koken siden 2011. Den passer best til bykjøring og kalles trillingbroren til Peugeot iOn og Mitsubishi i-Miev. De tre har helt lik struktur, og Euro NCAP mener derfor testresultatene for i-Miev også gjelder for Citroën C-Zero. Det er imidlertid verdt å merke seg at iOn og C-Sero i 2013 fikk litt lavere batterikapasitet enn i-Miev, noe som gir ca 1 mil kortere rekkevidde. Én kilde mener den er god å kjøre, mens en annen mener egenskapene på veien ikke er noe å skryte av. Den får trekk for kort rekkevidde, lav komfort og stusselig interiørdesign. Forbrukerrådet mener Citröen gir deg svært god garanti.

Euro NCAP testet i-Miev/Citroën C-Zero i 2011, og vi gjør oppmerksom på at dette testresultatet ikke er valid for oppgraderinger av elbilene etter 2011. Euro NCAP er også blir mye strengere i vurderingene siden den gang. I krasjtestene i 2011 var strukturbelastningen helt på grensen av hva bilen kunne tåle, og ved frontkrasj var beskyttelsen av fører og voksen passasjer kun bra nok for hode og legger. Ved sidekrasj i stolpe/tre var beskyttelsen av brystkassen svært lav, mens den var adekvat ved sidekrasj i annen bil (selv om bildøren på førersiden åpnet seg). Det manglet ellers god nok informasjon om airbagen på passasjersiden var aktiv eller inaktiv.

Motoreffekt: 49 kW/67 hk
Dreiemoment: 196 Nm
Batterikapasitet (netto): 14,5 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 150 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 44 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): 3 kW (tar ca. 6 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 166 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,25 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 15,9 sek

Under kan du lese mer om hvordan Citroën C-Zero er blitt tatt imot av testkildene.

66/100

Testresultat

Citroën C-Zero

Resultatet er basert på 4 tester

DinSide (2010)

Det er den beste vi har kjørt per i dag. Les saken

80
Euro NCAP (2011)

Adult occupant ratings: Inspection after the frontal impact showed that several structures had reached the limit of their loadbearing capacity. Les saken

75
Klikk.no (2011)

Pendlerbil som gir spenning i hverdagen. Les saken

60
VG (2011)

Litt simpel. Les saken

48
#elbil #bil #citroen

Finn elbilen som passer deg

Elbilmarkedet i Norge er godt, og det kommer stadig nye modeller og produsenter på banen. Her får du oversikten over de beste elbilene på markedet. Les saken

Populære tester

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Annonse
Annonse

Nyeste tester