Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-Miev var den første elbilen på markedet i Norge som kunne tilby DC-hurtiglading (CHAdeMO). Den er billig og støyer lite, men den har kort rekkevidde og ikke den beste komforten. Den har helt lik struktur som Citroën C-Zero og Peugeot iOn, og de tre kalles derfor trillingbrødre. Fra 2013 har imidlertid i-Miev litt bedre batterikapasitet og ca. 1 mil lengre rekkevidde enn de to andre trillingene.
Euro NCAP testet i-Miev i 2011, og vi gjør oppmerksom på at dette testresultatet ikke er valid for oppgraderinger av elbilen etter 2011. Euro NCAP er også blir mye strengere i vurderingene siden den gang. I krasjtestene i 2011 var strukturbelastningen helt på grensen av hva bilen kunne tåle, og ved frontkrasj var beskyttelsen av fører og voksen passasjer kun bra nok for hode og legger. Ved sidekrasj i stolpe/tre var beskyttelsen av brystkassen svært lav, mens den var adekvat ved sidekrasj i annen bil (selv om bildøren på førersiden åpnet seg). Det manglet ellers god nok informasjon om airbagen på passasjersiden var aktiv eller inaktiv.
Motoreffekt: 49 kW/67 hk
Dreiemoment: 196 Nm
Batterikapasitet (netto): 16 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 160 / 100 km
Hurtiglading (DC): CHAdeMO, 45 kW (tar ca. 30 minutter fra 0 til 80 % på sommerstid)
Normallading (AC): 3 kW (tar ca. 6 timer med 16A, Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe)
Sitteplasser: 4
Bagasjerom: 166 liter
Oppgitt forbruk (blandet kjøring, NEDC): 1,25 kWh/mil
Topphastighet: 130 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 15,9 sek
Kommentarer
Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!